Jump to content
Annons

Råd om ext. ljudkort ( och mick)


DesmondSparrs

Recommended Posts

vet att det finns en hel del o läsa, men jag vet inte riktigt vad det är jag behöver.

Jag vill börja spela in rap och sång, så jag behöver en mic, tänkte runt 1000 spänn lr nåt och ett ljudkort för runt 2000. Antar att man inte får uberljudkvalitet men ja tror de kan låta tillräckligt bra för mig för jag har aldrig ägt såna grejer innan.

Ljudkortet behöver jag främst för att ha nåt o koppla in micken i o ja har förstått att det behövs ngn slags el till micken, fantommatning lr vad det nu kallas hehe, annars blir det väl inget ljud i inspelningen? Så det vore nice om det är inbyggt, men det kanske är standard?

Så vad tror ni, ljudkort runt 2000 och mick runt 1000. Ungefär vad min budget klarar just nu men ja kan nog trycka upp några hundra kronor till om det finns något som e lite bättre, men har svårt att tänka mig att betal mer än 3500kr i dagsläget då musiken är en hobby för tillfället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
vet att det finns en hel del o läsa, men jag vet inte riktigt vad det är jag behöver.

Jag vill börja spela in rap och sång, så jag behöver en mic, tänkte runt 1000 spänn lr nåt och ett ljudkort för runt 2000. Antar att man inte får uberljudkvalitet men ja tror de kan låta tillräckligt bra för mig för jag har aldrig ägt såna grejer innan.

Ljudkortet behöver jag främst för att ha nåt o koppla in micken i o ja har förstått att det behövs ngn slags el till micken, fantommatning lr vad det nu kallas hehe, annars blir det väl inget ljud i inspelningen? Så det vore nice om det är inbyggt, men det kanske är standard?

Så vad tror ni, ljudkort runt 2000 och mick runt 1000. Ungefär vad min budget klarar just nu men ja kan nog trycka upp några hundra kronor till om det finns något som e lite bättre, men har svårt att tänka mig att betal mer än 3500kr i dagsläget då musiken är en hobby för tillfället.

Som sagt, så finns det egentligen tusentals liknande trådar...

Mic: Studio Projetcs B1

Ljudkort: Terratec Phase X24FW (om någon har kvar till kampanjpriset som gällde för en tid sedan - för annars är det nästan en tusing dyrare...) eller kanske Terratec DMX6Fire USB.

Link to comment
Dela på andra sajter

Omåttligt populärt USB-ljudkort är 0404 USB;

http://www.emu.com/products/product.asp?ca...p;product=15185

kanon 😉 ser fett ut säger mina professionella ögon xD.

så om ja köper Studio Projects B1 och detta ljudkort så kommer det att låta i datorn efter att jag vrålat i micken? 😛

edit: en fråga till, vad behöver jag köpa mer? Sladdar? Stativ?

Redigerat av DesmondSparrs
Link to comment
Dela på andra sajter

Omåttligt populärt USB-ljudkort är 0404 USB;

http://www.emu.com/products/product.asp?ca...p;product=15185

kanon 😳 ser fett ut säger mina professionella ögon xD.

så om ja köper Studio Projects B1 och detta ljudkort så kommer det att låta i datorn efter att jag vrålat i micken? 😏

edit: en fråga till, vad behöver jag köpa mer? Sladdar? Stativ?

Ett stativ kan ju vara på sin plats, samt mikrofonkabel XLR hona till XLR hane. Kan rekommendera ett puffskydd också, går på en hundring eller så! Sen är det nog bara att köra igång!

Link to comment
Dela på andra sajter

Omåttligt populärt USB-ljudkort är 0404 USB;

http://www.emu.com/products/product.asp?ca...p;product=15185

kanon 😄 ser fett ut säger mina professionella ögon xD.

så om ja köper Studio Projects B1 och detta ljudkort så kommer det att låta i datorn efter att jag vrålat i micken? 🙂

edit: en fråga till, vad behöver jag köpa mer? Sladdar? Stativ?

Ett stativ kan ju vara på sin plats, samt mikrofonkabel XLR hona till XLR hane. Kan rekommendera ett puffskydd också, går på en hundring eller så! Sen är det nog bara att köra igång!

xlr hona till hane? kanske o dumt o fråga, men vad innebär hona till hane? Ska man kika på bra kablar lr kan man ta vilken skit som helst(antar att man inte ska ta skit ha)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...