Jump to content
Annons

Någon som lyssmat på Blue Sky System One?


linnarsson

Recommended Posts

Hej!

Ny på forumet och vill fråga om någon hört eller äger Blue Sky System One?

Ni hittar mer om vilken produkt jag menar på Polysonics hemsida.

Har fått rekomendation att de är ett bra ljudsystem men man vill ju inte köpa grisen i säcken.. :rolleyes:

Mitt ljudkort i datorn är ett: RME HDSP 9632. Väldigt nöjd med detta ljudkort!

Tack på förhand.

Med vänlig hälsning

Johan Linnarsson

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Akustiska förhållandet kommer jag mycket väl ihåg då jag hjälpte en vän att fixa akustiken i hans nya lokal (26 kvm). Innan var det tom bunker och efter ca 50% vägg/tak-yta täkt med vinklade perforerade Helmholtzabsorbenter stämda till problemfrekvenserna. Slutsatsen jag drog av det jobbet var att om man ska köra med subbas så måste många faktorer stämma; Akustiken (i basen) måste vara väldigt bra (jämn och oresonant), vilket oftast innebär större rum (25-40 kvm) som är väl behandlade med träkonstruktion för basabsorption, och även placeringen är väldigt kritisk, om man inte kan ha samma radiala avstånd mellan satelit-lyssnare och sub-lyssnare (eller en skillnad på en halv delningsfrekvens-våglängd, så man kan flippa fasen), så skulle jag generellt avråda från subbas och istället satsa på ett par större närfältare. Många tror att det är viktigt att högtalarsystemet spelar så långt ned som möjligt men om inte akustiken (i basen, det svåraste att fixa) är väldigt bra så kommer responsen ändå bli så pass olinjär att den är föga värd. Märk väl att det inte är några dB vi pratar om här utan tiotals!

När det gäller högtalarna så tycker jag att de var på tok för högt delade (120 Hz, vilket förstås är ett krav med så små satelliter). Det var en uppenbar känsla av; "och där är basen ja..." och ett problematiskt område i övre basregistret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Omdömmena verkar allt annat än bra och basen ska låta allt annat än "massor", "överdriven", loudness/imponator". För mig är det viktigt med helheten från lägsta oktav till högsta frekvens i diskant.

Som alltid ska man ju lyssna och skapa sig en egen uppfattning och naturligtvis ska jag försöka få till en lyssning på något vis av Blue Sky.

Jag har sökt lite på forumet och googlat och Adams högtalare tillsammans med Genelec verkar trevliga alternativ. Jag har också hittat KRK men i Göteborg kan jag inte hitta någon återförsäljare? KRK Exposé verkar ju helt klart seriös och inom tänkt budget tills man såg att det var st. priser 😉

Runt 20000,- är min budget och hoppas kunna hitta något trevligt. Vilka alternativ föreslår ni att jag ska ge en changs i ovannämnda budget? Antar att jag borde få seriösa högtalare för dessa pengar! Samtidigt som jag gärna tar emot mer inputs på Blue Sky...

Tack på förhand.

Med vänlig hälsning

Johan Linnarsson

*red: Stavfel.

Redigerat av linnarsson
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag tycker Blue Sky System One är kanonhögtalare så det måste ha varit något riktigt galet om ni som lyssnade tyckte att de lät vasst och bumligt.

Basen är tight. Stereoupplösningen fullständigt lysande och vasst ljud, nej...

En lyssning av System One fick mig att köpa Blue Sky MediaDesk.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej drloop.

Tackar för dina intryck. Det bevisar åter igen att smaken verkar vara som... ja ni vet 😕

Nu ska man väl inte gå på vilka artister mm mm som använder "det" märket men krk verkar ha en stor skara kända profiler som använder deras monitorer. Medans jag såg att mina gudar The Rolling Stones använder Blue Sky... Nu tänker jag ju inte välja Blue sky för att stones använder det märket men nästan så.. hehe 😛

Mer intryck på Blue Sky motages tacksamt. Även om någon slängt ett öra på PMC:s högtalare.

Med vänlig hälsning

Johan Linnarsson

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle lyssna på:

Dynaudio BM6A mkII __Bra budget val (tycker jag)

Mackie HR824 mkII

Genelec 8040/8050 __Bra budget val (tycker jag)

Adam P22/S2A

PMC TB2S-A

Klein Hummel O300 __Personlig favorit

Jag skulle nog lägga till ett par alternativ till den listan:

ADAM A7 med Sub-8

ADAM P33A

Dynaudio BM12A

Link to comment
Dela på andra sajter

...men har man en BRA sub (det finns fruktansvärt många dåliga subar), så är det inga problem - fast bäst (och tyvärr också dyrast 🙂 ) är ju alltid att ha fullrange i de vanliga monitorerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte omöjligt att få till det med sub men jag tror att det är långt ifrån alla som har rätt förutsättningar för det. Jag är också ganska övertygad om att en viktig faktor för lyckat resultat är att dela så lågt som möjligt, helst under 60 Hz, förutsatt att satelliterna spelar dit förstås.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
...men har man en BRA sub (det finns fruktansvärt många dåliga subar)

Struntprat,de flesta subbar som tillverkas idag är BRA eller t.o.m. mycket bra men kräver självklart optimal placering och korrekt anpassning till topparna för att fungera som tänkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som lyssnat till PMC:s högtalare?

Hör hört digidesigns monitor som är baserad på PMC vilket jag tyckte lät grymt bra och detaljrika. Dock var inte lyssningsförhållandet det bästa. men om jag hade pengar så skulle jag inte tveka med att köpa ett par till min egen lilla studio om jag säger så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som lyssnat till PMC:s högtalare?

Hör hört digidesigns monitor som är baserad på PMC vilket jag tyckte lät grymt bra och detaljrika. Dock var inte lyssningsförhållandet det bästa. men om jag hade pengar så skulle jag inte tveka med att köpa ett par till min egen lilla studio om jag säger så.

Kan bara hålla med satt och lyssnade på digidesigns monitorer i en halvtimme och dom lät grymt bra, skulle vara kul att testa dom mot motsvarande genelecar, för de kostar väl ändå 22k?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lyssnade på RM2 (Digi-PMC) och jämförde med lite annat (Genelec 8040A & Dynaudio BM5A och upplevde RM2 extremt basfattig (även mot BM5A) oavsett vilken inställning man valde. Jag skulle inte rekommendera dem om man inte har budgeterat för subbas också…

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lyssnade på RM2 (Digi-PMC) och jämförde med lite annat (Genelec 8040A & Dynaudio BM5A och upplevde RM2 extremt basfattig (även mot BM5A) oavsett vilken inställning man valde. Jag skulle inte rekommendera dem om man inte har budgeterat för subbas också…

Intressant, har själv inte a/b lyssnat dessa. Gillade dock ljudet i digi rm2 skarpt. Inte hört BM5A men Genelec 8040A är det inte något fel på - kör med sådana i project studion vi spelar in bandet i med tilhörande subbas, klockrena.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förutom den klena basresponsen så lät dom klara och trevliga. Skulle dock hellre köpa KH O300 för dom pengarna. Har fortfarande inte hört en tvåvägshögtalare som kan matcha en trevägare (och det är nog så det kommer att förbli).

Har själv inte hört KH O300, men dem jag snackat med som har jobbat med dem hört dem har varit alldeles lyriska. Ligger något i det du säger 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Jahaja nu har man varit i Göteborg då. Lyssnat och skapat sig en uppfattning.

Jag har lyssnat på Genelec, Dyanudio, Blue Sky, Adam, Fostex mfl...

Tyvärr hade dom "brumm" på JAM och det störde lyssningen rejält enligt mig. Dynaudio kände jag igen direkt på ljudet då jag tidigare ägt Dynaudio hemmahögtalare av högre rang. Med tiden har jag blivit mindre och mindre imponerad som jag en gång varit över Dynaudio. Absolut inte en dålig högtalare men efter att levt med Dyanaudio i några år så nej... Dom gör inget fel på något sätt men för mig har dom lite för neutral eller "tråkig" karaktär.

Adam är ju ett märke jag stött på i andra sammanhang (aldrig lyssnat dock) och här hade jag höga förväntningar. Adam var absolut ingen dålig högtalare men den passade inte mig. Jag upplevde diskanten som lite väl "klinisk" och påträngande. Detta kan visserligen bero på kringutrustningen hos JAM vad vet jag eller så är inte diskanten i Adam my cup of tea.... Kanske var inte högtalarna tillräkligt inspelade? För ja antar att även studio högtalare presterar bättre efter lite inspelning...? Annars en väldigt trevlig högtalare! Uppskattas säkerligen av många! 😉

Blue Sky då? Lyssnade på det systemet på Jam, dock utan sub och ingen som helst platsmöjlighet för separering av högtalarna. Här fann jag potensial men utan sub så kan man ju inte uttala sig fullt ut. Diskanten även den kändes lite vass men då systemet var nyanlänt så krävs det antagligen mer inspelning. Hade det varit min butik hade jag il pronto kopplat in subben åt kunden för demo men men...... Nu hörde man bara massa diskant och mellanregister...... 😉

Genelec då? Grymt imponerad faktiskt. Lyssnade på de olika inne på Musikbörsen. Diskanten kändes len och fin. Lite "avrullad"? Fast ändå inte!? Att det sedan gick att få bas och det bra bas med ett litet 4" element imponerade stort på mig. Det var ett högtalarmärke som jag verkligen tyckte om. När jag var på JAM så hade dom den lilla Genelecen inne och när jag efter längre tids lyssnande på andra modeller gick tillbaka till Genelec kändes det som genelecen hade lite "loudness" karaktär. Absolut inget negativt i påståendet utan mer ett samlat ord för stort, maffigt, tydligt och med bra helhet. Synd bara på brummet. Sedan tycker väl inte jag att Genelec tar priset i "snygghet" men enligt mig är det helt klart funktion före form.. Eller att formen anpassats efter funktionen.. Det är ju det viktiga! Jag kanske får mothugg här men alla har vi ju olika tycke och smak 🙂 Eller så är det bara jag som är van med likkiste formade högtalare :rolleyes:

Fostex då? Lyssnade på lite billigare modeller men nej det var inget för mig iallafall...

Tillsist vill jag säga några få ord om ESI nEar05. Enligt mig en mycket bra högtalare för pengarna. Punkt!

Ska försöka få till en lyssning på KRK och O300 som nämnts i tråden. Tack så länge och tack alla för era Inputs! Just nu ligger Genelec på min personliga förstaplats.

Med vänlig hälsning

Johan Linnarsson

Redigerat av linnarsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen kan tala om för dig vilka högtalare du ska ha, så du gör det ända rätta som går och lyssnar på massa olika modeller.

Absolut är det så Gilbert! Det märker man mer och mer! Eller hör 😛 Dock är det ju aldrig fel att få lite tips på vad man bör spana in 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...