Jump to content
Annons

Varför skaffa mixer..?


kenjoswe

Recommended Posts

Hej alla,

På mitt ljudkort kan man skicka 6 kanaler till en mixer.

Vinner man något i ljudkvalitet på att skaffa en extern mixer eller är detta bortkastade pengar när man kan mixa direkt i Cubase? Enda fördelen som jag kan se är att man kan ställa eq på midikanaler.

/Kent J.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

du får micpreampar på mixer bord och har du flera utgångar kan du ju göra speciella hörlursmixar till sångaren och liknande. Det är smidigt att ha lite knappar och ändra volymer med å sånt tycker jag. Ska du bara eq så kan du ju lika väl göra det i Cubase.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

"Enda fördelen som jag kan se är att man kan ställa eq på midikanaler"

MIDI är inte ljud. Antingen så har du missuppfattat detta eller bara uttryckt dig knasigt.. I värsta fall äre jag som missuppfattat det du skrev 😄

Nej du vinner inte ljudkvalite genom att skaffa en mixer snarare tvärt om. I bästa fall blir det ingen skillnad alls förutom att du får en mixer att leka med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)

Som alla ovan nämnt plus att man kan impa på polarna då det ser så mycket häftigare ut att ha många knappar, rattar, kablar och pryttlar

Botten upp!

Link to comment
Dela på andra sajter

6 ingångar räcker väl till det mesta, men om du har fler utgångar i mixerbordet, kan du ju exempelvis skicka gitarren och basen till hörlurar, och spela in enbart trummickar.

Eller om du vill micka upp trumset med fler mikrofoner än 6, så kan du lägga exempelvis 4 pukor (4 mikrofoner) på 2 ingångar i datorn(stereo). Kräver i och för sig att du ser till att få ljudet som du vill ha det redan på mixerbordet, men i gengäld får du ju bättre mickning på dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...