Jump to content
Annons

En fråga ang. gung-sidechaining/ducking/eftersläpning.


DubbelV

Recommended Posts

Tjena!

Har börjat lära mig FL rätt bra nu men det är en sak som jag inte riktigt får till.

Gunget.

Har testat Swing. Har den nu på 100%. Visst ger lite gung men låter fortfarande inte som det komersiella gunget.

Har testat med olika typer sidechaining och ducking. (Sidekick, Fruity Peak Controller) och får inte mycket gung av det. Mest så det låter eftersläpat men inte i takt eller konstigt av nån anledning.

Någon som kan tipsa om vad jag gör fel?

Kan posta ett smakprov när jag kommer hem ifrån jobbet.

Ha de!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag upplever samma sak här, otroligt jobbigt och det suger en hel del energi man kunde lagt på annat ! Vore underbart att få till draget i låten, det man suktar efter!

Allt jag testat är Sidechain med PeakController, och det lät inte alls gungigt? Sen förstår jag inte mig riktigt på alla dessa pluggar till Chains?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du kan försöka förkalra det med ett mer utförligare svar ?

~ Shuffle?

Effekt? VSTi? You lost me..

pust.

läs lite om rytmer och grundläggande musiklära. sök på forumet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Niice

Enligt tutorial, ändrar man beat i Project settings från 4 till 3 och sedan placerar ut. Blir finfina gunget.

Ångesten är ju att hela låten pajjar när man ändrar beat o man får typ göra om hela grejjen om man redan har låtar i beat4.

Känns lite sniket.

Finns ingen Plugg som fixar biffen utan att man behöver göra om hela rasket ?

EDIT: Här har jag gjort 2 olika test.

En vanlig 4beat och en 3beat vanlig :S

Vet inte om det är så stor skillnad. låter/gungar lika mycket nästan, eller ?

Inte shufflad alltså 4beat med Swing på 100%

Shufflad alltså 3beat med swing på 0%

Redigerat av DubbelV
Link to comment
Dela på andra sajter

Dum fråga kanske eftersom jag har noll koll på FL och hur det funkar men sidechainar ni mot midispår? Om så är fallet är ni säkra på att det funkar?

Ska inte påstå att jag är 100% att det funkar så här men när jag gör min sidechain i Logic så gör jag det mot ett audiospår. Kicken jag använder lägger jag ut över en egen kanal på varje 1/4, låter regeln stå på 0 och mutar kanalen. Sen sidechainar jag mot den. Kanske inte helt rätt men det funkar. Om ni inte får era tester att funka i FL så testa nåt liknande där.

Vad vet jag, jag har inte så bra koll. 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Niice

Enligt tutorial, ändrar man beat i Project settings från 4 till 3 och sedan placerar ut. Blir finfina gunget.

Ångesten är ju att hela låten pajjar när man ändrar beat o man får typ göra om hela grejjen om man redan har låtar i beat4.

Känns lite sniket.

Finns ingen Plugg som fixar biffen utan att man behöver göra om hela rasket ?

EDIT: Här har jag gjort 2 olika test.

En vanlig 4beat och en 3beat vanlig :S

Vet inte om det är så stor skillnad. låter/gungar lika mycket nästan, eller ?

Inte shufflad alltså 4beat med Swing på 100%

Shufflad alltså 3beat med swing på 0%

Jag märkte ingen skillnad på dom där två

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen aning om sidechain, använder inte det själv, men om ni inte är nöjda med swingen så kan man högerklicka på t ex hihatkanalen i step sequencern, välja send to piano roll, sen i piano roll: tools -> quantize och där välja någon groove template man tycker passar.

Rätta mej om jag har fel här nu, men är inte swing och shuffle olika varianter av samma sak, triolfeeling? Dvs att kvantiseringen ligger mer eller mindre närmare trioler än sextondelar? "På tiss-da, på toss-da" för dom som kommer ihåg det där andra barnprogrammet som gick när det inte var björnes magasin

Link to comment
Dela på andra sajter

Skummade igenom snabbt, vet inte om jag ens träffar rätt nu.

Vill du få rätt gung i duckningen med peak controllern i FL så mickla med Peak tension och decay speed. Du kan sedan ytterligare få bukt med det hela med remote control settings när du linkar. öva upp skillsen på mapping formula fönstret. Du kan använda ganska sköna variabler och mattegrejer där för att spejsa till grejer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Otydligt tycker jag, vet inte vad jag ska svara på men jag svara det jag tror blir bra 🙂:

En bra sidechaining plugg är twisted lemon´s Sidekick, mycket bra och enkel plugg där realese & attack kan ställas in ganska exakt. När du väl har fått kläm på den, blir det mindre jobb än fl´s egna ihopknåp av detta. Låter bra gör det!

//Sebbe

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...