Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tänkte fylla på med lite nya leksaker och kom på att Wah-Wah-pedal hade varit skoj att ha i studion. JAg är eg ingen gitarrist men lite komp kan jag alltid fuska fram.

Funkar en vanlig Dunlop Cry Baby eller finns det något annat alternativ för en rimlig peng ?

Annons
Postat (redigerat)

En standard Dunlop cry-baby kan aldrig bli fel. Den är bra.

Annars kan du ju titta efter en sådan här t ex: http://bossus.com/index.asp?pg=1&tmp=115 Den simulerar en hel mängd wha-wha-pedaler (plus några distpedaler). Lite bökig att använda live, men i studion är det ju guld att enkelt kunna plocka fram olika karaktärer. Då kan du dessutom lättare skaffa dig en uppfattning om vad du vill ha ut av en wha-wha.

Behringers wha-wha (hellbabe tror jag den heter) fick annars ok betyg i Studio. Billig i a f, kanske kan vara en bra instegspedal.

Redigerat av JJRockford
Postat

Crybaby 535Q är helt oslagbar tycker jag.

Den är dyr att köpa ny men hittar du en begagnat så köp.

Du kan ställa in boost, frekvenssvep, wahljud mm så att man inte är fast i samma ljud som de flesta andra wah pedaler.

Postat

Jag köpte en "vanlig" Dunlop CryBaby för ett par år sen. Den låter helt okej om man kör distat (används t ex i solot på

låten). Kör man utan dist tycker jag den låter alltför vasst.

Jag skulle hellre lägga några hundralappar till på nån som har en mjukare klang.

Postat

Behringers "hellbabe" är kanon om man är lat eller ovan att spela wah-wah. Den fjädrar tillbaks till utgångsläget när du släpper upp foten och har 5 olika lägen för vilka frekvenser den skall ta i samt en inbyggd preamp med gain och eq. Preampen öppnar för rätt intressanta experiment med att placera den på olika platser i signalkedjan. Min gamla crybaby är bra, men står nu hos min älste son som verkligen gillar gamla grejor. Crybaby går att lämna in för modifiering hos en bra pulare och då får man ett större "spel" vilket är cool men också gör den ännu mer svåranvändbar live om man inte spelar mycket wah. Att hantera en moddad Crybaby med stora vinterkängor är som att spela plockepinn med lovikavantar tycker jag. Nackdelen men Behringern är förståss att du inte kan använda den för att parkera i ett speciellt läge där du hittat en "sweetspot". Live använder jag oftast Behringern och har den utmärkta Wah-wah i Boss Gt8 paralellt. Behringern får ånga på i dom ölstänkta inspirerade partierna och GT8 blir valet i den mer finstämda wah avdelningen. Crybabyn är på gränsen till oförstörbar men Behringern känns överaskande solid den med.

Postat

Tack för hjälpen !.... dock har jag svurit en helig ed att aldrig mer köpa nåt från Behringer. Den må vara billig men frångår jag mina principer så kommer all världens olyckor att drabba mig (typ virus i macen). Det får nog bli en Cry Baby i alla fall. Duger den till Jimmy James and the Blue Flames så funkar den väl för mig!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.