Jump to content
Annons

Tror jag har kopplat fel ljudkortet !


Exclusive

Recommended Posts

Asså..., jag köpte kablar till ljudkortet. Visste typ inte vilka kablar det skulle vara, men när jag stack till min lokala musikaffär, så visade en kille där vilka sladdar..

Han sa att jag skulle ha sladdarna såhär, men jag tror inte det... Kollade på en annan och han har på Line out / Line In på mixern.. Så som han har tror jag är rätt, men ni får kolla, så kan jag lämna tillbaka om det är fel :rolleyes:

Jag tror att det är fel där...

dsc06015px1.jpg

Jag tror att det ska vara inkopplat i tape in / tape out

dsc06014ko8.jpg

Men jag vet inte ett skit xd Har jag fel elr rätt ? ;o

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vart har du kopplat andra änden av de två stereo telekablarna? Eller är det en stereotele som du kopplat LINE in på 1 och två till Line in på 3 och 4. Förstår inte riktigt. Vad vill du göra med dessa kablar? Ska de gå från mixern till ljudkortet? Ska de ta emot signal eller skall de skicka signal? Förklara gärna mer, eller så är det jag som är väldigt trött och dum just nu :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Vart har du kopplat andra änden av de två stereo telekablarna? Eller är det en stereotele som du kopplat LINE in på 1 och två till Line in på 3 och 4. Förstår inte riktigt. Vad vill du göra med dessa kablar? Ska de gå från mixern till ljudkortet? Ska de ta emot signal eller skall de skicka signal? Förklara gärna mer, eller så är det jag som är väldigt trött och dum just nu 😱

dom andra ändarna ska till ljudkortet, o dom sitter där atm. Dom ska skicka signal tror jag;S, alltså från mick till mixer till ljudkort. Så det kommer ljud, förstår du?, alltså så jag kan spela in sången asså min röst till datorn;S

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Vart har du kopplat andra änden av de två stereo telekablarna? Eller är det en stereotele som du kopplat LINE in på 1 och två till Line in på 3 och 4. Förstår inte riktigt. Vad vill du göra med dessa kablar? Ska de gå från mixern till ljudkortet? Ska de ta emot signal eller skall de skicka signal? Förklara gärna mer, eller så är det jag som är väldigt trött och dum just nu 😉

dom andra ändarna ska till ljudkortet, o dom sitter där atm. Dom ska skicka signal tror jag;S, alltså från mick till mixer till ljudkort. Så det kommer ljud, förstår du?, alltså så jag kan spela in sången asså min röst till datorn;S

mvh

En ingång (input) tar in signal till mixern, men skickar aldrig ut någonting (som en utgång/output gör) - och det ser ut som om du bara har kopplat in kablar på ingångar - men ingen kabel alls från någon utgång, så det är i så fall inte konstigt att du inte får in något till ljudkortet... 😱

Lämplig utgång från mixern kopplar du till en lineingång på ljudkortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vart har du kopplat andra änden av de två stereo telekablarna? Eller är det en stereotele som du kopplat LINE in på 1 och två till Line in på 3 och 4. Förstår inte riktigt. Vad vill du göra med dessa kablar? Ska de gå från mixern till ljudkortet? Ska de ta emot signal eller skall de skicka signal? Förklara gärna mer, eller så är det jag som är väldigt trött och dum just nu 🙂

dom andra ändarna ska till ljudkortet, o dom sitter där atm. Dom ska skicka signal tror jag;S, alltså från mick till mixer till ljudkort. Så det kommer ljud, förstår du?, alltså så jag kan spela in sången asså min röst till datorn;S

mvh

En ingång (input) tar in signal till mixern, men skickar aldrig ut någonting (som en utgång/output gör) - och det ser ut som om du bara har kopplat in kablar på ingångar - men ingen kabel alls från någon utgång, så det är i så fall inte konstigt att du inte får in något till ljudkortet... 😲

Lämplig utgång från mixern kopplar du till en lineingång på ljudkortet.

Asså, dom fyra sladdarna på mixern på första bilden är kopplade till ljudkortet. Men, det blir väll lättare om man ersätter mixern och köper ett nytt ljudkort med inbyggd preamp? Funderar på att göra det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vart har du kopplat andra änden av de två stereo telekablarna? Eller är det en stereotele som du kopplat LINE in på 1 och två till Line in på 3 och 4. Förstår inte riktigt. Vad vill du göra med dessa kablar? Ska de gå från mixern till ljudkortet? Ska de ta emot signal eller skall de skicka signal? Förklara gärna mer, eller så är det jag som är väldigt trött och dum just nu 😄

dom andra ändarna ska till ljudkortet, o dom sitter där atm. Dom ska skicka signal tror jag;S, alltså från mick till mixer till ljudkort. Så det kommer ljud, förstår du?, alltså så jag kan spela in sången asså min röst till datorn;S

mvh

En ingång (input) tar in signal till mixern, men skickar aldrig ut någonting (som en utgång/output gör) - och det ser ut som om du bara har kopplat in kablar på ingångar - men ingen kabel alls från någon utgång, så det är i så fall inte konstigt att du inte får in något till ljudkortet... 🙂

Lämplig utgång från mixern kopplar du till en lineingång på ljudkortet.

Asså, dom fyra sladdarna på mixern på första bilden är kopplade till ljudkortet. Men, det blir väll lättare om man ersätter mixern och köper ett nytt ljudkort med inbyggd preamp? Funderar på att göra det...

All de fyra sladdarna är kopplade till ingångar (det står "line in" på alla) - så du får inte ut något från mixern till ljudkortet med den kopplingen... Var på ljudkortet har du kopplat in de fyra kablarna?

Visst blir det enklare - och dessutom troligen bättre ljud - om du skaffar ett hyfsat musik-ljudkort med preampar inbyggda, så det är en bra idé...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vart har du kopplat andra änden av de två stereo telekablarna? Eller är det en stereotele som du kopplat LINE in på 1 och två till Line in på 3 och 4. Förstår inte riktigt. Vad vill du göra med dessa kablar? Ska de gå från mixern till ljudkortet? Ska de ta emot signal eller skall de skicka signal? Förklara gärna mer, eller så är det jag som är väldigt trött och dum just nu 🙂

dom andra ändarna ska till ljudkortet, o dom sitter där atm. Dom ska skicka signal tror jag;S, alltså från mick till mixer till ljudkort. Så det kommer ljud, förstår du?, alltså så jag kan spela in sången asså min röst till datorn;S

mvh

En ingång (input) tar in signal till mixern, men skickar aldrig ut någonting (som en utgång/output gör) - och det ser ut som om du bara har kopplat in kablar på ingångar - men ingen kabel alls från någon utgång, så det är i så fall inte konstigt att du inte får in något till ljudkortet... 😆

Lämplig utgång från mixern kopplar du till en lineingång på ljudkortet.

Asså, dom fyra sladdarna på mixern på första bilden är kopplade till ljudkortet. Men, det blir väll lättare om man ersätter mixern och köper ett nytt ljudkort med inbyggd preamp? Funderar på att göra det...

All de fyra sladdarna är kopplade till ingångar (det står "line in" på alla) - så du får inte ut något från mixern till ljudkortet med den kopplingen... Var på ljudkortet har du kopplat in de fyra kablarna?

Visst blir det enklare - och dessutom troligen bättre ljud - om du skaffar ett hyfsat musik-ljudkort med preampar inbyggda, så det är en bra idé...

Vilket ljudkort rekommenderar ni? Vill ha ett hyfsat billigt, runt 2000:-. Det måste vara ett med inbyggd preamp så jag kan ersätta mixer bordet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket ljudkort rekommenderar ni? Vill ha ett hyfsat billigt, runt 2000:-. Det måste vara ett med inbyggd preamp så jag kan ersätta mixer bordet.

Om du redan har ett ljudkort (?), kör med den mixern du har den duger fint! Körde med en liten Alto mixer i flera år. Så kan du köpa något annat kul för pengarna!

EDIT: Koppla från "main out L/R" till ljudkortets "in L/R "och från Ljudkortets "out L/R" till mixerns "tape in L/R".

Monitorerna (om du har) kopplar du från "control room out" och tryck ner knappen "2tr to control room"!

Enkelt!

EDIT 2: se bara till att ha knappen "2tr to mix" upptryckt annars blir det konstigt!

Redigerat av Lithium
Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket ljudkort rekommenderar ni? Vill ha ett hyfsat billigt, runt 2000:-. Det måste vara ett med inbyggd preamp så jag kan ersätta mixer bordet.

Om du redan har ett ljudkort (?), kör med den mixern du har den duger fint! Körde med en liten Alto mixer i flera år. Så kan du köpa något annat kul för pengarna!

Ja - det borde faktiskt vara rimligt enkelt att se till att koppla det rätt i stället för som det är kopplat nu - och alltså få det att fungera med nuvarande prylar, men samtidigt blir det förmodligen enklare för en nybörjare att förstå om man skippar mixern kör med enbart ett lämpligt ljudkort...

EDIT: Se där - en beskrivning på hur det ska kopplas också. Så svårt var det alltså... 😆

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket ljudkort rekommenderar ni? Vill ha ett hyfsat billigt, runt 2000:-. Det måste vara ett med inbyggd preamp så jag kan ersätta mixer bordet.

Om du redan har ett ljudkort (?), kör med den mixern du har den duger fint! Körde med en liten Alto mixer i flera år. Så kan du köpa något annat kul för pengarna!

EDIT: Koppla från "main out L/R" till ljudkortets "in L/R "och från Ljudkortets "out L/R" till mixerns "tape in L/R".

Monitorerna (om du har) kopplar du från "control room out" och tryck ner knappen "2tr to control room"!

Enkelt!

EDIT 2: se bara till att ha knappen "2tr to mix" upptryckt annars blir det konstigt!

Ja, men kan inte få ljudkortet att installeras... Har ett Phase 22, skulle jag kunna fixxa det så skulle allt vara bra, men kan inte få det att installeras.. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja - det borde faktiskt vara rimligt enkelt att se till att koppla det rätt i stället för som det är kopplat nu - och alltså få det att fungera med nuvarande prylar, men samtidigt blir det förmodligen enklare för en nybörjare att förstå om man skippar mixern kör med enbart ett lämpligt ljudkort...

Jo men om han redan har en mixer och ett ljudkort finns det som nybörjare ingen anledning att köpa ett nytt ljudkort! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja - det borde faktiskt vara rimligt enkelt att se till att koppla det rätt i stället för som det är kopplat nu - och alltså få det att fungera med nuvarande prylar, men samtidigt blir det förmodligen enklare för en nybörjare att förstå om man skippar mixern kör med enbart ett lämpligt ljudkort...

Jo men om han redan har en mixer och ett ljudkort finns det som nybörjare ingen anledning att köpa ett nytt ljudkort! 😆

Här duggar det tätt mellan inläggen... 🙂

Andrahandsvärdet på en sådan mixer är inte mycket att hurra för - så det skulle nog kännas ganska surt att behöva köpa nytt av den orsaken också... 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, men kan inte få ljudkortet att installeras... Har ett Phase 22, skulle jag kunna fixxa det så skulle allt vara bra, men kan inte få det att installeras.. 🙂

A, ja det var en annan femma! 😆

Haha, försöker installera ljudkortet, laddar ner drivrutinerna från ljudkortets hemsida, men när jag försöker installera det så står det att den inte hittar ngn drivrutin till ljudkortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Ja - det borde faktiskt vara rimligt enkelt att se till att koppla det rätt i stället för som det är kopplat nu - och alltså få det att fungera med nuvarande prylar, men samtidigt blir det förmodligen enklare för en nybörjare att förstå om man skippar mixern kör med enbart ett lämpligt ljudkort...

Jo men om han redan har en mixer och ett ljudkort finns det som nybörjare ingen anledning att köpa ett nytt ljudkort! 😆

Här duggar det tätt mellan inläggen... 🙂

Andrahandsvärdet på en sådan mixer är inte mycket att hurra för - så det skulle nog kännas ganska surt att behöva köpa nytt av den orsaken också... 🙁

Men ska dra till Musikalen idag (min lokala musikaffär) och kolla om jag kan lämna tillbaka mixerbordet. Eller kanske byta det mot ett ljudkort.

EDIT: Så något ljudkort ni rekommenderar med inbyggd preamp? 🙂

Redigerat av Exclusive
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, men kan inte få ljudkortet att installeras... Har ett Phase 22, skulle jag kunna fixxa det så skulle allt vara bra, men kan inte få det att installeras.. 🙂

A, ja det var en annan femma! 🙁

Haha, försöker installera ljudkortet, laddar ner drivrutinerna från ljudkortets hemsida, men när jag försöker installera det så står det att den inte hittar ngn drivrutin till ljudkortet.

Vissa ljudkort mår bäst av att man installerar drivrutinerna innan man monterar in kortet.

Testa därför att avinstallera drivrutinerna, stäng sedan av datorn och starta sedan och installera drivrutinerna. Stäng av och montera in kortet igen - och starta upp. Då borde det fungera som det ska...

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, försöker installera ljudkortet, laddar ner drivrutinerna från ljudkortets hemsida, men när jag försöker installera det så står det att den inte hittar ngn drivrutin till ljudkortet.

pekar du öht datorn till stället du sparat drivrutinerna?

eller har du laddat ner en installationsfil eller zip-fil?

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, försöker installera ljudkortet, laddar ner drivrutinerna från ljudkortets hemsida, men när jag försöker installera det så står det att den inte hittar ngn drivrutin till ljudkortet.

pekar du öht datorn till stället du sparat drivrutinerna?

eller har du laddat ner en installationsfil eller zip-fil?

Jag pekar elr va man ska säga var drivrutinerna finns.. Jag tror jag nästan installerade ljudkortet innan, men datorn crashade när installationen var klar xD. Så fick öppna datorn i felsäkert läge och avinstallera den.

Men inga problem längre, var i min lokala musikaffär och ska byta mixern mot ett FireWire ljudkort med inbyggd preamp. Ska bara lägga till 100kr 😉😏

Tack ALLA för hjälpen 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, försöker installera ljudkortet, laddar ner drivrutinerna från ljudkortets hemsida, men när jag försöker installera det så står det att den inte hittar ngn drivrutin till ljudkortet.

pekar du öht datorn till stället du sparat drivrutinerna?

eller har du laddat ner en installationsfil eller zip-fil?

Jag pekar elr va man ska säga var drivrutinerna finns.. Jag tror jag nästan installerade ljudkortet innan, men datorn crashade när installationen var klar xD. Så fick öppna datorn i felsäkert läge och avinstallera den.

Men inga problem längre, var i min lokala musikaffär och ska byta mixern mot ett FireWire ljudkort med inbyggd preamp. Ska bara lägga till 100kr 😉😏

Tack ALLA för hjälpen 😕

Det var ju skönt att det gick att göra så. Det blir enklare för dig att förstå kopplingen - och kommer säkert också att bli bättre på andra sätt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, det är jag igen, jag använder SP(studio projects) B1 micken till ett ljudkort som jag nyss köpt och som är M-Audio Firewire Solo (inbyggd preamp), jag har allt som behövs iaf vad jag vet, jag får bra ljud osv.

Men skulle man kunna göra ljudet bättre ? Isf Hur?

Och andra frågan är det som står på B1 micken

Vad menas med?

---

------

/15

-----

/150

Och så

-

10 DB

20 DB

Vad är det man ska ta när man ska spela in ?.

Vilken program rekommenderar ni, när man ska spela in låtar?

MVH!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, det är jag igen, jag använder SP(studio projects) B1 micken till ett ljudkort som jag nyss köpt och som är M-Audio Firewire Solo (inbyggd preamp), jag har allt som behövs iaf vad jag vet, jag får bra ljud osv.

Men skulle man kunna göra ljudet bättre ? Isf Hur?

Och andra frågan är det som står på B1 micken

Vad menas med?

---

------

/15

-----

/150

Och så

-

10 DB

20 DB

Vad är det man ska ta när man ska spela in ?.

Vilken program rekommenderar ni, när man ska spela in låtar?

MVH!

Till at börja med: Sjunger du mot rätt sida av micen (den sidan som loggan sitter på)?

-10dB och -20dB är Pad - dvs en dämpsats som du använder om du har väldigt starka ljudkällor så att preampen inte kan sänka tillräckligt med Gain och eventuell Pad där.

Den andra switchen är ett högpassfilter - alltså ett filter som skär av bas. Kan vara bra om du har mycket lågfrekventa ljud som lätt kommer in i micen, som exempelvis trafikljud utanför eller annat buller. Du får helt enkelt prova vilket som blir bäst.

Har du puffskydd också, så att du skyddar membranet? Skumskyddet som följer med micen är ett vindskydd och inte ett puffskydd.

Vilket program du ska använda, beror på vilket du trivs med. Följde det med något program med ljudkortet, så kan du börja med det och se om du gillar det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Till at börja med: Sjunger du mot rätt sida av micen (den sidan som loggan sitter på)?

-10dB och -20dB är Pad - dvs en dämpsats som du använder om du har väldigt starka ljudkällor så att preampen inte kan sänka tillräckligt med Gain och eventuell Pad där.

Den andra switchen är ett högpassfilter - alltså ett filter som skär av bas. Kan vara bra om du har mycket lågfrekventa ljud som lätt kommer in i micen, som exempelvis trafikljud utanför eller annat buller. Du får helt enkelt prova vilket som blir bäst.

Har du puffskydd också, så att du skyddar membranet? Skumskyddet som följer med micen är ett vindskydd och inte ett puffskydd.

Vilket program du ska använda, beror på vilket du trivs med. Följde det med något program med ljudkortet, så kan du börja med det och se om du gillar det.

Tror inte jag sjöng mot rätt sida sist xd, men nu vet jag det :rolleyes:.

Aaah, har puffskydd. Använder både puffskyddet och vind/skum skyddet.

Aja, ska testa mig framåt mot det bästa möjliga ljudet.

// Exclusive.

Link to comment
Dela på andra sajter

Till at börja med: Sjunger du mot rätt sida av micen (den sidan som loggan sitter på)?

-10dB och -20dB är Pad - dvs en dämpsats som du använder om du har väldigt starka ljudkällor så att preampen inte kan sänka tillräckligt med Gain och eventuell Pad där.

Den andra switchen är ett högpassfilter - alltså ett filter som skär av bas. Kan vara bra om du har mycket lågfrekventa ljud som lätt kommer in i micen, som exempelvis trafikljud utanför eller annat buller. Du får helt enkelt prova vilket som blir bäst.

Har du puffskydd också, så att du skyddar membranet? Skumskyddet som följer med micen är ett vindskydd och inte ett puffskydd.

Vilket program du ska använda, beror på vilket du trivs med. Följde det med något program med ljudkortet, så kan du börja med det och se om du gillar det.

Tror inte jag sjöng mot rätt sida sist xd, men nu vet jag det 😄.

Aaah, har puffskydd. Använder både puffskyddet och vind/skum skyddet.

Aja, ska testa mig framåt mot det bästa möjliga ljudet.

// Exclusive.

Skippa skumskyddet. Det suger upp en del diskant - och är dessutom överflödigt om du har ett puffskydd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...