Jump to content
Annons

preamp- och powerampfrågor


theodor0802

Recommended Posts

Tjena

Här länge funderat på att köpa mig en ny förstärkare då min marshall jtm 60 lagt av å ja blivit tvungen att spela på min roland microcube 3 watt...

Jag har kollat runt lite på olika hemsidor och sett lite vad de riktiga hjältarna (Vai, satriani, Wylde, etc)använder för riggar. Det varierar ju mycket och alla har sina ideer.

En sak jag sett är att många istället för att köra med vanliga förstärkartoppar sätter sina preamps och poweramps i racken istället.

Vad blir skillnaden om kör så mot att köra med en vanlig topp?

Är det något ni skulle rekomendera och vad skulle man behöva köpa i så fall??

MVH / Theodor 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
AlienDealer (oregistrerad)

Jag har inte haft stärkare med mig på scenen sen 1998!!!

Som det är nu har jag en Sansamp PSA1 för distade ljud och en Roland GP100 (gitarreffektsprocessor) för effekterna.

Fördelen ,som jag ser det, är att när jag riggar så kopplar jag bara in en kabel mellan gitarren och racket, och en från racket till mixern. Färdig! Jag har inte tid eller lust att stå och micka upp en stärkare och soundchecka mer än en låt typ...

Det finns många bra alternativ på marknaden:

Rocktron har en drös grejer, bla Piranha och Chameleon. Marshalls JMP1.

Engl har sin E370 (tror den hette så...). Mesa Boogie har sina preamps osv osv.

Kolla vad de olika sakerna erbjuder, tex om de har högtalarsimulering? Går den att stänga av (inte alla som det går på)? Men framförallt... TESTA så många olika saker du kommer över!

Kitte

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte haft stärkare med mig på scenen sen 1998!!!

Som det är nu har jag en Sansamp PSA1 för distade ljud och en Roland GP100 (gitarreffektsprocessor) för effekterna.

Fördelen ,som jag ser det, är att när jag riggar så kopplar jag bara in en kabel mellan gitarren och racket, och en från racket till mixern. Färdig! Jag har inte tid eller lust att stå och micka upp en stärkare och soundchecka mer än en låt typ...

Det finns många bra alternativ på marknaden:

Rocktron har en drös grejer, bla Piranha och Chameleon. Marshalls JMP1.

Engl har sin E370 (tror den hette så...). Mesa Boogie har sina preamps osv osv.

Kolla vad de olika sakerna erbjuder, tex om de har högtalarsimulering? Går den att stänga av (inte alla som det går på)? Men framförallt... TESTA så många olika saker du kommer över!

Kitte

Tack så mycket 😕

Vad använder du för slutsteg?? eller kör du det i PA:t??

Link to comment
Dela på andra sajter

AlienDealer (oregistrerad)

rakt in i mixern/PA't japp.

Jag skickar ett PM till dig med en länk där du hör när jag lirar ENBART med Roland Gp100, rakt in i PA't... numera har jag lite mer malle i disten i och med Sansampen...

Kitte

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man inte har löjligt mycket pengar så kan det ofta vara ganska, vad ska man kalla det, frustrerande att kolla in världsartisternas riggar.

Anledningen till att många kör med separata preamps, slutsteg och andra effekter kan vara flera. Det är ju mer flexibelt på så sätt att man kan matcha olika preamps och slutsteg för att hitta sitt ljud; Kompisen körde ett tag med en Marshall JMP-1 och ett Marshall rörslutsteg. Men så provade han ett Peavey slutsteg som lät mycket bättre! Då blev det ett sådant. Tidigare har det även varit betydligt lättare att integrera effekter med preamps eftersom nästan alla preamps haft midistyrning (till skillnad mot vanliga förstärkare). Numera finns dock ofta midi-konverterare till förstärkarnas kanalbyten (och vad mer dom har switchar för) eller pedalbord/effekter som har relä-utgångar som kan switcha förstärkarna.

Hursomhelst brukar dessa system bli ganska dyra och otympliga. Det är klart, köper man bara en preamp, slutsteg och kanske någon rackeffekt, så blir det ju inte mer att släpa på än med en vanliga topp, men det är lätt hänt att samla på sig för mycket! Dock, om man kikar i en typisk "världsgitarrists" rack så ser det ofta mer ut än vad det är, eftersom som dom kan ha dubbel uppsättning av alla delar.

Jag kör numera, live, med en väldigt enkel rigg, ett Boss GT-8 pedalbord och en liten Marshall rörcombo. Kopplar GT-8:an rätt in i slutsteget på combon. Fast egentligen hade man kunnat skippa combo, kan lika gärna koppla GT-8:an in i PA:at, men det känns ändå tryggt att inte helt lämna över kontrollen över medhörningen till någon mer eller mindre opålitlig ljudtekniker 😏 Det finns säkert riggar som låter bättre. Men jag resonerade såhär: GT-8:an låter, oavsett vad man jämför med, BRA, tillräckligt bra för att det endast ska vara min begränsing som gitarrist som eventuellt stjälper spelningen. Lätt att ta med sig, pålitlig, och väldigt flexibel (kan jämföras med vilken kylskåpsstor rigg som helst 🙂).

När vi spelar in kan jag däremot gärna testa olika förstärkare och sånt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Clawfinger (oregistrerad)

Jag skulle lätt köpa ett billigt slutsteg (stereo kanske, fast då behöver man två lådor), en 4x12a och en modeller. Rackmontera slutsteget med modellern, och ljuv musik uppstår. Med en PODxt (under 3000 ny), ett Alesis RA500 på 2x150watt 8 ohm (2795) och en (eller två) Harley Benton 4x12 med Celestion V30 (€359) kommer du undan med allt, för under 10 000 spänn.

Då kan du välja att köra direkt eller genom låda, eller med hörlurar.

Redigerat av Clawfinger
Link to comment
Dela på andra sajter

AlienDealer (oregistrerad)
Jag skulle lätt köpa ett billigt slutsteg (stereo kanske, fast då behöver man två lådor), en 4x12a och en modeller. Rackmontera slutsteget med modellern, och ljuv musik uppstår. Med en PODxt (under 3000 ny), ett Alesis RA500 på 2x150watt 8 ohm (2795) och en (eller två) Harley Benton 4x12 med Celestion V30 (€359) kommer du undan med allt, för under 10 000 spänn.

Då kan du välja att köra direkt eller genom låda, eller med hörlurar.

Sen ska det bäras på oxå mellan gigen 😉

Jag har dock aldrig testat att köra mitt rack med slutsteg/låda... mest för att jag är nöjd som det är. Men sen letar vi alla olika efter vårt eget idealljud gissar jag på.

Kitte

Link to comment
Dela på andra sajter

Clawfinger (oregistrerad)
Sen ska det bäras på oxå mellan gigen :rolleyes:

Jag har dock aldrig testat att köra mitt rack med slutsteg/låda... mest för att jag är nöjd som det är. Men sen letar vi alla olika efter vårt eget idealljud gissar jag på.

Kitte

Man har möjligheten, inget tvång 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

AlienDealer (oregistrerad)
Sen ska det bäras på oxå mellan gigen :rolleyes:

Jag har dock aldrig testat att köra mitt rack med slutsteg/låda... mest för att jag är nöjd som det är. Men sen letar vi alla olika efter vårt eget idealljud gissar jag på.

Kitte

Man har möjligheten, inget tvång 🥰

hehe. mycket riktigt. tror vi kommer att komma bra överens här på forumet 😄

Kitte

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är ärligt talat väldigt skeptiskt till nyttan med 4*12:or för de flesta gitarrister. 1 eller 2 12:or räcker gott för de flesta. Om man nu inte spelar på arenor och behöver förstärkaren som medhörning. Kanske vara så att de som spelar mycket nerstämd (mycket bas i ljudet) kan behöva mer högtalare för att hålla ihop ljudet, men annars verkar det lite överdrivet. Men det ser maffigt ut!! Och det är klart lättare att få ljudet lite mer i rätt höjd med en vinklad 4*12:a. En 2*12 nere på golvet hörs ju inte så bra hos gitarristen, då måste man ställa upp den någon meter eller så i a f.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är ärligt talat väldigt skeptiskt till nyttan med 4*12:or för de flesta gitarrister. 1 eller 2 12:or räcker gott för de flesta. Om man nu inte spelar på arenor och behöver förstärkaren som medhörning. Kanske vara så att de som spelar mycket nerstämd (mycket bas i ljudet) kan behöva mer högtalare för att hålla ihop ljudet, men annars verkar det lite överdrivet. Men det ser maffigt ut!! Och det är klart lättare att få ljudet lite mer i rätt höjd med en vinklad 4*12:a. En 2*12 nere på golvet hörs ju inte så bra hos gitarristen, då måste man ställa upp den någon meter eller så i a f.

Om man jämför både en 2.12a & 4.12a i en hyfsat stor replokal så räcker det och blir över med en 2.12a, beroende på vilken förstärkare den är kopplad till. Använd öronskydd, som alltid! Beror på hur stor scen man spelar på men de flesta "normala" gig klarar sig peftekt på en 2.12a tycker jag. Annat är overkill. Men visst sjutton ser det snyggt ut med en 4.12a.

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...
Jag skulle lätt köpa ett billigt slutsteg (stereo kanske, fast då behöver man två lådor), en 4x12a och en modeller. Rackmontera slutsteget med modellern, och ljuv musik uppstår. Med en PODxt (under 3000 ny), ett Alesis RA500 på 2x150watt 8 ohm (2795) och en (eller två) Harley Benton 4x12 med Celestion V30 (€359) kommer du undan med allt, för under 10 000 spänn.

Då kan du välja att köra direkt eller genom låda, eller med hörlurar.

Jag tänkte starta en ny tråd men såg nåt här som kan få svar på min fråga. Behöver bara få bekräftelse för det.. 😆

Man kan alltså ha en preamp som man kan förstärka upp med ett vanligt slutsteg för PA? Man behöver altså inget speciellt gitarrslutsteg? Och om det nu är nån skilnad emellan dom, hur stor och vad är skilnaden i såna fall?

Jag har en Mesa-preamp som jag jagar slutsteg till och har mer eller mindre bestämt mig för Rocktron Velocity 100 http://www.thomann.de/se/rocktron_velocity100.htm Om inte så hade jag tänkt mig nåt sånt här: http://www.shop.conrad.se/cgi/websale6.cgi...&ref=kelkoo

Nu undrar jag om det funkar lika bra med ett PA-slutsteg? Eller ska jag satsa på Rocktron-steget ist?

Redigerat av Illustrata
Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan alltså ha en preamp som man kan förstärka upp med ett vanligt slutsteg för PA? Man behöver altså inget speciellt gitarrslutsteg?

Nu undrar jag om det funkar lika bra med ett PA-slutsteg? Eller ska jag satsa på Rocktron-steget ist?

Hej,

Jag undrar samma sak!

Talade med en kille på 4-Sound på Folkungagatan om att införskaffa ett vanligt PA-slutsteg i stereo för 1700 kr.

Tänket köra från min ToneLabSE.

Men han avrådde att göra på detta sättet.

Han hade provat med sin Line 6 POD och ett vanligt slutsteg men inte fått det att låta bra.

Själv har jag aldrig provat.

Kent J.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Man kan alltså ha en preamp som man kan förstärka upp med ett vanligt slutsteg för PA? Man behöver altså inget speciellt gitarrslutsteg?

Nu undrar jag om det funkar lika bra med ett PA-slutsteg? Eller ska jag satsa på Rocktron-steget ist?

Hej,

Jag undrar samma sak!

Talade med en kille på 4-Sound på Folkungagatan om att införskaffa ett vanligt PA-slutsteg i stereo för 1700 kr.

Tänket köra från min ToneLabSE.

Men han avrådde att göra på detta sättet.

Han hade provat med sin Line 6 POD och ett vanligt slutsteg men inte fått det att låta bra.

Själv har jag aldrig provat.

Kent J.

Det blir inte bra eftersom slutsteget vill ha en signal med lägre impedans en signalen från gitarren. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tokintressant tråd. Har nämligen funderat lite på det samma. Har kikat runt lite och man kan hitta en modell äldre rörslutsteg för en ok penning. Lite småsugen att köpa på min en rack pod att ha hemma men om den dessutom gick att använda i replokalen så vore det klockrent. Har läst runt lite på olika forum och det verkar som om man stänger av högtalarsimuleringen i PODen så ska det funka bra? Om någon har erfarenhet så skriv gärna. All info uppskattas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir inte bra eftersom slutsteget vill ha en signal med lägre impedans en signalen från gitarren. 🙂

Visst, men om man har en POD eller ToneLab så skickar man ju en förförstärkt signal.

Borde funka i teorin - men jag vet inte.

Kent J.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir inte bra eftersom slutsteget vill ha en signal med lägre impedans en signalen från gitarren. 😲

Jaså, okej men då satsar jag på Rocktron-gitarrsteget ist. Man vill ändå ha ett riktigt sound. Även om det svider lite mer i plånboken så tror jag att det är värt det.

Tack för svaren gubbar 🙂

Redigerat av Illustrata
Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan alltså ha en preamp som man kan förstärka upp med ett vanligt slutsteg för PA? Man behöver altså inget speciellt gitarrslutsteg?

Nu undrar jag om det funkar lika bra med ett PA-slutsteg? Eller ska jag satsa på Rocktron-steget ist?

Hej,

Jag undrar samma sak!

Talade med en kille på 4-Sound på Folkungagatan om att införskaffa ett vanligt PA-slutsteg i stereo för 1700 kr.

Tänket köra från min ToneLabSE.

Men han avrådde att göra på detta sättet.

Han hade provat med sin Line 6 POD och ett vanligt slutsteg men inte fått det att låta bra.

Själv har jag aldrig provat.

Kent J.

Jag kör PodXT direkt till studio-monitorerna. Och jag antar att Pod kan funka utmärkt även här. Men det krävs en hel del rattande innan man får till riktigt bra ljud. (Åtskilliga timmar mao.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...