Jump to content
Annons

Vad sÀgs om denna laptop?


mrbjoorn

Recommended Posts

Tjenare! Jag ska köpa en laptop för lite hemmastudiobruk

och har tittat ut en pÄ multitronic.se. Den heter

FSC AMILO LA1703-18B och jag undrar om nÄn hÀr har

lust att ta sig en liten titt pÄ den och sÀga om den duger.

Enligt mina kunskaper sÄ duger den utmÀrkt för mig, men man

kan ju inte vara helt sÀker.

Jag kör Cubase SE3, har ljudkortet Tascam Us-122.

En typisk inspelning hos mig ser vÀl ut nÄtt i denna stil:

- Trummor, via EZdrummer eller dylikt

- Bas, oftast nÄn basplugg i datorn

- 3-4 GitarrspÄr med Cubases EQ och kanske tvÄ pluggar pÄ varje stereospÄr

- En leadsong med ca 4 pluggar

- 3-6 körspÄr med EQ och 2 pluggar pÄ avrje spÄr

Som jag har fattat det har datorn 2.0GHz processor, 2gb ram-minne och

160 gb hÄrddisk. Men jag fattar inte riktigt vad "front side bus" innebÀr.

PÄ denna verkar det vara 1.63Ghz, bör man ha mer?

Edit: TillÀgger att den kostar 5612 kr, ett mycket bra pris för den datorn tycker jag.

Redigerat av mrbjoorn
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Vad Àr det för typ av processor? Det Àr inte bara klockfrekvenser som spelar roll hÀr.

Inter Dual 2 Core Àr kraftfulla dubbelkÀrniga processorer och bra för musikdatorer!

Front side buss? Brukar oftas menas med busshastigheten pĂ„ bussen->processor/moderkort, vilket i dagslĂ€get finns upp till 1333mhz tror jag bestĂ€mt. 😕 1,63ghz? LĂ„ter mer som processorhastigheten faktiskt.

Vad Àr det för grafikkort? Se till att den inte "lÄnar" RAM-minne utan har eget dedikerat.

Kolla Àven upp i forumet efter Àldre trÄdar med namn som "bÀrbar Musik-PC" .. finns en hel del. /L

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

drloop (oregistrerad)

Det Àr en singlecore processor sÄ vitt jag kan föstÄ, dessutom av enklare slag med liten cache.

Den kommer att funka men det Àr inget bra flÄs i processorn. Jag har kört med en 1,8gHz (med gott o cache) laptop och det var inte lika bra min stationÀra 3 Är gamla stationÀra 3gHz P4.

Men som en enkel inspelningsdator funkar den sÀkert. Du klarar nog dina krav om pluggarna Àr CPU snÄla. Gitarrpluggar typ Amplitube/Guitar rig kommer att ha ihjÀl denna processor snabbt.

Har en laptop Core Duo med tvÄ 1.83gHz kÀrnor och den tuffar pÄ bra.

Jag hade valt en med tvÄ kÀrnor och kanske helst en med Intel 2 Core processor. Det Àr en ekonomisk frÄga naturligtvis.

Sedan Àr det vÀl Vista pÄ denna vilket Àr ett elÀnde för musikskapande (Och kan vara det för annat med).

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Vad Àr det för typ av processor? Det Àr inte bara klockfrekvenser som spelar roll hÀr.

Inter Dual 2 Core Àr kraftfulla dubbelkÀrniga processorer och bra för musikdatorer!

Front side buss? Brukar oftas menas med busshastigheten pĂ„ bussen->processor/moderkort, vilket i dagslĂ€get finns upp till 1333mhz tror jag bestĂ€mt. 🙂 1,63ghz? LĂ„ter mer som processorhastigheten faktiskt.

Vad Àr det för grafikkort? Se till att den inte "lÄnar" RAM-minne utan har eget dedikerat.

Kolla Àven upp i forumet efter Àldre trÄdar med namn som "bÀrbar Musik-PC" .. finns en hel del. /L

Tack för svaret!

Processorn Àr en AMD Sempron 3600+, duger det tror ni?

Front side buss stÄr det bestÀmt 1.6Ghz. Kanske kan du ta en titt pÄ sidan med specifikationer?

Det verkar inte gÄ att lÀnka till den, men det Àr bara gÄ in pÄ multitronic.se, klicka pÄ datorer och bÀrbara datorer. Sen vÀlja Fujitsu Siemens och kika efter en dator som kostar 5612 kr, den heter somsagt: FSC AMILO LA1703-18B .

Skulle uppskattas vÀldigt mycket!

P.S. jag ska ta en titt i den trÄden :rolleyes:

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det Àr en singlecore processor sÄ vitt jag kan föstÄ, dessutom av enklare slag med liten cache.

Den kommer att funka men det Àr inget bra flÄs i processorn. Jag har kört med en 1,8gHz (med gott o cache) laptop och det var inte lika bra min stationÀra 3 Är gamla stationÀra 3gHz P4.

Men som en enkel inspelningsdator funkar den sÀkert. Du klarar nog dina krav om pluggarna Àr CPU snÄla. Gitarrpluggar typ Amplitube/Guitar rig kommer att ha ihjÀl denna processor snabbt.

Har en laptop Core Duo med tvÄ 1.83gHz kÀrnor och den tuffar pÄ bra.

Jag hade valt en med tvÄ kÀrnor och kanske helst en med Intel 2 Core processor. Det Àr en ekonomisk frÄga naturligtvis.

Sedan Àr det vÀl Vista pÄ denna vilket Àr ett elÀnde för musikskapande (Och kan vara det för annat med).

Tack! SKa kika lite pÄ datorer i samma prisklass och se om man kan hitta nÄgon

med Intel 2 Core processor.

Jo, jag vet att vista Àr ganska risigt för musikskapande, men om det inte funkar

sÄ byter jag vÀl till Xp eller nÄtt.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Kan vÀl passa pÄ att frÄga. Denna dator (med 1024 mb ramminne, 1.46Ghz processor)

kan vÀl knappast vara bÀttre Àn den som jag tÀnkt frÄn början trots

att den har Intel Core Duo processor? Eller Àr jag helt ute och cyklar?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det viktigaste att kolla Àr om den fungerar överhuvudtaget med ljudkort (inte alla datorer som gör nÀmligen) innan man tittar pÄ prestanda. Problemet Àr att det Àr i princip omöjligt att veta utan att prova.

OjdÄ! DÄ blir det ju ett litet problem. För jag antar att jag inte

kan Äka och prova just den datorn jag tÀnker köpa.

Kanske ska ta och maila sÀljarna?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag hade ju föredragit 15 000rpm hÄrddisk framför laptopens 5400rpm diskar =p

Sedan om man enbart har 30GB 15 000rpm spelar ingen större roll. Operativet tar 1-2GB? Musikprogrammet + pluggar, inte alltför mycket.

Sedan kör man stenhÄrt och sparar resterande data pÄ annan hÄrddisk.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag hade ju föredragit 15 000rpm hÄrddisk framför laptopens 5400rpm diskar =p

Sedan om man enbart har 30GB 15 000rpm spelar ingen större roll. Operativet tar 1-2GB? Musikprogrammet + pluggar, inte alltför mycket.

Sedan kör man stenhÄrt och sparar resterande data pÄ annan hÄrddisk.

Haha, okej. Och laptops med 15 000rpm-hÄrddisk vÀxer pÄ trÀd eller? :rolleyes:

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Postat (redigerat)

Nu Àr jag kanske lite tjatig, men det Àr min trÄd :rolleyes: .

Hittade en för ca 500 kr mer. Dock har den bara 1 gb iramminne.

Intel Core Duo T2450 / 2 GHz stÄr det pÄ processor.

Jag vill bara reda ut vad som Àr bÀst, att satsa

pÄ en bÀttre processor eller mer ramminne (om

man dÄ utgÄr ifrÄn att jag inte tÀnker peta in nÄ mer minne)

NÄn som kan tÀnkas svara pÄ det?

Edit: Stavfel

Redigerat av mrbjoorn
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Detta gÀller alla ljudkort (musik-ljudkort). Firewire Àr kanske lite kinkigare Àn USB dÄ det Àr viktigt att det blir rÀtt FW-kretsar och att dessa inte störs av andra komponenter i datorn (som t ex grafikkort) men det kan fortfarande bli fel.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Detta gÀller alla ljudkort (musik-ljudkort). Firewire Àr kanske lite kinkigare Àn USB dÄ det Àr viktigt att det blir rÀtt FW-kretsar och att dessa inte störs av andra komponenter i datorn (som t ex grafikkort) men det kan fortfarande bli fel.

Okej! Tror du det Àr nÄt som sÀljarna har nÄn koll pÄ?

Eller mÄste jag fysiskt leta upp en sÄdan dator, koppla in

ljudkortet och installera drivrutinerna?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

tusan ocksÄ, jag hÄller ocksÄ pÄ att leta ny laptop, min pallar inte med nÄmer. Datorer i den prisklassen har jag ocksÄ kollat pÄ men jag hade ingen aning om att detta ljudkortsproblem ens existerade. trodde usb ljudkortet fungerade som typ en joystick=installera och kör. men nu vet jag inte hur jag ska hitta en dator.

kanske lÀgga ut en annons pÄ blocket=

"Har du en ..... laptop, fÄr jag komma och prova lite grejjer pÄ den" du fÄr 10:-

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP....=Specifications

denna blev jag lite intresserad av...

Ser ganska nice ut!

Processorhastighet 1.46 Àr det enda som jag stÀller mig lite tveksam till.

Är det bĂ€ttre att ha en Intel Pentium Dual-Core processor med 1.46Ghz

Àn att ha en AMD Sempron 3600+ med klockhastighet pÄ 2.0Ghz.

Finns det nĂ„n som kan svara pĂ„ det? 😉

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 3 veckor senare...

Nu har jag hittat en dell som jag vill ha 🙂 .

IntelŸ PentiumŸ-processor med dubbla kÀrnor T2130 (1,86 GHz, 533 MHz FSB, 1 MB L2-cache)

OPERATIVSYSTEM Äkta Windows Vistaℱ Home Premium - svenska

LCD-SKÄRM 15,4-tums WXGA-widescreenskĂ€rm [1280x800] med TrueLifeℱ

MINNE 2 048 MB 667MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x1024]

HÅRDDISK 160 GB (5 400 v/min) SATA-hĂ„rddisk

GRAFIKKORT IntelÂź Media Accelerator 950-grafik med upp till 256 MB delat grafikminne

OPTISK(A) ENHET(ER) Fast intern 8X DVD+/-RW-enhet med programvara

PRIMÄRT BATTERI 6-cells litiumjonbatteri (53 wattimmar) redigera

Vad sÀgs? Jag antar att det kommer göra ganska stor skillnad mot den stationÀra burk jag har nu.

Tvivlar pÄ att den ens har 512 mb internminne, och kanske en singelcore processor pÄ 1.2 Ghz eller sÄ.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 2 mĂ„nader senare...
Nu har jag hittat en dell som jag vill ha 🙂 .

IntelŸ PentiumŸ-processor med dubbla kÀrnor T2130 (1,86 GHz, 533 MHz FSB, 1 MB L2-cache)

OPERATIVSYSTEM Äkta Windows Vistaℱ Home Premium - svenska

LCD-SKÄRM 15,4-tums WXGA-widescreenskĂ€rm [1280x800] med TrueLifeℱ

MINNE 2 048 MB 667MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x1024]

HÅRDDISK 160 GB (5 400 v/min) SATA-hĂ„rddisk

GRAFIKKORT IntelÂź Media Accelerator 950-grafik med upp till 256 MB delat grafikminne

OPTISK(A) ENHET(ER) Fast intern 8X DVD+/-RW-enhet med programvara

PRIMÄRT BATTERI 6-cells litiumjonbatteri (53 wattimmar) redigera

Vad sÀgs? Jag antar att det kommer göra ganska stor skillnad mot den stationÀra burk jag har nu.

Tvivlar pÄ att den ens har 512 mb internminne, och kanske en singelcore processor pÄ 1.2 Ghz eller sÄ.

har den TI-firewire krets?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Nu har jag hittat en dell som jag vill ha 😄 .

IntelŸ PentiumŸ-processor med dubbla kÀrnor T2130 (1,86 GHz, 533 MHz FSB, 1 MB L2-cache)

OPERATIVSYSTEM Äkta Windows Vistaℱ Home Premium - svenska

LCD-SKÄRM 15,4-tums WXGA-widescreenskĂ€rm [1280x800] med TrueLifeℱ

MINNE 2 048 MB 667MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x1024]

HÅRDDISK 160 GB (5 400 v/min) SATA-hĂ„rddisk

GRAFIKKORT IntelÂź Media Accelerator 950-grafik med upp till 256 MB delat grafikminne

OPTISK(A) ENHET(ER) Fast intern 8X DVD+/-RW-enhet med programvara

PRIMÄRT BATTERI 6-cells litiumjonbatteri (53 wattimmar) redigera

Vad sÀgs? Jag antar att det kommer göra ganska stor skillnad mot den stationÀra burk jag har nu.

Tvivlar pÄ att den ens har 512 mb internminne, och kanske en singelcore processor pÄ 1.2 Ghz eller sÄ.

Inte för musik dÄ hoppas jag...

* Stor skÀrm men vÀldigt lÄg upplösning, 1680x1050 minst för musikmakande tycker jag.

* Vista...

* IntelÂź Media Accelerator 950-grafik med upp till 256 MB delat grafikminne...

MÄnga saker som gör den olÀmplig för musik.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Nu har jag hittat en dell som jag vill ha đŸ˜± .

IntelŸ PentiumŸ-processor med dubbla kÀrnor T2130 (1,86 GHz, 533 MHz FSB, 1 MB L2-cache)

OPERATIVSYSTEM Äkta Windows Vistaℱ Home Premium - svenska

LCD-SKÄRM 15,4-tums WXGA-widescreenskĂ€rm [1280x800] med TrueLifeℱ

MINNE 2 048 MB 667MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x1024]

HÅRDDISK 160 GB (5 400 v/min) SATA-hĂ„rddisk

GRAFIKKORT IntelÂź Media Accelerator 950-grafik med upp till 256 MB delat grafikminne

OPTISK(A) ENHET(ER) Fast intern 8X DVD+/-RW-enhet med programvara

PRIMÄRT BATTERI 6-cells litiumjonbatteri (53 wattimmar) redigera

Vad sÀgs? Jag antar att det kommer göra ganska stor skillnad mot den stationÀra burk jag har nu.

Tvivlar pÄ att den ens har 512 mb internminne, och kanske en singelcore processor pÄ 1.2 Ghz eller sÄ.

Inte för musik dÄ hoppas jag...

* Stor skÀrm men vÀldigt lÄg upplösning, 1680x1050 minst för musikmakande tycker jag.

* Vista...

* IntelÂź Media Accelerator 950-grafik med upp till 256 MB delat grafikminne...

MÄnga saker som gör den olÀmplig för musik.

det skulle vara grafik kortet som drar ner betyget pÄ denna maskin enligt mig. Vista följer ju med varenda dator nuför tiden sÄ det e bara Ä "nergradera" till XP, en skÀrm kommer man inte lÄngt pÄ ialla fall men jag tycker att den verkar rÀcka vid inspelning sen e det bara Ä koppla till en extra, eller varför inte tvÄ nÀr man mixar Ä grejar? Bara vad jag tycker! vad sÀger ni andra?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...