Jump to content
Annons

Macbook med extern skärm....suck...


dallen

Recommended Posts

Hej!

Mac-newbie här. Säg inte att det inte går att klona skärmen från Macbooken till en extern skärm

med den externa skärmens fulla upplösning..

Gör jag nåt fel? Verkar som att man bara får Macbookens skärmupplösning. SUCK.

Säg att jag gör nåt fel...

Detta har funkat på alla PC-laptops jag provat. Måste väl funka på MAC med?

/dallen

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej!

Mac-newbie här. Säg inte att det inte går att klona skärmen från Macbooken till en extern skärm

med den externa skärmens fulla upplösning..

Gör jag nåt fel? Verkar som att man bara får Macbookens skärmupplösning. SUCK.

Säg att jag gör nåt fel...

Detta har funkat på alla PC-laptops jag provat. Måste väl funka på MAC med?

/dallen

Äppelmenyn - systeminställningar - bildskärmar. Där ska du kunna ställa in upplösning på externa skärmar och ja, du ska kunna använda andra upplösningar än macbookens egna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går att köra full upplösning på den externa skärmen om man kör extended mode eller vad det heter,

men inte på klonad mode såvida jag inte missat nåt.

Och det är just klonad skärm med full upplösning jag vill köra.

/dallen

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Mac-newbie här. Säg inte att det inte går att klona skärmen från Macbooken till en extern skärm

med den externa skärmens fulla upplösning..

Gör jag nåt fel? Verkar som att man bara får Macbookens skärmupplösning. SUCK.

Säg att jag gör nåt fel...

Detta har funkat på alla PC-laptops jag provat. Måste väl funka på MAC med?

/dallen

Du gör nåt fel..

Link to comment
Dela på andra sajter

Lånar tråden lite här. Om jag kopplar en extern skärm till macbooken, kan jag ha två separat fönster då (ett med musik-program till exempel och ett med "skit", internet browser, MSN osv)?

Beror kanske på vilken modell av MacBook man har. Men vanligtvis går man in i Systeminställningar/Bildskärmar och gör alla inställningar man vill ha. Använd sök/hjälp funktionen som finns inbyggd i ditt operativsystem för att få svaret på din fråga 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går att köra full upplösning på den externa skärmen om man kör extended mode eller vad det heter,

men inte på klonad mode såvida jag inte missat nåt.

Och det är just klonad skärm med full upplösning jag vill köra.

/dallen

Ah, då förstår jag. Nej, klonad innebär precis klonad; allt, även upplösning, överförs till den externa skärmen. Om du däremot bara vill använda den externa skärmen så får du helt sonika slå igen macbooken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, många frågor och lite virrvarr i tankarna...

1. Speglad

När båda skärmarna visar samma sak.

2. Utökad

När båda skärmarna visar olika saker.

Om du har en MacBook som du kanske redan vet inte har världens fräckaste grafikkort så kan du köra båda lägena. Men om du kör speglat läge så är du ju begränsad av upplösningen på den inbyggda skärmen. Du kan visa lägre upplösningar, men inte högre.

Så är det bara, och jag tror du kan förstå varför.

Därför är utökat läget det bästa för dig. Då har du två ytor att ha grejor på samt din externa skärm kommer till sin rätt.

Du kan ju också välja att inte använda den inbyggda skärmen, men det väljer du ju själv...

Glasklart?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, många frågor och lite virrvarr i tankarna...

1. Speglad

När båda skärmarna visar samma sak.

2. Utökad

När båda skärmarna visar olika saker.

Om du har en MacBook som du kanske redan vet inte har världens fräckaste grafikkort så kan du köra båda lägena. Men om du kör speglat läge så är du ju begränsad av upplösningen på den inbyggda skärmen. Du kan visa lägre upplösningar, men inte högre.

Så är det bara, och jag tror du kan förstå varför.

Därför är utökat läget det bästa för dig. Då har du två ytor att ha grejor på samt din externa skärm kommer till sin rätt.

Du kan ju också välja att inte använda den inbyggda skärmen, men det väljer du ju själv...

Glasklart?

Vad jag inte kan förstå är varför det inte går, jag kör "klonat" läge på min arbetsdator IBM Thinkpad T42p

varje dag. Min externa skärm har då högre upplösning. Funkar perfa. Måste jag alltså disabla MacBook-skärmen för att köra full upplösning på den externa skärmen? Hur kan man göra det?

Finns det nån annan lösning? Jag vill bara kunna se Macbookens skärm på extern skärm med full upplösning.

Borde ju inte vara omöjigt?

/dallen

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...