Jump to content
Annons

Lawson L47MP MkII


osiris

Recommended Posts

Mina vänner.. Idag anlände den.. som vi har väntat.. En Lawson L47MP MkII..

Vet inte riktigt vad jag ska säga.. haha.. jag är mållös.. Ljudklipp kommer att komma upp inom kort, givetvis med en jämförelse tillsammans med nån annan mick 😛

Här nedan hittar ni en bild på våra nya vän.. bredvid en Röde NT2-A..

lawson.JPG

Nån mer här inne som har en sån? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är som julafton här hemma, blev eld och lågor när det ringde på dörren från FedEx, och nu sitter jag här och tittar och tittar och tittar. Släng dig i väggen Röde NT2-A säger jag bara, du är inte ens i närheten. Storleken har visst betydelse! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är som julafton här hemma, blev eld och lågor när det ringde på dörren från FedEx, och nu sitter jag här och tittar och tittar och tittar. Släng dig i väggen Röde NT2-A säger jag bara, du är inte ens i närheten. Storleken har visst betydelse! 😛

Puss på dig! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 10 månader senare...
anarkisten1 (oregistrerad)

Jo det får man i alla fall i alla länder utom i Sverige (tror jag). Gött grabbar må många välljudande toner vandra er väg. Lycka till med nyförvärvet.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...
letsleave (oregistrerad)

Mina vänner.. Idag anlände den.. som vi har väntat.. En Lawson L47MP MkII..

Vet inte riktigt vad jag ska säga.. haha.. jag är mållös.. Ljudklipp kommer att komma upp inom kort, givetvis med en jämförelse tillsammans med nån annan mick 😛

Här nedan hittar ni en bild på våra nya vän.. bredvid en Röde NT2-A..

lawson.JPG

Nån mer här inne som har en sån? 😉

Gammal tråd men jag tänkte det var värt att fråga ändå.

hur mycket fick du pynta, allt som allt? För det blev väl skatt och tullavgift på den right?

och är du fortfarande nöjd med den?

Link to comment
Dela på andra sajter

letsleave (oregistrerad)

Neh. Lawson L47 är en prima mick. Prisvärd också.

Tror det är enklast att beställa den från tillverkaren. Frakt på typ $60 - $100 plus tull (cirka 25 %) tillkommer.

jo precis var det jag tänkte. blir så satans dyrt bara. sen kommer nästa problem att hitta en matchande preamp. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

jo precis var det jag tänkte. blir så satans dyrt bara. sen kommer nästa problem att hitta en matchande preamp. 😛

Jag skulle vilja vända på det och säga att när du hittat en okej preamp gäller det att välja rätt mick.

Och L47 är inte dyr för vad man får. En bra rörmick som går att justera steglöst från rundtagande till åtta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Jag skulle vilja vända på det och säga att när du hittat en okej preamp gäller det att välja rätt mick.

Och L47 är inte dyr för vad man får. En bra rörmick som går att justera steglöst från rundtagande till åtta.

Håller med. Micken är långt viktigare än preampen.

Har använt L47 med en massa olika preamps, från billiga Line Audios till Shadow Hills, UA och Calrec. Den låter alltid L47.

Letsleave: Skrev i din förra tråd och postade ett ljudklipp, remember?

Jag lånade mikrofonen när det begav sig av herr osiris, som jag tror mer eller mindre (enligt egen utsago) har sadlat om och lämnat ljudbranschen bakom sig...

Det slutade med att jag köpte ett matchat stereopar rör-L47or, varav den ena jag sålde för ett tag sedan till förmån för annan mick.

Det är ingen tvekan om att det är en bra mick för pengarna.

Det är en av de mest transient-långsamma rörmickar jag testat (och då har jag testat en hel massa), det är dess för och nackdel. Den kan ha svårt att tränga igenom ibland.

Det som är nästan den största fördelen är det steglösa upptagningsmönstret, i sig är det väl ingen ovanlighet, men det ger väldigt olika frekvensrespons hos micken, mycket mer än det vanligtvis gör.

I allmänhet blir mickar lite öppnare i soundet när man går mot rundtagande och lite mer instängda/nasala när man närmar sig hypernjure och åtta.

När det gäller L47an är det mer som att nästan jobba med upptagningsmönstret som en EQ för att få olika karaktär.

Om det ska vara din enda "bra" mick, så är det nog smart att även kolla upp annat. Eftersom den har en väldigt tydlig karaktär och ganska långsam transientrespons.

Det är nog en av de allra bästa mickar för akustisk gitarr jag har testat, det är även en riktigt bra rums- och överhängsmikrofon. När jag hade två stycken körde jag dem också på pukor, jättebra.

Lycka till med att hålla plånboken i fickan...

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela på andra sajter

letsleave (oregistrerad)

Håller med. Micken är långt viktigare än preampen.

Har använt L47 med en massa olika preamps, från billiga Line Audios till Shadow Hills, UA och Calrec. Den låter alltid L47.

Letsleave: Skrev i din förra tråd och postade ett ljudklipp, remember?

Jag lånade mikrofonen när det begav sig av herr osiris, som jag tror mer eller mindre (enligt egen utsago) har sadlat om och lämnat ljudbranschen bakom sig...

Det slutade med att jag köpte ett matchat stereopar rör-L47or, varav den ena jag sålde för ett tag sedan till förmån för annan mick.

Det är ingen tvekan om att det är en bra mick för pengarna.

Det är en av de mest transient-långsamma rörmickar jag testat (och då har jag testat en hel massa), det är dess för och nackdel. Den kan ha svårt att tränga igenom ibland.

Det som är nästan den största fördelen är det steglösa upptagningsmönstret, i sig är det väl ingen ovanlighet, men det ger väldigt olika frekvensrespons hos micken, mycket mer än det vanligtvis gör.

I allmänhet blir mickar lite öppnare i soundet när man går mot rundtagande och lite mer instängda/nasala när man närmar sig hypernjure och åtta.

När det gäller L47an är det mer som att nästan jobba med upptagningsmönstret som en EQ för att få olika karaktär.

Om det ska vara din enda "bra" mick, så är det nog smart att även kolla upp annat. Eftersom den har en väldigt tydlig karaktär och ganska långsam transientrespons.

Det är nog en av de allra bästa mickar för akustisk gitarr jag har testat, det är även en riktigt bra rums- och överhängsmikrofon. När jag hade två stycken körde jag dem också på pukor, jättebra.

Lycka till med att hålla plånboken i fickan...

javisst tack och bock. det var det ljudklippet som fick mig hooked hehe. har du någon favorit preamp du brukar köra den med?

var lite inne på att även skaffa en ua 610 solo då jag fick ett shysst pris på en beggad. men så slog det mig att det kanske inte var givna kombinationen. 610an ska väl vara ganska fet och även den jobba långsamt mot transienter.

Ja tanken är ju att det ska vara min main mik på sång och akustisk gitarr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

javisst tack och bock. det var det ljudklippet som fick mig hooked hehe. har du någon favorit preamp du brukar köra den med?

var lite inne på att även skaffa en ua 610 solo då jag fick ett shysst pris på en beggad. men så slog det mig att det kanske inte var givna kombinationen. 610an ska väl vara ganska fet och även den jobba långsamt mot transienter.

Ja tanken är ju att det ska vara min main mik på sång och akustisk gitarr.

610an kapar också lite transientinformation ja, har haft en LA-610. Om du vill ha det väldigt mjukt är det nog en bra kombo.

Man vet aldrig vad som funkar förrän man prövat. Det spelar mindre roll egentligen, bara det är något schysst bygge, rent eller grisigt är bara smaksak.

Om du inte har prövat en massa preamps och känner till skillnader, så är det bara att börja. Eller helt enkelt skita i det och köpa nåt rent av bra kvalle.

På ackegitarr gillar jag att släta ut, långsamma mickar och preamps.

Där finns det många som vill ha en massa detalj också, men jag är inte en av dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...