Jump to content
Annons

Systemlink till ProTools


ZeroX

Recommended Posts

Cubase har ju sitt system link. Har Pro Tools något liknande eller kan man på något annat vis koppla ihop flera pro tools??

Jag skulle vilja ha det som att en är master och de andra är slavar och att de är sammankopplade via s/pdif.

I Cubase kan man ju gå via system link och nyttja V-stack, men vi får inte system link att fungera så bra så planen är att byta till något annat och där kom Pro Tools upp som ett alternativ.

Så förslag mottages tacksamt på hur ett sådant system skulle kunna se ut i ProTools.

/Mvh Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag kopplar ihop 2st Protools (2st LE).

jag synkar med MTC och kör audio från slaven via ADAT och SPDIF interfacet. (får då 10 kanaler) ibland kör jag bara med SPDIF och mixar i båda PT s a s. Har då två skärmar också.

Jag gör så med Reason ibland. Dvs synkar Reason med PT på en dator och har då PT på en annan - ehh just det . . .

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Okej så du kör med synk eller skickar du data för en respektiv kanal.

I vårt fall skickar vi data via systemlink i Cubase till slav som är v-stack. Kräver väldigt lite resurser så jag var nyfiken om ProTools kan detta oxå?

/Micke

Jag kopplar ihop 2st Protools (2st LE).

jag synkar med MTC och kör audio från slaven via ADAT och SPDIF interfacet. (får då 10 kanaler) ibland kör jag bara med SPDIF och mixar i båda PT s a s. Har då två skärmar också.

Jag gör så med Reason ibland. Dvs synkar Reason med PT på en dator och har då PT på en annan - ehh just det . . .

Link to comment
Dela på andra sajter

PT har inget liknande systemlink eller node (Logic).

Det jag gör är att synka via mtc och digitalclock. Audio skickar jag ut via ADAT och SPDF, så att jag får 10 kanaler ut.

Har två skärmar, en med den ena mixern och den andra med . . .

Link to comment
Dela på andra sajter

PT har inget liknande systemlink eller node (Logic).

Det jag gör är att synka via mtc och digitalclock. Audio skickar jag ut via ADAT och SPDF, så att jag får 10 kanaler ut.

Har två skärmar, en med den ena mixern och den andra med . . .

Av vilken anledning är det du kör med dubbla system?.

Kanalerna räcker gott för mig då jag kör musicproductionkitet (48 mono/stereo) Däremot händer det ofta att 16 kanaler in inte riktigt räcker till. Av den anledningen skulle jag vilja ha dubbla system vid inspelningen. Sen är det ju bara att lyfta över de filerna till huvudsystemet vid mixning och redigering.

Mattias

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...