Jump to content
Annons

Tips för den som vill trycka en egen musik t-shirt.


Magpie

Recommended Posts

Jag har länge funderat på att trycka upp några egna t-shirts för några musikprojekt mm men det har aldrig blivit av.

Ni som har erfarenhet av det här, går det att få till snygga hållbara tryck själv eller gör man bäst i att vända sig till ett tryckföretag?

Kom gärna med trycktips på vilka grejer som ger bäst resultat om man vill göra det själv, och tips på företag och sajter som kan trycka åt en.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
AlienDealer (oregistrerad)

ÄR det kvalitet du vill ha så vänd dig absolut till ett proffs. Behöver inte bli så dyrt.

Vi trycker 10 st tröjor med text fram och bak förr 140:-/tröjan. Själv bestämt typsnitt och allt.

Sen var vi snåla och gjorde samma tröjor med en annan sorts metod. Lite sämre tryck blev det... Tyvärr minns jag inte namnet på vare sig den "bra" eller dåliga tryckmetoden!

Kitte

Link to comment
Dela på andra sajter

det bästa om man gör det själv är att ha screenmallar och bra färg. samt mkt tålamod.

den lite sämre metoden är att trycka ut på a4 via skrivaren och sen stryka på med strykjärn. funkar helt ko, men bara på ljusa tröjor. dessutom lossnar trycket efter ett tag..

jag har ett gäng tröjor som jag gjort själv med båda metoderna.. screentryck är snyggast och håller bäst.

om du vill ha ett bra resultat så kostar det inte mkt per tröja. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

AlienDealer (oregistrerad)

Screentryck hette den ena varianten! M inns fortfarande inte om det var den bättre eller sämre av de två...

Kitte

Link to comment
Dela på andra sajter

Andra googleträffen var intressant, en trycktråd i grafiskt forum:

http://www.grafisktforum.org/showthread.php?t=2412

Att screentrycka själv verkar vara lite overkill om det handlar om väldigt liten upplaga och enfärgstryck.

I mitt fall troligtvis endast bokstäver.

Någon i den tråden nämner att mallar och spray/textilfärg mm fungerar bra.

IDF, har du provat mall och färg, eller har tips på vilken typ av färg man bör skaffa?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill ha något som håller länge och ser bra ut så ska du helt klart välja Screentryck.

Screentryck och transfertryck är dom två vanligaste metoderna som används.

screentryck håller bättre å ser mycket bättre ut. (95% av alla band t-shirts å tex t-shirts du köper

i klädaffärer är screentryck)

man trycker varje färg för sig å använder sig av såkallade screenramar

som sitter i en screensnurra (snurra om det är fler färger som ska tryckas).

Fördelen med screentryck är att det som sagt ser bra ut och håller väldigt länge.

nackdelen är att det är ganska dyrt att trycka upp mindre upplagor.

Speciellt om det ska vara mer än 1 färg i trycket.

Screenramarna kostar en del å ta fram å du måste ha en för varje färg som ska tryckas.

Ska du trycka 1-2 färgs tryck och runt 25-30st eller mer så tycker jag absolut du ska köra på

screentryck.

Transfertryck är ungefär det som IDF nämner (skriva ut på a4 å trycka med strykjärn)

fast större hållbarhet. (dock ej som screentryck).

Fördelen med Transfertryck är att det är billigare att trycka flera färger i mindre upplagor.

men är dyrare än screentryck om du ska trycka större upplagor.

nackdel med tranfertryck är att det inte håller lika bra, och ser heller inte alls lika bra ut.

blir lite som ett klistermärke på t-shirten.

googla gärna på "screentryck"/"screen print" om du vill ha mer info.

går även bra att fråga mig om det är nått du undrar ang. screentryck... jag driver själv ett screentryckeri som är inriktat på att trycka just merch (t-shirts, hoods etc) till band å artister.

tycker du att det är kul å göra saker själv så tycker jag absolut du ska testa å göra egna

screentryck..

dom här har en del screentrycksprylar --> http://www.screentec.se

/Fredde

Redigerat av eviljuice
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack för all information Fredde!

Screentryck blir bäst men jag tror att jag först vill prova varianten med mall och textilfärg/spray, innan jag ger mig på nåt mer avancerat.

Borde gå att få till ok om man är noggrann, det är inget stort tryck.

Har du tips angående textilfärg, nåt märke som kanske är mer beständigt? Antar att det då appliceras med pensel.

Såg att det finns som täckande och transparent. Textilspray har jag inte hittat än.

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för all information Fredde!

Screentryck blir bäst men jag tror att jag först vill prova varianten med mall och textilfärg/spray, innan jag ger mig på nåt mer avancerat.

Borde gå att få till ok om man är noggrann, det är inget stort tryck.

Har du tips angående textilfärg, nåt märke som kanske är mer beständigt? Antar att det då appliceras med pensel.

Såg att det finns som täckande och transparent. Textilspray har jag inte hittat än.

kolla länken om du vill köra med riktig screenfärg.. välj en täckande färg.. det du måste tänke på när du använder "riktig" screenfärg är att den måste värmas för att torka å härda.... gör man det hemma så funkar det med en värmepistol.. hittar du för runt en hundring på clas ohlson. dom flesta färger ska upp i ca 140-160 grader i minst 10 sekunder för att härda. man får passa sig för å köra för mycket då t-shirten inte tål så mycket värme .. vi använder speciella ugnar för å härda trycket... men värmepistol funkar.. det har jag själv gjort en gång i tiden.

Panduro har en tryckfärg som går att härda med strykjärn.. men den håller inte riktigt lika länge.. men å andra sidan är den ganska lätt å handskas med... det är nog en bra färg att börja exprimentera med..

dom har sprayfärg för tryck oxå.. men den är ingenting å ha.

om du ska testa med vanlig spray så funkar nog de mesta.. jag skulle välja en matt färg...

jag vet att det är många som gör tryck med mallar.. å då skulle jag nog rekomendera å köra med en roller.. en sån liten som man brukar använda i hörn å så när man målar väggar. den varianten som liknar en svamp i materialet.. blir jämnast yta då. funkar med svamp oxå.. men det är lätt att det blir lite flammigt.

här ska du nog kunna hitta ett å annat ang mallar, trycka själv m m... å nog få en hel del

insperation.

http://www.stencilrevolution.com

/Fredde

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
JockeW (oregistrerad)
Tack för all information Fredde!

Screentryck blir bäst men jag tror att jag först vill prova varianten med mall och textilfärg/spray, innan jag ger mig på nåt mer avancerat.

Borde gå att få till ok om man är noggrann, det är inget stort tryck.

Har du tips angående textilfärg, nåt märke som kanske är mer beständigt? Antar att det då appliceras med pensel.

Såg att det finns som täckande och transparent. Textilspray har jag inte hittat än.

Du kan få screenfärg av oss om du hör av dig dagtid och ombesörjer ev. frakt. Vi sorterar ur med jämna mellanrum och vanligtvis kastar.

Vi har nog screenramar också vi kan skicka, lite mindre ramar som vi inte kommer att använda nå mer.

Det finns bl.a. vattenbaserad färg som du kan stryka fast med strykjärn, funkar att pensla, rolla eller screena.

Plast screenfärgerna är lite stökigare som nämnts ovan med att få att härda om man inte har bra värme.

Men du ska nog passa dig för att göra ljusa tryck på mörka TS om det inte är så att du screenar, då behöver man trycka, värma fast och trycka igen för att få bra täckning.

Men som sagt, hör av dig.

swedishmerch.com

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Detta intresserar jag också rejält. Jag var därför och frågade runt på tre ställen och de var ganska likartade i offerten. Runt 2500 SEK kostar det att få fem tröjor, men det beror på arbetskostnad vid dator, mallar o.d. Om man sedan vill ha 10 eller 20 eller 50 tröjor, innebär inte att kostnaden ökar särskilt mycket. Initialkostnaden är alltså hög, precis som när man ska låta kopiera papper t.ex.

Ett annat aöternativ är att få text och annat broderat. Då betalar man också för en mall.

Få ex är alltid dyrt.

🥰

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta intresserar jag också rejält. Jag var därför och frågade runt på tre ställen och de var ganska likartade i offerten. Runt 2500 SEK kostar det att få fem tröjor, men det beror på arbetskostnad vid dator, mallar o.d. Om man sedan vill ha 10 eller 20 eller 50 tröjor, innebär inte att kostnaden ökar särskilt mycket. Initialkostnaden är alltså hög, precis som när man ska låta kopiera papper t.ex.

Ett annat aöternativ är att få text och annat broderat. Då betalar man också för en mall.

Få ex är alltid dyrt.

🥰

:musik

visst är det så. det är precis lika mycket "förarbete" vare sig det gäller en upplaga på 5 eller 100 st t-shirts.

2500 tycker iofs jag låter som ett lite väl högt pris. men det är nog för att man (iaf jag) helst inte gör allt det där förarbetet för att sen bara trycka 5 t-shirts. saken är den att när man har sina screener färdia å alla inställningar på trycksnurran, ugn m m. är som då ska så tar det inte många minuter mer å trycka tex 25 t-shirts.

/Fredde

Link to comment
Dela på andra sajter

JockeW (oregistrerad)
Detta intresserar jag också rejält. Jag var därför och frågade runt på tre ställen och de var ganska likartade i offerten. Runt 2500 SEK kostar det att få fem tröjor, men det beror på arbetskostnad vid dator, mallar o.d. Om man sedan vill ha 10 eller 20 eller 50 tröjor, innebär inte att kostnaden ökar särskilt mycket. Initialkostnaden är alltså hög, precis som när man ska låta kopiera papper t.ex.

Ett annat aöternativ är att få text och annat broderat. Då betalar man också för en mall.

Få ex är alltid dyrt.

:rolleyes:

:musik

762:50 ink moms för 10 Fruit Heavy TS, max A3 storlek, enfärgstryck, mer betalar man inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, jag vet inte om detta är av intresse, men ett litet tips iaf. På jobbet vet jag att de som undervisar i etetisk bild har grejor för att göra sjysta tryck. Att fråga en sådan lärare på ett gymnasium om denna kan göra det åt en borde kunna sänka kostnaden rejält 😄

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Okej, jag vet inte om detta är av intresse, men ett litet tips iaf. På jobbet vet jag att de som undervisar i etetisk bild har grejor för att göra sjysta tryck. Att fråga en sådan lärare på ett gymnasium om denna kan göra det åt en borde kunna sänka kostnaden rejält 🙂

MVH

Anders

Eller så blir det tvärtom. En gång fick jag förslaget att inte gå till auktoriserad firma för att få mina sångtexter språkligt granskade, utan be någon gammal lärare i engelska. De skulle ha dubbelt!

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Detta intresserar jag också rejält. Jag var därför och frågade runt på tre ställen och de var ganska likartade i offerten. Runt 2500 SEK kostar det att få fem tröjor, men det beror på arbetskostnad vid dator, mallar o.d. Om man sedan vill ha 10 eller 20 eller 50 tröjor, innebär inte att kostnaden ökar särskilt mycket. Initialkostnaden är alltså hög, precis som när man ska låta kopiera papper t.ex.

Ett annat aöternativ är att få text och annat broderat. Då betalar man också för en mall.

Få ex är alltid dyrt.

🙂

:musik

762:50 ink moms för 10 Fruit Heavy TS, max A3 storlek, enfärgstryck, mer betalar man inte.

Mmm. Men i de kostnadsförslag jag fick så ingick fler än en färg, dvs. flerfärgstryck. Det skulle bli screentryckt och framförallt skulle firman jobba vid datorn med filerna i form av redigering.

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, jag vet inte om detta är av intresse, men ett litet tips iaf. På jobbet vet jag att de som undervisar i etetisk bild har grejor för att göra sjysta tryck. Att fråga en sådan lärare på ett gymnasium om denna kan göra det åt en borde kunna sänka kostnaden rejält 🙂

MVH

Anders

Eller så blir det tvärtom. En gång fick jag förslaget att inte gå till auktoriserad firma för att få mina sångtexter språkligt granskade, utan be någon gammal lärare i engelska. De skulle ha dubbelt!

Oj, hade kanske storhetsvansinne 🙂 Jag minns det, va ju faktiskt jag som gav det tipset om jag inte minns fel. Det trodde man ju aldrig. Man undrar ju vad den läraren tänkte om han/hon krävde det priset. Jag brukar bara fråga (på jobbet, då jag själv jobbar som musiklärare på gymnasiet), sist en spanskalärare då jag hade lite spanska i en låt, och det kostade ingenting. Va det bara en du frågade eller va det flera som skulle ha så mycket betalt, förlåt, jag blev mest bara chockad, låter ju otroligt att de skulle ha dubbelt betalt.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...