Jump to content
Annons

Kombinerad mixer och ljudkort


TacoBodin

Recommended Posts

Om man har ett ljudkort med ADAT-kontakt så finns ju ett gång 8-kanals preamps med ADAT-utgång. Billigast är nog Behringer ADA8000, kostar drygt 2000 kronor hos tysken. Och har såvitt jag vet helt ok kvalitet på sina preamps.

Var ju någon här på planket som la ut inspelningar med Behringern och någon annan liknande apparat från ett mer etablerat märke som kostade ca 3-4 gånger så mycket. Alla tyckte naturligtvis att den dyrare lät bättre. Grejen var dock att trådskaparen "råkat" förväxla filerna 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Det är väldigt sällan man har nytta av en mixer - annat än i livesammanhang...

trams

tycker folk ska vara medvetna om att det där är din högst personliga åsikt - inte någon sanning

om man tex tittar på föreslagen onyx från mackie så har den tex talkback som bara det är en stor tillgång om den man spelar in sitter i ett annat rum

du får utan problem latency-fri lyssning när du spelar in

du har tillgång till ett större antal ingångar med eq

du kan ha ett stort antal grejer inkopplade som du kan routa smidigt för inspelning när du vill utan att behöva koppla om sladdar

du å många med dig som sjunger i samma kör verkar utgå från att all inspelning numera sker en person i taget med max två kanaler samtidigt om det inte är i stor studio

man kan ha en väldigt stor nytta av en mixer vid inspelning beroende på vad man spelar in å hur mycket

Link to comment
Dela på andra sajter

tycker att ett ljudkort med 16 kanaler bör räcka, eller ?

Mixern finns ju i mjukvaruform nu, och man kan ju få alla effekter man vill genom vst.

Det digitala formatet är inte lika kallt i ljudet som det var för 10 år sen.

slutsats, för en hemmastudio krävs ingen analogt rattad mixer 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Den "billigare grejen" var Focusrites billigaste preamp som troligtvis inte har mycket att säga till om mot en 8MP.

Focusriten står sig mer än utmärkt mot 8MP. Focusrite tillverkas inte av några duvungar direkt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Den "billigare grejen" var Focusrites billigaste preamp som troligtvis inte har mycket att säga till om mot en 8MP.

Focusriten står sig mer än utmärkt mot 8MP. Focusrite tillverkas inte av några duvungar direkt...

Har du jämfört dom sida vid sida?

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Den "billigare grejen" var Focusrites billigaste preamp som troligtvis inte har mycket att säga till om mot en 8MP.

Focusriten står sig mer än utmärkt mot 8MP. Focusrite tillverkas inte av några duvungar direkt...

Har du jämfört dom sida vid sida?

Inte med 8MP men med 2MP som är bra men knappast suverän...Focusrite är prisvärdare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den "billigare grejen" var Focusrites billigaste preamp som troligtvis inte har mycket att säga till om mot en 8MP.

Focusriten står sig mer än utmärkt mot 8MP. Focusrite tillverkas inte av några duvungar direkt...

Har du jämfört dom sida vid sida?

Inte med 8MP men med 2MP som är bra men knappast suverän...Focusrite är prisvärdare.

Om man tror vissa skulle alltså ADA8000 vara ännu mer prisvärd...

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Den "billigare grejen" var Focusrites billigaste preamp som troligtvis inte har mycket att säga till om mot en 8MP.

Focusriten står sig mer än utmärkt mot 8MP. Focusrite tillverkas inte av några duvungar direkt...

Har du jämfört dom sida vid sida?

Inte med 8MP men med 2MP som är bra men knappast suverän...Focusrite är prisvärdare.

Om man tror vissa skulle alltså ADA8000 vara ännu mer prisvärd...

Kanske det men knappast om man jämför med t.e.x. Saffire PRO 10i/o

Link to comment
Dela på andra sajter

tycker att ett ljudkort med 16 kanaler bör räcka, eller ?

Mixern finns ju i mjukvaruform nu, och man kan ju få alla effekter man vill genom vst.

Det digitala formatet är inte lika kallt i ljudet som det var för 10 år sen.

slutsats, för en hemmastudio krävs ingen analogt rattad mixer 🙂

Ja, 16 kanaler är gott o väl tillräckigt... Det man dock funderar över är prisskillnaden mellan 16-kanals ljudkort och 16-kanals mixer/ljudkort. I och för sig så är ju ljudkvaliteten på mixer inte den bästa ( om man inte skaffar värsta Onyx-mixern då 🙂), men man kan ju spara några slantar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väldigt sällan man har nytta av en mixer - annat än i livesammanhang...

trams

tycker folk ska vara medvetna om att det där är din högst personliga åsikt - inte någon sanning

om man tex tittar på föreslagen onyx från mackie så har den tex talkback som bara det är en stor tillgång om den man spelar in sitter i ett annat rum

du får utan problem latency-fri lyssning när du spelar in

du har tillgång till ett större antal ingångar med eq

du kan ha ett stort antal grejer inkopplade som du kan routa smidigt för inspelning när du vill utan att behöva koppla om sladdar

du å många med dig som sjunger i samma kör verkar utgå från att all inspelning numera sker en person i taget med max två kanaler samtidigt om det inte är i stor studio

man kan ha en väldigt stor nytta av en mixer vid inspelning beroende på vad man spelar in å hur mycket

I nuläget har jag tillgång till inspelning av 10 kanaler samtidigt i min mixerfria setup med RME HDSP9652 med tillkopplade omvandlare (en på Lightpipe och en på S/Pdif) - och om jag behöver, så kan jag lägga till ett par extra omvandlare och på så sätt får 16 kanaler till. En av kanalerna på den 8-kanaliga omvandlaren har jag kopplat en billig preamp till och kör som talkback. Tack vare "Total Mix" i RME-kortet, så har jag lika obefintlig latency som jag hade haft i en extern mixer - och jag kan routa alla kanaler precis vart jag vill - och t o m skicka dem till flera olika ställen samtidigt, med helt olika mixning till alla de olika utgångarna (med nuvarande setup i mitt fall; 8 olika monitormixar om jag nöjer mig med mono - de 2 på S/Pdif kör jag ju till monitorerna).

Varför skulle jag vilja ha eq vid inspelningstillfället? Gör jag fel då, så reducerar jag ju möjligheterna senare i processen. Dessutom adderar jag mer brus i en analog eq än jag gör med en kvalitets-plugin. Då är det ju smidigare att ha bra eq i sin DAW och använda den på alla spår som behöver det - och man behöver då inte ens vara begränsad till det antal kanaler som finns i den externa mixern.

Jag förstår alltså fortfarande inte varför jag skulle ha nytta av en mixer? Jag har ju enligt min mening en mer flexibel setup utan mixern - och en smidigare hantering eftersom jag kan spara olika setups. Jag behöver inte ha någon platskrävande mixer stående, utan det jag behöver finns i rackformat i stället. Jag har kört med externa mixrar tidigare - och hade nytta av det när jag hade mitt band för 100 år sedan eller något och ville spela in trummorna eller spela in hela gänget samtidigt, men det hade jag kunnat lösa med en mixerfri setup också. Inte på den tiden, eftersom det inte fungerade så bra då som det gör i dag - men om situationen uppstod i dag, så hade jag valt att köra utan mixer så länge bandet inte skulle ut och spela live.

De flesta som sitter i en hemstudio, har mindre behov än de prylar jag har - och klarar sig tveklöst med ett ljudkort som har 2 ingångar med micpreampar och 2 utgångar till monitorerna, samt hörlursutgång - men tror ändå att de behöver en mixer, bara för att de får höra det från olika håll. Därför tycker jag att det är viktigt att understryka att de flesta faktiskt INTE behöver någon mixer, utan det är en helt onödigt utgift i väldigt många fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

I nuläget har jag tillgång till inspelning av 10 kanaler samtidigt i min mixerfria setup med RME HDSP9652 med tillkopplade omvandlare (en på Lightpipe och en på S/Pdif) - och om jag behöver, så kan jag lägga till ett par extra omvandlare och på så sätt får 16 kanaler till. En av kanalerna på den 8-kanaliga omvandlaren har jag kopplat en billig preamp till och kör som talkback. Tack vare "Total Mix" i RME-kortet, så har jag lika obefintlig latency som jag hade haft i en extern mixer - och jag kan routa alla kanaler precis vart jag vill - och t o m skicka dem till flera olika ställen samtidigt, med helt olika mixning till alla de olika utgångarna (med nuvarande setup i mitt fall; 8 olika monitormixar om jag nöjer mig med mono - de 2 på S/Pdif kör jag ju till monitorerna).

Varför skulle jag vilja ha eq vid inspelningstillfället? Gör jag fel då, så reducerar jag ju möjligheterna senare i processen. Dessutom adderar jag mer brus i en analog eq än jag gör med en kvalitets-plugin. Då är det ju smidigare att ha bra eq i sin DAW och använda den på alla spår som behöver det - och man behöver då inte ens vara begränsad till det antal kanaler som finns i den externa mixern.

Jag förstår alltså fortfarande inte varför jag skulle ha nytta av en mixer? Jag har ju enligt min mening en mer flexibel setup utan mixern - och en smidigare hantering eftersom jag kan spara olika setups. Jag behöver inte ha någon platskrävande mixer stående, utan det jag behöver finns i rackformat i stället. Jag har kört med externa mixrar tidigare - och hade nytta av det när jag hade mitt band för 100 år sedan eller något och ville spela in trummorna eller spela in hela gänget samtidigt, men det hade jag kunnat lösa med en mixerfri setup också. Inte på den tiden, eftersom det inte fungerade så bra då som det gör i dag - men om situationen uppstod i dag, så hade jag valt att köra utan mixer så länge bandet inte skulle ut och spela live.

De flesta som sitter i en hemstudio, har mindre behov än de prylar jag har - och klarar sig tveklöst med ett ljudkort som har 2 ingångar med micpreampar och 2 utgångar till monitorerna, samt hörlursutgång - men tror ändå att de behöver en mixer, bara för att de får höra det från olika håll. Därför tycker jag att det är viktigt att understryka att de flesta faktiskt INTE behöver någon mixer, utan det är en helt onödigt utgift i väldigt många fall.

fast i det här fallet ville han ju ha fler än 2ch in/ut

men tack claes

nu får man helhetsbilden hur å vad man måste göra för att få till en lösning utan mixer

det är ju lite skillnad mot att bara säga "du behöver inte en mixer längre"

vad för prislapp landar allt detta på inkl extra ingångar för att komma över tio kanaler å få en fungerande talkback?

har du preamps på alla dina omvandlare - om du skulle vilja spela in 16 kanaler samtidigt?

eller kör du externa på varje kanal?

Link to comment
Dela på andra sajter

I nuläget har jag tillgång till inspelning av 10 kanaler samtidigt i min mixerfria setup med RME HDSP9652 med tillkopplade omvandlare (en på Lightpipe och en på S/Pdif) - och om jag behöver, så kan jag lägga till ett par extra omvandlare och på så sätt får 16 kanaler till. En av kanalerna på den 8-kanaliga omvandlaren har jag kopplat en billig preamp till och kör som talkback. Tack vare "Total Mix" i RME-kortet, så har jag lika obefintlig latency som jag hade haft i en extern mixer - och jag kan routa alla kanaler precis vart jag vill - och t o m skicka dem till flera olika ställen samtidigt, med helt olika mixning till alla de olika utgångarna (med nuvarande setup i mitt fall; 8 olika monitormixar om jag nöjer mig med mono - de 2 på S/Pdif kör jag ju till monitorerna).

Varför skulle jag vilja ha eq vid inspelningstillfället? Gör jag fel då, så reducerar jag ju möjligheterna senare i processen. Dessutom adderar jag mer brus i en analog eq än jag gör med en kvalitets-plugin. Då är det ju smidigare att ha bra eq i sin DAW och använda den på alla spår som behöver det - och man behöver då inte ens vara begränsad till det antal kanaler som finns i den externa mixern.

Jag förstår alltså fortfarande inte varför jag skulle ha nytta av en mixer? Jag har ju enligt min mening en mer flexibel setup utan mixern - och en smidigare hantering eftersom jag kan spara olika setups. Jag behöver inte ha någon platskrävande mixer stående, utan det jag behöver finns i rackformat i stället. Jag har kört med externa mixrar tidigare - och hade nytta av det när jag hade mitt band för 100 år sedan eller något och ville spela in trummorna eller spela in hela gänget samtidigt, men det hade jag kunnat lösa med en mixerfri setup också. Inte på den tiden, eftersom det inte fungerade så bra då som det gör i dag - men om situationen uppstod i dag, så hade jag valt att köra utan mixer så länge bandet inte skulle ut och spela live.

De flesta som sitter i en hemstudio, har mindre behov än de prylar jag har - och klarar sig tveklöst med ett ljudkort som har 2 ingångar med micpreampar och 2 utgångar till monitorerna, samt hörlursutgång - men tror ändå att de behöver en mixer, bara för att de får höra det från olika håll. Därför tycker jag att det är viktigt att understryka att de flesta faktiskt INTE behöver någon mixer, utan det är en helt onödigt utgift i väldigt många fall.

fast i det här fallet ville han ju ha fler än 2ch in/ut

men tack claes

nu får man helhetsbilden hur å vad man måste göra för att få till en lösning utan mixer

det är ju lite skillnad mot att bara säga "du behöver inte en mixer längre"

vad för prislapp landar allt detta på inkl extra ingångar för att komma över tio kanaler å få en fungerande talkback?

har du preamps på alla dina omvandlare - om du skulle vilja spela in 16 kanaler samtidigt?

eller kör du externa på varje kanal?

Du får inte en helhetsbild av hur det måste se ut, om du tittar på mina prylar, där min 2-kanaliga A/D ligger på ca 16000:- och den 8-kanaliga A/D-D/A-omvandlaren går på ungefär samma. Min setup har alltså en prislapp som skulle vara helt orimlig för många - men man måste ju inte sikta på dessa prylar för att det ska fungera utmärkt. 😛

Om man behöver 8 preamps, så kan man t ex titta på MOTU Pre8. Behövs fler preamps så skaffar man en extern 8-kanalig preamp med ADAT Lightpipe-utgång och kopplar in på Pre8's Lightpipe-ingång, så har man 16 kanaler. Som komplement kan man välja bland en del i olika prisklasser, utifrån sina krav på ljudkvaliteten (och förstås bankkontots begränsningar... 😉 ) - exempelvis en Behringer ADA8000 eller RME Octamic D eller Octamic II. Då har man 16 micingångar och klarar sig alldeles utmärkt utan mixer, för knappt 9000:- om man väljer Pre8 och Behringern (och räknar med listpriserna) - eller totalt ca 18000:- om man väljer RME-preampen i stället för Behringern.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får inte en helhetsbild av hur det måste se ut, om du tittar på mina prylar, där min 2-kanaliga A/D ligger på ca 16000:- och den 8-kanaliga A/D-D/A-omvandlaren går på ungefär samma. Min setup har alltså en prislapp som skulle vara helt orimlig för många - men man måste ju inte sikta på dessa prylar för att det ska fungera utmärkt. 😛

Om man behöver 8 preamps, så kan man t ex titta på MOTU Pre8. Behövs fler preamps så skaffar man en extern 8-kanalig preamp med ADAT Lightpipe-utgång och kopplar in på Pre8's Lightpipe-ingång, så har man 16 kanaler. Som komplement kan man välja bland en del i olika prisklasser, utifrån sina krav på ljudkvaliteten (och förstås bankkontots begränsningar... 😉 ) - exempelvis en Behringer ADA8000 eller RME Octamic D eller Octamic II. Då har man 16 micingångar och klarar sig alldeles utmärkt utan mixer, för knappt 9000:- om man väljer Pre8 och Behringern (och räknar med listpriserna) - eller totalt ca 18000:- om man väljer RME-preampen i stället för Behringern.

http://www.vendolin.se/Annonce_Detail.asp?annonceid=5249109

12 000

fixat å klart

16ch med preamps rätt in i datorn, latencyfri monitorlyssning, routing, talkback etc

tuta å kör enkelt med helt ok ljud

frihet i ett litet rack 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...