Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

jag har precis köpt en behringer ultra metal UM300 men va ute efter en um 100 och nu undrar jag om jag gjorde rÀtt val nÀr jag köpte 300 istÀllet för 100 och vad Àr skillnaden pÄ dom??

//Supreme 🙂

Redigerat av supreme85
Annons
Postat (redigerat)

okay... har upptÀckt att jag fÄr miss ljud nÀr jag anvÀnder fler strÀngar Ät gÄngen det typ piper och Äter som en Ànda röra om ni fattar vad jag menar , nÀr jag spelar med pedalen pÄ

kan det ha och göra med förstĂ€rkaren kanske ?? har en skit förstĂ€rkare nu kostade typ 1000 kronor kustom arrow 16 har bara spelat 1 Ă„r sĂ„ kan vara det med 😆 fundarar pĂ„ att uppdradera mig lite till en Peavey Gitarrcombo Bandit II Gitarrcombo Ă€r det ett bra val?? 😆

/supreme 😆

Redigerat av supreme85
Postat

Gitarren spelar ju vÀldigt stor roll för hur det lÄter ocksÄ, framför allt mickarna.

Missljudet tyder pĂ„ nĂ„got av tre saker, eller en kombination av valfria; För mycket gain, för mycket diskant eller fel pĂ„ pedalen 🙂

Peavey gör bra förstÀrkare. Andra som kan vara vÀrda att kolla in Àr t ex Vox Valvetronix och Line6 Spider. Finns i flera olika modeller och storlekar.

Postat
fundarar pĂ„ att uppdradera mig lite till en Peavey Gitarrcombo Bandit II Gitarrcombo Ă€r det ett bra val?? 🙂

/supreme 🙂

Bandit Àr en bra stÀrkare, skönt ljud. Om man vill lÀgga nÄgra kr mer sÄ finns Orange tiny terror top + lÄda pÄ jam för 6000kr, vilket Àr en riktigt fin stÀrkare tycker jag iaf. grymt ljud. Check it out!

Postat

behringer har en liten combo med inbyggda digitala effekter, pÄ lÄga till normalhöga nivÄr lÄter den jÀttebra och det gÄr att spela in med den ocksÄ, ska du dock spela live eller repa med en vÄldsam trummis sÄ finns det bÀttre stÀrkare.

Postat (redigerat)

Gitarren spelar ju vÀldigt stor roll för hur det lÄter ocksÄ, framför allt mickarna.

hmm jassÄ tror inte att Àr fel pÄ pedalen Btw har en ibanez RGR320EX

tack för tipsen 😄 ska ner och lira lite pĂ„ onsdag sĂ„ fĂ„r vi ser vad det för amp fundarar Ă€ven pĂ„ att köpa en line 6 pocket pod:P

Redigerat av supreme85
Postat

Har inte sÄ stor erfarenhet av Ibanez gitarrer, har aldrig fastnat för dom. Den enda jag spelat pÄ lite mer pÄ Àr min Destroyer (Ibanez version pÄ Explorer) frÄn tidigt 80-tal. Den original-micken var inte speciellt rolig, bytade ut den mot en Seymour Duncan Distorsion. Prova med samma instÀllningar och en annan gitarr och se om du mÀrker nÄgon skillnad! Prova Àven olika mickkombinationer pÄ din egen gitarr och vrid lite pÄ ton-kontrollen.

Annars kan det vara en bra idĂ© att sĂ€tta dig i lugn och ro och fundera pĂ„ vad det Ă€r du verkligen behöver för utrustning/rigg? SjĂ€lv brukar jag nog övervĂ€ga, prova och fundera under 1-3 mĂ„naders tid nĂ€r jag ska köpa nĂ„got nytt. Detta har inneburit att jag ytterst sĂ€llan gjort nĂ„gra köp jag Ă„ngrar, Ă€ven om det hĂ€nt. Man kan ju ha otur nĂ€r man tĂ€nker 😉

Men det finns en hel del frÄgor man kan stÀlla sig innan man börjar köpa utrustning;

Vad ska den anvÀndas till? Repa, gigs, inspelningar, öva hemma?

Vad gillar jag för typ av ljud? HĂ„rdrock, country, jazz? Kan ofta löna sig att kolla in vad ens favoritgitarrister anvĂ€nder för utrustning; Även om man inte har rĂ„d att kopiera deras rigg, sĂ„ kan det Ă€ndĂ„ ge bra hĂ€nvisning om vad för ljudkaraktĂ€r man gillar. Älskar man Zakk Wylde sĂ„ blir man _förmodligen_ mer nöjd med en Marshall-stĂ€rkare Ă€n en frĂ„n Fender. O s v.

Vad har jag för kontrollbehov; AlltsÄ, hur mÄnga ljud behöver jag ha tillgÄng till i en viss situation? Spelar man Ramones sÄ Àr man förmodligen inte intresserad av ett kunna vÀxla mellan massa olika ljud. Och tvÀrtom, spelar man med t ex ett coverband kanske man kÀnner att man behöver ha tillgÄng till 20-30 ljud pÄ en spelning. För min del sÄ behöver jag t ex en harmonizer nÀr vi Àr ute och spelar. Det hjÀlpte verkligen till att minimera utbudet av utrustning att vÀlja pÄ.

Fyll gÀrna pÄ!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.