Jump to content
Annons

behringer ultra metal UM100/um300

supreme85

Recommended Posts

Annons

okay... har upptäckt att jag får miss ljud när jag använder fler strängar åt gången det typ piper och åter som en ända röra om ni fattar vad jag menar , när jag spelar med pedalen på

kan det ha och göra med förstärkaren kanske ?? har en skit förstärkare nu kostade typ 1000 kronor kustom arrow 16 har bara spelat 1 år så kan vara det med 😆 fundarar på att uppdradera mig lite till en Peavey Gitarrcombo Bandit II Gitarrcombo är det ett bra val?? 😆

/supreme 😆

Edited by supreme85

Gitarren spelar ju väldigt stor roll för hur det låter också, framför allt mickarna.

Missljudet tyder på något av tre saker, eller en kombination av valfria; För mycket gain, för mycket diskant eller fel på pedalen 🙂

Peavey gör bra förstärkare. Andra som kan vara värda att kolla in är t ex Vox Valvetronix och Line6 Spider. Finns i flera olika modeller och storlekar.

fundarar på att uppdradera mig lite till en Peavey Gitarrcombo Bandit II Gitarrcombo är det ett bra val?? 🙂

/supreme 🙂

Bandit är en bra stärkare, skönt ljud. Om man vill lägga några kr mer så finns Orange tiny terror top + låda på jam för 6000kr, vilket är en riktigt fin stärkare tycker jag iaf. grymt ljud. Check it out!

Gitarren spelar ju väldigt stor roll för hur det låter också, framför allt mickarna.

hmm jasså tror inte att är fel på pedalen Btw har en ibanez RGR320EX

tack för tipsen 😄 ska ner och lira lite på onsdag så får vi ser vad det för amp fundarar även på att köpa en line 6 pocket pod:P

Edited by supreme85

Har inte så stor erfarenhet av Ibanez gitarrer, har aldrig fastnat för dom. Den enda jag spelat på lite mer på är min Destroyer (Ibanez version på Explorer) från tidigt 80-tal. Den original-micken var inte speciellt rolig, bytade ut den mot en Seymour Duncan Distorsion. Prova med samma inställningar och en annan gitarr och se om du märker någon skillnad! Prova även olika mickkombinationer på din egen gitarr och vrid lite på ton-kontrollen.

Annars kan det vara en bra idé att sätta dig i lugn och ro och fundera på vad det är du verkligen behöver för utrustning/rigg? Själv brukar jag nog överväga, prova och fundera under 1-3 månaders tid när jag ska köpa något nytt. Detta har inneburit att jag ytterst sällan gjort några köp jag ångrar, även om det hänt. Man kan ju ha otur när man tänker 😉

Men det finns en hel del frågor man kan ställa sig innan man börjar köpa utrustning;

Vad ska den användas till? Repa, gigs, inspelningar, öva hemma?

Vad gillar jag för typ av ljud? Hårdrock, country, jazz? Kan ofta löna sig att kolla in vad ens favoritgitarrister använder för utrustning; Även om man inte har råd att kopiera deras rigg, så kan det ändå ge bra hänvisning om vad för ljudkaraktär man gillar. Älskar man Zakk Wylde så blir man _förmodligen_ mer nöjd med en Marshall-stärkare än en från Fender. O s v.

Vad har jag för kontrollbehov; Alltså, hur många ljud behöver jag ha tillgång till i en viss situation? Spelar man Ramones så är man förmodligen inte intresserad av ett kunna växla mellan massa olika ljud. Och tvärtom, spelar man med t ex ett coverband kanske man känner att man behöver ha tillgång till 20-30 ljud på en spelning. För min del så behöver jag t ex en harmonizer när vi är ute och spelar. Det hjälpte verkligen till att minimera utbudet av utrustning att välja på.

Fyll gärna på!