Jump to content
Annons

Anwar

Recommended Posts

Jag har några sjuka problem med inspelningskvaliten nuförtiden. Jag tippar att någonting är fel på och jag tror det är preampen. Jag har en 500 kronors behringer tube ultragain mic100 preamp så ni förstår förmodligen varför den är huvudmisstänkt 🙂

Det som skiter sig när jag spelar in är att ljudet låter något sjukt burkigt. Som om jag faktiskt rappar i en burk. Mikrofonen jag har är en MT87.

Nu behöver jag tips på vettiga preamps under 1600kr eller något annat som kan hjälpa mig just nu.

Hoppas någon vill ge en hjälpande hand till en farlig liten rappare 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tycker att Studio Projects VTB-1 är en riktig höjdare för det nästan löjliga priset. 😳 Eftersom riktpriset är 1599:-, så ligger den nog dessutom helt rätt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

"burkighet" behöver inte nödvändigtvis komma från Preampen. Det är vanligare att det är själva inspelningslokalen. Har du ett schysst inspelningsrum? Om det är vardagsrummet, garderoben, köket eller något liknande, prova med att dämpa reflektioner.

My 2 cents

PS. Jag använder ART DIO PREAMP. Kanon!

Link to comment
Dela på andra sajter

Spännande!

Jag tror att de flesta vill ha en Preamp som försteg till ljudkortets ingång, det var i alla fall vad jag ville ha. på min önskelista stod därför:

- Fantommatning

- Kompressor/Limiter

- Digital ut (flera format)

- Gärna rör...

- Stereo (lite onödigt, men bekvämt om man vill värma till POD:en, eller något annat i stereo).

ART DIO Preamp levererar på alla punkter, och enligt mitt tycke med ett bra ljud. Limitern är en kanonlösning när man vill spela in så starkt som möjligt utan att "digitaldista".

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi planerar faktiskt inför ett jämförande test av just mickpreampar i ett kommande nummer. Är det några särskilda produkter ni vill se i testet? Vilken prisklass är mest intressant? Hör av er.

/Mats

Alla! 😛

Upp till 10000:- är väl prislägen som väldigt många orkar med?

Några exempel som är lämpliga att ha med (fyll gärna på listan, men detta är sådana som dyker upp i skallen direkt...):

Studio Projects VTB-1

Summit Audio 2BA-221

Line Audio Design DMP

FMR RNP

Behringer UltraGain Pro

Behringer Mic100

Jämför gärna med preamparna i några välkända mixerbord också - och se till att ha väldigt bra lyssning, så att testaren inte blir lurad att tro att allt låter likadant... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

"burkighet" behöver inte nödvändigtvis komma från Preampen. Det är vanligare att det är själva inspelningslokalen. Har du ett schysst inspelningsrum? Om det är vardagsrummet, garderoben, köket eller något liknande, prova med att dämpa reflektioner.

Tack för ditt svar! verkar vara en riktigt trevlig community detta 😛

Inspelningslokalen är ett ganska stort rum med väggar i betong. Två sidor av rummet är isolerade med 1 meter hög och 2 meter bred mjuk isolering (sån där med små kratrer). Rummet är fullt av möbler och skräp överallt, vet inte om det hjälper på något sätt.

Hur ska jag isolera optimalt med mina "isoleringsmaddraser" ? Jag har faktiskt en jättetrång garderob som jag kan använda om det hjälper men det blir nog lite bökigt att trycka in isoleringen där och samtidigt få plats med mickstativet.

Ni får ursäkta mig om jag är lite borta, har ingen särskillt bra koll på såna här saker 😄

Om nån kan lite om akustik så vore det dödstrevligt om ni orkade ta er några minuter att hjälpa till.

Tack på förhand!

PS. Tack för tipset med preampen, beställde den idag på Estrad och får den imorgon, spännande!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Mats,

angående preamp-test. Varför inte kasta in en outsider också - M-Audio Audio-buddy. En av de billigaste man kan hitta (under tusenlappen). Till skillnad från till exempel Altos lågprisare så låter den inget -- inget brus, ingen distortion. Nog med reklam, kasta in den i testen också. Ta med Alto micpre som jämförelse när ni ändå håller på, den har om inte annat sålts i en massa ex så en hel massa människor har något att referera till. Troligen är det väl så att många vill kasta ut Alton mot något annat, så då fyller ju ett bra test just det ändamålet.

Skall det bli nån finess med en test så måste det vara en blind-test. Alla har vi våra favoriter i de klingande namnen. Och nästan alla "vet" en massa saker som ögonen ser men inte öronen hör. Mycket är ren reklam som vi gått på. (Och självklart, inte allt, det är just därför riktiga tester är så viktiga). Låt oss slippa modellen där Svensk Golf varje år har stor "test" av golfutrustning (om någon undrar, så inte testar de något, de bara skriver av pressreleaserna).

Under tiden kollar jag Claes tester av mikar (tyckte mig se tester av preamps också). Det är rätt upplysande hur liten skillnad ändå 15 tusen spänn kan göra mellan två mickar (Earthwork QTC-1 jämfört med Oktava MK012 omni). Och ändå är det den lilla skillnaden som just är det som gör det ibland. Får inte ihop det, men intressant är det.

Nå inte fan skall jag kasta sten i glashus som köpte dyraste trombonen som fanns i affären. Det har kommit en dyrare sen dess, så jag får väl inteckna lägenheten och byta upp mig.

Trombonisten

(Äkta amatör)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väldigt svårt att tala om hur du ska montera dina dämpplattor, eftersom det finns så många faktorer som spelar in. Vad är det för typ av plattor och hur ser rummet ut?

Link to comment
Dela på andra sajter

Anwar,

det finns nästan alltid en massa bra sätt att göra saker på. Jag har roligast när jag bara provar och ändrar tills det funkar. Oftast är det väl så alla andra gör också. Så prova på -- låter det bra så gör det. Ändra annars. Flera av de stora skivsäljarna (exempel Mike Oldfield) har experimenterat en hel massa på väg.

Apropå ditt burkiga ljud, ta en lång miksladd och prova på lite olika ställen och se vad som händer. Trappuppgångar och badrum är rätt kul. Under sängen är också rätt kul. Ute på balkongen är också rätt kul. Plocka fram alla kuddar och täcken och fyll ett rum och prova sen. Till slut hittar man ngt som funkar.

Självklart, trasiga grejer ju ingen större ide med. Så kolla först att micken och preampen är hela. Det borde du kunna göra hos en någorlunda vettig musikaffär.

Trombonisten

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Under tiden kollar jag Claes tester av mikar (tyckte mig se tester av preamps också). Det är rätt upplysande hur liten skillnad ändå 15 tusen spänn kan göra mellan två mickar (Earthwork QTC-1 jämfört med Oktava MK012 omni). Och ändå är det den lilla skillnaden som just är det som gör det ibland. Får inte ihop det, men intressant är det.

Snart (förhoppningsvis nästa vecka) kommer det upp test på ett par småmembranare från THE också... 😳

Det beror en del på hur bra/dålig lyssning du har, om du hör skillnad eller inte mellan många av micarna. Jag började med mina inspelningstester medan jag fortfarande körde med mina Monitor One. Sedan har jag gått upp till ett par ADAM P11A - och snacka om att det blev skillnad!!! Plötsligt hörde jag en ordentlig skillnad mellan micar som jag tyckte var i princip identiska med de gamla monitorerna... 😕

Förhållandet mellan pris och ljudkvalitet är allt annat än linjärt - men det är som sagt den lilla skillnaden i ljudkvalitet (som kanske kostar 4-5ggr så mycket), som gör att alla bitar faller på plats ibland - medan man ibland klarar sig hur bra som helst med nästan vilken mic som helst. Det finns inte många absoluta sanningar där, utan mest tycke och smak...

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes,

jag vill ge en jätte stor eloge till dig. Dina tester av mikar är det mest upplysande som finns att hitta någonstans.

Jag finner ett mycket stort värde att lyssna rakt av vad mikarna presterar. Försöker man läsa recensioner av mikar i olika tidningar finner man rätt snart att det är svårt att förstå vad de skriver om. Ibland undrar jag faktiskt om han som skriver överhuvud taget har några öron att lyssna med. Ibland undrar jag till och med om han ens har använt miken. Ibland misstänker jag att han som skriver (varför finns det inga hon?) bara skriver positiva saker. Det är faktiskt rätt svårt att hitta en enda negativ recension av en enda mikrofon någonstans i någon tidning. För att inte tala om när man går in på musikaffären -- då är allihop fantastiska.

Även om jag tidigare skrev att det är rätt liten skillnad så är det faktiskt värt det ibland. Åtminstonde tror jag det eftersom jag just själv köpt nya mikar för allt för mycket pengar. Delvis tack vara att lyssna av dina tester.

Så fortsätt testandet.

Trombonisten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Carlos (oregistrerad)

Det är också skumt att så fort man talar med någon på en musik affär så är allting alltid precis det bästa och det man absolut borde köpa, jag vet nästan inte om jag kan lita på dem längre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes,

      jag vill ge en jätte stor eloge till dig. Dina tester av mikar är det mest upplysande som finns att hitta någonstans.

Jag finner ett mycket stort värde att lyssna rakt av vad mikarna presterar. Försöker man läsa recensioner av mikar i olika tidningar finner man rätt snart att det är svårt att förstå vad de skriver om. Ibland undrar jag faktiskt om han som skriver överhuvud taget har några öron att lyssna med. Ibland undrar jag till och med om han ens har använt miken. Ibland misstänker jag att han som skriver (varför finns det inga hon?) bara skriver positiva saker. Det är faktiskt rätt svårt att hitta en enda negativ recension av en enda mikrofon någonstans i någon tidning.  För att inte tala om när man går in på musikaffären -- då är allihop fantastiska.

Även om jag tidigare skrev att det är rätt liten skillnad så är det faktiskt värt det ibland. Åtminstonde tror jag det eftersom jag just själv köpt nya mikar för allt för mycket pengar. Delvis tack vara att lyssna av dina tester.

Så fortsätt testandet.

Trombonisten.

Tack för lovorden! Det värmer - för det är precis min avsikt med testerna, att de ska kunna vara en liten hjälp på vägen till val av nya micar till studion.

Min målsättning är att kunna göra inspelningar med de flesta märken på den svenska marknaden och gärna ett par olika modeller från varje tillverkare. Det tar sin tid, men det är kul - och det blir dessutom en extra kick varje gång man hör uppskattande kommentarer från folk som har nytta av det. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Låter bra med tester, kan ni inte kolla på några under tusenlappen för oss fattiga studenter som bara vill få kondensatormicen att sprida sitt ljud i datorn? Har kollat med musikaffärerna, men dom vill tvinga på mig hela mixerbord som jag inte har någon större användning för..

Link to comment
Dela på andra sajter

Alastria:

Om vi talar minibudget så...

Behringer, ART, Phonic (4 kanaler) mfl har mickpreampar för under tusenlappen. Kolla med din lokala musikaffär och se vad som erbjuds.

Redigerat av Mac
Link to comment
Dela på andra sajter

ÄR det lönt att köpa en billig preamp om man i övrigt har bra utrustning? HAr hört att de gör yttesrt liten skillnad innan man kommer upp i 5000-kronorsklassen...

Det är oftast lönt.

Om du skaffar en fristående preamp, så är den gjord för att enbart vara en preamp - och den saknar därför alla de extra funktioner som finns på en mixers ingångskanal. Den dag du köper en mixer som kostar ungefär lika mycket per ingång som den billiga preampen gör för sin enda kanal, så kan vi börja snacka om jämförelser... 😏

Ok - nu är detta resonemang väldigt förenklat. Preamps säljs det inte lika mycket av som mixers - och eftersom det blir större serier av mixrar, så sjunker tillverkningskostnaden jämfört med preampen. Preampen blir dessutom dyrare för att den ska ha en separat låda och nätdel, medan mixerns alla preampar är inbyggda i en och samma låda och använder samma nätdel som resten av mixern - men med tanke på att en billig mixer kan kosta runt 5000:- för 16 kanaler - vilket motsvarar knappt 300:-/ingångskanal - inklusive dess eq, tappningar, routing etc... Potarna och kontakterna är dessutom bland de dyraste delarna på en sådan mixer - så preampens elektronik får inte någon stor del av kakan jämfört med den billiga fristående preampen (en försiktig gissning: 75-100:- - och om preampen skulle bli tilldelad en större del av kostnaden, så blir eq:n lidande i stället...).

Om du sedan ska jämföra olika fristående preamps, så gäller förstås som vanligt att det är ett mycket olinjärt samband mellan pris och prestanda. Om du går upp på det dubbla priset, så kan du få en lite bättre burk. Vill du ha en markant bättre enhet, så blir det nog till att lägga omkring 3-4 gånger pengarna. Det finns undantag, men tyvärr allt för få...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 10 månader senare...
Jag har några sjuka problem med inspelningskvaliten nuförtiden. Jag tippar att någonting är fel på och jag tror det är preampen. Jag har en 500 kronors behringer tube ultragain mic100 preamp så ni förstår förmodligen varför den är huvudmisstänkt 😎

Köp en ny och sälj din gamla 500 kronors till mig

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi planerar faktiskt inför ett jämförande test av just mickpreampar i ett kommande nummer. Är det några särskilda produkter ni vill se i testet? Vilken prisklass är mest intressant? Hör av er.

/Mats

Helst alla som folk har råd att betala, de billigaste och de som säljer mest. Behringer förstås (dom har väl 2 lågprismodeller nuförtiden ?) ART , Studio Projects, Presonus osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller på att försöka bestämma mig för vilken preamp jag skall köpa så det testet skulle passa mig perfekt...

Jag kollar framförallt på:

Presonus TubePre

Presonus Eureka

Art DPS-II

Art Digital MPA

Focusrite VoiceMaster Pro

/Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har några sjuka problem med inspelningskvaliten nuförtiden. Jag tippar att någonting är fel på och jag tror det är preampen. Jag har en 500 kronors behringer tube ultragain mic100 preamp så ni förstår förmodligen varför den är huvudmisstänkt 😏

Det som skiter sig när jag spelar in är att ljudet låter något sjukt burkigt. Som om jag faktiskt rappar i en burk. Mikrofonen jag har är en MT87.

Nu behöver jag tips på vettiga preamps under 1600kr eller något annat som kan hjälpa mig just nu.

Hoppas någon vill ge en hjälpande hand till en farlig liten rappare 😳

Studio Projects VTB-1 är helt ok. Borde kosta nåt sådant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...