Jump to content
Annons

Sjunga in åt vilket håll i rummet?


Ponderosa

Recommended Posts

Har senaste året varit på resande fot men har ändå behov av att kunna spela in både Ackgitarr och Sång. Problemet är att få ordning på akustiken. Har kollat på SE Reflection Filter och det känns som en vädligt bra lösning. Men i en av recensionerna stod detta som slutord

"In fact, the only real alternative is the improvised acoustic treatment we often recommend, where the singer is positioned with a V-shaped corner behind them made from two heavy duvets that absorb sound from the sides and reflections from the wall behind. Even then, The Reflection Filter is likely to be better at reducing off-axis sound pickup, because of its proximy to the microphone"

Då undra jag två saker:

1) Hur ser en sån uppbyggnad ut? Och hur är respektive sak placerad i ett rum?

2) Jag har alltid trott att man vill sjunga "In" i en dämpning, dvs in i en garderob eller nåt. Men om jag fattar det rätt så menar dom att man ska sjunga in mot mitten av rummet och ha dämpningen bakom sig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bra svar Gilbert!

Och spelar man in i ett rum där akustiken är dålig så vill man absolut använda en mikrofon med njurkaraktäristik. Detta eftersom den tar upp direktljudet från sången men så lite av reflektionerna/rumsklangen som möjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det nu är bättre att spela in i ett större rum som Gilbert berskriver, hur har man löst akustikproblemet i sk "sångbås", många gånger ser man på tv/internet att artister kliver in i små dushkabiner.

Dessa sångbås är väldigt dämpade för att i efterhand lägga på effekter och rumsklang men det behöver inte vara så bra som det kanske verkar med total kontroll i mixen.

Ett välljudande rum tycker jag är bättre i alla lägen men då måste det just vara välljudande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...