Jump to content
Annons

Hjälp med akustik!


SoloNo1

Recommended Posts

Hej!

Ska bygga en studio hemma i garderoben som är 140*120 ungefär.

Kommer det gå att spela in i detta lilla utrymme och få det att låta bra tror ni?

Vill gärna isolera det så bra som möjligt för grannar och dyligt.

Kom gärna med förslag, har ritat upp hur jag skulle vilja ha grejjorna.

728dnqp.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Skulle hellre ställa mig i det största rummet du har och fixa ett sånghörn;

https://www.studio.se/index.php?s=&sh...st&p=496170

Hej!

Jag har ett problem bara, vi får barn om några dagar, vi kommer flytta in i en 3á och alla rummen är upptagna 😄 annars hade jag valt det största rummet direkt!

Men frågan är om detta kan bli ett bra inspelningsrum även ifall det är litet, sång mässigt borde det fungera bra, men kommer minitorerna funka fint om jag isolerar rummet väl? Tänkte på om det går att köra ljudisolerings plattor i hela rummet? eller dödar det för mycket?

Tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jo, det är ju klart att det kommer att fungera. Hur pass bra är en annan sak!

Du har ju tydligen ett problem här: Du har grannar att ta hänsyn till. Om du inte hade det så vore det nog

bättre att hålla till i ditt sovrum eller annat och sedan akustikdämpa delar av rummet (kanske i ett hörn),

men då får du ju inte samma isolering mot grannarna.

Att hålla till i garderoben ger nog en bättre hänsyn till grannarna, men du får ju dålig luft därinne och ljudet kommer att låta instängt och "trångt". Men visst kommer det att fungera. Det är ju bara att prova.

Men en sak är säkert: Själva datorn kommer du inte kunna ha där inne utan att ljudet från datorns fläktar

kommer att höras på inspelningen! Visserligen går en del av detta ljud att trollas bort med hjälp av en

expander-gate men det är ingen optimal lösning. Om du kunde ha datorn stående utanför garderoben så är det

ur ljudsynpunkt en bättre lösning även om det finns negativa saker med det också.

Vad du ska tänka på är att försöka undvika att överdämpa garderoben eftersom den är så liten.

Lite kläder på väggarna, kanske någonting i taket och en liten matta på golvet bör räcka gott. Om inte annat

så bör du isolera just på detta sätt till en första början enbart för att kunna testa hur det sedan låter på inspelning.

Det är många som tror att akustiken ska vara så död som möjligt (så dämpad som möjligt) när man spelar in

t.ex. sång, men det är alltså helt fel! Tvärtom så ska man som sagt eftersträva att inte dämpa för mycket.

Det man ska göra är att istället dämpa "lagom" men kontrollerat. Det är lättare sagt än gjort och det blir rätt svårt att lyckas med det på ett riktigt bra sätt i ett så litet rum som garderoben om man inte har rätt mycket

kunskap om detta. -"Men med kläder kommer man långt"...sa flickan!

Hälsningar

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste i tråden som du hänvisade till, du menar att det blir burkigt i ett litet rum, när vi spelade in i studio i västerås "Rose" så var sångrummet en sketen skrubb, sången blev bra tycker jag, nu hade han kanske en 30 000:- mic, men i det rummet fanns ingen akustik förutom lite soppåsar på golvet, det lät så här.

https://dshop.diino.net/getafile/O7MYJXTUPR...-%20Requiem.mp3

Väldigt intressant det här med burkigt sångljud osv, har själv det problemet när jag spelar in.... skulle vara skönt att få ett varmt ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jo, det är ju klart att det kommer att fungera. Hur pass bra är en annan sak!

Du har ju tydligen ett problem här: Du har grannar att ta hänsyn till. Om du inte hade det så vore det nog

bättre att hålla till i ditt sovrum eller annat och sedan akustikdämpa delar av rummet (kanske i ett hörn),

men då får du ju inte samma isolering mot grannarna.

Att hålla till i garderoben ger nog en bättre hänsyn till grannarna, men du får ju dålig luft därinne och ljudet kommer att låta instängt och "trångt". Men visst kommer det att fungera. Det är ju bara att prova.

Men en sak är säkert: Själva datorn kommer du inte kunna ha där inne utan att ljudet från datorns fläktar

kommer att höras på inspelningen! Visserligen går en del av detta ljud att trollas bort med hjälp av en

expander-gate men det är ingen optimal lösning. Om du kunde ha datorn stående utanför garderoben så är det

ur ljudsynpunkt en bättre lösning även om det finns negativa saker med det också.

Vad du ska tänka på är att försöka undvika att överdämpa garderoben eftersom den är så liten.

Lite kläder på väggarna, kanske någonting i taket och en liten matta på golvet bör räcka gott. Om inte annat

så bör du isolera just på detta sätt till en första början enbart för att kunna testa hur det sedan låter på inspelning.

Det är många som tror att akustiken ska vara så död som möjligt (så dämpad som möjligt) när man spelar in

t.ex. sång, men det är alltså helt fel! Tvärtom så ska man som sagt eftersträva att inte dämpa för mycket.

Det man ska göra är att istället dämpa "lagom" men kontrollerat. Det är lättare sagt än gjort och det blir rätt svårt att lyckas med det på ett riktigt bra sätt i ett så litet rum som garderoben om man inte har rätt mycket

kunskap om detta. -"Men med kläder kommer man långt"...sa flickan!

Hälsningar

Ludgo-Pelle

Tack för ditt svar!

Datorn kommer jag fixa till så att jag kan ha den utanför vid själva sång inspelningen!

Jag har lite mollskin här hemma som jag skulle kunna hänga i taket och vid väggarna, borde väl inte vara för mycket?

Hur är det att spela in akustik gitarr i ett sånt här litet utrymme? det känns som att en akustik gitarr ska ha lite rymd vid en inspelning elller är jag ute och cyklar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi säger att man glömmer att man ska spela in sång i detta lilla rum och bara spela in gitarr, keyboard, bas. då undrar jag hur man får det så isolerat för ljud som möjligt så att inte alla grannar i huset ska höra varenda ton man spelar?

Gå det att få rummet helt tyst utanför eller väldigt lågt?

Ända problemet jag ser med att "döda" hela rummet är isåfall monitor lyssningen inte kommer till sin rätt? Är det även så med dom dyrare monitorerna?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Ångest...

Att göra musik måste kännas lustfyllt. En trång garderob...

Du har ingen ventilation.

Jag tror det är bättre att vänja barnet med ljud omkring sig istället för att sitta i en garderob.

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste i tråden som du hänvisade till, du menar att det blir burkigt i ett litet rum, när vi spelade in i studio i västerås "Rose" så var sångrummet en sketen skrubb, sången blev bra tycker jag, nu hade han kanske en 30 000:- mic, men i det rummet fanns ingen akustik förutom lite soppåsar på golvet, det lät så här.

https://dshop.diino.net/getafile/O7MYJXTUPR...-%20Requiem.mp3

Väldigt intressant det här med burkigt sångljud osv, har själv det problemet när jag spelar in.... skulle vara skönt att få ett varmt ljud.

Det var ett ganska bra exempel. Även om man använt en 60000:- mic skulle det fortfarande låta lite "instängt". Akustiken är helt avgörande.

Om jag vore du skulle jag använda garderoben som garderob och hitta en plats i något annat rum (t ex sovrummet). Ingenting kommer att låta bra in så litet utrymme och det kommer framförallt inte att fungera som "lyssningsrum".

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ger mig, snackade med tjejen nu, barnet kommer ju ändå det första året ligga in i vårat rum, så jag tar detta rummet första året...

Hur löser jag då akustiken för att inte grannarna ska höra allt jag spelar?

Rummet är 4x4 meter ungefär...

Tack för svaren som gett mig tillträde till det större rummet! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Att ljudisolera är inget man gör i en lägenhet (om man inte har en fet budget och mycket fritid...), det ända som hjälper är att bygga rum i rum, d v s dyrt och omständligt. Fokusera istället på att fixa en hyfsad lyssningsakustik. Ta reda på vilka rumsresonanser som orsakar problem och vilka ytor de är beroende av, bygg några basfällor stämda till dessa frekvenser och sätt upp på rätt yta. Dämpa geometriska reflexpunkter (sidoväggarna, ovanför och bakom dig) med något mjukt.

www.mhsoft.nl/AcousticTreatment.asp

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ger mig, snackade med tjejen nu, barnet kommer ju ändå det första året ligga in i vårat rum, så jag tar detta rummet första året...

Hur löser jag då akustiken för att inte grannarna ska höra allt jag spelar?

Rummet är 4x4 meter ungefär...

Tack för svaren som gett mig tillträde till det större rummet! 😆

Du har ett rätt svårt dilemma här:

Garderoben blir dålig inte minst ur ventilaionsynpunkt. Ljudmässigt blir det inte bra men det kan trots allt fungera hyfsat även om det är långt ifrån idealet.

Sovrummet blir nog bäst ur ventilationssynpunkt och ur ljudet på dina inspelningar. Men här kan du istället

störa ditt barn och dina grannar. Du lär nog välja det som är minst sämst helt enkelt. Vilket rum det är

kan bara du och din tjej avgöra.

Att akustikåtgärda och att ljudisolera är två helt olika saker. Att åtgärda sovrummets akustik kommer nog

att bli både enkelt och billigt. Eventuellt behöver du inte göra någonting alls i det rummet beroende på hur

det är möblerat och med vad. Jag tycker att du ska testa att spela in lite så som rummet är idag. Om du hör några akustiska missljud så få du försöka analysera vilka slags åtgärder du måste ta till för att åtgärda detta.

Låter det bra så gör det ju det. Du får ju hjälp av oss också om du skulle behöva lite tips och råd.

Att isolera innebär ju att dämpa ljudet till intillvarande rum. I det här fallet i första hand mot dina grannar.

Det tror jag att du kan glömma! Det kostar alldeles för mycket att isolera på ett effektivt sätt och det innebär också stor åverkan på väggar, golv och tak. Det enda du kan göra i så fall är att bygga dig ett bås av något slag

men då är du ju tillbaka till din ursprungliga frågeställning om garderoben!

Det är detta jag menar med ett dilemma: Du har garderobens för och nackdelar men det finns ju för och nackdelar med sovrummet också. Hur du än vänder dig så har du häcken bak! Därför måste du välja det minst sämsta alternativet. Testa att spela in både i garderoben och i sovrummet. Sitt i båda rummen några timmar och flera gånger under en vecka så att du känner in dig i respektive rum samt att du även lyssnar på ljudresultatet.

Ha inte för bråttom utan testa i lugn och ro. Det är ju inte värre än att du flyttar på grejerna till ett annat rum om det ena rummet inte är så bra.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ger mig, snackade med tjejen nu, barnet kommer ju ändå det första året ligga in i vårat rum, så jag tar detta rummet första året...

Hur löser jag då akustiken för att inte grannarna ska höra allt jag spelar?

Rummet är 4x4 meter ungefär...

Tack för svaren som gett mig tillträde till det större rummet! 😆

Du har ett rätt svårt dilemma här:

Garderoben blir dålig inte minst ur ventilaionsynpunkt. Ljudmässigt blir det inte bra men det kan trots allt fungera hyfsat även om det är långt ifrån idealet.

Sovrummet blir nog bäst ur ventilationssynpunkt och ur ljudet på dina inspelningar. Men här kan du istället

störa ditt barn och dina grannar. Du lär nog välja det som är minst sämst helt enkelt. Vilket rum det är

kan bara du och din tjej avgöra.

Att akustikåtgärda och att ljudisolera är två helt olika saker. Att åtgärda sovrummets akustik kommer nog

att bli både enkelt och billigt. Eventuellt behöver du inte göra någonting alls i det rummet beroende på hur

det är möblerat och med vad. Jag tycker att du ska testa att spela in lite så som rummet är idag. Om du hör några akustiska missljud så få du försöka analysera vilka slags åtgärder du måste ta till för att åtgärda detta.

Låter det bra så gör det ju det. Du får ju hjälp av oss också om du skulle behöva lite tips och råd.

Att isolera innebär ju att dämpa ljudet till intillvarande rum. I det här fallet i första hand mot dina grannar.

Det tror jag att du kan glömma! Det kostar alldeles för mycket att isolera på ett effektivt sätt och det innebär också stor åverkan på väggar, golv och tak. Det enda du kan göra i så fall är att bygga dig ett bås av något slag

men då är du ju tillbaka till din ursprungliga frågeställning om garderoben!

Det är detta jag menar med ett dilemma: Du har garderobens för och nackdelar men det finns ju för och nackdelar med sovrummet också. Hur du än vänder dig så har du häcken bak! Därför måste du välja det minst sämsta alternativet. Testa att spela in både i garderoben och i sovrummet. Sitt i båda rummen några timmar och flera gånger under en vecka så att du känner in dig i respektive rum samt att du även lyssnar på ljudresultatet.

Ha inte för bråttom utan testa i lugn och ro. Det är ju inte värre än att du flyttar på grejerna till ett annat rum om det ena rummet inte är så bra.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Det får nog bli att jag testar mig fram som du säger, om det nu blir några problem så får jag ställa frågor då, nu känns det som det största dilemmat är att jag inte kan testa rummet.

Men nu känns det som att jag har en del att fundera på.

Tack för svaren!

Tro mig, ett så litet utrymme kommer aldrig att låta bra.

Menar du att 4x4 meter är för litet? Det måste ju räcka, är ju nästan lika stort som vardagsrummet. Men som sagt, jag får pröva mig fram och se vad som ger ett bra resultat. tack för dina svar också!

Nu är jag bara ute efter några bra prylar som min tråd i Allmänt.

Man får sådan ångest när man ser alla hundra tusen olika fördelar och nackdelar med Interface, mickrofoner och dyligt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle nog vilja säga både jag och nej.

Teoretiskt så kommer grannen få det lite bättre men den isoleringeffekten är knappt mätbar!

I praktiken så är svaret alltså nej. Grannen kommer att höra din musik lika bra som innan akustikbehandlingen

men med den skillnaden att han/hon eventuellt kommer att höra ljudet något mer välljudande.

Bara ett exempel Helge: Om du har en stor efterklang i ett rum som du sedan akustikbehandlar på ett

sådant sätt att det sedan kommer att låta torrt så kommer din granne också troligen märka att det låter torrt, men själva volymen på musiken kommer att vara densamma hos grannen. Eller möjligen knappt mätbart svagare. Man ska komma ihåg att ljud har en enorm förmåga att tränga igenom olika material. Den har också

den egenskapen att den vandrar och fortplantar sig. Inte minst i betongkonstruktioner som det är så vanligt att

golv, väggar och tak är gjorda av. För att lyckas med att verkligen isolera värt namnet så krävs det att du bygger

en sk. "flytande" konstruktion i rummet. Det är som Gilber nämnde...ett rum i rummet och där alla reglar,

väggar mm. inte har någon direktkontakt med de redan befintliga golv, väggar och tak.

Svindyrt med andra ord!

Man ska alltså skilja på ljudets kvalitet och stark volym det är på ljudet. Kvaliteten blir förändrad med akustikbehandlingen men volymen kommer att vara i det närmaste densamma hos grannen.

Volymminskningen kommer antagligen att vara större i ditt rum än in till din granne just för att ljud

tränger igenom. Du kommer då bli lite lurad och tro att även grannen får en volymsänkning från dig.

Ju mer basfrekvenser det är i musiken desto större genomtränging blir det till grannen. Den effektivaste isoleringen som överhuvudtaget finns är att hålla volymen nere och då framför allt på basfrekvenserna.

Dessutom så ska ju sovrummet vara till för att sova i. Och att ha lite annat skoj förståss! 😆

Jag tror knappast att din tjej vill ha hela sovrummet akustikbehandlad. Dessutom tror jag inte att

det är så nödvändigt heller då möbleringen redan utgör en del av akustikbehandlingen.

På lite längre sikt kanske en villa vore bättre för då kan du avsätta ett eller två rum enbart för musik.

Kanske det kan finnas i era drömmar ett tag och sedan göra verklighet av drömmarna så småningom?

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...