Jump to content
Annons

Hjälp med prylar! Budget 40 000


SoloNo1

Recommended Posts

Hej!

Detta blir mitt första inlägg i detta forum!

Jag har kollat runt på lite studioprylar som skulle passa bra hemma.

Har kollat på följande!

RME - FF800, Fireface 800. 56 kanaler 24/192kHz firewire: och ett FOCUSRITE SAFFIRE PRO 26 I/O.

Event ASP8 monitorer

Någon gitarr och Bas. Ibanez ?

Någon bra Studiomic för 6 - 10 000. RODE K2 ?

Har ni några förslag om ett bra sammansatt paket för runt 40 000:- ?

Tacksam för alla svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

FireFace800 = Standard, beprövat och riktigt bra. Kolla även på TC Konnekt 48.

Event, ja... lite gamla kanske. Kolla även på Genelec 8040, Mackie HR824 mkII och Dynaudio BM6 mkII.

Röde = Mycket bra och prisvärt val, kolla även på SEs mickar (och testa innan du köper!).

Link to comment
Dela på andra sajter

Lägg hälften av pengarna på att skaffa riktigt bra akustik. Det hadde jag gjort och kanske köpt ett billigare ljudkort och mikar. Behöver du verkligen alla 😳 in och outs på fireface 800?

Hej!

Det är ju det som är kruxet, behöver ju inte så många portar, skulle helst vilja ha 8 portar bara, men finns det ett suveränt kort med bra ad omvandlare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Lägg hälften av pengarna på att skaffa riktigt bra akustik. Det hadde jag gjort och kanske köpt ett billigare ljudkort och mikar. Behöver du verkligen alla 😳 in och outs på fireface 800?

Hej!

Det är ju det som är kruxet, behöver ju inte så många portar, skulle helst vilja ha 8 portar bara, men finns det ett suveränt kort med bra ad omvandlare?

Lynx Aurora?

http://www.lynxstudio.com/product_detail.asp?i=50

Tycker det är helt onödigt att ha en massa in och utgångar om du har EN schysst mick...

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela på andra sajter

FireFace800 = Standard, beprövat och riktigt bra. Kolla även på TC Konnekt 48.

Event, ja... lite gamla kanske. Kolla även på Genelec 8040, Mackie HR824 mkII och Dynaudio BM6 mkII.

Röde = Mycket bra och prisvärt val, kolla även på SEs mickar (och testa innan du köper!).

Till skillnad mot Gilbert hade jag inte alls lagt ut pengar på ett högtalarpar,

som är på tok för dyra för det ljudet dom levererar, i detta fall Genelec 8040 utan beställt

dessa ifrån Tyskland --> http://www.musik-schmidt.de/osc-schmidt/ca...t8-p-22244.html

Finns mkr roligt man kan köpa för mellanskillnaden 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Använder ASP8 och måste säga att jag är mycket nöjd för ljud i förhållande till pris. Genelec tycker jag lider av loudness. Allt låter lite väl bra i dem. Men utan vettig akustik spelar nog monitorerna mindre roll och köp inte större monitorer än vad du rimligtvis behöver.

Link to comment
Dela på andra sajter

Använder ASP8 och måste säga att jag är mycket nöjd för ljud i förhållande till pris. Genelec tycker jag lider av loudness. Allt låter lite väl bra i dem. Men utan vettig akustik spelar nog monitorerna mindre roll och köp inte större monitorer än vad du rimligtvis behöver.

När man diskuterar monitorer så måste man utgå ifrån att man lyssnar i en så korrekt miljö som möjligt,

annars är diskussionen och monitorköpet förkastligt - kan lika väl ha ett par för 1500:- i en kass miljö 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar!

Känns som att Event Asp8 är schyssta efter recensioner man läst, kollade in Lynx kortet, vad är det för in/ut anslutningar? verkar ju bara vara d-sub anslutningar? hur fungerar det? finns det andra liknande kort annars?

Tänkte på det där med akustik, rummet som jag ska ha är för tillfället väldigt litet, det är 1.40m x 1.20, väldigt litet med andra ord, går det bra att klä betongväggarna med akustik-isolering som man kan köpa på bygg butiker? måste ju döda ljudet ganska kraftigt där inne. några andra förslag? har hört att äkta akustik plattor som studios använder är lite väl överreklamerat, eller? går det få ljudet såpass dämpat så att man kan dra på riktigt högt i ett ljudisolerat rum i en lägenhet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Tack för alla svar!

Känns som att Event Asp8 är schyssta efter recensioner man läst, kollade in Lynx kortet, vad är det för in/ut anslutningar? verkar ju bara vara d-sub anslutningar? hur fungerar det? finns det andra liknande kort annars?

Tänkte på det där med akustik, rummet som jag ska ha är för tillfället väldigt litet, det är 1.40m x 1.20, väldigt litet med andra ord, går det bra att klä betongväggarna med akustik-isolering som man kan köpa på bygg butiker? måste ju döda ljudet ganska kraftigt där inne. några andra förslag? har hört att äkta akustik plattor som studios använder är lite väl överreklamerat, eller? går det få ljudet såpass dämpat så att man kan dra på riktigt högt i ett ljudisolerat rum i en lägenhet?

D-sub är bara en anslutning som alla andra, man får helt enkelt skaffa en d-sub -> xlr, eller annan passande kontakt som finns på kringutrustningen man använder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar!

Känns som att Event Asp8 är schyssta efter recensioner man läst, kollade in Lynx kortet, vad är det för in/ut anslutningar? verkar ju bara vara d-sub anslutningar? hur fungerar det? finns det andra liknande kort annars?

Tänkte på det där med akustik, rummet som jag ska ha är för tillfället väldigt litet, det är 1.40m x 1.20, väldigt litet med andra ord, går det bra att klä betongväggarna med akustik-isolering som man kan köpa på bygg butiker? måste ju döda ljudet ganska kraftigt där inne. några andra förslag? har hört att äkta akustik plattor som studios använder är lite väl överreklamerat, eller? går det få ljudet såpass dämpat så att man kan dra på riktigt högt i ett ljudisolerat rum i en lägenhet?

D-sub är bara en anslutning som alla andra, man får helt enkelt skaffa en d-sub -> xlr, eller annan passande kontakt som finns på kringutrustningen man använder.

Tack, vet du vart man kan köpa såna kablar? om jag förstår det riktigt så kopplar man in d-sub i ljudkortet och på andra änden finns det flertal anslutningar? Hur kopplar jag in en telekabel ? Är det D-sub <-> Tele hona? 8st?

Redigerat av SoloNo1
Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Tack för alla svar!

Känns som att Event Asp8 är schyssta efter recensioner man läst, kollade in Lynx kortet, vad är det för in/ut anslutningar? verkar ju bara vara d-sub anslutningar? hur fungerar det? finns det andra liknande kort annars?

Tänkte på det där med akustik, rummet som jag ska ha är för tillfället väldigt litet, det är 1.40m x 1.20, väldigt litet med andra ord, går det bra att klä betongväggarna med akustik-isolering som man kan köpa på bygg butiker? måste ju döda ljudet ganska kraftigt där inne. några andra förslag? har hört att äkta akustik plattor som studios använder är lite väl överreklamerat, eller? går det få ljudet såpass dämpat så att man kan dra på riktigt högt i ett ljudisolerat rum i en lägenhet?

D-sub är bara en anslutning som alla andra, man får helt enkelt skaffa en d-sub -> xlr, eller annan passande kontakt som finns på kringutrustningen man använder.

Tack, vet du vart man kan köpa såna kablar? om jag förstår det riktigt så kopplar man in d-sub i ljudkortet och på andra änden finns det flertal anslutningar? Hur kopplar jag in en telekabel ? Är det D-sub <-> Tele hona? 8st?

Ja så kan man ju göra, men jag skulle skaffat en tele-patchbay. Det här systemet rinner ju iväg en del, med tanke på att du måste ha 8 kanaler preamps/DI för att över huvud taget kunna spela in något med grejjerna. Det kanske ändå inte är det bästa med tanke på din budget. Såg även att ditt rum var väldigt litet, har du tänkt att spela in allt där?

Go jul!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar!

Känns som att Event Asp8 är schyssta efter recensioner man läst, kollade in Lynx kortet, vad är det för in/ut anslutningar? verkar ju bara vara d-sub anslutningar? hur fungerar det? finns det andra liknande kort annars?

Tänkte på det där med akustik, rummet som jag ska ha är för tillfället väldigt litet, det är 1.40m x 1.20, väldigt litet med andra ord, går det bra att klä betongväggarna med akustik-isolering som man kan köpa på bygg butiker? måste ju döda ljudet ganska kraftigt där inne. några andra förslag? har hört att äkta akustik plattor som studios använder är lite väl överreklamerat, eller? går det få ljudet såpass dämpat så att man kan dra på riktigt högt i ett ljudisolerat rum i en lägenhet?

D-sub är bara en anslutning som alla andra, man får helt enkelt skaffa en d-sub -> xlr, eller annan passande kontakt som finns på kringutrustningen man använder.

Tack, vet du vart man kan köpa såna kablar? om jag förstår det riktigt så kopplar man in d-sub i ljudkortet och på andra änden finns det flertal anslutningar? Hur kopplar jag in en telekabel ? Är det D-sub <-> Tele hona? 8st?

Ja så kan man ju göra, men jag skulle skaffat en tele-patchbay. Det här systemet rinner ju iväg en del, med tanke på att du måste ha 8 kanaler preamps/DI för att över huvud taget kunna spela in något med grejjerna. Det kanske ändå inte är det bästa med tanke på din budget. Såg även att ditt rum var väldigt litet, har du tänkt att spela in allt där?

Go jul!

Vet du något annat ljudkort som har en väldigt bra preamp? Har tänkt spela in gitarr, bas, sång, keyboard i det lilla utrymmet!

Link to comment
Dela på andra sajter

FireFace800 = Standard, beprövat och riktigt bra. Kolla även på TC Konnekt 48.

Event, ja... lite gamla kanske. Kolla även på Genelec 8040, Mackie HR824 mkII och Dynaudio BM6 mkII.

Röde = Mycket bra och prisvärt val, kolla även på SEs mickar (och testa innan du köper!).

Till skillnad mot Gilbert hade jag inte alls lagt ut pengar på ett högtalarpar,

som är på tok för dyra för det ljudet dom levererar, i detta fall Genelec 8040 utan beställt

dessa ifrån Tyskland --> http://www.musik-schmidt.de/osc-schmidt/ca...t8-p-22244.html

Finns mkr roligt man kan köpa för mellanskillnaden 😎

Har inte hört åttorna men 6:an lät inte alls bra när jag provade dem. Dom känndes tunna, pappiga och lite trasig topp på något vis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det något bra Motu interface som man kan komplettera med en bra Preamp med ? Hörde att motu inte har så väldigt bra mic preamp om man jämför med Safffire, men att motu har en bättre ad omvandlare.. Så kan ni ge några bra förslag på en bra Preamp runt 6 - 8 tusen.

Och vilket Motu kort skulle passa bra tror ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Detta blir mitt första inlägg i detta forum!

Jag har kollat runt på lite studioprylar som skulle passa bra hemma.

Har kollat på följande!

RME - FF800, Fireface 800. 56 kanaler 24/192kHz firewire: och ett FOCUSRITE SAFFIRE PRO 26 I/O.

Event ASP8 monitorer

Någon gitarr och Bas. Ibanez ?

Någon bra Studiomic för 6 - 10 000. RODE K2 ?

Har ni några förslag om ett bra sammansatt paket för runt 40 000:- ?

Tacksam för alla svar!

Dator, daw, trumplugg för det lilla rummet, gitarr och basamp? Keyboard har du redan?! Tror att du kan få ihop en hel del bra "budgetprylar" och investera i hyfsad gitarr och bas i kombination med bra ljudkort, micpreamp och mick. Varför snacka om 8 ingångar när du behöver..2?! Varför dyra monitorer i steg 1??

Redigerat av Gain
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...