Jump to content
Annons

Vill spela in en cover...ens någon idé?


Soxic

Recommended Posts

Hej,

Jag funderar på att spela in en cover som sista låt på mitt nya demoalbum, men undrar om det ens är någon idé med upphovsrättshysterin som råder. Inte för att jag tror att min skiva kommer att spelas kommersiellt eller nåt, men jag vill gärna veta hur det ligger till. Kan jag t ex lägga upp den här för låtkritik och på Garageband, eller räknas det som någon sorts upphovsrättsbrott? Jag antar att det inte ens är någon idé att söka tillstånd eftersom det handlar om en stor internationell artist/band. Kanske lika bra att hoppa över, eller vad säger ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är det en cover, så krävs det egentligen bara att stället du lägger upp låten på, har ett ramavtal med STIM eller motsvarande organisation, att du anger tydligt vem som är upphovsman till originalet - och att du inte har gjort covern på något sätt som kan uppfattas som kränkande mot originalet.

Studio har inget ramavtal, så här kan du inte lägga upp coverlåtar.

Ska du ge ut skivan för försäljning, så är det lite annat som gäller...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Claes,

Min egen sida har inget STIM-avtal, så i princip kan jag spela in den och ha den på min demoskiva utan särskilt tillstånd, men jag får helt enkelt undvika att lägga upp den någonstans? Vad händer om någon rippar min skiva och lägger upp den på YouTube eller någon annan sida? Det blir väl under den personens ansvar och inget jag kan stå till svars för? Eftersom jag inte är ute efter att sälja min skiva så antar jag att det är lugnt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Min egen sida har inget STIM-avtal, så i princip kan jag spela in den och ha den på min demoskiva utan särskilt tillstånd, men jag får helt enkelt undvika att lägga upp den någonstans?

Precis!

Vad händer om någon rippar min skiva och lägger upp den på YouTube eller någon annan sida?

YouTube har huvudansvaret! Men försök nu så långt det går att inte själv vara den här "någon [som] rippar"...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Claes,

Min egen sida har inget STIM-avtal, så i princip kan jag spela in den och ha den på min demoskiva utan särskilt tillstånd, men jag får helt enkelt undvika att lägga upp den någonstans? Vad händer om någon rippar min skiva och lägger upp den på YouTube eller någon annan sida? Det blir väl under den personens ansvar och inget jag kan stå till svars för? Eftersom jag inte är ute efter att sälja min skiva så antar jag att det är lugnt?

Hej!

Till att börja med vill jag poängtera att mitt svar här nedan kan innehålla fel!

Det är lätt att bli ännu snurrigare än vad jag normalt sätt redan är (!) plus att det också är lätt att

glömma något. Allra bäst är mao. att du tar reda på exakt vad som gäller från t.ex. STIM

för att verkligen garantera ett fullständigt korrekt svar:

Vem som helst får spela in vilken låt som helst utan tillstånd. Man får också bränna låten på CD-skiva utan tillstånd.

Vad man inte får göra utan tillstånd är att spela låten i någon form av offentligt sammanhang.

Man får alltså spela den i ett privat sammanhang.

Vad som är lite klurigt i just den här delen är hur man tolkar orden offentligt respektive privat.

För att göra det lite enkelt i förklaringen kan man i korthet säga att "privat" i det här fallet är

t.ex. i ett slutet rum med dig själv och t.ex. en kompis närvarande.

Men om du skruvar upp volymen så pass starkt så att t.ex. förbipasserande utanför

huset/lägenheten kan höra det du spelar upp så klassas det omedelbart

som offentlig spelning! Ha stängda fönster alltså om du inte vill att det ska klassas

som en offentlig spelning! En gårdsfest är mao. ganska svårt att hålla utan att musiken

med automatik blir offentlig!

Att skicka en demo till t.ex. ett skivbolag för att du jagar skivkontrakt går alltså bra.

Om de eller t.ex. youtube spelar låten offentligt så ligger det på deras ansvar.

Men du ska uppge namnet på låten, låtens och/eller textens skapare plus att upplysa om att

det är en coverlåt som du inte får spela offentligt. Om du däremot anmäler låten till STIM

och följdaktligen även betalar de få kronorna som det är frågan om så får du spela låten offentligt.

Om du ger låten i julklapp till din mor så är det nog knappast någon som säger någonting om det,

men du får väl säga till morsan att hon inte bör göra massupplagor till sina polare eller sälja den vidare!

Med lite sunt förnuft kommer man långt. Enbart av att du ställer frågan här så visar du ju att du gör det

och det tycker jag att det är jättebra!

Om coverlåten redan finns inspelad på en offentlig skiva sedan tidigare så behöver du inte ansöka om lov

för att STIM-anmäla låten med din version. Då är det bara att anmäla den till STIM utan krusiduller.

Om låten däremot inte finns på någon offentlig (utgiven) inspelning så måste du först få tillstånd av upphovsmakaren för att få anmäla den.

(Inte för att spela in låten eller att bränna den på CD-skiva eller

att spela den i ett privat sammanhang....men för att du ska kunna spela den offentligt.)

Anledningen att du måste få tillstånd från upphovsmannen först är för att det är den första inspelningen

är den som då blir orginalinspelningen. Orginalinspelningen är alltså den "korrekta" inspelningen eller

den "gällande" inspelningen. (De flesta artister vill ju ha sin egen version som den "gällande"

såvida låten inte är specialskriven för någon annan artist.)

Du bör kunna läsa mer om dessa regler på www.stim.se eller i varje fall få mer inormation

från dem om du kontaktar dem via telefon eller e-post.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Redigerat av Ludgo-Pelle
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Lite sent påtänkt, kanske... men jag frågade och fick tillstånd till en covers; balladen "High Flyer" med UFO från 70-talet. Upphovsmännen/skivbolag ska godkänna texten, ifall man översätter den. Ska man bara spela in den som originalet behövs, vad jag vet, inget tillstånd. Dock får man inte ta betalt för låten, inte ens om man översätter den och inte heller för arr om man till äventyrs gjort det.

Så att ha en covers på egen skiva är ungefär som att jobba gratis. Men en skickligt arr covers kan också ge den lilla puschen som är så nödvändig för att man ska lyckas i detta musikhav som omger oss.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dock får man inte ta betalt för låten, inte ens om man översätter den och inte heller för arr om man till äventyrs gjort det.

Jodå, man får ta betalt för låten - bara man först rapporterar och betalar licensen till NCB, Stims underorganisation som bara tar in pengar från "mekaniska rättigheter" (t.ex skivutgivningar). Det kostade nånstans runt 7% av försäljningspriset på skivan när jag gjorde min coverskiva för nåt år sedan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dock får man inte ta betalt för låten, inte ens om man översätter den och inte heller för arr om man till äventyrs gjort det.

Jodå, man får ta betalt för låten - bara man först rapporterar och betalar licensen till NCB, Stims underorganisation som bara tar in pengar från "mekaniska rättigheter" (t.ex skivutgivningar). Det kostade nånstans runt 7% av försäljningspriset på skivan när jag gjorde min coverskiva för nåt år sedan.

Därav det engelska uttrycket

"change a word,

get a third" .........

Link to comment
Dela på andra sajter

Dock får man inte ta betalt för låten, inte ens om man översätter den och inte heller för arr om man till äventyrs gjort det.

Jodå, man får ta betalt för låten - bara man först rapporterar och betalar licensen till NCB, Stims underorganisation som bara tar in pengar från "mekaniska rättigheter" (t.ex skivutgivningar). Det kostade nånstans runt 7% av försäljningspriset på skivan när jag gjorde min coverskiva för nåt år sedan.

Ja, jag kan bara hänvisa till vad Warner/Chappel informerade mig om. Tycker det låter skumt att man får betalt för covers. Då skulle man i princip kunna ge ut en skiva med enbart hitlåtar från diverse toppartister och tjäna pengar på det. Att anlita proffsmusiker samt studio kostar inte mycket; speciellt inte som om låtarna redan var klara.

Men säger du att du har fått betalt så tror jag dig naturligtvis. Tycker bara det låter konstigt. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Dock får man inte ta betalt för låten, inte ens om man översätter den och inte heller för arr om man till äventyrs gjort det.

Jodå, man får ta betalt för låten - bara man först rapporterar och betalar licensen till NCB, Stims underorganisation som bara tar in pengar från "mekaniska rättigheter" (t.ex skivutgivningar). Det kostade nånstans runt 7% av försäljningspriset på skivan när jag gjorde min coverskiva för nåt år sedan.

Ja, jag kan bara hänvisa till vad Warner/Chappel informerade mig om. Tycker det låter skumt att man får betalt för covers. Då skulle man i princip kunna ge ut en skiva med enbart hitlåtar från diverse toppartister och tjäna pengar på det. Att anlita proffsmusiker samt studio kostar inte mycket; speciellt inte som om låtarna redan var klara.

Men säger du att du har fått betalt så tror jag dig naturligtvis. Tycker bara det låter konstigt. 😛

Rapporterar man till STIM och betalar för NCB-licensen kan man ge ut covers på platta och ändå dra in pengar på dom mekaniska rättigheterna. Det är ju fortfarande din inspelning...

Men tro inte det är speciellt lätt att sälja massa plattor bara för det är covers. Dina versioner av Madonnas hits kommer antaligen inte locka Madonna-fansen till köp...

Link to comment
Dela på andra sajter

Dock får man inte ta betalt för låten, inte ens om man översätter den och inte heller för arr om man till äventyrs gjort det.

Jodå, man får ta betalt för låten - bara man först rapporterar och betalar licensen till NCB, Stims underorganisation som bara tar in pengar från "mekaniska rättigheter" (t.ex skivutgivningar). Det kostade nånstans runt 7% av försäljningspriset på skivan när jag gjorde min coverskiva för nåt år sedan.

Ja, jag kan bara hänvisa till vad Warner/Chappel informerade mig om. Tycker det låter skumt att man får betalt för covers. Då skulle man i princip kunna ge ut en skiva med enbart hitlåtar från diverse toppartister och tjäna pengar på det. Att anlita proffsmusiker samt studio kostar inte mycket; speciellt inte som om låtarna redan var klara.

Men säger du att du har fått betalt så tror jag dig naturligtvis. Tycker bara det låter konstigt. 😲

Rapporterar man till STIM och betalar för NCB-licensen kan man ge ut covers på platta och ändå dra in pengar på dom mekaniska rättigheterna. Det är ju fortfarande din inspelning...

Men tro inte det är speciellt lätt att sälja massa plattor bara för det är covers. Dina versioner av Madonnas hits kommer antaligen inte locka Madonna-fansen till köp...

Vem har snackat om Madonna fans?! Bättre att rikta in sig på Madonna hatare. Sedan kan man i lugn och ro massakrera hennes låtar och tjäna pengar. Sedan kan man ta hand om Michael Jackson, The Beatles, ABBA ect.

Hehe, kanske kommit på en ny affärsidé 😛

Men skämt åtsido; visst måste det vara enklare för en totalt okänd singsong-writer att ge ut en skiva med idel hitlåtar än att försöka upprepa bedriften genom att komponera dem själv. Om inte annat så borde man få en viss uppmärksamhet från massmedia eftersom ingen annan har gjort det förr (ivarje fall inte mig veterligt).

Redigerat av Amis
Link to comment
Dela på andra sajter

Dock får man inte ta betalt för låten, inte ens om man översätter den och inte heller för arr om man till äventyrs gjort det.

Jodå, man får ta betalt för låten - bara man först rapporterar och betalar licensen till NCB, Stims underorganisation som bara tar in pengar från "mekaniska rättigheter" (t.ex skivutgivningar). Det kostade nånstans runt 7% av försäljningspriset på skivan när jag gjorde min coverskiva för nåt år sedan.

Ja, jag kan bara hänvisa till vad Warner/Chappel informerade mig om. Tycker det låter skumt att man får betalt för covers. Då skulle man i princip kunna ge ut en skiva med enbart hitlåtar från diverse toppartister och tjäna pengar på det. Att anlita proffsmusiker samt studio kostar inte mycket; speciellt inte som om låtarna redan var klara.

Men säger du att du har fått betalt så tror jag dig naturligtvis. Tycker bara det låter konstigt. 😲

Rapporterar man till STIM och betalar för NCB-licensen kan man ge ut covers på platta och ändå dra in pengar på dom mekaniska rättigheterna. Det är ju fortfarande din inspelning...

Men tro inte det är speciellt lätt att sälja massa plattor bara för det är covers. Dina versioner av Madonnas hits kommer antaligen inte locka Madonna-fansen till köp...

Vem har snackat om Madonna fans?! Bättre att rikta in sig på Madonna hatare. Sedan kan man i lugn och ro massakrera hennes låtar och tjäna pengar. Sedan kan man ta hand om Michael Jackson, The Beatles, ABBA ect.

Hehe, kanske kommit på en ny affärsidé 😛

Men skämt åtsido; visst måste det vara enklare för en totalt okänd singsong-writer att ge ut en skiva med idel hitlåtar än att försöka upprepa bedriften genom att komponera dem själv. Om inte annat så borde man få en viss uppmärksamhet från massmedia eftersom ingen annan har gjort det förr (ivarje fall inte mig veterligt).

Kör på då 🙂

Problemet är väl att övertyga skivbolag och distributionsbolag att backa upp dig. Det finns ju massor av coverplattor. Dansbandsplattor brukar väl bestå mest av covers? En hel del svenska artister brukar ju tolka diverse pop- och rocklegender och ge ut.

Jag är ganska övertygad om att artisten är viktigare än låtarna om man vill sälja många plattor. Och ännu viktigare är att kunna lägga snuskigt mycket pengar på promotion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dock får man inte ta betalt för låten, inte ens om man översätter den och inte heller för arr om man till äventyrs gjort det.

Jodå, man får ta betalt för låten - bara man först rapporterar och betalar licensen till NCB, Stims underorganisation som bara tar in pengar från "mekaniska rättigheter" (t.ex skivutgivningar). Det kostade nånstans runt 7% av försäljningspriset på skivan när jag gjorde min coverskiva för nåt år sedan.

Ja, jag kan bara hänvisa till vad Warner/Chappel informerade mig om. Tycker det låter skumt att man får betalt för covers. Då skulle man i princip kunna ge ut en skiva med enbart hitlåtar från diverse toppartister och tjäna pengar på det. Att anlita proffsmusiker samt studio kostar inte mycket; speciellt inte som om låtarna redan var klara.

Men säger du att du har fått betalt så tror jag dig naturligtvis. Tycker bara det låter konstigt. 😉

Rapporterar man till STIM och betalar för NCB-licensen kan man ge ut covers på platta och ändå dra in pengar på dom mekaniska rättigheterna. Det är ju fortfarande din inspelning...

Men tro inte det är speciellt lätt att sälja massa plattor bara för det är covers. Dina versioner av Madonnas hits kommer antaligen inte locka Madonna-fansen till köp...

Vem har snackat om Madonna fans?! Bättre att rikta in sig på Madonna hatare. Sedan kan man i lugn och ro massakrera hennes låtar och tjäna pengar. Sedan kan man ta hand om Michael Jackson, The Beatles, ABBA ect.

Hehe, kanske kommit på en ny affärsidé 😉

Men skämt åtsido; visst måste det vara enklare för en totalt okänd singsong-writer att ge ut en skiva med idel hitlåtar än att försöka upprepa bedriften genom att komponera dem själv. Om inte annat så borde man få en viss uppmärksamhet från massmedia eftersom ingen annan har gjort det förr (ivarje fall inte mig veterligt).

Kör på då 😄

Problemet är väl att övertyga skivbolag och distributionsbolag att backa upp dig. Det finns ju massor av coverplattor. Dansbandsplattor brukar väl bestå mest av covers? En hel del svenska artister brukar ju tolka diverse pop- och rocklegender och ge ut.

Jag är ganska övertygad om att artisten är viktigare än låtarna om man vill sälja många plattor. Och ännu viktigare är att kunna lägga snuskigt mycket pengar på promotion.

Jag kan inte låta bli att tänka på Absolute Hitmania eller Replay Dance Mania-plattorna. Kända pop- och rocklåtar som proddas om till dance, okända artister men dom sålde ganska bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om inte annat så borde man få en viss uppmärksamhet från massmedia eftersom ingen annan har gjort det förr (ivarje fall inte mig veterligt).

Det finns ju ganska många band och artister som har baserat hela sin karriär på omarbetade covers, Black-Ingvars är ett bra exempel. Släppte några skivor under 90-talet med hårdrockversioner av kända dansbandslåtar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dock får man inte ta betalt för låten, inte ens om man översätter den och inte heller för arr om man till äventyrs gjort det.

Jodå, man får ta betalt för låten - bara man först rapporterar och betalar licensen till NCB, Stims underorganisation som bara tar in pengar från "mekaniska rättigheter" (t.ex skivutgivningar). Det kostade nånstans runt 7% av försäljningspriset på skivan när jag gjorde min coverskiva för nåt år sedan.

Ja, jag kan bara hänvisa till vad Warner/Chappel informerade mig om. Tycker det låter skumt att man får betalt för covers. Då skulle man i princip kunna ge ut en skiva med enbart hitlåtar från diverse toppartister och tjäna pengar på det. Att anlita proffsmusiker samt studio kostar inte mycket; speciellt inte som om låtarna redan var klara.

Men säger du att du har fått betalt så tror jag dig naturligtvis. Tycker bara det låter konstigt. 😉

Rapporterar man till STIM och betalar för NCB-licensen kan man ge ut covers på platta och ändå dra in pengar på dom mekaniska rättigheterna. Det är ju fortfarande din inspelning...

Men tro inte det är speciellt lätt att sälja massa plattor bara för det är covers. Dina versioner av Madonnas hits kommer antaligen inte locka Madonna-fansen till köp...

Vem har snackat om Madonna fans?! Bättre att rikta in sig på Madonna hatare. Sedan kan man i lugn och ro massakrera hennes låtar och tjäna pengar. Sedan kan man ta hand om Michael Jackson, The Beatles, ABBA ect.

Hehe, kanske kommit på en ny affärsidé 😉

Men skämt åtsido; visst måste det vara enklare för en totalt okänd singsong-writer att ge ut en skiva med idel hitlåtar än att försöka upprepa bedriften genom att komponera dem själv. Om inte annat så borde man få en viss uppmärksamhet från massmedia eftersom ingen annan har gjort det förr (ivarje fall inte mig veterligt).

Kör på då 😄

Problemet är väl att övertyga skivbolag och distributionsbolag att backa upp dig. Det finns ju massor av coverplattor. Dansbandsplattor brukar väl bestå mest av covers? En hel del svenska artister brukar ju tolka diverse pop- och rocklegender och ge ut.

Jag är ganska övertygad om att artisten är viktigare än låtarna om man vill sälja många plattor. Och ännu viktigare är att kunna lägga snuskigt mycket pengar på promotion.

Jag kan inte låta bli att tänka på Absolute Hitmania eller Replay Dance Mania-plattorna. Kända pop- och rocklåtar som proddas om till dance, okända artister men dom sålde ganska bra.

Sant. Men då är det själva omarbetningen som säljer, hade dom spelat in låtarna så dom lät som orginalen lär dom knappast sålt speciellt många plattor. Dessutom misstänker jag att dom var rejält upbackade av något skivbolag som hade råd att pressa ut reklamspotar i TV4 på bästa sändningstid...

Link to comment
Dela på andra sajter

Sant. Men då är det själva omarbetningen som säljer, hade dom spelat in låtarna så dom lät som orginalen lär dom knappast sålt speciellt många plattor. Dessutom misstänker jag att dom var rejält upbackade av något skivbolag som hade råd att pressa ut reklamspotar i TV4 på bästa sändningstid...

Där slog du huvudet på spiken! Idag säljs ingen musik utan hjälp av ton av reklam. (Kanske därför man aldrig kommer någonstans.) 😏

Ska man syssla med covers ska man naturligtvis omarbeta dem så att de låter, om möjligt, bättre än originalet. Det ligger liksom i sakens natur.

Snubblade härförleden på en svensk version av 80-tals klassikern "Forever Young" med AlphaVille, en låt som jag tycker är superdunder, och som egentligen inte kan göras så värst mycket bättre...men när jag hörde den svenska versionen, som för övrigt är helt omgjord, small jag av.

Tror jag lyssnade på låten 30 gånger i följd! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska man syssla med covers ska man naturligtvis omarbeta dem så att de låter, om möjligt, bättre än originalet. Det ligger liksom i sakens natur.

Snubblade härförleden på en svensk version av 80-tals klassikern "Forever Young" med AlphaVille, en låt som jag tycker är superdunder, och som egentligen inte kan göras så värst mycket bättre...men när jag hörde den svenska versionen, som för övrigt är helt omgjord, small jag av.

Tror jag lyssnade på låten 30 gånger i följd! 🙂

Du vet inte vad artisten hette? Nu blir jag ju nyfiken..... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska man syssla med covers ska man naturligtvis omarbeta dem så att de låter, om möjligt, bättre än originalet. Det ligger liksom i sakens natur.

Snubblade härförleden på en svensk version av 80-tals klassikern "Forever Young" med AlphaVille, en låt som jag tycker är superdunder, och som egentligen inte kan göras så värst mycket bättre...men när jag hörde den svenska versionen, som för övrigt är helt omgjord, small jag av.

Tror jag lyssnade på låten 30 gånger i följd! 😛

Du vet inte vad artisten hette? Nu blir jag ju nyfiken..... 🙂

Gruppen heter "Javisst", vet dock inget om den. Googla på "Emmili Sjöberg" så hittar du säkert. Låten heter "För evigt nu". Ljudkvalitén lämnar lite övrigt att önska, men annars en mycket lyckad covers med massor av vokal och fin sv text.

Att hon sen är en kalaspingla gör ju inte saken sämre... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska man syssla med covers ska man naturligtvis omarbeta dem så att de låter, om möjligt, bättre än originalet. Det ligger liksom i sakens natur.

Snubblade härförleden på en svensk version av 80-tals klassikern "Forever Young" med AlphaVille, en låt som jag tycker är superdunder, och som egentligen inte kan göras så värst mycket bättre...men när jag hörde den svenska versionen, som för övrigt är helt omgjord, small jag av.

Tror jag lyssnade på låten 30 gånger i följd! 😛

Du vet inte vad artisten hette? Nu blir jag ju nyfiken..... 🙂

Gruppen heter "Javisst", vet dock inget om den. Googla på "Emmili Sjöberg" så hittar du säkert. Låten heter "För evigt nu". Ljudkvalitén lämnar lite övrigt att önska, men annars en mycket lyckad covers med massor av vokal och fin sv text.

Att hon sen är en kalaspingla gör ju inte saken sämre... 😉

http://www.emmili.se/index.php?sida=lyssna

Där är den! Håller för övrigt med, det var en riktigt bra cover! Jag tycker det låter som ljudkvalitetsbristen beror på flashspelaren. Man har ju hört samma sak på många artisters hemsidor där man vet hur den riktiga mixen låter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...