Jump to content
Annons

Ljudisolera Studion totalt


4Trax

Recommended Posts

Har letat bland trådarna men hittar inte det jag söker.

Det ska utökas lokal yta så jag ska flytta min studio efter jul till en lokal brevid.

Nån som har riktig koll på hur man isolera ett rum med riktig byggmaterial?

Lokalen är ca 90 kvm varav jag kommer disponera ca 12-14 kvm.

Nu måste det vara nästan total tystnad mellan mitt rum och ett visningsrum/mötes rum som kommer finnas utanför!

Har gjort en enkel och inte alls skalenlig rikning hur det ungefär kommer att se ut . Ytterväggarna är riktigt feta betong väggar så det är ingen risk för att det låter in hos grannen. Golvet är också betong och rummet ligger på 5:e våningen.

Eftersom det är förråd där just nu, så kommer hyresvärden att bygga om det så vi kan utnjutja det.

Tror att han kommer att bygga enkla väggar men inte ett specialljudisolerat rum. Det är nog 3.80 i takhöjd men tror att de sätta ett innetak p.g.a alla rör som sitter i taket.

Vad är det man behöver? Vad ska man tänka på. Behövs det flytande golv? Har set på vissa hemsidor avrådde dom det.

Nån som har riktig koll på detta? Billigt så klart men med riktiga grejor och inga IKEA bäddmadrass-lösningar. 🙁

Edit: Mitt nuvarande har alldelas för mycket läckage. Så kan inte ta lärdom från det!

Studio2.jpg

Redigerat av 4Trax
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om det krävs ett flytande bygge avgörs ju väldigt mycket beroende på vilka musikinstrument du kommer att spela och vilka krav som ställs på tystnad in till angränsande rum. Om det ska spelas akustiska trumset och att kravet är att dessa inte ska höras alls (eller så gott som inte alls) i angränsande rum så måste du nog ha en flytande byggnation tror jag. Betong har ju en rätt bra förmåga att kunna fortplanta både ljud och vibrationer.

Trumset vibrerar ju ordentligt och brukar ge i från sig vibrationer och ljud i golv. Trumset är mao. ett extra kraftfullt "fortplantande" instrument pga. att det vibrerar så kraftigt. Exempelvis så fortplantar sig cymballjuden in i cymbalstativen som i sin tur fortplantar sig ner i golvet. Samma sak gäller hi-hat, baskagge, golvukor och även hängpukor som vibrerar via pukhållare och ner via antingen pukstativ eller baskaggen. Tänk på att alla dessa vibrationer är betydligt större än vad man kanske tror! Många gånger är vibrationerna ett värre problem än själva volymen i rummet. Fortplantingen från ett trumset ner till ett golv är alltså ganska omfattande och bör inte underskattas alls. Denna vibration sprider sig sedan ut till väggar och tak. Om ett betonggolv börjar få en slags självsvänging (som det alltid blir när man spelar trummor dikt an på ett betonggolv) så fortplantar sig denna svänging till betongväggarna också. Och följdaktligen även till betongtaket också. En betongvägg, betonggolv eller betongtak som sätts i självsvängning låter...och det kan låta mycket starkt dessutom! Detta ljud har alltså både en ton och en klang som kan höras mycket tydligt! Det kan vara mycket störande så denna slags självsvänging måste ni absolut undvika eftersom den kan fungera som en slags ljud-förstärkare! Som du kanske förstår så är det både för och nackdelar med betongkonstruktioner. Om man hanterar isolerings-sättet på rätt sätt så är det bra med betong. Men det kräver alltså att man isolerar på rätt sätt för i annat fall så får man problem ändå.

En billig lösning men som inte är lika effektiv som ett flytande golv är att tillverka ett trumpodium som är flytande. Då får man bort en del av vibrationerna i betongen om än inte allt. Men med lite tur så räcker detta.

(När det gäller avvibreringen alltså.) Sedan lär du ju naturligtvis både isolera och helst även akustikbehandla rummet. Gipsskivor och markskivor är effektvt, men för att få så bra isoleringseffekt som möjligt så är det viktigt att man gör allting på rätt sätt. Det är ju inte bara att smacka upp lite gips och markskivor hur som helst. Just detta är ett rätt omfattande ämne så jag går inte in på här exakt hur man bör göra. Dessutom finns det lite olika skolor hur det ska gå till. Om det här kanske du kan fråga i en egen tråd om eller söka bland de trådar som redan finns.

Mitt tips är att du spelar t.ex. trumset i rummet så som rummet är just idag. Helt oisolerad så som jag förstår det. Sedan går du till samtliga angränsande rum för att lyssna hur mycket det låter in där. Ha gärna med dig hyresvärden när du gör detta så att han/hon också får en uppfattning om hur mycket det låter. Tillsammans kan ni då kanske bedöma hur pass kraftiga åtgärder det kan krävas när ni sedan ska isolera rummet.

Ett tips att tänka på innan ni bygger isoleringen är att luft är ett mycket bra isoleringsmaterial som inte ska underskattas! Därför bör ni isolera med hjälp av bl.a. luftspalter. Dubbla väggar/tak/golv med luftspalt emellan vore naturligtvis allra bäst, men den merkostnaden som detta innebär behöver faktiskt inte bli alltför dyr. Den prisskillnaden kan vara värd det om det ställs mycket höga krav på tystnad till angränsande rum. Det kan då tom. vara direkt nödvändigt, men det vet man ju inte för än ni har gjort ett ljudprov så som rummet ser ut idag.

Hur ni än gör med enkla eller dubbla väggar/golv/tak så tycker jag att ni ska använda er av markskivor (och gips) som isoleringsmaterial. Inte gullfiber eller annat tjafs! Markskivor är till skillnad mot t.ex. Gullfiber ett tungt material och som är mycket effektivt ner till de mycket svår-isolerande låga basfrekvenserna.

Markskivor har även en väldigt bra densitet som är mycket effektiv för dessa sammanhang. Använd så tjocka markskivor som ekonomin tillåter.

Glöm heller inte bort att ventilationstrummor har en sanslöst bra transportförmåga när det gäller ljud!

Dessa kan vara rätt svåra att isolera riktigt effektivt. Man måste i regel isolera med effektiva ljudfällor som monteras in i ventilationstrumman eller byggs utanpåliggande till den redan befintliga ventilationtrumman.

Några andra alternativ än detta är inte ens värt att tänka på om man vill få det tyst här.

Om ventialtionstrumman är utanpåliggande så måste man dessutom isolera den utanpåliggande plåten.

Det bästa är då att isolera och att bygga in den precis på samma sätt som när man isolerar en vägg. Markskivor och gips alltså. (Man kan dessutom vira in ventilationstrumman med gullfiber först innan man bygger in den så att den inte utsätts för så mycket vibrationer.)

Om det finns vattenrör som går genom vägg, golv och eller tak så bör man isolera även dessa men det är ju däremot lätt gjort och kostar inte många hundralappar. Vira runt gullfiber, bygg in med markskiva och gips alltså.

Jo....en sak till: En otroligt viktig sak att tänka på är att man verkligen håller isär begreppen "isolera" och att "dämpa" eller "akustikbehandla". Att isolera ett rum och att dämpa/akustikbehandla är två helt olika saker och som kräver helt olika byggtekniker. Om man dämpar ljudet i ett rum så innebär alltså inte detta att man med automatik får en bättre isolering från detta rum till ett angränsande rum. För att isolera så krävs det ett annat tänkande och en annan byggteknik. Om man inte gör det så blir isoleringen inte effektiv.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Redigerat av Ludgo-Pelle
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack!

till speakerinspelning behövs inte flytande golv

sök i forumet efter studiobygge så ser du flera exempel på hur du bygger väggar med ett antal gipsskivor å luftspalter/isolering

https://www.studio.se/index.php?s=&sh...st&p=566889

Tack!

Om det krävs ett flytande bygge avgörs ju väldigt mycket beroende på vilka musikinstrument du kommer att spela och

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Tack Ludgo-Pelle för ett så uttömmande svar! Mycket bra material att ta av !

Trummor blir det tyvärr inte men gitarrstärkare!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack!

till speakerinspelning behövs inte flytande golv

sök i forumet efter studiobygge så ser du flera exempel på hur du bygger väggar med ett antal gipsskivor å luftspalter/isolering

https://www.studio.se/index.php?s=&sh...st&p=566889

Tack!

Om det krävs ett flytande bygge avgörs ju väldigt mycket beroende på vilka musikinstrument du kommer att spela och

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Tack Ludgo-Pelle för ett så uttömmande svar! Mycket bra material att ta av !

Trummor blir det tyvärr inte men gitarrstärkare!

Jaha....att det inte blir några akustiska trummor är ju lite synd ur den synvinkeln att det är kul att spela in riktiga trummor plus att det kan ge låtarna lite mera liv än mjukvaru-dito. Om du frågar mig i alla fall. Men ur ren isolerings-synvinkel så är det ju bra att du inte ska ha trumset för då behöver du inte isolera rummet med någon flytande konstruktion. Det gör bygget både enklare och billigare. Men markskiva och gipsskiva på väggar och tak lär du nog behöva ändå.

Extra bafflar av markskivor i rummets hörn är också bra så att du minskar basförhöjningar i rummet och som alltid söker sig till hörn. Gör dessa bafflar av markskivor och lite tyg så blir det både effektivt och billigt.

Att köpa färdiga och specialkonstruerade akustikmaterial för detta ändamål kostar bara en massa onödiga pengar anser jag även om de är effektiva dem också!

Att bygga några enkla podium med flytande upphängning till gitarrstärkarna/högtalarna kan dock vara klokt att göra, men det är ju både billigt och enkelt. Om du har kombostärkare så kan man köpa stativ till dessa som man sedan placerar på tjocka avvibrerande material och som inte kostar särskilt mycket alls. Eller så placerar du helt enkelt högtalaren/kombostärkaren direkt på detta material.

Du hittar ett mycket bra avvibrerande material om du går till Biltemas hemsida (www.biltema.se)

och skriver in produktnummer 36-9219 under sökfunktionen.Där ser du då en ljuddämpningsmatta som är otroligt effektiv för just avvibrering!

Denna fungerar verkligen i praktiken kan jag lova! Du kan skära ut så stora bitar som du behöver

och ett tips är att den fungerar väldigt bra även på mikrofonstativens fötter också så att du inte får in

vibrationer från golvet och som sedan fortplantar sig in i mikrofonen. Fungerar alldeles ypperligt bra!

(Vibrationer som fortplantar sig in i mikrofonen brukar nästan alltid uppstå från just betonggolv

om man inte har gjort golvet flytande, så avvibrering på mickstativen lär du behöva ha.)

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Ludgo-Pelle. Snälla byt avatarbild.... 😲

Den är hemsk.. :rolleyes: /M

Vaddå? Antyder du att jag inte är söt som en sockerkaka?

Eller att jag inte längre duger som sexobjekt?

Själv tycker jag att jag är hur snygg som helst.....

Dessutom så sliter jag som ett djur för att bli vald till Årets Lucia 2008!

Visserligen gick jag bet både förra året och i år, men nästa år ska jag banne mig lyckas! 😊

Jag kämpar febrilt för att lyckas med att vinna den fina utmärkelsen och jag lägger ner mängder med pengar

på bl.a. smink och manikyr! (Syns inte det menar du??)

Min osedvanliga starka och sensuella utstrålnig har jag däremot helt gratis. Ha det så gött!

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha....att det inte blir några akustiska trummor är ju lite synd ur den synvinkeln att det är kul att spela in riktiga trummor plus att det kan ge låtarna lite mera liv än mjukvaru-dito. Om du frågar mig i alla fall. Men ur ren isolerings-synvinkel så är det ju bra att du inte ska ha trumset för då behöver du inte isolera rummet med någon flytande konstruktion. Det gör bygget både enklare och billigare. Men markskiva och gipsskiva på väggar och tak lär du nog behöva ändå.

Extra bafflar av markskivor i rummets hörn är också bra så att du minskar basförhöjningar i rummet och som alltid söker sig till hörn. Gör dessa bafflar av markskivor och lite tyg så blir det både effektivt och billigt.

Att köpa färdiga och specialkonstruerade akustikmaterial för detta ändamål kostar bara en massa onödiga pengar anser jag även om de är effektiva dem också!

Att bygga några enkla podium med flytande upphängning till gitarrstärkarna/högtalarna kan dock vara klokt att göra, men det är ju både billigt och enkelt. Om du har kombostärkare så kan man köpa stativ till dessa som man sedan placerar på tjocka avvibrerande material och som inte kostar särskilt mycket alls. Eller så placerar du helt enkelt högtalaren/kombostärkaren direkt på detta material.

Du hittar ett mycket bra avvibrerande material om du går till Biltemas hemsida (www.biltema.se)

och skriver in produktnummer 36-9219 under sökfunktionen.Där ser du då en ljuddämpningsmatta som är otroligt effektiv för just avvibrering!

Denna fungerar verkligen i praktiken kan jag lova! Du kan skära ut så stora bitar som du behöver

och ett tips är att den fungerar väldigt bra även på mikrofonstativens fötter också så att du inte får in

vibrationer från golvet och som sedan fortplantar sig in i mikrofonen. Fungerar alldeles ypperligt bra!

(Vibrationer som fortplantar sig in i mikrofonen brukar nästan alltid uppstå från just betonggolv

om man inte har gjort golvet flytande, så avvibrering på mickstativen lär du behöva ha.)

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Håller med om trummorna men hyr in mig i studios som har trummor mer plats när det behövs.

Tack för alla tips. Det var just materialet som jag undrade mest över. Markskivor och gips it is. Kanoners!

/Thanks

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...