Jump to content
Annons

Genelec 8040 / 8050 och min studio


PsYcHoGUN

Recommended Posts

Gokväll boys!

Ja...äntligen har jag bestämmt mig att välja ngn utav dessa monitorer som mina extra "öron" då jag producerar elektronisk "tunggung" i form utav hard trance och DnB. Min fråga är bara....jag lutar åt 8050, då den går ner till 35HZ och man klarar sig då säkerligen utan subba.

Jag är lite rädd att 8050 med dess 8" element kommer att bli för stora för mitt rum....eller har jag fel? Snälla säg att jag har fel 😱

studiogb1.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är väl aldrig fel att ha monitorer med fullt register (eller så nära "fullt" man kan komma)...?

Det du däremot borde oroa dig för, är att basen kommer att vålla problem om du inte akustikbehandlar... 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Om längsta dimension i ditt rum är 3,2 meter så kommer du troligtvis inte att höra mycket under 54 Hz (om väggarna är solida) och som Claes säger, om du inte akustikbehandlar (I basen, d v s inte bara lite skumgummi…) så kommer du inte att kunna lita på resterande bas över huvud taget.

8040 skulle troligtvis räcka i detta rum förutsatt att man inte behöver spela starkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om längsta dimension i ditt rum är 3,2 meter så kommer du troligtvis inte att höra mycket under 54 Hz (om väggarna är solida) och som Claes säger, om du inte akustikbehandlar (I basen, d v s inte bara lite skumgummi…) så kommer du inte att kunna lita på resterande bas över huvud taget.

8040 skulle troligtvis räcka i detta rum förutsatt att man inte behöver spela starkt.

Hmm...tack för information boys! Det är också inte meningen att högtalarna skall stå inne i hörnen, jag rita fel såklart.

Har ni tips om hur man behandlar rummet på bästa sätt? Köpa färdiga dämpmaterial eller göra själv?

//Sebastian

Link to comment
Dela på andra sajter

Så länge dina rumsmått är jämnt delbara med 60 cm på bägge sidor kommer det att låta skit hur du än gör. Be till Gud att du inte har 240 eller 210 i takhöjd, vilket skulle göra hela kalaset delbart i 60 eller 30 och totalt oanvändbart för alla typer av ljudsammanhang.

Inte hela sanningen, framförallt inte om man kan bygga ordentligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...