Jump to content
Annons

en fråga som legat i tankarna länge!


fender__

Recommended Posts

har tänkt på en grej nu som jag vill få svar på... när man spelar in tex gitarr.. då använder jag min boss gt-8 och efter att jag spelat in så ligger det kanske reverb och delay limiter osv i pedalen som är aktiva under inspelningen... och då ligger det redan i spåret i cubase... innebär det då att det spåret är redan mixat eller är det "torrt"?, och hur bra är det då att lägga reverb från cubase tex på samma spår??

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om det ligger massa effekter på det inspelade materialet så är det definitivt inte torrt. Jag antar att du lägger effekter vid inspelning för att få ett så färdigt ljud som möjligt.

Vill du lägga på ytterligare effekter så går det självklart bra. Reverb på reverb kan dock bli lite grötigt. Mitt tips är att bara spela in med de effekter som känns "säkra".

Link to comment
Dela på andra sajter

men alltså när ni spelar in då, och använder då kanske en synt som har redan färdiga effekter på en layer ex.. tar ni bort då alla inställda effekter eller spelar ni in som det är?? borde jag ta bort alla effekter från pedalen som ligger i de ljudet, för attt sedan mixa det i cubase?? vilket är bäst???

Link to comment
Dela på andra sajter

har tänkt på en grej nu som jag vill få svar på... när man spelar in tex gitarr.. då använder jag min boss gt-8 och efter att jag spelat in så ligger det kanske reverb och delay limiter osv i pedalen som är aktiva under inspelningen... och då ligger det redan i spåret i cubase... innebär det då att det spåret är redan mixat eller är det "torrt"?, och hur bra är det då att lägga reverb från cubase tex på samma spår??

Hej!

När man säger att man spelar in t.ex. en el-gitarr helt "torrt" så menar man i normala fall att man spelar in gitarren helt utan några effekter alls. Då är det alltså det rena gitarrljudet man menar även om dist är "tillåtet" för att fortfarande kallas för "torrt".

Det finns en rätt stor fördel med att spela in den (och andra instrument) helt torrt och det är att man då inte låser sig till den eller dem effekter man har spelat in och/eller hur pass mycket av effekten man har. Om man spelar in torrt så får man ju friheten att i efterhand lägga på de effekter som man önskar och i exakt den mängd som man önskar. Detta ger bl.a. mixningsmässiga fördelar.

Om man spelar in med en eller flera effekter redan vid inspelningstillfället så är det alltså mycket svårare att veta exakt hur mycket av effekten man ska ha för att det i slutänden ska låta bra. Och det vore ju lite trist om gitarristen t.ex. har fått till ett sanslöst bra gitarrsolo men att han eller hon måste spela om hela solot för att t.ex. reverbet som också spelades in blev för stark i volym! Om man spelar in torrt så slipper man den här risken för då kan man minska på reverbets volym helt separat i efterhand utan att gitarrens volym behöver sänkas. Man kan då också laborera med olika slags reverbtyper och decay-tider (utklingningstider).

Om man trots allt spelar in med effekter så är mitt tips att hellre ha för lite effekt än för mycket. Att ta bort en inspelad effekt i efterhand går inte utan att grundljudet (gitarren i detta fall) påverkas, men man kan alltid lägga till effekter. Men det bästa (rent ljudtekniskt) är trots allt att spela in torrt för att lägga till den önskade effekten senare i mixningen. Undantag finns dock. Nackdelen med att lägga till effekter i efterhand är att det krävs lite mer av datorn och inspelningsprogrammet. Det går åt lite fler kanaler för effekten.

Du frågar också om gitarren är mixad om man spelar in den med effekt. Det beror lite på hur man ser på det hela tycker jag. Om du spelar in gitarren med t.ex. lite chorus eller ett reverb ur din Boss-pedal så har du på ett sätt redan gjort en form av mixning. (Om än väldigt enkel sådan.) Om den "mixningen" är tillräckligt bra så att du inte behöver göra någon form av åtgärd i datorns mixerbord så kan man säga att den redan är färdigmixad. Men vad är mixning för något? Egentligen. Ja, det behöver inte alls vara någonting avancerat. Så fort man har gjort t.ex. en volymökning eller sänkning av gitarren så har man gjort en form av mixning även om det är en mycket enkel mixning. Om man har lagt till/dragit ifrån på EQ:n så har man gjor lite mer mixning. En omixad inspelning är egentligen (i vanlig mening) när man inte har gjort någon form av justering alls på det som redan finns inspelat. Att det som har spelats in låter bra precis så som den är utan några andra åtgärder. Men det hela är ju på ett sätt en tolkningsfråga, för så fort du ställer in ljudet på din gitarr med de rattar som finns där och/eller på pedalen så har du ju påbörjat första steget i mixningsproceduren. Och så fort du har lagt/dragit ifrån ett uns diskant eller bas, höjt/sänkt någon volym osv. så har du ju mixat. Det finns enkla mixningar och det finns hur avancerade mixningar som helst. Att mixa är ju att balansera.....blanda någonting och det kan man göra på olika sätt. Man kan mixa enbart genom att placera mikrofonerna rätt för det är också en form av mixning. Kanske den allra svåraste formen av de alla!

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

men alltså när ni spelar in då, och använder då kanske en synt som har redan färdiga effekter på en layer ex.. tar ni bort då alla inställda effekter eller spelar ni in som det är?? borde jag ta bort alla effekter från pedalen som ligger i de ljudet, för attt sedan mixa det i cubase?? vilket är bäst???

Det har helt att göra med vart du är i mixen, eller om det kanske inte ens är du som ska mixa?

Om du tillexempel ska bygga en låt kring en gitarridé, där du alltså börjar med att spela in gitarren efter ett klick, så kan det ju vara svårt att redan i det läget veta vilka effekter som kommer passa i ljudbilden senare i produktionen, när bas, trummor och andra instrument kommer till. Det finns inga rätt och fel. Ibland spelar jag in gitarr med svinmycket reverb pådraget på stärkaren, för jag vet att det kommer passa. Ibland (oftast) har jag ingen aning om vilka effekter som kommer passa, då spelar jag in gitarren kruttorr, kanske tillochmed kabeln rakt in i mixern/ljudkortet, och behandlar ljudet senare med GTR3 och effekter/pluggar.

Är det sen inte jag som ska mixa låten så kan jag ju inte hålla på och fibbla med massa effekter redan i inspelningsläget, då blir han som ska mixa vred.

God Jul och kör hårt!

EDIT: Ludgo-Pelle postade sitt utomordentliga svar medans jag skrev mitt lite mer förvirrade dito. Försöker alltså inte förvirra, förvärra eller påpeka. Gonatt! 😱

Redigerat av BigStef
Link to comment
Dela på andra sajter

men alltså när ni spelar in då, och använder då kanske en synt som har redan färdiga effekter på en layer ex.. tar ni bort då alla inställda effekter eller spelar ni in som det är?? borde jag ta bort alla effekter från pedalen som ligger i de ljudet, för attt sedan mixa det i cubase?? vilket är bäst???

Min erfarenhet av alla de synthar jag har spelat in är att det i 9 av 10 fall funkar bra att spela in synthljud med reverbeffekterna på. Då menar jag instrumentljud från synthen som t.ex. piano, basar, stråkar, blås osv. Dessa ljud brukar oftast vara anpassade (i mängd och volym) tillräckligt bra så att de funkar med grundinställningarna. Men....om man har tillgång till rätt bra reverbenheter som t.ex. TC M-3000 eller helst ännu bättre så låter dessa betydligt bättre än de inbyggda effekterna i synthen. Då menar jag reverbeffekter för chorus mm. låter jag vara som de är. Även en TC M-One XL låter bättre tycker jag, men det brukar oftast funka bra ändå med den inbyggda effekten i de flesta fallen eftersom reverbklangen på dessa vanligaste ljud (instrumentljud) inte brukar vara så starka och dominanta. Det brukar ofta finnas marginaler att spä på lite med externa bra reverb om man skulle vilja det men det beror på så mycket om vad som går och inte.

Långa pad-ljud och vissa långa och smäktande stråkmattor och körer kan också fungera att spela in med den inbyggda fabrikseffekten men ibland brukar jag dämpa eller ta bort effekten på en del av just den här sortens ljud för att lägga på det senare. Men det beror alltså lite på. Ibland tar jag bort och ibland inte.

Effekterna på den här sortens ljud blir ofta lite känsligare eftersom reverbklangen blir så mycket mer dominant på dessa ljud jämfört med de vanliga instrumentljuden. Ju mer dominant och framträdande ett reverb ska vara desto högre krav ställs det på att effektens kvalitet är bra. I vissa sammanhang så duger inte annat än det bästa på allt och i vissa sammanhang behöver man inte det allra bästa. Kraven varierar ju och det som bestämmer vilket krav som ställs variera ju det också. Exempelvis så ställs det ett krav på om du spelar in en väletablerad artist för hans/hennes nya platta än om Kalle Kalleson spelar in en demo för farmor och farfar osv!

Man måste göra en samlad bedömning (oftast redan innan inspelningen) och man måste helt enkelt lyssna noga och försöka "se/höra framåt" i mixningsproceduren. Alltså att försöka föreställa sig hur det kommer att kunna låta när allting är klart. För att lättare kunna göra det så är det bra att i ett så tidigt skede som möjligt ha en klar bild i huvudet för hur man vill att slutresultatet ska låta. Helst ska man veta det redan innan man börjar spela in första tonen i låten för då vet man vad man ska sträva efter med resten av låtens arbete. Både musikaliskt och ljudmässigt. Det är förresten en klar fördel om även musikerna vet detta på samma sätt och i professionella sammanhang så vet de det. Det är en del av jobbet.

Det finns olika vägar att ta sig fram till samma mål och den slutgiltiga strävan är att det ska låta så bra som möjligt. Och om det låter bra så gör det det. Oavsett hur du har tagit dig dit. Lyssna och lyssna igen och testa även olika sätt att spela in på. Till slut hittar du din väg att gå som passa just dig. Och den fråga du nyss ställde: "Hur gör du" är en alldeles försträffligt bra fråga för det är ju ett utmärkt sätt att få tips på hur man kan testa sig fram. Sedan är det ju bara att laborera hej vilt. Bättre sätt än att testa finns inte.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...