Jump to content
Annons

Brum i Roland Juno-D

Recommended Posts

Posted

Hej

jag har ett lite lustigt problem med min Roland Juno-D. När jag kopplar MIDI out från den till MIDI in på mitt ljudkort (Digi 002 Rack) får jag ut brum i audiosignalen från synten. När jag däremot kopplar den till MIDI in på mitt andra ljudkort, ett Hercules 1612FW, fungerar allt som det ska.

Jag har även provat med min andra synt (en Korg X5D) och den brummar inte oavsett vilket ljudkort jag använder.

Låter ju som om det skulle ha något med jorden att göra, men båda syntarna går på batterieleminatorer som väl isolerar jorden?

Är det någon som har nån idé om vad det kan vara för fel, eller hur jag ska lösa det? Tacksam för svar!

/martin

Annons
  • 1 month later...
Posted

Sitter datorn och synten i samma el uttag??.. är det jordat??..

Ett snabbt test kan vara att sätta tejp över jord kontakten på alla stickproppar som andvänds ( om dom är jordade )..

Man skall inte leka med jorden.. iof ,, men se det som ett snabbt test.. jag skulle aldrig låta en tejp sitta över jorden permanent men som sagt

för att undersöka jordpotentional fel...

Posted
Sitter datorn och synten i samma el uttag??.. är det jordat??..

Ett snabbt test kan vara att sätta tejp över jord kontakten på alla stickproppar som andvänds ( om dom är jordade )..

Man skall inte leka med jorden.. iof ,, men se det som ett snabbt test.. jag skulle aldrig låta en tejp sitta över jorden permanent men som sagt

för att undersöka jordpotentional fel...

Hej och tack för svaret!

Datorn, ljudkorten och syntarna sitter i samma eluttag, som är ojordat. Har tyvärr inga jordade uttag i hela lägenheten... Kan det vara problemet kanske?

/martin

Posted
Du bör ha jordade uttag i köket?

jo, det är sant. Tänkte inte på det... 😲 Tyvärr blir det samma resultat även när jag kör jordat hela vägen (utom syntarna som går på batterieleminatorer som verkar isolera jorden).