Jump to content
Annons

Mastringen blir inte bra


rockdemon

Recommended Posts

Tyckte igår kväll att jag fick till mastringen rätt bra, det var på 4 låtar där alla hade ganska snarlika instrument och jag körde samma inställningar på alla.

Men sen testade jag som referens att jämföra hur det lät på laptopen med dess små högtalare. Då kunde man bara urskilja ganska höga diskanter. hihaten var överrepresenterad, disten i gitarrerna lät som symaskiner och det fanns inget där under. Vid lyssning på "riktig" musik så kan man t.o.m urskilja att det är en bas med b.l.a.

Detta var väldigt knäckande och jag funderar om det är nåt jag verkligen missat i mitt försök att producera själv eller vad det handlar om?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Men sen testade jag som referens att jämföra hur det lät på laptopen med dess små högtalare. Då kunde man bara urskilja ganska höga diskanter. hihaten var överrepresenterad, disten i gitarrerna lät som symaskiner och det fanns inget där under. Vid lyssning på "riktig" musik så kan man t.o.m urskilja att det är en bas med b.l.a.

Detta var väldigt knäckande och jag funderar om det är nåt jag verkligen missat i mitt försök att producera själv eller vad det handlar om?

Det är nog tyvärr något du får vänja dig med. Eftersom olika högtalare/system låter olika, så kommer det alltid finnas någonstans där det låter bättre (och någonstans där det jämförelsevis låter skit). Det gäller bara att försöka jämka, alternativt fundera på var låtarna är tänkta att spelas och koncentrera dig på att det ska låta bra där. Jag tycker nog inte att laptopen är en vidare referenskälla, även om du gör helt rätt i att spela på flera olika system.

En annan aspekt, som man ofta glömmer, är var i rummet du befinner dig. Det händer många olika saker med frekvenserna bara du rör dig någon meter hit och dit. Spela in låtarna på en cd och testa att gå lite fram och tillbaka framför stereoanläggningen. För de som är tänkta att lyssna på låtarna kommer antagligen inte bara sitta framför datorn.

Edit: Lägg gärna upp en länk med något spår, så vi kan komma med eventuella råd.

Redigerat av bettygoesagogo
Link to comment
Dela på andra sajter

Men sen testade jag som referens att jämföra hur det lät på laptopen med dess små högtalare. Då kunde man bara urskilja ganska höga diskanter. hihaten var överrepresenterad, disten i gitarrerna lät som symaskiner och det fanns inget där under. Vid lyssning på "riktig" musik så kan man t.o.m urskilja att det är en bas med b.l.a.

Detta var väldigt knäckande och jag funderar om det är nåt jag verkligen missat i mitt försök att producera själv eller vad det handlar om?

Det är nog tyvärr något du får vänja dig med. Eftersom olika högtalare/system låter olika, så kommer det alltid finnas någonstans där det låter bättre (och någonstans där det jämförelsevis låter skit). Det gäller bara att försöka jämka, alternativt fundera på var låtarna är tänkta att spelas och koncentrera dig på att det ska låta bra där. Jag tycker nog inte att laptopen är en vidare referenskälla, även om du gör helt rätt i att spela på flera olika system.

En annan aspekt, som man ofta glömmer, är var i rummet du befinner dig. Det händer många olika saker med frekvenserna bara du rör dig någon meter hit och dit. Spela in låtarna på en cd och testa att gå lite fram och tillbaka framför stereoanläggningen. För de som är tänkta att lyssna på låtarna kommer antagligen inte bara sitta framför datorn.

Visst stämmer det du säger, men samtidigt, en bra mix och mastring gör att det inte låter helt fel i någon stereo, inte ens en dator. Jag mastrar aldrig själv så jag kan inte hjälpa dig där, men senaste låten jag skickade på mastring lät lika bra i de flesta stereoapparater, med lika bra menar jag att man inte blev överraskad av ljudet en enda gång utan man kände igen sin mix i alla stereoapparater man satt skivan i. Att din ljudbild blir helt skev i diskanten i datorn tyder ju på att något inte stämmer (om inte alla låtar låter så). Jag skulle nog gå tillbaka till min mix i så fall. Kanske har diskantfrekvenser som du inte fått kontroll över? Men jämför andra skivor och se om effekten blir lika i din dator, då vet du ju att de högtalarna som färgar musiken på det sättet.

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Men sen testade jag som referens att jämföra hur det lät på laptopen med dess små högtalare. Då kunde man bara urskilja ganska höga diskanter. hihaten var överrepresenterad, disten i gitarrerna lät som symaskiner och det fanns inget där under. Vid lyssning på "riktig" musik så kan man t.o.m urskilja att det är en bas med b.l.a.

Detta var väldigt knäckande och jag funderar om det är nåt jag verkligen missat i mitt försök att producera själv eller vad det handlar om?

Det är nog tyvärr något du får vänja dig med. Eftersom olika högtalare/system låter olika, så kommer det alltid finnas någonstans där det låter bättre (och någonstans där det jämförelsevis låter skit). Det gäller bara att försöka jämka, alternativt fundera på var låtarna är tänkta att spelas och koncentrera dig på att det ska låta bra där. Jag tycker nog inte att laptopen är en vidare referenskälla, även om du gör helt rätt i att spela på flera olika system.

En annan aspekt, som man ofta glömmer, är var i rummet du befinner dig. Det händer många olika saker med frekvenserna bara du rör dig någon meter hit och dit. Spela in låtarna på en cd och testa att gå lite fram och tillbaka framför stereoanläggningen. För de som är tänkta att lyssna på låtarna kommer antagligen inte bara sitta framför datorn.

Edit: Lägg gärna upp en länk med något spår, så vi kan komma med eventuella råd.

Ja det har du rätt i förvisso men det borde ju ändå inte låta skit jämfört med annat i laptop/klockradio(typ samma sak). Jag har haft lite olika mixnings o mastrings frågor här förr och fått förslagt av god hjärtade själar att lägga upp spår. Men hur gör jag detta? måste jag hitta nåt ställe där man kan ladda upp filer o sen länka härifrån eller hur är det jagska göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men sen testade jag som referens att jämföra hur det lät på laptopen med dess små högtalare. Då kunde man bara urskilja ganska höga diskanter. hihaten var överrepresenterad, disten i gitarrerna lät som symaskiner och det fanns inget där under. Vid lyssning på "riktig" musik så kan man t.o.m urskilja att det är en bas med b.l.a.

Detta var väldigt knäckande och jag funderar om det är nåt jag verkligen missat i mitt försök att producera själv eller vad det handlar om?

Det är nog tyvärr något du får vänja dig med. Eftersom olika högtalare/system låter olika, så kommer det alltid finnas någonstans där det låter bättre (och någonstans där det jämförelsevis låter skit). Det gäller bara att försöka jämka, alternativt fundera på var låtarna är tänkta att spelas och koncentrera dig på att det ska låta bra där. Jag tycker nog inte att laptopen är en vidare referenskälla, även om du gör helt rätt i att spela på flera olika system.

En annan aspekt, som man ofta glömmer, är var i rummet du befinner dig. Det händer många olika saker med frekvenserna bara du rör dig någon meter hit och dit. Spela in låtarna på en cd och testa att gå lite fram och tillbaka framför stereoanläggningen. För de som är tänkta att lyssna på låtarna kommer antagligen inte bara sitta framför datorn.

Edit: Lägg gärna upp en länk med något spår, så vi kan komma med eventuella råd.

Ja det har du rätt i förvisso men det borde ju ändå inte låta skit jämfört med annat i laptop/klockradio(typ samma sak). Jag har haft lite olika mixnings o mastrings frågor här förr och fått förslagt av god hjärtade själar att lägga upp spår. Men hur gör jag detta? måste jag hitta nåt ställe där man kan ladda upp filer o sen länka härifrån eller hur är det jagska göra?

Det enklaste och som många brukar göra är att lägga upp sin fil på www.speedyshare.com och sedan skriva länken i sitt inlägg här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyckte igår kväll att jag fick till mastringen rätt bra, det var på 4 låtar där alla hade ganska snarlika instrument och jag körde samma inställningar på alla.

Men sen testade jag som referens att jämföra hur det lät på laptopen med dess små högtalare. Då kunde man bara urskilja ganska höga diskanter. hihaten var överrepresenterad, disten i gitarrerna lät som symaskiner och det fanns inget där under. Vid lyssning på "riktig" musik så kan man t.o.m urskilja att det är en bas med b.l.a.

Detta var väldigt knäckande och jag funderar om det är nåt jag verkligen missat i mitt försök att producera själv eller vad det handlar om?

Tjena!

En viktig grej för att kunna lyckas med sin mixning och även med sin mastring är att man har en bra lyssning. I annat fall kommer en dålig mixning och mastring som ett brev på posten! Med "bra lyssning" menar jag inte enbart att man har bra högtalare eller "monitorer" som det så fint heter. Nej, man bör har så många högtalarpar som möjlgt i så många olika kvaliteter och karaktärer som möjligt. När man har det så får man möjlighet att dubbelkolla sin mixning (sk. A/B-testa) så att ens mixning verkligen fungerar i så många olika anläggningar som möjligt. När man skaffar sig olika högtalarpar (utöver sina studiomonitorer) ska man alltså välja högtalare som simulerar vanliga stereoanläggningar. Allt från de sämsta datorhögtalarna från 200 kr/par till bergsprängar-modeller och mer avancerade stereohögtalare. Det behöver inte vara några svindyra saker alls. Huvudsaken är att de kan simulera olika sorters stereoanläggningar som "Svensson" brukar använda sig av hemma. Bilstereon i bilar brukar också vara väldigt bra att testlyssna sin mixning i. Själv har jag 8 par högtalare av varierande storlek typer och prisklasser, plus några hörlursmodeller och några bilar som jag ständigt lyssnar genom. Detta "garanterar" att jag sällan eller aldrig misslyckas med min mixning/mastring om man ser det ur den synvinkeln att det gäller att få ens sound att fungera i vilken ljudanläggning som helst.

Mitt råd till dig är att se till att du har åtminståne ett par huvudmonitorer som är av rätt bra kvalitet. Behringer Truth B2031A kostar lite drygt 4000 kr paret och är oerhört prisvärda! Dessa är faktiskt kanonbra trots sitt låga pris även om det naturligtvis finns ännu bättre monitorer än dessa, men då brukar de kosta ganska mycket mer.

Nästa steg är att du skaffar dig ett par dåliga datorhögtalare. (Jo...det är mycket viktigt att man har dåliga högtalare också och inte enbart bra högtalare!) Satsta på ett par billiga datorhögtalare som kostar max 400 kr/paret eller helst ännu billigare och sämre. Mina motsvarande högtalare kostar 200 kr/paret. Poängen med dessa är att de inte återger bas så bra och liknar ljudet från t.ex. en klockradio. En bra mix ska ju fungera även i en sådan anläggning när din senaste hit spelas i radion....eller hur....

Sedan måste du tänka på att basfrekvenser faktist inte låter varken bra eller mycket i en klockradio. Det ska helt enkelt låta basfattigt i dessa. Det säkraste sättet för att veta hur en bra mix ska låta genom dessa enkla och basfattiga högtalare är att du använder dig av en professionellt inspelad-mixad-mastrad köpskiva som du regelbundet spelar upp i dina högtalare för att veta hur mycket eller lite bas, mellan och diskant du ska ha på dina egna mixningar. Då använder du alltså den professionella köpskivan som ett sk. referensljud som du kan gå efter. Som en slags mall alltså. En sådan referensskiva är alltdid bra att ha till hands oavsett vilka högtalare du lyssnar igenom. Bäst är att använda sig av flera referensskivor av lite olika karaktär beroende på vilken karaktär du själv har på ditt pågående projekt. När man har blivit riktigt varm i kläderna så klarar man sig utan någon referensskiva även om den ibland är bra att ha till hands även för den mest rutinerade och erfarna proffsteknikern i vissa sammanhang.

Sedan är det så att om du gör en dålig mastring så är det inte så säkert att felet sitter just i mastringen. Jag påstår att felet i 99 fall av 100 sitter i ett mycket tidigare skede. Oftast redan vid inspelnings-skedet eller i bästa fall vid slutmixningsskedet. Många slarvar med själva mixingen och/eller redan vid inspelningen. Antingen blir det fel/dåligt genom just slarv....kanske pga. ren lathet, eller pga. ren okunskap. Om ljudet inte låter bra pga. ren okunskap eller orutin så är det helt okay eftersom det tar rätt många år innan man har tränat upp sig till en duktig och erfaren ljudtekniker. Det tar sina år och man lär sig av sina misstag. Misstag måste man alltså få göra om och om igen för det lär man sig mycket på. Det gäller också att verkligen LYSSNA på ljud och inte enbart HÖRA dem! Skillnaden mellan att lyssna och att bara höra är enorm!! När man lyssnar så är man aktiv och man har då ordentlig fokus på det man gör. Man är alltså ordentligt koncentrerad på att verkligen lyssna och det är då man kan UPPFATTA det man lyssnar på. Om man bara hör på ett ljud så är det inte så goda chanser till att man även uppfattar. Att verkligen "lyssna" med maximal focus är alltså av yttersta vikt och detta är en träningsfråga. Ju mer rutin och erfarenhet man får desto mer utvecklar man kunskapen till att kunna lyssna och att uppfatta saker och ting. I början så är detta rätt tröttande för att man spänner sig. Men ju mer man håller på desto mer utvecklar man örats känslighet att verkligen uppfatta det man lyssnar på och då klarar man av att kunna lyssna utan att man så snabbt kör slut på sin koncentration. Man lär sig att sålla lite och även att veta när man måste lyssna och på vad. Vissa saker räcker att man bara hör för ingen klarar av att lyssna på precis samtliga instrument exakt samtidigt. Man får helt enkelt beta av instrument för instrument eller när man är lite mer erfaren: Instrumentgrupp för instrumentgrupp. Sedan får man inte glömma bort att lyssna även på helheten, men det är ett annat slags lyssnande som också kräver rutin. Att mixa och mastra är alltså en ganska krävande sak som tar lång tid att lära sig men det kan ju alla göra om man bara övar. Att mixa och mastra är ingenting annat är ett musikinstrument som vilket annat som helst, så egentligen är det inga konstigheter med detta.

Om du inte får till din mastring så tycker jag att du ska backa tillbaka till mixningen istället. För att en mastring ska kunna bli bra så måste man se till att mixningen är bra först. Om mixningen är dålig så kommer mastringen aldrig kunna "fixa till" det misstaget! Att en mastring "ersätter" eller "lagar" en dålig slutmixning är bara en jättestor myt och ingenting annat! Däremot kan en mastring lyfta fram och/eller förstärka en bra mixning så att en bra mixning låter ännu bättre. Men man måste alltså först ha grundförutsättningen (mixningen) helt klar innan man mastrar. En bra slutmixning kräver ytterst små justeringar i mastringen. Det kan du ha som en utgångspunkt att gå efter. Om du måste ratta mycket och med stora rattutslag i din mastring för att få till ett bra ljud så vet du nu att det är fel redan på din slutmix. Då får du alltså gå tillbaka till mixningen i stället och mixa om lite till innan du på nytt gör ett mastringsförsök. I varje fall om du vill ha ett riktigt bra slutresultat.

Nu är det ju inte helt säkert att ditt problem har någonting att göra med något av det jag har nämt här ovan, men sannoligheten att det faktiskt har det är väldigt stor eftersom det här är en av de absolut vanligaste orsakerna till att en del inte lyckas med sina mixningar/mastringar.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyckte igår kväll att jag fick till mastringen rätt bra, det var på 4 låtar där alla hade ganska snarlika instrument och jag körde samma inställningar på alla.

Men sen testade jag som referens att jämföra hur det lät på laptopen med dess små högtalare. Då kunde man bara urskilja ganska höga diskanter. hihaten var överrepresenterad, disten i gitarrerna lät som symaskiner och det fanns inget där under. Vid lyssning på "riktig" musik så kan man t.o.m urskilja att det är en bas med b.l.a.

Detta var väldigt knäckande och jag funderar om det är nåt jag verkligen missat i mitt försök att producera själv eller vad det handlar om?

Tjena!

En viktig grej för att kunna lyckas med sin mixning och även med sin mastring är att man har en bra lyssning. I annat fall kommer en dålig mixning och mastring som ett brev på posten! Med "bra lyssning" menar jag inte enbart att man har bra högtalare eller "monitorer" som det så fint heter. Nej, man bör har så många högtalarpar som möjlgt i så många olika kvaliteter och karaktärer som möjligt. När man har det så får man möjlighet att dubbelkolla sin mixning (sk. A/B-testa) så att ens mixning verkligen fungerar i så många olika anläggningar som möjligt. När man skaffar sig olika högtalarpar (utöver sina studiomonitorer) ska man alltså välja högtalare som simulerar vanliga stereoanläggningar. Allt från de sämsta datorhögtalarna från 200 kr/par till bergsprängar-modeller och mer avancerade stereohögtalare. Det behöver inte vara några svindyra saker alls. Huvudsaken är att de kan simulera olika sorters stereoanläggningar som "Svensson" brukar använda sig av hemma. Bilstereon i bilar brukar också vara väldigt bra att testlyssna sin mixning i. Själv har jag 8 par högtalare av varierande storlek typer och prisklasser, plus några hörlursmodeller och några bilar som jag ständigt lyssnar genom. Detta "garanterar" att jag sällan eller aldrig misslyckas med min mixning/mastring om man ser det ur den synvinkeln att det gäller att få ens sound att fungera i vilken ljudanläggning som helst.

Mitt råd till dig är att se till att du har åtminståne ett par huvudmonitorer som är av rätt bra kvalitet. Behringer Truth B2031A kostar lite drygt 4000 kr paret och är oerhört prisvärda! Dessa är faktiskt kanonbra trots sitt låga pris även om det naturligtvis finns ännu bättre monitorer än dessa, men då brukar de kosta ganska mycket mer.

Nästa steg är att du skaffar dig ett par dåliga datorhögtalare. (Jo...det är mycket viktigt att man har dåliga högtalare också och inte enbart bra högtalare!) Satsta på ett par billiga datorhögtalare som kostar max 400 kr/paret eller helst ännu billigare och sämre. Mina motsvarande högtalare kostar 200 kr/paret. Poängen med dessa är att de inte återger bas så bra och liknar ljudet från t.ex. en klockradio. En bra mix ska ju fungera även i en sådan anläggning när din senaste hit spelas i radion....eller hur....

Sedan måste du tänka på att basfrekvenser faktist inte låter varken bra eller mycket i en klockradio. Det ska helt enkelt låta basfattigt i dessa. Det säkraste sättet för att veta hur en bra mix ska låta genom dessa enkla och basfattiga högtalare är att du använder dig av en professionellt inspelad-mixad-mastrad köpskiva som du regelbundet spelar upp i dina högtalare för att veta hur mycket eller lite bas, mellan och diskant du ska ha på dina egna mixningar. Då använder du alltså den professionella köpskivan som ett sk. referensljud som du kan gå efter. Som en slags mall alltså. En sådan referensskiva är alltdid bra att ha till hands oavsett vilka högtalare du lyssnar igenom. Bäst är att använda sig av flera referensskivor av lite olika karaktär beroende på vilken karaktär du själv har på ditt pågående projekt. När man har blivit riktigt varm i kläderna så klarar man sig utan någon referensskiva även om den ibland är bra att ha till hands även för den mest rutinerade och erfarna proffsteknikern i vissa sammanhang.

Sedan är det så att om du gör en dålig mastring så är det inte så säkert att felet sitter just i mastringen. Jag påstår att felet i 99 fall av 100 sitter i ett mycket tidigare skede. Oftast redan vid inspelnings-skedet eller i bästa fall vid slutmixningsskedet. Många slarvar med själva mixingen och/eller redan vid inspelningen. Antingen blir det fel/dåligt genom just slarv....kanske pga. ren lathet, eller pga. ren okunskap. Om ljudet inte låter bra pga. ren okunskap eller orutin så är det helt okay eftersom det tar rätt många år innan man har tränat upp sig till en duktig och erfaren ljudtekniker. Det tar sina år och man lär sig av sina misstag. Misstag måste man alltså få göra om och om igen för det lär man sig mycket på. Det gäller också att verkligen LYSSNA på ljud och inte enbart HÖRA dem! Skillnaden mellan att lyssna och att bara höra är enorm!! När man lyssnar så är man aktiv och man har då ordentlig fokus på det man gör. Man är alltså ordentligt koncentrerad på att verkligen lyssna och det är då man kan UPPFATTA det man lyssnar på. Om man bara hör på ett ljud så är det inte så goda chanser till att man även uppfattar. Att verkligen "lyssna" med maximal focus är alltså av yttersta vikt och detta är en träningsfråga. Ju mer rutin och erfarenhet man får desto mer utvecklar man kunskapen till att kunna lyssna och att uppfatta saker och ting. I början så är detta rätt tröttande för att man spänner sig. Men ju mer man håller på desto mer utvecklar man örats känslighet att verkligen uppfatta det man lyssnar på och då klarar man av att kunna lyssna utan att man så snabbt kör slut på sin koncentration. Man lär sig att sålla lite och även att veta när man måste lyssna och på vad. Vissa saker räcker att man bara hör för ingen klarar av att lyssna på precis samtliga instrument exakt samtidigt. Man får helt enkelt beta av instrument för instrument eller när man är lite mer erfaren: Instrumentgrupp för instrumentgrupp. Sedan får man inte glömma bort att lyssna även på helheten, men det är ett annat slags lyssnande som också kräver rutin. Att mixa och mastra är alltså en ganska krävande sak som tar lång tid att lära sig men det kan ju alla göra om man bara övar. Att mixa och mastra är ingenting annat är ett musikinstrument som vilket annat som helst, så egentligen är det inga konstigheter med detta.

Om du inte får till din mastring så tycker jag att du ska backa tillbaka till mixningen istället. För att en mastring ska kunna bli bra så måste man se till att mixningen är bra först. Om mixningen är dålig så kommer mastringen aldrig kunna "fixa till" det misstaget! Att en mastring "ersätter" eller "lagar" en dålig slutmixning är bara en jättestor myt och ingenting annat! Däremot kan en mastring lyfta fram och/eller förstärka en bra mixning så att en bra mixning låter ännu bättre. Men man måste alltså först ha grundförutsättningen (mixningen) helt klar innan man mastrar. En bra slutmixning kräver ytterst små justeringar i mastringen. Det kan du ha som en utgångspunkt att gå efter. Om du måste ratta mycket och med stora rattutslag i din mastring för att få till ett bra ljud så vet du nu att det är fel redan på din slutmix. Då får du alltså gå tillbaka till mixningen i stället och mixa om lite till innan du på nytt gör ett mastringsförsök. I varje fall om du vill ha ett riktigt bra slutresultat.

Nu är det ju inte helt säkert att ditt problem har någonting att göra med något av det jag har nämt här ovan, men sannoligheten att det faktiskt har det är väldigt stor eftersom det här är en av de absolut vanligaste orsakerna till att en del inte lyckas med sina mixningar/mastringar.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

OJOJ det var ett redigt svar det.

Jag tyckte att det funkade fint att alltid pusha upp diskant o basen lite i mastringen men det ska jag alltså inte göra? Mixningen är klar när det låter så som man vill alltså? Är det inte nästan ett måste då att någon annans öron mastrar? alltså om man själv är supernöjd med sin produkt efter mixningen?

Jag ska försöka få upp nån låt före och efter min mastring.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Nej, man bör har så många högtalarpar som möjlgt i så många olika kvaliteter och karaktärer som möjligt.

Det kan bli väldigt förvirrande med för många lyssningar. Att du har 8 par låter extremt.

Det enklaste är att ha ett par monitorer som man lär sig utan och innan. Om man mixar så det låter "som det ska" i dem så funkar mixen överallt. Att köpa på sig många par halvtaskiga högtalare är verkligen slöseri på pengar mot att till exempel ha ett par bra och ett par lurar.

Mitt tips, när det gäller lyssning, är att hitta en lyssning som passar ditt ljudideal och lära dig den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller verkligen med Elof. I början körde jag alltid mina mixar i stereon, iPoden, bilen och bergsprängaren i badrummet för att referenslyssna. Men i takt med att jag lärt mig mina lurar och monitorer gör jag det mycket mer sällan nu. Oavsett kvalitet på lyssningen är det viktigt att man känner till den utan och innan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo visst. Självklart måste man lära sig sin lyssning och även rummet och alla egenskaper som bidrar till det slutliga ljudet. Så är det ju absolut. Men att ha många lyssningmöjligheter är rätt nödvändigt. Även för den som jobbar fullt professionellt och är oerhört rutinerad. Det kan bli bra ändå men om man verkligen vill få en riktigt bra mix så är det nödvändigt att kunna ha åtminstånde ett par högtalare till utöver sina huvudmonitorer.

8 högtalarpar är väldigt mycket, men en snabblyssning i flera högtalare är aldrig fel. Att ha minst 2-4 olika högtalarpar utöver huvudmonitorerna är standard i vilken proffsstudio som helst och det finns en orsak till det. Jag har själv jobbat rätt mycket i skivstudios med huvudmonitorer som kostar 600.000 kr styck och trots detta så har man flera anläggningar att jämföra med. En mycket kort och snabb kontrollyssning räcker oftast mycket bra för att se om någonting sticker ut åt det ena eller andra hållet. Hur duktig man än är så krävs det att man gör den här sortens dubbel-kontroll. En skivstudio som inte använder sig av det här existerar inte törs jag påstå för det finns inte råd till att låta bli! En liten miss för att man har slarvat kan stå en rätt dyrt och att göra den här sortens miss är i dessa sammanhang rent slarv och/eller lathet. För den som inte jobbar yrkesmässigt med inspelningar utan enbart för nöjes skull så är 2-3 högtalarpar minst lika viktigt men av en annan orsak.

Och som sagt: det behöver inte alls vara dyrt. Ett par lämpliga datorhögtalare för max 500 kr kan vara till en mycket stor hjälp på vägen. Oavsett hur väl man än kan sin ordinarie lyssning!

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

vizay (oregistrerad)

Om jag rent spontant ska kommentera mastringen på never go back så känns det som att mastringen är lite way out.

Jag personligen brukar tänka "Om drastiska förändringar behöver göras för att något ska låta bra så gå tillbaka till mixen".

Jämför man din master med den omastrade mixen så känns det ganska övergjort i just mastringen. Känns som du försökt trycka upp volymen så pass mycket att det mest blir uttröttande och ganska odynamiskt rakt igenom.

Detta kan vara en anledning till att det låter skräp i riktigt dåliga högtalare. Det säger sig självt att om alla nivåer pressas upp mot samma volym och den overallvolymen är väldigt hög och på gränsen till att klippa så kommer det bli ett enda sammelsurium av ljud.

Om man då inte har en sylvass och klinisk mix utan några som helst frekvenskrockar så blir det kaos och kalabalik.

jag skulle säga jobba på som du gjort tidigare men backa på alla reglarna i själva mastringen. Försök få till ett mer subtilt resultat där man känner att det skiner mer men utan att egentligen kan sätta fingret exakt på vad som ändrats. Satsa helt enkelt på små förändringar som kan förbättra istället för att rädda mixen i mastringen för att få det att låta som du från början ville att det skulle låta 😲

Redigerat av vizay
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker ni missar en oerhört viktig aspekt när det gäller lyssningen. Givetvis spelar rummet in, och det kanske är nämnt men det ingen har reflekterat över är DA-omvandlingen. Ni kan sitta med lyssning för 600k per kanal, men det är ointressant om inte man har en DA-omvandling som håller samma nivå. Helt enkelt, man kan inte mixa sånt man inte hör, och en kass DA-omvandling gör att du inte hör allt, oavsett lyssning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag rent spontant ska kommentera mastringen på never go back så känns det som att mastringen är lite way out.

Jag personligen brukar tänka "Om drastiska förändringar behöver göras för att något ska låta bra så gå tillbaka till mixen".

Jämför man din master med den omastrade mixen så känns det ganska övergjort i just mastringen. Känns som du försökt trycka upp volymen så pass mycket att det mest blir uttröttande och ganska odynamiskt rakt igenom.

Detta kan vara en anledning till att det låter skräp i riktigt dåliga högtalare. Det säger sig självt att om alla nivåer pressas upp mot samma volym och den overallvolymen är väldigt hög och på gränsen till att klippa så kommer det bli ett enda sammelsurium av ljud.

Om man då inte har en sylvass och klinisk mix utan några som helst frekvenskrockar så blir det kaos och kalabalik.

jag skulle säga jobba på som du gjort tidigare men backa på alla reglarna i själva mastringen. Försök få till ett mer subtilt resultat där man känner att det skiner mer men utan att egentligen kan sätta fingret exakt på vad som ändrats. Satsa helt enkelt på små förändringar som kan förbättra istället för att rädda mixen i mastringen för att få det att låta som du från början ville att det skulle låta 🙂

ok, så jag ska satsa mer på att få en bra mix alltså. Men vad är det jag ska göra i mastringsprocessen sedan? Jag har mest försökt att få till mer volym på det hela. alltså trycka upp allt så gott det går för att uppnå samma volym som annan musik har.

Otroligt tack för att du orkade lyssna på filorna och komma med tips!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag rent spontant ska kommentera mastringen på never go back så känns det som att mastringen är lite way out.

Jag personligen brukar tänka "Om drastiska förändringar behöver göras för att något ska låta bra så gå tillbaka till mixen".

Jämför man din master med den omastrade mixen så känns det ganska övergjort i just mastringen. Känns som du försökt trycka upp volymen så pass mycket att det mest blir uttröttande och ganska odynamiskt rakt igenom.

Detta kan vara en anledning till att det låter skräp i riktigt dåliga högtalare. Det säger sig självt att om alla nivåer pressas upp mot samma volym och den overallvolymen är väldigt hög och på gränsen till att klippa så kommer det bli ett enda sammelsurium av ljud.

Om man då inte har en sylvass och klinisk mix utan några som helst frekvenskrockar så blir det kaos och kalabalik.

jag skulle säga jobba på som du gjort tidigare men backa på alla reglarna i själva mastringen. Försök få till ett mer subtilt resultat där man känner att det skiner mer men utan att egentligen kan sätta fingret exakt på vad som ändrats. Satsa helt enkelt på små förändringar som kan förbättra istället för att rädda mixen i mastringen för att få det att låta som du från början ville att det skulle låta 🙂

ok, så jag ska satsa mer på att få en bra mix alltså. Men vad är det jag ska göra i mastringsprocessen sedan? Jag har mest försökt att få till mer volym på det hela. alltså trycka upp allt så gott det går för att uppnå samma volym som annan musik har.

Otroligt tack för att du orkade lyssna på filorna och komma med tips!

Just det! Tänk så här: Gör din slutmix så oerhört perfekt som du bara kan. Om du har lyckats fullt ut med den så behöver du inte mastra alls vad det gäller EQ eller andra effekter. Då är det bara en eventuell volumjustering på den totala stereofilen och att sätta t.ex. tystnad före och efter låten som krävs. Dvs. en slags redigering. Men själva principen som man alltid bör sträva efter är att göra allting så väl som möjligt redan i ljudkedjans tidigare skede än i mastringen. Ju fler åtgärder man behöver ta till vid mastringstillfället desto tydligare tecken är det att man har "missat" någonting i ett tidigare skede. T.ex. i mixningen.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Kunde inte låta bli att gör en snabbmastering:

http://www.speedyshare.com/380337146.html

OBS 10 min i lurar så ha inte för höga förväntningar.

Har inte läst alla svar i tråden så ni får ursäkta om jag upprepar saker,

Det första jag skulle jobba på är själva arret. Trummorna och basen är lite "stela" och "styltigt spelade". Jämnare sväng och lite mer variation i trummorna kanske?

Jag sjunger aldrig själv men sången skulle kunna vara lite mer engagerad.

Mix: Mycket "näsa" i fler element (fixa med EQ) och balansen mellan dem kan vara bättre (HiHat ner t ex). Basen känns bumlig och odefinierad, är det reverb på basen?

Lite friskt med reverb generellt, skulle må bra av att bli lite "tightare".

Link to comment
Dela på andra sajter

Kunde inte låta bli att gör en snabbmastering:

http://www.speedyshare.com/380337146.html

OBS 10 min i lurar så ha inte för höga förväntningar.

Har inte läst alla svar i tråden så ni får ursäkta om jag upprepar saker,

Det första jag skulle jobba på är själva arret. Trummorna och basen är lite "stela" och "styltigt spelade". Jämnare sväng och lite mer variation i trummorna kanske?

Jag sjunger aldrig själv men sången skulle kunna vara lite mer engagerad.

Mix: Mycket "näsa" i fler element (fixa med EQ) och balansen mellan dem kan vara bättre (HiHat ner t ex). Basen känns bumlig och odefinierad, är det reverb på basen?

Lite friskt med reverb generellt, skulle må bra av att bli lite "tightare".

åhå! vad kul med lite inputs vad gäller utförandet också. Jo jag stör mig som faaan på att basen är så miffo(ingen reverb). Tror det är basens(instrumentets) fel. Det är en väldigt kass bas och ljudet är aldrig "rakt på" på nåt sätt. alltså det kan låta bra separat men sen när jag mixar in det så försvinner den in i gröten på nåt sätt. Jag är från grunden gitarrist som nu saknar band så det är därför jag håller på o spelar in o försöker mig på att lira allt själv. Vet kanske inte vad jag ska ha för basljud heller.

Att få sången att bli mer engagerad har jag ingen aning om hur jag ska åstadkomma.

Trummorna blev inspelade av en polare och som ett spår så jag kan inte gå in o ändra volymer.

Hi-haten är på tok för hög på alla låtarna vilket är svinirriterande så jag funderar på att köpa typ ez-drummer och knappra in trummor. men det lär ju bli ännu mer stelt tror jag.

Det ingen reverb på nåt instrument, jo på pianot är det en del tror jag.

Ska kanske försöka lira in instrumenten på nytt o se om det blir nån skillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag rent spontant ska kommentera mastringen på never go back så känns det som att mastringen är lite way out.

Jag personligen brukar tänka "Om drastiska förändringar behöver göras för att något ska låta bra så gå tillbaka till mixen".

Jämför man din master med den omastrade mixen så känns det ganska övergjort i just mastringen. Känns som du försökt trycka upp volymen så pass mycket att det mest blir uttröttande och ganska odynamiskt rakt igenom.

Detta kan vara en anledning till att det låter skräp i riktigt dåliga högtalare. Det säger sig självt att om alla nivåer pressas upp mot samma volym och den overallvolymen är väldigt hög och på gränsen till att klippa så kommer det bli ett enda sammelsurium av ljud.

Om man då inte har en sylvass och klinisk mix utan några som helst frekvenskrockar så blir det kaos och kalabalik.

jag skulle säga jobba på som du gjort tidigare men backa på alla reglarna i själva mastringen. Försök få till ett mer subtilt resultat där man känner att det skiner mer men utan att egentligen kan sätta fingret exakt på vad som ändrats. Satsa helt enkelt på små förändringar som kan förbättra istället för att rädda mixen i mastringen för att få det att låta som du från början ville att det skulle låta 🙂

ok, så jag ska satsa mer på att få en bra mix alltså. Men vad är det jag ska göra i mastringsprocessen sedan? Jag har mest försökt att få till mer volym på det hela. alltså trycka upp allt så gott det går för att uppnå samma volym som annan musik har.

Otroligt tack för att du orkade lyssna på filorna och komma med tips!

Just det! Tänk så här: Gör din slutmix så oerhört perfekt som du bara kan. Om du har lyckats fullt ut med den så behöver du inte mastra alls vad det gäller EQ eller andra effekter. Då är det bara en eventuell volumjustering på den totala stereofilen och att sätta t.ex. tystnad före och efter låten som krävs. Dvs. en slags redigering. Men själva principen som man alltid bör sträva efter är att göra allting så väl som möjligt redan i ljudkedjans tidigare skede än i mastringen. Ju fler åtgärder man behöver ta till vid mastringstillfället desto tydligare tecken är det att man har "missat" någonting i ett tidigare skede. T.ex. i mixningen.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Okidoki. det slutgiltiga svaret är alltså: Gör mixen så bra att mastring ej behövs. förutom kanske volymen? ja och så klart klippning.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
vizay (oregistrerad)

Det är absolut vad man bör sikta på när man gör mixdown på en låt.

Ang. att basen inte riktigt sätter sig i mixen så är det samma princip där, ju bättre man får resultatet från början desto mindre jobb behöver man lägga ner senare :rolleyes:

Har du möjlighet att få upp projektet spår för spår, skulle vara kul att se om man kan göra något åt mixningen för att på så vis även kunna ge lite tips där. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ang EZ Drummer och liknande, så blir det inte automatiskt stelt där. Som i så mycket annat, så handlar det om hur bra du är på att använda programmet.

Rekommenderar dock Addictive Drums, som i upplägget påminner mycket om EZ Drummer, fast med inbyggda effekter och presets att utgå ifrån. 😛

(DVS, om du vill ha mer kontroll över trummorna.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...