Jump to content
Annons

Metronom/click hörs i inspelningen


JockeMedKniven2

Recommended Posts

Hej!

Hoppas jag har postat det här i rätt del av forumet nu.

Problemet är att sen jag kopplade in mitt mixerbord i datorn (Phonic MM1705) istället för min gitarrpod, för att kunna ta med mina digitala trummor och använda mikrofon, så kommer allt ljud med i spåret. Har ingen aning om varför. Spelar man in ett spår med ackord så kommer ackorden med i nästa spår också, och clicket hörs vare sej jag använder det från cubase eller från trummorna. Mycket irriterande.

Mitt ljudkort är Realtek AC97. I VST Multitracks har jag ASIO4ALL v2 som ASIO Driver, jag har försökt välja Phonic ASIO Driver, men det står att inget av Phonic är inkopplat i datorn, trots att det alternativet dök upp av sej själv.

Så, är det någon vänlig själ som kan berätta varför man inte kan begränsa ljudet som spelas in till bara mixerbordet när det är inkopplat?

Tack så mycket på förhand

Edit: Det är likadant med gitarrpoden nu också =/ Hjälp!

Redigerat av JockeMedKniven2
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Förstår jag dig rätt om allt ljud du hör genom högtalarna kommer med i inspelningen?

Kör du windows kan du dubbelklicka på ljudikonen nere på aktivitetsfältet och kryssa ur "what you hear" i inspelningspanelen.

hm, tack för svaret, men jag hittar inget alternativ som heter "what you hear" där. däremot finns det ett alternativ som heter PC-Högtalare, men att klicka av ljudet på den gör ingen skillnad. Går det att lägga in alternativet "what you hear" på något sätt?

Tack

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah, låter som ett klassiskt "koppla fel i mixern"-problem. Till att börja med, vilken mixer har du, och hur kopplar du mellan mixer och ljudkort?

Oavsett vad, här har du en bra hemsida. 🙂

okej, sjyst, håller på och läser igenom den nu.

Tills dess så vågar jag nog påstå att det är någon inställning på datorn som behöver ändras, för om jag drar ut sladden och datorn varken är kopplad till mixerbordet eller gitarrpoden så spelas klicken in när jag bara spelar in ingenting med klick på.

Edit: Som sagt i första inlägget så har jag en Phonic MM1705. Jag kopplar enkelt med en sladd från Main Out till Line in på ljudkortet (som är Realtek AC97).

Ingen jätteavancerad studio, men det är så det ligger till nu iallafall och jag är fortfarande glad för all hjälp 🙂

Redigerat av JockeMedKniven2
Link to comment
Dela på andra sajter

All right, vilket inspelnignsprogram använder du? Är inte helt hundra, men testa att kolla i mixern om något verkar konstigt där.

Jag använder Cubase SX. Jag skulle gärna kolla mixern om jag visste vad jag skulle kolla efter. Har petat lite här och där, men inget verkar funka. Dessutom blev det ju likadant med gitarrpod och utan nånting alls. iochförsej så började ju problemet när jag först kopplade in mixern, så det kanske ligger där ändå. Men du tror inte att det kan ha med inställningarna i Cubase eller datorn att göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

All right, vilket inspelnignsprogram använder du? Är inte helt hundra, men testa att kolla i mixern om något verkar konstigt där.

Jag använder Cubase SX. Jag skulle gärna kolla mixern om jag visste vad jag skulle kolla efter. Har petat lite här och där, men inget verkar funka. Dessutom blev det ju likadant med gitarrpod och utan nånting alls. iochförsej så började ju problemet när jag först kopplade in mixern, så det kanske ligger där ändå. Men du tror inte att det kan ha med inställningarna i Cubase eller datorn att göra?

Jag ska inte säga med säkerhet, men det är ett klassiskt problem man brukar få när man kopplar in mixern fel. Testa att följa instruktionerna på sidan jag skickade, och se vad som händer.

Link to comment
Dela på andra sajter

All right, vilket inspelnignsprogram använder du? Är inte helt hundra, men testa att kolla i mixern om något verkar konstigt där.

Jag använder Cubase SX. Jag skulle gärna kolla mixern om jag visste vad jag skulle kolla efter. Har petat lite här och där, men inget verkar funka. Dessutom blev det ju likadant med gitarrpod och utan nånting alls. iochförsej så började ju problemet när jag först kopplade in mixern, så det kanske ligger där ändå. Men du tror inte att det kan ha med inställningarna i Cubase eller datorn att göra?

Jag ska inte säga med säkerhet, men det är ett klassiskt problem man brukar få när man kopplar in mixern fel. Testa att följa instruktionerna på sidan jag skickade, och se vad som händer.

Okej, det ska jag göra. Tack för hjälpen!

I annat fall kan du ju glädja dig åt att det är en "innegrej" att ha kvar klicket nuförtiden... 🙂

Jag brukar inte vara den som klagar, men vet inte om jag skulle stå ut med det. Varken att ha klick eller vara "inne"😮

Link to comment
Dela på andra sajter

okej det sprack i fasen att jag inte hade tillräckligt med sladdar 🙂

men det får jag väl fixa om det skulle vara så. däremot så tror jag att det spricker på ett lite dyrare sätt, att jag inte har nåt särskilt bra ljudkort för musikändamålet. Jag har bara en högtalarutgång, en mic-ingång och en line-in. alla är i storleken att det passar för hörlurar. Det har jag löst tidigare med att jag för länge sen köpte en sladd som är en telekabel på ena sidan och en hörlurssladd på andra, vilket ju har funkat fram tills jag stötte på problemet som jag har skrivit om här på senaste.

Nåja, jag har iallafall varken ut- eller ingångar för telekablar och jag vet inte om mitt ljudkort är dugligt att koppla på samma sätt som i guiden (vilken var ganska knepig för mej, då min engelska är ganska knackig).

Men eftersom det har funkat att spela in tidigare med det gamla sättet att koppla:

(gitarr->(telekabel)->gitarrpod->(telekabel/hörlursladd)->dator) så måste väl det gå igen. Med eller utan mixerbord.

Med detta öppnar jag för övriga förslag:) Tack så mycket!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

jag sitter fortfarande på det här sjuka irreterande problemet och har alltså inte kunnat spela in nåt på en månad.

jag vet inte vad jag ska ta mej till. På nåt sätt tror jag att problemet ligger i ASIOn.

Jag har tre att välja mellan:

ASIO DirectX Full Duplex Driver - Metronom osv hörs vid inspelningen

ASIO Multimedia Driver - Metronom osv hörs vid inspelningen

ASIO4ALL V2 - Ingenting hörs vid inspelningen

När jag öppnar ASIO4ALL så står det under mitt ljudkort:

Out-Running

In-Unavailable

Under VST System Link står det då också Not Connected under ASIO Input men mitt ljudkort under output. Jag vet inte om något av det här egentligen har med saken att göra.

Snälla, inga som har några fler förslag? Jag skiter i mixerbordet från helvetet och nöjer mej med poden som det var förut när det funkade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...