Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hei. Jeg vil skaffe meg ProTools og lurer litt pÄ hva som skiller mellom de forskjellige hardware-enhetene man kan benytte.

MĂ„ hardware vĂŠre av merket Digidesign?

Hvilke fordeler har et miksebord som f.eks Digi002, i forhold til en M-box 2, forutenom flere innganger?

Hvordan kan jeg enklest og billigst mulig fÄ satt opp pc'en min med ProTools og minst 8 XLR-innganger?

HÄper noen kan hjelpe ivrig amatÞr:P

Annons
Postat

Hejsan

Det som skiljer först och frÀmst en mbox 2 pro och en digi002 Àr antal kanalerna. Jag vet inte om det sitter exakt samma pre-amps i, men jag skulle tro det. LÀttaste sÀttet för dig att komma upp i 8 kanaler kanske skulle vara att hitta nÄgot m-audio ljudkort och köra m-powered, Digi002 fÄr du bara fyra pre-amps och behöver köpa till fyra för att komma upp i dina Ätta, alternativt en 8 kanalig pre-amp och ansluta via Adat och dÄ fÄ 12 ingÄngskanaler. Om du börjar kika pÄ Mbox mini osv, sÄ skiljer det ju Àven att det har USB anslutning istÀllet för firewire, vilket kommer ta mer kraft frÄn din dator. Mitt tips, kika lite pÄ m-audio ljudkort och se ifall nÄgot dÀr passar dina behov bÀttre redan frÄn början, annars Àr det en digi002/003 som gÀller om du vill ha Ätta kanaler (om inte mbox 2 har adat, men det har jag för mig den inte har)

MVH

Anders

Postat
Hei. Jeg vil skaffe meg ProTools og lurer litt pÄ hva som skiller mellom de forskjellige hardware-enhetene man kan benytte.

MĂ„ hardware vĂŠre av merket Digidesign?

Hvilke fordeler har et miksebord som f.eks Digi002, i forhold til en M-box 2, forutenom flere innganger?

Hvordan kan jeg enklest og billigst mulig fÄ satt opp pc'en min med ProTools og minst 8 XLR-innganger?

HÄper noen kan hjelpe ivrig amatÞr:P

Ja hÄrvaran mÄste vara Digidesign, Pro Tools LE följer med vid köp. Alternativt M-Audio, men dÄ Àr det Pro Tolls M-Powered som gÀller.

Postat

Tusen takk for svar :rolleyes:

Dette var til veldig mye hjelp! NĂ„ skjĂžnner jeg at det jeg fĂžrst og fremst trenger er ADAT Lightpipe tilkobling.

M-audio sine interface tilsvarende m-box ser bedre ut, men er det noen forskjell mellom ProTools LE og Pro Tools M-Powered rent praktisk?

Hva tror du om en slik?

http://www.m-audio.com/products/en_us/FireWire1814-main.html

...pluss en 8-kanals preamp.

Preampen trenger vel ikke Ă„ vĂŠre m-audio?

Postat
Tusen takk for svar :rolleyes:

Dette var til veldig mye hjelp! NĂ„ skjĂžnner jeg at det jeg fĂžrst og fremst trenger er ADAT Lightpipe tilkobling.

M-audio sine interface tilsvarende m-box ser bedre ut, men er det noen forskjell mellom ProTools LE og Pro Tools M-Powered rent praktisk?

Hva tror du om en slik?

http://www.m-audio.com/products/en_us/FireWire1814-main.html

...pluss en 8-kanals preamp.

Preampen trenger vel ikke Ă„ vĂŠre m-audio?

vet inte nĂ„tt om skillnaden mellan PT M-Powered eller PT LE. Preampen behöver inte vara M-Audio. Men den behöver ha ADAT 😠

Postat

Hejsan

Jag antar att du redan har kollat digidesigns hemsida angÄende de olika pro tools versionerna, annars kan du lÀsa om m-powered hÀr. Jag har sjÀlv aldrig suttit med m-powered, men om jag har fattat det rÀtt sÄ skall det inte vara nÄgon skillnad mot ett LE-system i just mjukvaran. Jag tror inte du kommer bli besviken om vÀljer antingen m-powered eller LE. Men om du verkligen vill ha detaljer pÄ skillnaderna sÄ rÄder jag dig att ta kontakt med en auktoriserad ÄterförsÀljare för digidesign, eller om du har nÄgon försÀljare i din lokala musikaffÀr som du litar pÄ.

MVH

Anders

dr.kaufman (oregistrerad)
Postat

jag skulle personligen föredra ett digidesign ljud kort (m-box/002/003) före ett m-audio kort. FÄtt för mig att dom Àr bÀttre och dessutom Àr dom 100% anpassade för pro tools. Om du köper ett m-audio kort mÄste ju du dessutom köpa till PT m-powered och dÄ blir ju ÀndÄ priset rÀtt jÀmt ut jÀmfört med ett motsvarande digidesignkort.

Jag har precis köpt en digi 003 rack, men har inte hunnit testköra den ordentligt. Har dock fÄtt höra frÄn bl a musikaffÀren att det Àr bÄde bÀttre preamps och och ad/da omvandlare i den. En klar upgradering frÄn 002an som redan den tror jag har bÀttre preamps och ad/da Àn mbox-pro.

Men det blir ju trots allt ett visst prishopp uppÄt jÀmfört med kortet du lÀnkade, men jag tror det kan vara vÀrt det.

En begagnad 002 rack gÄr nog ifs inte för sÄ extremt mycket pengar begagnad i dagslÀget ifs sÄ det kan vara vÀrt att kolla upp nu nÀr jag tÀnker efter.

Lycka till med inköpen och framtida inspelningar

dr.kaufman

Postat

Ja 😕 Det hĂžres jo fornuftig ut at digidesign er bedre tilpasset ProTools. Blir jo en del dyrere med 002 eller 003, men tatt i betraktning at jeg mĂ„ kjĂžpe til preamp og software til en m-audio enhet blir forskjellen kanskje ikke sĂ„ stor. Men det er kun fire forsterkede mic-innganger pĂ„ 002 og 003 sant? Dvs at jeg trenger en preamp i tilegg til den ogsĂ„ hvis jeg skal ha 8 😛

Postat
Ja 🙂 Det hĂžres jo fornuftig ut at digidesign er bedre tilpasset ProTools. Blir jo en del dyrere med 002 eller 003, men tatt i betraktning at jeg mĂ„ kjĂžpe til preamp og software til en m-audio enhet blir forskjellen kanskje ikke sĂ„ stor. Men det er kun fire forsterkede mic-innganger pĂ„ 002 og 003 sant? Dvs at jeg trenger en preamp i tilegg til den ogsĂ„ hvis jeg skal ha 8 :rolleyes:

Ja, det stĂ€mmer. Du fĂ„r endast fyra pre-amps med en digi002/003 och mĂ„ste köpa till en pre-amp för att fĂ„ dina Ă„tta. Men du behöver inte köpa en med ADAT dĂ„ om du inte vill utan kan köpa en fyrkanalig pre amp med analoga utgĂ„ngar dĂ„ du har fyra analoga ingĂ„ngar pĂ„ digi002/003. SĂ„ priset kommer ju skilja en del pĂ„ m-audio och pĂ„ digideigns egna hur du Ă€n vrider pĂ„ det. Att hitta en begagnad 002 Ă€r nog riktigt svĂ„rt dĂ„ de flesta som vill bli av med den anvĂ€nder den för att byta upp sig billigare till en 003, men det Ă€r inte omöjligt 🙂

MVH

Anders

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.