Jump to content
Annons

FirstShot


kenjoswe

Recommended Posts

Hej alla,

Här kommer en ny låt som finns på:

ftp://kujen.dyndns.org/kenthemma/FirstShot-03.mp3

Texten har jag fått via en länk som innehåller texter:

http://www.thelyrics.dabsol.co.uk/

Utrustning:

Guitarport

Halion för bas och orgel

Trumloopar

Grooveagent

Tacksam för kommentarer!

/Kent J.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja det låter inte så bra. låten är helt okej och man kan ana potentialen men ljudet är platt som en pannakaka. Har du mastrat det?

Lite allmäna saker. Reverbet är lite fjärmande tycker jag. Ljudet saknar botten och djup. Trummorna hörs t ex knappt alls. Om jag var som du skulle jag börja om från början. Ta bort alla effekter, typ reverb och gå på insignalen. Lyssna på varje instrument för sig och försök få det att låta tydligare och mer nyanserat. Lägg sedan på ett instrument i taget och jobba med helheten.

Produktionen i övrigt är inte helt usel. Sången känns dock lite oengagerad. Bryr du dig om vad du sjunger? (Jag kanske lät mig färgas av att du inte skrivit texten själv). 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för responsen!

När det gäller ljudet så har jag inte använt andra effekter än reverb på sången och compressor/limiter. Jag har inte mastrat något alls.

Men jag undrar om inte låten helt enkelt är överstyrd.

Om man siktar på 0db på Mastermätaren men lägger till midiinstrument blir det då inte överstyrt? Nermixad i 44 khz och 192 kbit/s.

/Kent J.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bättre! 😄

Men jag tycker fortfarande ljudet känns som om det är mp3-komprimerat med låg kvalité, inte 192Kbps som är fallet. Ljudbilden är lixom platt... kan inte riktigt sätta fingret på det. Elgurorna fyller som sig bör, men t.ex sången gör det inte... ingen som upplever samma och kan förklara bättre? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här gjorde jag:

1.) Jag hade kopplat alla audiokanaler till en gruppkanal.

Tanken var att jag lätt skulle kunna höja/sänka nivån på kompet med en enda kanal för att få rätt balans mot sången. Det verkar som om gruppkanalen "plattade" till ljudet.

2.) På trummorna ökade jag komprimeringen och attacken för att få distinktare ljud.

3.) På Masterkanalen minskade jag komprimeringen från 4 db till 1 db.

Ljudet har blivit lite luftigare men jag tycker att det känns lite "hårt".

Om jag ska vara ärlig så har jag aldrig funderat på själva ljudkvaliteten. Jag har varit glad om jag spelat rätt och fått till ett bra arrangemang. Tror jag får lägga mer energi på den punkten. Man kanske skulle skaffa sig en mixer och routa kanalerna från ljudkortet till mixern istället då skulle man även kunna sätta eq på midikanalerna. Bäst vore om man fick någon annan att göra jobbet.

/Kent J.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...