Jump to content
Annons

Backup av Steinberg Key-licenser (Syncrosoft)


nickponcho (oregistrerad)

Recommended Posts

nickponcho (oregistrerad)

Hej!

Jag tänkte hör om det är någon som vet om man kan backa upp sin Steinberg key. Annars är det ju ganska jobbigt och dyrt om den försvinner.

Kan jag köpa en till utöver den jag har för Cubase 4 och SX3 och kopiera mina licenser till den nya donglen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nej, det går inte.

Du kan bara flytta licenserna till en annan nyckel, men aldrig kopiera. Hade det gått att kopiera, så hade nyckeln ju inte fyllt någon funktion...

Försvinner den, så måste du ta det med ditt försäkringsbolag - och om den går sönder, så skickar du den till MI7 för utbyte. Det är viktigt att också ha registrerat alla sina Steinberg-program hos MI7, om olyckan skulle vara framme.

Link to comment
Dela på andra sajter

nickponcho (oregistrerad)

Ok tack för dina svar!!

Tänkte kolla jag har köpt mitt cubase 4 begagnat och det finns registrerat på en användare redan, men jag har fått hans joder för att logga in på steinbergs sida.

Hur gör jag för att registrera programmet på mig?? skall jag kontakta mi7??

MVH

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hallå!

Jag köpte Cubase 4 häromdagen. Och jag funderade om jag kan köpa extra Steinberg Key och "kopiera" den dongle som medföljde. Så jag kan ha en i Studion och en hemma. Det är lite omständigt att alltid ha den med sig.

Mvh / Fredrik

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, det innebär alltså att det inte går? 😉

Flyttar man över licensen så gör det ju ingen skillnad om jag har originalnyckeln eller en annan. ☺️

Tack för svaret iallafall.

Ps. Om nån annan vet nåt sätt att lösa det på är det bara att skriva 😛 Ds

Redigerat av Tracer
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej - det stämmer att det inte går att kopiera, utan bara flytta.

Hade det gått att kopiera, så kan man ju gissa vad som hade sålts i enorma mängder... ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lite omständigt att alltid ha den med sig.

Mvh / Fredrik

ja det verkar verkligen jättejobbigt!

😳 Kanske inte jättejobbigt, men det är banne mig irriterande med dongle. Ett i-landsproblem av rang.

Försöker ibland sitta med Cubase igång på den bärbara, bekvämt tillbakalutad i en fåtölj.

Slutar ofta med att donglen får sig en törn av mitt ben eller armstödet.

Jag har inget emot att Steinberg följer Apples drag och skippar donglen till nästa version.

Edit: fina stavfel

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Försöker ibland sitta med Cubase igång på den bärbara, bekvämt tillbakalutad i en fåtölj.

Slutar ofta med att donglen får sig en törn av mitt ben eller armstödet.

går det inte att med usb-förlängningskabel koppla in dongeln?

så slipper du iaf risken att bryta av dongeln

då hänger den å slänger på golvet eller nåt istället 🙂

eller glider ner under dynan

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej - det stämmer att det inte går att kopiera, utan bara flytta.

Hade det gått att kopiera, så kan man ju gissa vad som hade sålts i enorma mängder... 😄

Det har du i och för sig väldigt rätt i. ☺️

Får helt enkelt se till att ha med mig nyckeln.

Synd att den ska vara så tung och omständig att packa ned. 😎

Ursäkta om jag gör mig själv dum nu, men funkar nyckeln enbart till min version av C4?

- Musiken existerar redan, musiker kan bara språket och tolkar för resten av världen -

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej - det stämmer att det inte går att kopiera, utan bara flytta.

Hade det gått att kopiera, så kan man ju gissa vad som hade sålts i enorma mängder... 😏

Det har du i och för sig väldigt rätt i. 😎

Får helt enkelt se till att ha med mig nyckeln.

Synd att den ska vara så tung och omständig att packa ned. 😆

Ursäkta om jag gör mig själv dum nu, men funkar nyckeln enbart till min version av C4?

Den lär funka till alla andra installationer av C4 också.

Dessutom kan du lägga in licenserna till diverse VSTi i den också. Själv har jag 15 olika licenser liggande i min, så det får plats en del... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Om försäkring. Du får en ny dongle. (Kostar 150:-) Programvara ska du ha backup på annars gäller inte försäkringen.

Oh, där ser man.

Men försäkringen ingår antar jag? Eller måste jag teckna en separat?

Jag får göra en image av dvdn och bränna ut en backup, sen använda backupen för att installera programet och på så vis aldrig behöva använda originalskivan till något annat än just göra backup av? 😎

Redigerat av Tracer
Link to comment
Dela på andra sajter

Om försäkring. Du får en ny dongle. (Kostar 150:-) Programvara ska du ha backup på annars gäller inte försäkringen.

Oh, där ser man.

Men försäkringen ingår antar jag? Eller måste jag teckna en separat?

Jag får göra en image av dvdn och bränna ut en backup, sen använda backupen för att installera programet och på så vis aldrig behöva använda originalskivan till något annat än just göra backup av? 😉

Skivorna är egentligen inget problem, eftersom de går lätt att kopiera. Licensen är ju inte bunden till skivorna, utan den ligger i USB-dongeln.

Försäkring ingår inte med programmet - utan om det skulle vara så, att du slarvar bort dongeln, trampar sönder den, blir bestulen e dyl, så måste det gå på hemförsäkringen, så kolla att du har en allriskförsäkring och att försäkringsbolaget ger ersättning för programlicenser som ligger i dongeln (och inte bara ersätter själva dongeln).

Skulle dongeln däremot gå sönder av sig själv (extremt ovanligt), så måste du ha alla program registrerade hos MI7 och skicka in dongeln till dem för att kunna få en ny dongel med nya licenser. Vid eventuella frågetecken om det blir tveksamheter i ett försäkringsärende, kan också registreringen hos MI7 troligen vara till hjälp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om försäkring. Du får en ny dongle. (Kostar 150:-) Programvara ska du ha backup på annars gäller inte försäkringen.

Har tidigare fått dator stulen där jag fick ersättning för programvaror och en del jobb som jag inte hade backat. Det beror nog på försäkringsslag, försäkringsbolag och/eller dess handläggare. Säkrast förstås att ha backup på ALLT och att registrera sina programvaror även om det inte krävs för att de ska fungera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Försöker ibland sitta med Cubase igång på den bärbara, bekvämt tillbakalutad i en fåtölj.

Slutar ofta med att donglen får sig en törn av mitt ben eller armstödet.

går det inte att med usb-förlängningskabel koppla in dongeln?

så slipper du iaf risken att bryta av dongeln

då hänger den å slänger på golvet eller nåt istället 😆

eller glider ner under dynan

Laptop med svans? 😉

☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...