Jump to content
Annons

Groove Agent problem


Myrli

Recommended Posts

Jag förstår inte hur jag ska spela in med groovagent. Jag har valt vilket trum komp jag vill ha, och trycker på inspelning, det kommer ljud men det spelas inte in nåt. Använder cubase sx2. Har testat en massa inställningar men inget funkar. vad har jag missat?

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är ju inte tänkt att man skall "spela in". Trummorna spelar i projektet, när du sparar som audio så kommer de ju med. OM man vill spara själva midi materialet så kan man i setup-panelen välja "write midi" eller vad nu knappen heter. Dock så sparas det som general midi och uppspelningen blir, i min erfarenhet, inte alltid lika bra som när den får spela själv.

/J

Link to comment
Dela på andra sajter

aha... tack. En anna grej som jag inte fattar hur jag ska fixa är att när jag startar cubase sx2 så ställer dator in programmet på hög processor prioritet, Har ändrat detta varje gån för annars blir det så segt allt annat. HUr gör jag så att jag inte behöver ändra på den varje gång.?

Link to comment
Dela på andra sajter

aha... tack. En anna grej som jag inte fattar hur jag ska fixa är att när jag startar cubase sx2 så ställer dator in programmet på hög processor prioritet, Har ändrat detta varje gån för annars blir det så segt allt annat. HUr gör jag så att jag inte behöver ändra på den varje gång.?

Start > Settings > Control Panel > System > Advanced > Performance Settings > Advanced Tab > Background Services

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag använder GrooveAgent spelar jag alltid in det som MIDI-spår. Lättare att kopiera och redigera då. Gå bara in i GrooveAgent under Edit, Setup och ändra MIDI Output till ON. Välj sedan GrooveAgent som input för den MIDI kanal du vill spela in på och kör igång med record. Du kan pula med fills och patterns i real-tid om du vill.

När allt väl är inspelat stoppar du GrooveAgent (så inte den fortfarande snurrar själv parallellt) och väljer istället Groove Agent som output på MIDI-spåret. Glöm inte att sätta input till Not Connected - om du har GrooveAgent både som input och output samtidigt kommer det att spelas dubbelt (ljudet låter annorlunda).

Link to comment
Dela på andra sajter

Använd automationen istället för midi, du kan styra alla parametrar med automation...betydligt mer behändigt än att pilla med midi i key editor tycker jag.

Då klickar du bara på W i Groove Agent så kommer det automatiskt upp ett spår i projektfönstret. Avmarkera sen W och klicka på R så kan du gå in i spåret "VST Automation" och välja exakt vilka parametrar du vill automatisera. Du kan byta stil mitt i låten, programmera exakt vilka fills du vill ha, muta trummor osv...helt suveränt!!!

Du får dessutom upp 4 strippar i mixern som motsvarar output i GA där du kan styra vilka trummor som ska gå till vilken strip, sen är det hur enkelt som helst att lägga på effekter...

...tycker iaf jag...

/Jan Olof

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack jokron! Där fick jag för att jag inte tagit mig tid och tålamod att läsa manualen ordentligt..  😄

Du kanske är ingenjör som jag...när inget annat fungerar får man nedlåta sig till att läsa manualen... 🙂

/Jan Olof

🙂 Är sån också. Varför tycker man att det är lite pinsamt att behöva titta i maualen för? Man är ju på barnslig så det liknar ingenting egentligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack jokron! Där fick jag för att jag inte tagit mig tid och tålamod att läsa manualen ordentligt..  😄

Du kanske är ingenjör som jag...när inget annat fungerar får man nedlåta sig till att läsa manualen... 😉

/Jan Olof

Ingenjör är väl en av titlarna man burit i sitt liv, än om jag inte tagit den formella vägen dit. 😄

Jag tror man ser det lite som ett nederlag för att man inte är intiutiv nog att lyckas utan manual, inte lika tajt med tekniken typ... fast numera ser jag det mer som att det är produkten som inte är intiutiv och användarvänlig nog, snarare än att det är mitt fel. Många produkter görs ju av tekniker för tekniker, och ju mer man lämnar tekniken och blir en vanlig användare desto mer påtagligt blir det. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Använd automationen istället för midi, du kan styra alla parametrar med automation...betydligt mer behändigt än att pilla med midi i key editor tycker jag.

Någon som kört GrooveAgent i Sonar 3? Jag får inte ut något midispår, och det finns ingen möjlighet att välja GrooveAgent som input på midispåret... bara output... har meckat en del men inte fått någon ordning på det?

Inte heller "automation". Reagerar inte som du beskrivit i ditt inlägg Jokron. Är det för att VST-converter eller vad det heter i Sonar inte klara detta?

Redigerat av tardwe
Link to comment
Dela på andra sajter

Att låta ett VSTi skapa ett midispår med sin output är en funktion som bara finns i Cubase, om jag kommer ihåg rätt...

Med andra ord går inte Groove Agent att använda med Sonar? Eller finns det något annat sätt att få ut ljudet än till midi?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får ju ut GA's ljud på samma sätt som från alla andra VSti, så det amtagligen fungera. Jag vet inte ett smack om Sonar, så mer kan jag nog inte säga... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Att låta ett VSTi skapa ett midispår med sin output är en funktion som bara finns i Cubase, om jag kommer ihåg rätt...

Vilket vad jag förstår beror mycket på knepigheter i Steinberg's VST standard. Jag vill minnas att nån developer skrev lite om just detta på KvR-VST. Detta gör också att få lägger till stöd för MIDI output. Vilket egentligen är väldigt synd, ett bra värdprogram skulle kunna utnyttja detta på ett sätt som skulle likna modulariteten i Reason. Genom att kunna koppla modulationskällor som MIDI output till bestämda MIDI parametrar skulle ett LFO i Albino kunna styra panorering i HaLion o.s.v. Då skulle lite mer exotiska funktioner som Sidechaining vara möjligt med i stort sett vilka pluggar som helst.

Nåja, jag svamlar och drömmer. Men en vacker dag kanske ett värdprogram dyker upp som uppfyller mina önskemål.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Nåja, jag svamlar och drömmer. Men en vacker dag kanske ett värdprogram dyker upp som uppfyller mina önskemål.

/Majken

Yeah sure 😆

Vi får väl ta och slå våra påsar ihop och göra ett eget Majken. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi får väl ta och slå våra påsar ihop och göra ett eget Majken. 😆

Heh, låter som en plan 🙂 - Jag insåg förresten just att det borde vara möjligt att göra en plugin som spottar ur sig MIDI med SynthEdit. I såna fall borde det gå göra ett MIDI LFO som man kan skicka till valfri MIDI parameter. Vem vet, kanske går. Värt ett försök iaf 🙂

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...