Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag är helt ny på allt vad mikrofoner innebär. Jag har hållt på med massa olika stilar inom musik(har hållt på i snart 9 år med producering) men aldrig med riktig mikrofon(om jag spelat in nått har det varit med min billiga datormic), men nu har jag köpt ett M-Audio 1010LT ljudkort för att jag ska kunna spela in med en riktig mikrofon sen i framtiden - möjligtvist efter jul nångång då jag kommer köpa mikrofon.

Vad behöver man för att få en mic o fungera då? Räcker det med detta ljudkort eller måste(!) jag köpa ett mixerbord?

Själva micken lutar åt att bli en Studio Project B1 då det snackas så passa mycket om det. 😄

En till OffTopic sak. Hur stavar man mikrofon i alla dess former? Mikrofon vet jag men förkortning mic/micen, mick/micken eller mik/miken?

Tack i förhand. 🙂

Annons
Postat (redigerat)

Nu kan jag inte just ditt ljudkkort, men det du behöver är en pre-amp om det inte är inbyggt i ljudkortet. Den förstärker helt enkelt micksignalen då den annars skulle vara väldigt svag. Sedan finns det i grund och botten två olika sorters mikrofoner, det är dynamiska och kondesator. Kondensatormikrofoner behöver fantommatning om ingen extern nätdel medföljer så det får du också kolla på din pre-amp. Sedan finns det olika upptagningsförmågor på olika mickar, vissa är väldigt riktade och vissa tar upp allt runtomkring. I ett rum som är dålig akustik skall man i första hand kanske satsa på en mikrofon som inte tar upp alldeles för mycket av rummet.

(jag skriver mikrofon, eller micken, sen får väll en språkpolis komma in och säga hur man SKALL skriva)

Hoppas detta gav dig lite mer kött på benen iaf 🙂

//Anders

EDIT: förtydligande....du behöver alltså inget mixerbord

Redigerat av Gizmozis
Postat (redigerat)

Ok, jo det finns två st preamps i ljudkortet utan fantommatning.

När jag kollar runt på musikbörsens hemsida ser jag att alla dynamiska mickar ser ut som typiska "Stage"-mickar. Jag som enbart vill spela in i min hemstudio trodde jag var tvungen att ha en Kondensator-mic. Vad är skillnaden på ljudet mellan dessa två? Jag skulle vilja ha en mic som tar in så lite bakrundsljud som möjligt.

Edit: Jag har nu hittat en mic som heter Shure SM58-LCE.

Redigerat av peterthegreat
Postat

Skillnaden mellan en dynamisk och kondensator mick är lite knepig att förklara.

Kanske kan säga att man får ett lite "närmare" ljud med kondensatormick. Generellt sätt.

Jag anser att en kondensator mick (typ SP B1) låter mycket bättre

än en dynamisk (typ SM58) i studiosammanhang. Självklart beror det på

vad man ska spela in, men jag utgår från typ sång, akustisk gitarr, gitarrstärkare osv.

Om jag var du så skulle jag satsa på att köpa ett paket med en mick och en preamp.

Paketet med Studio Projects B1 micken och VTB-1 preampen är mycket prisvärt enligt mig.

Postat (redigerat)

Om du skall ha till sång och akustisk gitarr så skulle jag nog råda dig till en kondensatormikrofon i studiosammanhang. Men det är bara min åsikt och i vissa fall skulle jag använda en dynamisk. Om du är lite snäll mot dem i musikaffären så kan du nog få låna hem kanske tre - fem mikrofoner som du är intresserad av och göra en testinspelning för att se vilken som passar just dig. Vi kan alla sitta här och lovorda mikrofoner (oftast de vi själva äger), men i slutändan är det din röst och din gitarr som skall spelas in och dina öron som skall godkänna resultatet. Jag vet att det är ett tråkigt svar och att du önskar att man bara kunde säga----den här micken skall du ha, men tyvärr så är nog sanningen inte så enkel.

//Anders

DENNA sida kan nog hjälpa dig lite också med valet av mikrofon så du vet skillnaderna på de olika upptagnings områdena, här får du också en bild av alla namn du kommer stöta på nu när du ger dig ut i mikrofonträsket 🙂

Redigerat av Gizmozis
Postat

...och med oförtröttlig envishet, så tipsar jag om min testsite, där du kan hämta smakprov på hur över 100 olika micar kan låta under så nära identiska förhållanden det går att få. 🙂

Har du en preamp utan fantommatning, så kan du använda en dynamisk mic - eller en rörmic. Rörmicen har nämligen en egen nätdel, så den behöver inte fantommatning från preampen. Vill du använda en kondensatormic utan rör, så kräver den dock fantommatning - och i så fall får du skaffa en extern preamp med fantommatning och så kopplar du in preampens utgång på en lineingång på ljudkortet i stället.

En kondensatormic tar som regel upp mer rumsljud - så har du ett rum som låter illa, kan det vara smartare att köra med en dynamisk (exempelvis Shure Beta58A, som jag tycker låter mycket trevligare än den uråldriga SM58). Om ditt rum däremot låter ok, så skulle jag alla gånger välja en kondensatormic i stället.

Hur man stavar? Lite som man vill... 😊 Jag är skadad av alldeles för många år i engelskspråkiga forum, newsgroups och mailinglistor (innan det började komma vettiga svenskspråkiga forum), så jag brukar förkorta det "mic" och "micen". "Mik" och "miken" ser helknäppt ut, tycker jag - så "mick" och "micken" borde troligen vara det som kanske är mest korrekt...? 😱

Postat

Aha tack för alla svaren alla. 😉 Nu känns det som man förstår det viktigaste av allt och jag är inte lika förvirrad nu som innan. 🙂

Kanske blir en rörmick av något slag då om priset ligger bättre än en extern preamp + mick om jag nu får chansen att prova och inte är nöjd med en dynamisk mick.

Jag ska kolla in alla sajter ni skrev också så e man som fisken i vattnet sen.

Än en gång, tack för hjälpen. 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.