Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjo pÄ er dÀr ute,, Àr sÄ jag var pÄ en Dark Trankquillity konsert för ett tag sen, Àr ett av mÄnga band man gillar, jag sÄg och har lÀst om att dem anvÀnder v-amp pro och tÀnkte höra om det Àr nÄgon elr nÄgra som kunde lÀgga upp nÄtt ljud ex pÄ hur den lÄter gÀrna med och utan andra instrument.

Var inne pÄ deras hemsida men fanns inte sÄ mkt ex.

Annons
Postat (redigerat)

V-amp pro lÄter precis son "vanliga" v-ampen. Den brusar som bara den men med lite inbyggd noisegate försvinner det. Skillnaden mellan v-amparna Àr bara i princip bara utgÄngarna. Pro'n har digital utgÄng.

V-ampen Àger ut de flesta hÄrdvaro ampsimulatorerna som finns pÄ marknaden (lÀs POD). Den lÄter inte snyggt men den sitter oftast snyggt i mix. KrÀmar du pÄ V-ampens dist sÄ Àr den tvÀrdöd efter 5000 hz, vilket Àr himla intressant, tycker jag... Testar man alla andra sÄ har de inget hi-cut filter och lÄter för jÀkligt. Fimpar man de andra vid dessa frekvenser sÄ lÄter tom Amplitube 1 riktigt svin bra.

Mitt rĂ„d Ă€r att vill du ha en mojĂ€ng som lĂ„ter metal med stĂ€rkare sĂ„ finns inget bĂ€ttre Ă€n V-Ampen att hitta. (Å dĂ„ menar jag metal Ă„ ingen rock'n roll tjafs)

Det enda V-ampen suger pÄ Àr den dÀr goa strÀng karaktÀren som man vill Ät. DÀr ligger POD:en ljusÄr framför.

V-Amp lÄter billig plast. Billig plast funkar utmÀrkt i metal. Vem behöver en fet botten nÀr den ÀndÄ ska skÀras bort i produktion?

Zauron_87: frÄgor=pm

Redigerat av freddie
Postat (redigerat)

Ja jag hÄller med. SjÀlv sÄ tycker jag att vamepen lÄter skit, MEN det beror pÄ att JAG inte kan lira. Jag gav bort min vamp till polaren och han fÄr ju till det direkt. Du kan ju lyssna pÄ mina lÄtar jag har lagt upp hÀr.

LÄt 1

LÄt 2

Redigerat av KillwithSkill
Postat

Tack sĂ„ mkt för exempel och intressanta svar.. Grejjen Ă€r sĂ„ hĂ€r jag redan nu en pod 2,0 Ă€r inte nöjd med disten kan man sĂ€ga elr jag har tröttnat ,,, det finns ju xt o gt8.. ska Ă€ven spana in dem,,,, har lĂ€st endel om vad ni tycker om Pod vs V-amp o alla tycker sĂ„ olika dĂ€rför vill jag fĂ„ en egen uppfattning smaken Ă€r ju som baken 🙂

Postat
Ja jag hÄller med. SjÀlv sÄ tycker jag att vamepen lÄter skit, MEN det beror pÄ att JAG inte kan lira. Jag gav bort min vamp till polaren och han fÄr ju till det direkt. Du kan ju lyssna pÄ mina lÄtar jag har lagt upp hÀr.

LÄt 1

LÄt 2

Snyggt skruvat dĂ€r, lĂ„ter klart bĂ€ttre Ă€n Behringer rykte... 🙂

Postat (redigerat)

Kul att ni diggar det. 🙂 Vill bara sĂ€ga att jag har inte kranat nĂ„t överhuvudtaget pĂ„ gitarrsoundet. Det Ă€r helt rakt, inga kompressorer eller EQ's. Det enda som ligger Ă€r UAD's Roland Dimension D som breddar det lite. 😉

Edit: Ni stavas inte Nu

Redigerat av KillwithSkill
Postat

Jag köpte en sÄdan bara hÀromdan!

Kostade 1680 kronor inklusive frakt: http://www.thomann.de/se/behringer_vamp_pro_lx1.htm

Har inte fÄtt den Àn dock... borde komma i början av nÀsta vecka.

ÖverlĂ„g sĂ„ har dom recensioner jag lĂ€st om den varit att "man fĂ„r mycket för pengarna".

• 2 veckor senare...
Postat

Har en v-amp2 och visst har den sina brister nÀr man plockar den direkt ur kartongen.

Det gÄr att fÄ bra ljud ur den men man mÄste skruva och skruva, svÄrast Àr det med dom "rena" ljuden. Jag tror jag har pillar om alla ljuden i burken mest har jag skurit bas.

Jag spelar mest nÄgon typ av metal, hÄrdrock

Postat

Kör ocksÄ pÄ VAMP2.

Skitnöjd med distljuden.

I studion tyckte ljudkillen att den brusade ganska mycket (sant!) och föreslog en POD, men jag fick

inte till rÀtta trycket med PODen.

VAMP-en ska ej anvÀndas som effektburk före en förstÀrkare (den saboterar ljudet mest).

Den ska inte anvÀndas pÄ elbas.

Och det beror nog pÄ att den har ett frekvensomrÄde utan lÀgsta bas och högsta diskant, vilket gör att den

lÄter vÀldigt bra pÄ framförallt dist-ljud.

/Mange

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.