Jump to content
Annons

Urklipning av sång (remix)


SuperViza

Recommended Posts

Jag skall göra en remix på en gammal go låt.

men jag får inte riktigt sången i låten att gå i rätt takt med mitt projekt.

arbetar i ca 135 bmp i cubase (dance remix)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Du måste antagligen göra timestretch för att anpassa det till rätt tempo...

har testat det. men det blir inte så bra bra....det finns inget annat sätt.. har för mig att någon sa att man skulle klippa loss ord vid varje takt.

men det känna inte rätt

Link to comment
Dela på andra sajter

Du måste antagligen göra timestretch för att anpassa det till rätt tempo...

har testat det. men det blir inte så bra bra....det finns inget annat sätt.. har för mig att någon sa att man skulle klippa loss ord vid varje takt.

men det känna inte rätt

Om det inte blir bra med Timestretch, så måste du klippa ut ord och flytta så att det blir rätt. Inga genvägar tyvärr...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Tjo!

Detta är ett praktexempel på vad Melodyne klarar att göra.. Du får försöka få tag på det.

Finns som vst, så funkar till cubase, men jag tycker det funkar bäst stand-alone.

Det finns bra instruktionsvideos på youtube hur man gör för att få rätt takt osv.

Hoppas du löser det 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

lättast gör du det för dig genom att klippa ur alla fraser och sätta dom rätt i tid, och sen om de hamnar ur synk med rytmerna och tempot så får du sätta ddig och timestretcha..!!!

melodyne gör ett bra jobb, men bäst får du om du kombinerar melodyne och uppklippning!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Analysera bpm på originallåten med mixmeister bpm analyzer ( http://www.mixmeister.com/download_freestuff.html ) och timestretcha från det tempo du får fram till 135 med en bra timestretchlogaritm (du kan välja olika logaritmer längst upp i timestretchfönstret). Om originallåten inte är inspelad efter klick så får du, som du sa, klippa upp vokalspåret och anpassa delarna efter ditt projekt. Det behöver inte nödvändigtvis vara exakt varje takt, prova att lägga det så att det låter rätt från början och när det börjar låta dåligt så får du gå in och hitta ett ställe lite innan som är någolunda tyst och klippa där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...