Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Nu Àr det sÄ hÀr att Minus vill ha en gitarr, och kunnig "ansvarig för ekonomin" som jag Àr sÄ vÀnder jag mig till er :rolleyes:

Vilket mÀrke, prisklass eller andra vettiga detaljer Àr att föredra?

///Plus

Annons
Postat (redigerat)

3nyasaker.jpg

Fender 2003, Highway 7000:-

Hofner_Red.jpg

Höfner 1972-73, 5000:-

--edit--

tillÀgg av höfner

Redigerat av Rockfart
Postat (redigerat)
3nyasaker.jpg

Fender 2003, Highway 7000:-

men dra mig vertikalt över grÀsmattan, mitt konstverk pryder hammagrellas cd-omslag :rolleyes:

Vilka typer av guror bör man lÄta bli att titta pÄ?

///Plus

Redigerat av Plus & Minus
Postat

Jag personligen Àr inte sÄ fötjust i Cort gitarrerna.

Om du ska ha en akustisk sĂ„ ska jag verkligen rekomendera Taylor. Dom Ă€r verkligen as-kalas. Äldre ibanez gitarrer brukar ocfta vara billiga och dom har ett mjukare sound Ă€n dom nya. Allt beror pĂ„ till vilken musik gitarren Ă€r avsedd för. Ska du ha ett rĂ„are och krispigare ljud sĂ„ gör ju gibson fina humbuckerguror.

MVH//Kenny

Postat
Haha ja dÄ ska du lÀtt ha en Fender strata med humbuckers.

DĂ€r har du skate rock :rolleyes:

Var kan man finna en fender strata med hummbuckers *vad det nu kan vara* enklast, utan att behöva göra en omstÀndig googlesökning?

///Plus

Postat (redigerat)
Hur mycket har du tÀnkt punga upp med?

Humbuckers Àr en typ av gitarrmick...

Som det ser ut nu sÄ Àr det en summa pÄ lÄt sÀga 7000:- som gÀller.

Edit: Tack för humbuckersförklaringen :rolleyes:

///Plus

Redigerat av Plus & Minus
Postat
du ska som sagt ha en fender med humbuckers :rolleyes:

Är det inte sĂ„ att fenders Ă€r lite "ska vi sĂ€ga" för vanligt för att det ska bli unikt.

Och hur skulle man gÄ till vÀga för att komma runt denna faktor, finns det frÀsiga effekter som kan lösa detta dilemma med?

///Plus

Danny Cort (oregistrerad)
Postat
Är det inte sĂ„ att fenders Ă€r lite "ska vi sĂ€ga" för vanligt för att det ska bli unikt.

Och hur skulle man gÄ till vÀga för att komma runt denna faktor, finns det frÀsiga effekter som kan lösa detta dilemma med?

///Plus

JodÄ.

Jag har senaste amplitubepaketet.

Postat

///Plus

sen nÀr blev skejtrock unikt?

Postat

///Plus

sen nÀr blev du mogen?

///Minus

Postat

Unika gitarrer köper man i japan :rolleyes: - GĂ€rna utformade som Ă€nglavingar, blommor och annat gött. Gitarrer som fĂ„r Prince "The Sign" gura att se ut som en svensson yxa helt enkelt 😏

/Majken

Postat

Nu Àr det mer fenders ljudkaraktÀr som jag ifrÄgasÀtter mer Àn sjÀlva designen, men visst, en gura som ser ut som pikachu hadde ju gjort sitt, det ska man inte sticka under stolen med :rolleyes:

///Plus

Postat
du ska som sagt ha en fender med humbuckers 😉

///Plus

sen nÀr blev du mogen?

///Minus

sen nÀr blev du scizo? Du missar poÀngen. Först frÄgar du efter en gitarr typ skejtpunkt, och sen frÄgar du efter nÄgot unikt. Det Àr liksom att sÀga emot sig sjÀlv. Som en unik volvo 240 eller motsvarande. Har du 6-7 000 att lÀgga ut kan du fÄ en rÀtt schyst gitarr om du letar lite pÄ begagnatmarknaden och i ditt fall Àr en fender med humbuckers ett aldeles utmÀrkt alternativ. DÄ fÄr du ett bright crispigt ljud med lite mer botten Àr med single coils. SjÀlv spelar jag pÄ en musicman som har splitbara humbuckers vilket innebÀr att jag har bÄda. Dock Àr det med minst lika viktigt vilken stÀrkare du har och var du placerar micken, vilken mick du anvÀnder och vilket rum du spelar in och hur du spelar sÄklart. Vill du ha nÄt unikt kan du alltid prova att köra en mandolin med piezomicrofon genom en mesastack. Det lÄter rÀtt skoj faktskt.

Postat (redigerat)

En Epiphone SG Special, nypris 2 lakan, komplett med bra mekanik och dubbla hammarbankare. Köp till ett set dadarrio 09 och höj hammarbankarna allt vad det gĂ„r. Köp till en "tubescreamer" alternativt gör en "Who-are", dvs "slajsa" högtalarmembranet pĂ„ tolvorna med ett rakblad frĂ„n konan och ut, hehe (ta inte det sista alternativet pĂ„ allvar trots att det har verklighetsanknytning). HĂ€r blir skatepunk sĂ„ det rĂ€cker och blir över till barnbarnen ocksĂ„. 🙂🙂😉

Redigerat av slaptap
Postat
... alternativt gör en "Who-are", dvs "slajsa" högtalarmembranet pÄ tolvorna med ett rakblad frÄn konan och ut ...

OT:

Tror nog att det var The Sonics som började med detta.

Innan det fanns sjyssta distpedaler sÄ högg de hÄl i sina koner med ishackor.

denton (oregistrerad)
Postat

Ett tips om du vill ha en Fender liknande gitarr med humbucker, köp en beggad fender ( eller fender kopia ) införskaffa seda en hotrail mick och byt ut original micken pÄ gitarren. För hotrail micken Àr som en humbucker bara att den passar dÀr den gamla singelcoil micken satt.

Stinkey (oregistrerad)
Postat

Sen mĂ„ste jag sĂ€ga att det unika och egna "soundet" sitter i fingrarna och inte sĂ„ jĂ€tte mycket i gitarren. Givetvis har du ett grundljud i instrumentet, men det viktigaste grundljudet sitter mellan öronen nĂ„gonstans och gĂ„r ut i hĂ€nderna osv.... 🙂

Postat

Helt rÀtt det mesta sitter i hÀnderna (och huvudet) ;o)

LĂ€ste i en gammal gitarr tidning en intervju med Ted Nugent hur besviken

han var efter att ha provat Eddie Van Halens gitarr rigg...

Postat

Nu har vi bestÀmt oss för 2 eventuellt 3 Standard Double Fat Strat guror, vilket tar oss till steg 2; vilka effektboxar och stÀrkare ska vi lÀgga fokus pÄ?

Visst Àr dessa sisstnÀmda enheter upp till var enkelt smak, men har ni nÄgra favoriter?

///Plus

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.