Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag har redan gjort en tråd om min nyligen impulsköpta ML51, men nu har jag fått den i brevlådan, och behöver lite hjälp med att få liv i den.

För det första följde inte kabeln med, vilket jag trodde den skulle.

Alltså har jag nåt som liknar en 3-polig mini-DIN-hane (eller kanske faktiskt är en sådan).

Det är väldigt lätt gjort att löda om trådarna till en annan kontakt rent fysiskt, men om jag skulle bara flytta om trådarna till t ex en tele, skulle det då funka?

Sen undrar jag även över ett visst tomrum inuti miken.

DSC05861.jpg

Där den gråa klumpen sitter på bilden sitter det nämligen inget alls i min mik. Det ser ut som ett batteri på bilden, och det ser ut som att det ska sitta ett batteri i det lilla tomrummet. Frågan är bara vad för batteri? Någon som har nån aning?

Mikrofonen är tillverkad 1987 i ryssland, så jag tänkte att det finns en viss risk för att standards har ändrats.

Och är det nån stor risk att jag råkar ha sönder miken om jag t ex testar med fel batteri?

Pussochkram.

Annons
Postat
Hej!

Jag har redan gjort en tråd om min nyligen impulsköpta ML51, men nu har jag fått den i brevlådan, och behöver lite hjälp med att få liv i den.

Alltså har jag nåt som liknar en 3-polig mini-DIN-hane (eller kanske faktiskt är en sådan).

Det är väldigt lätt gjort att löda om trådarna till en annan kontakt rent fysiskt, men om jag skulle bara flytta om trådarna till t ex en tele, skulle det då funka?

DSC05861.jpg

Där den gråa klumpen sitter på bilden sitter det nämligen inget alls i min mik. Det ser ut som ett batteri på bilden, och det ser ut som att det ska sitta ett batteri i det lilla tomrummet. Frågan är bara vad för batteri? Någon som har nån aning?

Mikrofonen är tillverkad 1987 i ryssland, så jag tänkte att det finns en viss risk för att standards har ändrats.

Och är det nån stor risk att jag råkar ha sönder miken om jag t ex testar med fel batteri?

Pussochkram.

Det ser ut som en kondensator som sitter inuti micken, vilket antyder att micken är aktiv (behöver spänningsmatning). Bandmickar är (i regel) passiva

En annan lustig grej är att kroppen påminner om MD421. En dynamisk mikrofon från Sennheiser.

Sennheiser02.jpg

Postat (redigerat)
Det ser ut som en kondensator som sitter inuti micken, vilket antyder att micken är aktiv (behöver spänningsmatning). Bandmickar är (i regel) passiva

Menar du då att det är ett batteri som saknas?

En annan lustig grej är att kroppen påminner om MD421. En dynamisk mikrofon från Sennheiser.

Haha, ja jag vet.

Var hos en jättekonstig gubbe här i grannskapet som har en såndär härligt jätterörig elektronikaffär.

Han vägrade tro på att oktava faktiskt gör egna bra mickar och att detta inte var en "dålig rysk kopia" av sennheisermikarna.

Lustig farbror.

Claes:

Ärligt talat så säger mig inte de där kopplingsschemana (eller hur nu det kan tänkas böjas) mig speciellt mkt.. Kan man läsa ut vad det ska vara för batteri i t ex?

Edit: Nu såg jag att det stod nåt om 1.5V där. Kan det vara batteriet?

Sen tänkte jag på det där med fantommatning. På bilderna jag såg var det en kabel med. Den såg jävligt original ut, men den var till monotele, så det kan väl inte vara menat att den ska fantommatas från grunden?

Och om det är 1.5V det ska vara så är det väl helt fel spänning med fantomen?

Tack så mkt för svaren btw 😮

Redigerat av mimla
Postat (redigerat)

Precis!

Där det står 1.5V är batteriet - och det verkar som om det bara finns en signal ut - alltså obalanserat, enligt det schemat. Signalen tar du alltså där det står Out - och jorden vid minuspolen på batteriet.

Jag skulle nog använda det ursprungliga schemat - och inte ge mig på det med fantommatning, om inte någon som behärskar hur sådant ska vara kopplat, kan bekräfta att det är ok... Det blir i alla fall en balanserad ut med det shcemat, så visst hade det varit trevligare med det, men det känns som sagt osäkert på grund av spänningsmatningen.

Du bör nog har en preamp med ordentligt mycket gain...

Lustig farbror du hittade... Oktava har ju tillverkat mikrofoner sedan Hedenhös, så man tycker att han borde ha känt till dem... 😊 1927 började de med att tillverka radiokomponenter och 1936 tillverkade de sina första mikrofoner, men namnet Oktava tog de inte förrän 1946 - och 1949 började de exportera micar.

Redigerat av Claes
Postat
Precis!

Där det står 1.5V är batteriet - och det verkar som om det bara finns en signal ut - alltså obalanserat, enligt det schemat. Signalen tar du alltså där det står Out - och jorden vid minuspolen på batteriet.

Jag skulle nog använda det ursprungliga schemat - och inte ge mig på det med fantommatning, om inte någon som behärskar hur sådant ska vara kopplat, kan bekräfta att det är ok... Det blir i alla fall en balanserad ut med det shcemat, så visst hade det varit trevligare med det, men det känns som sagt osäkert på grund av spänningsmatningen.

Du bör nog har en preamp med ordentligt mycket gain...

Lustig farbror du hittade... Oktava har ju tillverkat mikrofoner sedan Hedenhös, så man tycker att han borde ha känt till dem... 😊 1927 började de med att tillverka radiokomponenter och 1936 tillverkade de sina första mikrofoner, men namnet Oktava tog de inte förrän 1946 - och 1949 började de exportera micar.

Gött då. Får hoppas att det fortfarande görs 1.5V-batterier i samma storlek då. 😄

Jag tror nog att det är ganska mycket kräm i vår preamp. Hoppas det iaf.. 🙂

Ja han är superkonstig. Han säger typ samma saker hela tiden, och har VÄRLDENS röra i sin affär. kanske 70% av ytan är helt full med lådor och apparater ända upp till taket. hah

Efter ett tag kom han dock på att han nog kanske sett nån rysk mik på tv nån gång för länge sen.

• 2 år senare...
Postat
Hej!

DSC05861.jpg

Pussochkram.

Hur gick det undrar jag då? så här några år efteråt..

Håller på själv och i forskningens vägnar är det här man hamnar!

Fick du mikrofonen att fungera? I så fall, vilket schema användes?

Har du kvar en ofungerande mikrofon innehållande mycket reservdelar kanske?..

Har aldrig forumerat tidigare, så tala gärna om -om jag gör fel

Vänliga hälsningar

Johan

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.