Jump to content
Annons

Är sugen på en 4-strängad elbas...vilka är bra?


ChrioN

Recommended Posts

Tänkte att en elbas lär ge en rejäl kreativitetsboost för mig..

Men jag har lite frågor:

1: Vad är det som skiljer dyra (20.000kr) basar från billiga (2000kr)?

2: Finns det någon sida på nätet där man kan höra hur vissa modeller låter?

3: Vilket märke är bra/bäst? Yamaha, Ibanez, Fender m.m.?

4: Skiljer sig ljuden mycket mellan modellerna? Yamaha har typ 20st olika modeller i 2000-klassen..

edit: tänkte line'a, om det gör någon skillnad i val..

Redigerat av ChrioN
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

1. En bas för 20000 är för det allra mesta inte 10 ggr bättre än en bas för 2000 - från 6-8000 upp till 20000 är det mest smådetaljer som skiljer. Det dyrare instrumentet har framförallt bättre mickar/elektronik och hela instrumentet känns mer välgjort. Träet är också av högre kvalitet på dyrare basar.

2. Vet ej

3. Det är helt och hålelt en smaksak och beror förmodligen på vilken typ av musiksmak du har. Till pop/rock/blues/jazz är ju Fender Jazz- och Precision-bass riktiga klassiker (som jag gillar). Precision-basen är "the" rockbas om man säger så 😕

För hårdare/tyngre musik gilalr många yamaha/ibanez. Dem är jag personligen inte så insatt i.

4. Det som gör störst skillnad i ljudet är mickarna. Det finns tre huvudtyper kan man väll säga: Singelcoil, Humbucking (Humbuckers) och aktiva mickar. VIlken av dem du gilalr är en smaksak... gå till en musikaffär och testa!

Link to comment
Dela på andra sajter

Här var ju faktiskt en tråd här på forumet bara en kort tid sedan angående basar. Men vad jag tycker är viktigast är genomgående hals, bra justeringsmöjligheter och grov mekanik. Träslag och elektronik kommer i andra hand. Personligen föredrar jag basar från Ibanez som generellt håller en bra kvalitet och uppfyller ovanstående kriterier. Dessutom har de ett ganska brett utbud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv köpte jag mig en sådan här som komplement till min gamla ombyggda Ibanez Fender Jazz kopia.... 🙂 ALLA (inkl. mig själv) som testat den tycker den är kanonbra, massor av recensioner på webben säger att den är det absolut bästa man kan köpa för under 5000:- , det enda som behövs göras är att slipa ned banden lite på halsen, lite vassa är dom annars.

OLP MM2

den kostar 3195:- på musikbörsen...men det går säkert att pruta 😉

// Thomas

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också hört att OLP:n ska vara bra, har dock inte testat den själv.

Det ska ju vara en kopia av MusicMan Stingray, och den är kanonbra, spelar själv in mina låtar med en sån.

MusicMan kostar ju en hel del, så kolla in OLP.

Det är förresten lite tyngre rock jag använder den till.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Det finns en enda bas som är värd namnet. Den är både snygg, lättspelad till alla stilar och är härlig på alla sätt.

Rickenbacker 4001 är namnet. Jag har dock bara en sådan numera... :rolleyes:

Den röda sålde jag strax efter att mitt gamla band splittrades, så nu har jag bara den svarta kvar...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan ju rekommendera en bas jag köpte, nämligen Cort Action Bass. Cort anses ju vara ett "Skitmärke" av många men jag verkar fått ett bra exemplar 😄

kostar ju bara 2600 på förstärkardoktorn (ifall det finns några kvar) så det är ju inte så fruktansvärt dyrt 😄

sen kan även tilläggas att jag inte är basist från början utan gitarrist :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

allright...ska nog dra och prov lite olika...vilka har mest basar (helst yamaha) här i göteborg? jam? musikbörsen? annan?

Kolla runt så mycket du kan. Se till att hitta något du gillar. Priset behöver inte vara högt. Jag känner en kille som bla spelat med kombandet i famefactory (jobbade sist jag träffa honom nästan helt som frilans). Han hade en fender för 20 papp. Sen köpte han en skitbas för 500 kr av min flickvän, bytte hals och plats på mickarna. Nu använder han den i stället för Fendern.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...