Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Vet inte vad som krÀvs för att folk ska fÄ upp öronen för seal? Idol kanske Àr bÀttre?

Skit i det yberproddade ljudet, skit i att det Àr stort sÄngljud, skit att det Àr fett och modern disco.

Men lyssna pÄ hans moll/dur-krockande melodier.

Det lÄter som nÀr det begav sig nÀr killen med ballen slog igenom vintern 90-91 med crazy!

Postat

Har faktiskt inte lyssnat sÀrskilt mycket pÄ Seal men jag har som alltid tyckt att han gör intressant musik. Kommer ihÄg nÀr Crazy kom, den lÄten Àr ju helt fantastisk.

• 2 mĂ„nader senare...
Postat (redigerat)

Verkligen ingen som hört nya plattan?

Va fan har ni för musikintresse? 😄

Adam Tensta, Salem Al Fakir ???

Aja, förmodligen den sista att gilla seal....

If It's In My Mind, It's On My Face

Amazing Bill Hamel Vocal Mix

Just like before

Loaded

System

Ă€r mina favoriter.

If It's In My Mind, It's On My Face Ă€r sĂ„ jĂ€vla snyggt uppbyggd. Grymma guror och fett sĂ„ngljud. Och hans suss och dur/moll-brytningar fĂ„r iaf min balle att resa. JĂ€vla as att hitta melodier! đŸ„°

Redigerat av KillwithSkill
Postat

Jag tÀnkte svara för jag har precis i dagarna lyssnat in mig pÄ denna

skiva i studie-(och studio-)syfte!

Annars har jag inte lyssnat pÄ Seal sen första plattan med Crazy.

HÀr Àr lite spontana kommentarer frÄn mig.

1. If It's In My Mind, It's On My Face

Mycket bra lÄt tycker jag. Snyggt arr och melodier. Bra balans.

Intressant att starta trummorna först efter första refrÀngen.

Det Àr syntigt pÄ samma gÄng som det inte Àr det. Gitarrerna hjÀlper

nog till att fÄ det att kÀnnas mer pop/rock Àn syntigt och disco.

2. Amazing (Thin White Duke Edit)

Ganska bra lÄt. Inledningen faller inte mig i smaken.

Det Àr samma slinga i vers och refrÀng. Melodin i

refrÀngen Àr bra och behÄllningen i lÄten. Kraftigt pumpande med

side-chaining (hmm) pÄ syntackorden mot kicken - lÄter vÀl helt ok.

Snygg tamburin i refrÀngen!

3. Just Like Before

Lite svÀvande lÄt. Inte lika stark som de tvÄ första enligt mitt tycke.

VÀldigt mycket reverb pÄ sÄngen...

KÀnns lite loop över detta - slutet förstÀrker den effekten.

4. Loaded

Snygga melodier och ackordbyten i versen tycker jag.

Dramtiskt som refrÀngen slutar, men kÀnns inte 100% genomarbetat, utan

hade kunnat bli mer effektfullt med lite annat arr (om man jÀmför med

lÄt 1).

5. Wedding Day

TrÄkig lÄt och trÄkigt arr, tycker jag, sÄ jag har inte brytt mig om den.

6. System

TrÄkig vers, men mycket bra refrÀng.

7. Dumb

Ploppigt och syntigt... gillar inte lÄten heller.

8. The Right Life

Lite klyschigt med vÄgot som intro, men sedan tycker jag introt tar sig

och Àr riktigt bra. Inte sÄ roligt lÄt tycker jag, men ok.

Instrumentala hooken efter refrÀngen funkar mycket bra!

Gillar kicken och "snaren".

9. Rolling

KÀnns som en typisk Seal-lÄt.

Vet inte riktigt om orkesterpukorna var rÀtt val...

10. Immaculate

Seg lÄt som inte intresserade mig.

11. Amazing

Nej, helt fel sound i introt, för tunn synt dÀr.

RefrÀngen funkar förstÄs fortfarande.

NÄgra allmÀnna observationer jag gjorde:

- det Àr vÀldigt mycket diskant pÄ allt, sÀrskilt pÄ sÄngen - lite för mycket tycker jag

- kicken och basen gÄr inte sÄ djupt (inte vad jag hör i mina KRK RP8 i alla fall), utan

punchen ligger mycket högt upp i basen. NÀstan ingen lÄgbas alls vad jag kunde mÀrka.

- jag gillar syntmattorna pÄ t ex lÄt 1, 2, 6 och 8 - slags syntstrÄkar dÀr lÄgpassfilter varieras.

Antagligen uppbyggda av flera lager? Bas och lÄg mid verkar ocksÄ vara starkt beskuret?

- Seals fantastiska röst gör mycket av skivan, och resten Àr hans karaktÀristiska ackordbyten/melodier

Pierre

• 1 Ă„r senare...
DieHard (oregistrerad)
Postat

Ja jag sitter hĂ€r och bara vĂ€ntar pĂ„ att Idol ska sĂ€ndas igen sĂ„ jag sen fĂ„r ladda....nej jag menar gĂ„ ut Ă„ köpa plattan och sen nĂ€r jag tröttnat pĂ„ den sĂ„ ser jag fram emot nĂ„n julskiva med Carola som Ă„rlig tradition och sen Ă€r det ju snart för melodifestivalen och sen snart igen Ă€r det dags för Idol igen. Ja kan det bli bĂ€ttre? 🙂

Postat
Ja jag sitter hĂ€r och bara vĂ€ntar pĂ„ att Idol ska sĂ€ndas igen sĂ„ jag sen fĂ„r ladda....nej jag menar gĂ„ ut Ă„ köpa plattan och sen nĂ€r jag tröttnat pĂ„ den sĂ„ ser jag fram emot nĂ„n julskiva med Carola som Ă„rlig tradition och sen Ă€r det ju snart för melodifestivalen och sen snart igen Ă€r det dags för Idol igen. Ja kan det bli bĂ€ttre? 😄

Glöm inte rixfmplattorna pÄ statoil oxÄ...

DieHard (oregistrerad)
Postat
😄 Ja inte att förglömma. Som mellanmĂ„l i vĂ€ntan pĂ„ det övriga. Eller som gamla minnen frĂ„n 70-talet med kassetter som innehöll kassa covers man köpte pĂ„ mackarna. Fib Aktuellt och nĂ„gra till porrblaskor hade vĂ€l sĂ„na ocksĂ„ om jag inte minns helt fel? 😄 Det var ju en del bilder pĂ„ kassettomslagen med lĂ€ttklĂ€dda brudar pĂ„. â˜ș
Postat

Fibban var vÀl ingen porrblaska!? Lite nakna kroppar Àr vÀl inte porr... Eller var dÀr en del boinking med dÀri? Minns inte... för "ung", alternativt, för lÀnge sedan.

DieHard (oregistrerad)
Postat

NjÀ inte med dagens mÄttmÀtt men dÄ rÀknades den vÀl som det. Det var ju mest bara nakna bilder pÄ tjejer i fibban och aktuellt rapport, och nÄgra till jag inte minns namnet pÄ, pÄ den tiden och början av 80-talet. Det var senare grova knullbilder kom in i bilden.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.