luminousoctaves Postat 13 november 2007 Postat 13 november 2007 Hej, jag har tvĂ„ frĂ„gor som berör den numera utdöda kontaktstandarden DIN. (Jag Ă€r helt fresh hĂ€r pĂ„ Studio Forum, sĂ„ pĂ„peka gĂ€rna om jag gör nĂ„gra onödiga snedsteg.) 1. Jag plockade hem en vintage Sennheiser MD21 billigt pĂ„ Ebay i dag. âVintageâ för att den Ă€r gjort innan 80-talet (1960-tal tror jag) samt för att den inte har XLR-kontakt utan en mindre variant som vad jag har förstĂ„tt egentligen Ă€r baserad pĂ„ DIN. Det medföljer en kabel som har XLR-hane i andra Ă€ndan, den Ă€r alltsĂ„ konverterad och klar. Men jag har hört att MD21:orna krĂ€ver ganska hög matning (gĂ€rna preamp) och frĂ„gan Ă€r dĂ€rför om: 1a) Ă€r det nĂ„gon kvalitetsskillnad pĂ„ de senare MD21:orna och de gamla vintagemickarna 1b) bör man isĂ„fall göra nĂ„got mer avancerat ingrepp pĂ„ micken för att fĂ„ en finare signal i vintage MD21:an 1c) hur viktigt Ă€r preamp? har en bra mixer tillrĂ€cklig gain? 2. Jag har Ă€ven en UHER 4400 report monitor (bĂ€rbar rullbandspelare â den moderna 1979-varianten) som har en helt egen DIN-ingĂ„ng för mikrofoner; sjupolig DIN. Det Ă€r i princip bara UHER-mikrofoner som passar. Men jag har ett svagt minne av att jag sett en modifierad UHER 4400/4200 med XLR-ingĂ„ngar, sĂ„ frĂ„gorna Ă€r: 2a) Ăr det möjligt att pĂ„ ett enkelt sĂ€tt göra en XLR till DIN konverter sĂ„ att man kan anvĂ€nda XLR-mickar till UHER-bandaren. 2b) Ă€r detta isĂ„fall en lika bra lösning som att modifiera bandspelaren till XLR? Som ni kanske förstĂ„r sĂ„ vill jag gĂ€rna kunna anvĂ€nda min MD21:a till min UHER 4400. Men det verkar ju tungrott just nu, med alla konverteringar i vĂ€gen. đ Jag Ă€r en hyfsad nybörjare pĂ„ det hĂ€r med XLR etc, försöker lĂ€ra mig sĂ„ snabbt jag kan. Kan jag hitta svaret i nĂ„gon trĂ„d som redan finns, tipsa mig gĂ€rna! Och har nĂ„gon i framtiden behov av DIN-konverters sĂ„ hör av er till mig. Jag sprang nyligen pĂ„ en hel kartong full av DIN-tele, DIN-DIN, DIN-minitele, DIN-RCA etc etc. Dock inga DIN-XLR. đ tack!
trombonisten Postat 13 november 2007 Postat 13 november 2007 MD21 Àr en klassiker som tillverkats i stort sett oföröndrad sÄdÀr 50 Är. Endast kontakten har Àndrats över tiden. Micken har funnits med Tuchel, Gross-Tuchel (Gross som i stor) och numera med XLR. Det Àr en dynamisk mick, sÄ ingen fantom-matning behövs. Som vanligt med dynamiska mickar stÀller de lite högre krav pÄ förförstÀrkaren Àn kondensatoter. Men det Àr ju bara att prova om det fungerar. Hittade en servicemanual till UHER 4000 pÄ nÀtet, dÀr stÄr om vilka pinnar som skall kopplas. Enklast Àr vÀl en adapter igen. http://mb.abovenet.de/tonbandwelt/uher/4000/serva1.htm Gunnar
luminousoctaves Postat 13 november 2007 TrĂ„dstartare Postat 13 november 2007 Ang vintage MD21 vs. MD21 anno 1980+. Okej, jag tolkar dig som att det inte Ă€r nĂ„gon kvalitetsskillnad alls mellan de MD21:or med XLR och de Ă€ldre med Tuchelkontakt. Gött! DĂ„ gjorde jag ett fint kap för 13,50 USD. Att MD21 Ă€r dynamisk och inte fantommatad vet jag. Men alla mikronofer drivs ju av ström, och vad jag vet/mĂ€rkt Ă€r vĂ€l vissa mer trögmatade (âtystaâ) Ă€n andra. Eller har jag fel? Anledningen till den ursprungliga frĂ„gan Ă€r helt enkelt att min UHER-bandspelares mikrofonförstĂ€rkare mĂ„ste palla att mata MD21:an utan att ösa ur sig brus. Tack för manualen... fast jag fick faktiskt med manual och kretsschema i köpet. đ Den du lade upp Ă€r för övrigt till de Ă€ldre modellerna. De mer moderna 4400:orna som byggdes pĂ„ slutet av 70-talet Ă€r, Ă„tminstone till det yttre, betyligt mer upphottade. Och jag Ă€r inte sĂ€ker pĂ„ att kontakterna Ă€r identiska heller.
laxlaxlax Postat 14 november 2007 Postat 14 november 2007 Enklast Ă€r att du bygger en Din hane till XLR ( hona ) sĂ„ kan den skarven sitta i bandaren nĂ€r du vill anvĂ€nda XLRmickar. Och det Ă€r enkelt gjort. đ 1. HĂ€r har du dinkontakten du pluggar in i din bandare: lĂ€nk till elfa 2. Köp en kort xlr och kapa ena sidan och löd pĂ„ din-huvudet dĂ€r. Gillar DIN, oftast nĂ€r det Ă€r i farten vet man att det Ă€r nĂ„got spĂ€nnande pĂ„ gĂ„ng đ PMar dig ocksĂ„
Bo HansĂ©n Postat 15 november 2007 Postat 15 november 2007 (redigerat) Det dĂ€r med mickar och sladd/kontakt-övergĂ„ngar Ă€r inta alltid sĂ„ enkelt som man tror. Först sĂ„ Ă€r det viktigt att veta villken MD-21:a du har. Den vanliga "proffsversionen" med mini Tuchel, typ 3 pols DIN-kontakt till utseendet fast med gĂ€ngad lĂ„sning, heter MD-21-N och har en utgĂ„ng som Ă€r balanserad och lĂ„gohmig (200 ohm) Det fanns ocksĂ„ med en större Tuchel kontakt (tre platta stifft) som dĂ„ hette MD-21-2. Samt den senaste versionen med XLR kontakt som nu heter MD-21-U Men inte nog med detta, det fanns ocksĂ„ en avvikande version som var avsedd att anvĂ€ndas tillsammans med exklusivare hem-bandspelare, och hette MD-21-HL, och denna version hade tvĂ„ valbara impedanser som var balanserat 200 ohm eller 30 kohm, och har ocksĂ„ en mini tuchel, men som Ă€r ansluten pĂ„ ett annat vis Ă€n N versionen som har samma kontakt-typ. HL versionen fanns i ett enklare utförande med fast tyg-sladd i micken, kommer inte ihĂ„g vad denna hette. TĂ€nk pĂ„ nĂ€r du gör sladd/kontakt övergĂ„ngen, att du mĂ„ste ansluta kabeln obalanserad/sidjordat i kontakten som skall till din Uher 4400 Reporter Monitor bandare, som har en special 8 pols DIN-kontakt som mick-ingĂ„ng. Jag tar inte med anslutnigen i XLR-kontakten, utan pratar om kontakt-stiften i micken. N versionen enligt följande: Mick-kontaktens stift 1 anslutes till skĂ€rmkabelns innerledare som sedan skall anslutas till bandarens kontakt pĂ„ stift 3. Mick-kontaktens stift 2 och stift 3 kopplas samman och anslutes till kabelns skĂ€rm som sedan ansluts till bandarens kontakt pĂ„ stift 2. HL versionen enligt följande: Mick-kontaktens stift 3 till inerledaren, som anslutes till bandarens kontakt pĂ„ stift 3. Mick-kontaktens stift 2 skall kopplas samman med kontaktens hölje (som Ă€r det fjĂ€rde anslutnings-stiftet i denna version) och som sedan ansluts till kabelns skĂ€rm som ansluts till bandarens stift 2. LĂ„t dom 6 resterande stiften i bandspelarens kontakt vara o-anslutna, dessa extra stift Ă€r till för fjĂ€rstyrning av start/stopp, 5 volts spĂ€nningsmatning till electretmikrofon samt link/monokoppling av mick-ingĂ„ng 1 och 2. Det var vĂ€l trevligt att jag krĂ„nglade till det Ă€nnu mer för er, som sagt varför göra det enkeln nĂ€r man kan bjuda pĂ„ lite förvirring đ --Bosse Redigerat 15 november 2007 av Bo HansĂ©n
luminousoctaves Postat 17 november 2007 TrĂ„dstartare Postat 17 november 2007 Ja ja, det Ă€r bara tacka och ta emot! Uppskattar verkligen ett sĂ„ ingĂ„ende svar! Jag har förstĂ„tt att det ĂR skillnad pĂ„ MD21:orna, och att man ska vara uppmĂ€rksam. Det mĂ€rkliga Ă€r att mikrofonen som jag bjöd pĂ„ varken har modellnummer eller serienummer ingraverat. Den Ă€r omĂ€rkt, förutom Sennheiser-loggan pĂ„ membranskyddet. Vi fĂ„r vĂ€l helt enkelt se vad som dyker i brevlĂ„dan. đ Men jag antar att oavsett vilken version av MD21:an jag fĂ„r sĂ„ Ă€r den vĂ€l mkt anvĂ€ndbar... ? Ă terkommer om nĂ„gon vecka med bild och feedback. Ăn en gĂ„ng, tack sĂ„ hemskt mycket!
luminousoctaves Postat 17 november 2007 TrÄdstartare Postat 17 november 2007 HÀr Àr bilden frÄn Ebay. Om nÄgon kan dra nÄgra slutsatser sÄ hojta till.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.