Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hej alla proffs!

Jag håller på och adderar hård- och mjukvara för att skapa mig en bra grund för digital musikproduktion. Jag har bra hårdvara på plats (pc, ljudkort, mic, keyboard) men har inte valt mjukvara ännu.

Jag har en polare som har samma intresse, men som jag inte kan få att byta till pc utan han kör på sin mac och nu är vår gemensamma fråga, hur går vi tillväga om vi vill producera musik tillsammans på distans?

Önskemålet är m a o att vi har samma program, t ex Reason + Cubase, och att vi kan dela ut projekt/filer mm trots att vi sitter på olika plattformar. Är detta möjligt och i så fall, vilka program rekommenderas?

Tack på förhand!

/Anders

Annons
Posted

Hej!

Inga problem i Cubase så länge ni båda använder samma version. Projektfilerna går att läsa i både PC och MAC.

Finns inget sätt att konsolidera projektet så att det packas med alla ljudfiler dock så ni måste se till att skicka med både projekt-file och audio-mapp när ni skickar projekt mellan er.

Posted

Cubase: Som Emil sa är det inga problem sålänge ni kör samma version.

Kom ihåg att bägge måste ha ev. VST-plugins (effekter/instrument). På PC-sidan fler det fler gratispluggar än till Mac.

Vad ni kan göra däremot är att frysa spåren/exportera instrumenten till audio så kan ni bägge höra vad den andre gör.

Annars är det enklast att ni håller er till Steinbergs egna effekter och de är ju lika oavsett plattform.

Reason: Även här, inga problem sålänge ni kör samma version.

Du kan baka in lösa samplingar inuti projektfilen så det blir lätt att bolla fram och tillbaka.

Använder ni refills måste bägge ha refill-filerna. Dessa går inte att baka in i projektet.

Zippa ner alla filer och skicka med YouSendIt.

Posted
Cubase: Som Emil sa är det inga problem sålänge ni kör samma version.

Kom ihåg att bägge måste ha ev. VST-plugins (effekter/instrument). På PC-sidan fler det fler gratispluggar än till Mac.

Vad ni kan göra däremot är att frysa spåren/exportera instrumenten till audio så kan ni bägge höra vad den andre gör.

Annars är det enklast att ni håller er till Steinbergs egna effekter och de är ju lika oavsett plattform.

Reason: Även här, inga problem sålänge ni kör samma version.

Du kan baka in lösa samplingar inuti projektfilen så det blir lätt att bolla fram och tillbaka.

Använder ni refills måste bägge ha refill-filerna. Dessa går inte att baka in i projektet.

Zippa ner alla filer och skicka med YouSendIt.

Tack för infon!

Jag är som sagt novis på ovanstående program men har fått en första uppfattning via testversioner respektive Cubase LE. Jag antar att komplexiteten ökar om man börjar köra Reason-Cubase rewire i projekten? Och vad menar du med "baka in lösa samplingar"?

Tacksam för all hjälp. 🙂

/Anders

Posted

Personligen skulle jag tycka att komplexiteten sjunker med Cubase och Reason i Rewire.

Då har ni ju mjukvaruinstrument som fungerar på båda plattformarna och ett brett spektrum av olika instrumentljud.

Använder din polare Cubase LE?

Och det här med att "baka in"...

Projektfilen i Cubase har filändelsen .cpr och innehåller all information om projektet/låten - förutom audiospår som spelats in och Reason-inställningar. I samma mapp som projektfilen ligger en mapp som heter Audio. Där finns inspelningarna.

Projektfilen i Reason har filändelsen .rns och innehåller all information om Reason-racket och sequencerdata. Om du använder samplingar i låten kommer en länk till filerna att finnas i rns-filen. När din polare öppnar filen kommer Reason inte att hitta samplingarna eftersom de inte finns på samma hårddisk. Därför använder du en funktion kallad Self-contain och då sparas även samplingar inuti rns-filen. De blir "inbakade" och en enda fil innehåller både projektet och samplingar. Det är enklare att bara skicka en rns-fil istället för 1 rns och kanske 50 wav-filer.

M a o behöver du bara packa ihop .cpr-filen/Cubase audio-mapp/.rns-filen med allt Reason-relaterat.

Posted
Personligen skulle jag tycka att komplexiteten sjunker med Cubase och Reason i Rewire.

Då har ni ju mjukvaruinstrument som fungerar på båda plattformarna och ett brett spektrum av olika instrumentljud.

Använder din polare Cubase LE?

Och det här med att "baka in"...

Projektfilen i Cubase har filändelsen .cpr och innehåller all information om projektet/låten - förutom audiospår som spelats in och Reason-inställningar. I samma mapp som projektfilen ligger en mapp som heter Audio. Där finns inspelningarna.

Projektfilen i Reason har filändelsen .rns och innehåller all information om Reason-racket och sequencerdata. Om du använder samplingar i låten kommer en länk till filerna att finnas i rns-filen. När din polare öppnar filen kommer Reason inte att hitta samplingarna eftersom de inte finns på samma hårddisk. Därför använder du en funktion kallad Self-contain och då sparas även samplingar inuti rns-filen. De blir "inbakade" och en enda fil innehåller både projektet och samplingar. Det är enklare att bara skicka en rns-fil istället för 1 rns och kanske 50 wav-filer.

M a o behöver du bara packa ihop .cpr-filen/Cubase audio-mapp/.rns-filen med allt Reason-relaterat.

Tack, det låter ju onekligen som det inte skulle bli alltför mycket stök. I dagsläget sitter endast jag på en Cubase LE. Vi skall snacka ihop oss angående val av program. Efter att ha surfat runt på detta forum mm så har jag fått så mycket info om för- och nackdelar med det ena eller andra programmet att jag mer eller mindre står på noll. Antar att det i slutändan är subjektivt vilket program man gillar för alla lär kunna göra jobbet. Båda tycker dock att Reason är spännande så det som är viktigt är hur vi kan jobba med Reason i kombination med annat program (för att t ex lägga på sång).

Är du själv en förespråkare av Cubase? Jag har ju alternativet att uppgradera till Cubase Studio 4 för 2 tkr.

Jag har även investerat i en QNAP (NAS) som kan funka som FTP dygnet runt vilket underlättar när vi flyttar filerna mellan oss. Rätt coolt faktiskt...

/Anders