Jump to content
Annons

Kan jag använda JD-800:s ljud i datorn på något sätt?


8DEAMON8

Recommended Posts

Det finns ju massa olika sätt man kan göra ljud med den synthen just, den är superstor och klumpig. Det ända jag kan använda den till är till MIDI; att spela upp knapptryckningarna på datorn, inte ljuden som finns i synthen verkar gå att använda.

Varför har då en synth ljud inbyggda? Vad kan man göra med synthen egentligen? Jag skulle vilja sätta ihop lite musik med synthens ljud + lite andra från internet. Men hur kan jag ta mig till då när jag bara får ut knapptryckningarna ur midiporten?

Jag har hört att ljuden också kan följa med ut ibland med MIDIn eller hur det var. Att när man spelade piano på synthen och spelade upp midifilen på datorn sen, så skulle det bli det pianoljud som finns i datorn. Men då blir det ju inte det ljudet som är i synthen som blir uppspelat som man gärna skulle vela ha då.

Vad har man då synthens alla ljud till om dom inte går att anvädna?

Man kan ju använda alla synthens ljud och sätta ihop en hel midifil som bara passarihop med den synthen då, men det blir ju tråkigt eftersom man inte är så bra på dendära JD-800 på att programera ljuden, så man vill bara ha några stycken..

Det är ju tråkigt om jag inte kan använda några ljud ifrån den på något och enkeltbra vis: http://www.geocities.com/jd800center/

Ska det vara så mycekt krångel?

hJäLp! Någon som iallafall vill försöka hjälpa mejj?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Det finns ju massa olika sätt man kan göra ljud med den synthen just, den är superstor och klumpig. Det ända jag kan använda den till är till MIDI; att spela upp knapptryckningarna på datorn, inte ljuden som finns i synthen verkar gå att använda.

Varför har då en synth ljud inbyggda? Vad kan man göra med synthen egentligen? Jag skulle vilja sätta ihop lite musik med synthens ljud + lite andra från internet. Men hur kan jag ta mig till då när jag bara får ut knapptryckningarna ur midiporten?

Jag har hört att ljuden också kan följa med ut ibland med MIDIn eller hur det var. Att när man spelade piano på synthen och spelade upp midifilen på datorn sen, så skulle det bli det pianoljud som finns i datorn. Men då blir det ju inte det ljudet som är i synthen som blir uppspelat som man gärna skulle vela ha då.

Vad har man då synthens alla ljud till om dom inte går att anvädna?

Man kan ju använda alla synthens ljud och sätta ihop en hel midifil som bara passarihop med den synthen då, men det blir ju tråkigt eftersom man inte är så bra på dendära JD-800 på att programera ljuden, så man vill bara ha några stycken..

Det är ju tråkigt om jag inte kan använda några ljud ifrån den på något och enkeltbra vis: http://www.geocities.com/jd800center/

Ska det vara så mycekt krångel?

hJäLp! Någon som iallafall vill försöka hjälpa mejj?

Du får spela in den som audio. För några år sen var alla syntar hårdvara, utanför datorn 😳

(och nej det kan aldrig skickas ljud i midikabeln)

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får spela in den som audio. För några år sen var alla syntar hårdvara, utanför datorn 🙂

hurdå? Det blir ju säkert massa brus om man spelar in dem i Line In säkert väll? Men vilken ton ska man spela in också då? Vilken knapptryckning? ska den vara hård eller lös? Lång eller kort?

Hmm, nu behöver inte synthen äns ha några inbyggda ljud eftersom allt kan finnas i datorn?

(och nej det kan aldrig skickas ljud i midikabeln)

Totalt omöjligt? Hmm,, var det inte så att vilken ljudsort som spelas också på synthen spelades upp i datorn?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Du får spela in den som audio. För några år sen var alla syntar hårdvara, utanför datorn 🙂

hurdå? Det blir ju säkert massa brus om man spelar in dem i Line In säkert väll? Men vilken ton ska man spela in också då? Vilken knapptryckning? ska den vara hård eller lös? Lång eller kort?

Hmm, nu behöver inte synthen äns ha några inbyggda ljud eftersom allt kan finnas i datorn?

(och nej det kan aldrig skickas ljud i midikabeln)

Totalt omöjligt? Hmm,, var det inte så att vilken ljudsort som spelas också på synthen spelades upp i datorn?

Nej det blir inget brus att tala om om man spelar in synten, om man har en ok synt och ett bra ljudkort dvs.

Jag har en synt som inte ens har midi, den MÅSTE jag spela in via audio in på ljudkortet.

Och har man en synt vill man kanske använda ljuden i den och inte de i datorn.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Koppla in din JD800 med MIDI (in till datorns ut, och ut till datorns in), och dessutom tar du ett par ljudkablar och kopplar från ljudutgången till ljudkortets line in.

Du kan sedan använda den som vilken mjukvarusynth som helst, fast med skillnaden att du måste spela in slutresultatet på ett audiospår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, hmmm...

Börja med att gå till bibblan och kolla igenom lite nummer av Studio. De hade för ett tag sedan en serie reportage som hette "Från början" (eller nåt åt det hållet). Där förklaras i detalj hur man kommer igång.

Annars finns säkert liknande guider på nätet om du googlar lite.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...