Jump to content
Annons

Nytt ljudkort, Nya problem


Fumasu

Recommended Posts

Hejsan, jag har problem att installera mitt Focusrite Saffe Pro 26 i/o.

Jag har uppdaterat drivrutinerna för focusriten och kommit igenom installationen på något sätt men grejen är att när jag ska välja den som ljudenhet från kontrollpanelen så hittar inte datan Focusriten utan finns bara det vanliga Realtek som alternativ. Nån som vet hur jag ska gå till väga?

Och frstn, när jag går in på install/update på själva foxusriten, genom installations cdn så hittar den inte firmware alls när jag kommer fram till det steget, så jag kommer aldrig igenom den installationen, den stannar jämnt där "waiting for firmware to boot". Vad menas med det egentligen och varför hittar den det inte, trots at jag tagit hem de senaste drivrutinerna?

Snälla hjälp så gott ni kan!

MVH//

Thomas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Gör om allt steg för steg och skriv här vad du gör så kanske jag kan hjälpa dig.

Först och främst så har jag installerat ett PCI expresscard i min laptop med 2 st 800 firewire utgångar som är installerat klart och fungerar som det ska så gott som jag förstår det. Jag använder då en 6pin till 4pins 800 firewire kabel så att jag kan koppla focusriten till datan och en ström adapter till den så att den får ström.

När jag installerade focusriten så har jag ingenting anslutet eller kopplat utan bara cdn som jag sätter i och kör igång installationsprogrammet. Klickar nästa tills jag kommer till steget där man ska ansluta focusriten och den läser av att focusriten blivit inkopplad och övergår till steg2 där det står "Waiting for firmware to boot up" första gången jag gjorde det här så kände den först inte av det och det kom upp ett fönster att jag skulle slå av och på focusriten och klicka på OK, så jag gjorde det och det funkar inte, kom upp samma ruta igen så då drog jag ut PCI kortet och satte tillbaka det igen och klicka på OK, då funkade det och installationen blev klar, när jag gick in på Saffire så kom jag till mixerbordet och allt utan problem.

Så skulle jag gå in på ljudenheterna från kontrollpanelen och välja focusriten som standardenhet eller alltså så att det är där allt ljud och sånt ska anslutas till, men det ända som fanns som allternativ var Realtek.

Jag gick då vidare till www.focusrite.com och installerade de senaste drivrutinerna till den Saffire Pro 26 i/o som jag har och installationen gick igenom och jag startade om datorn som man skulle göra.

Jag kollade återigen på ljudenheterna, men det finns fortfarande inget focusrite där, bara realtek. Så då gick jag in på installations cdn igen och valde Installera/Update, precis som från början och gjorde alla steg igen men när den kommer fram till steg 2 ("waiting for firmware to boot up") så hittar den ingenting, hur jag än gör. Och på enhetshanteraren så finns focusriten med på listan och står att enheten fungerar korrekt.

EDIT: När jag går in på mitt Cubase SX på devices så står det på ASIO rutan att Focusrite finns med där som alternativ, men om man väljer det så står det "device is not connected to PC" och efter det, OM man går in på Saffire mixerbordet igen så står det att firewire uppkopplingen är förlorad, men försvinner när man startar om datan.

Förstår du nått, nån aning om vad jag gjort fel eller vad jag missat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du en brandvägg igång? Stäng av den tillfälligt och prova sedan att få kontakt med den igen.

//KG

Tror inte det är problemet, har inte igång internet över huvutaget såvida det inte behövs för stunden, så brandväggen är av

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller på och hjälper en annan vän med ljudkort och det här är vad vi råkade ut för:

http://www.echoaudio.com/Support/Technotes/MemoryTiming.php

Ljudkort och hårdvara är nyckfulla. Och problem kan bero på vad som helst. Men gör som Minielk och Kaptengnissel säger, stäng av så mycket annat som möjligt för att se om det är en konflikt någonstans. Lyckas du sen få igång det med minsta möjliga antal andra komponenter inblandade. Sätt sedan i dem en efter en för att se var det klämmer.

Gå också in på focusrite och se efter om det finns någon dokumentation om hårdvara som inte funkar med kortet. Kanske finns det också lösningar på att gå runt det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser att du har FireWire 800 portar i din dator. Saffire 26 i/o stödjer såvitt jag kan se endast Firewire 400 (1394a). Det är inte alls säkert att det fungerar ihop.

Anledningen att jag frågar om brandväggen är att XP ser IEEE1394 kort som nätverksförbindelse och lägger därför ett brandväggsskydd på dessa som kan sätta käppar i hjulen. Har själv ett Focusrite Saffire som gett mig en del småstrul vid installation.

//KG

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
ursäkta om jag stjäl tråden lite men jag har problem med mitt nyinköpta ESI Juli@. Jag kan inte lyssna genom hörlurarna utan antingen höger eller vänster kanal hörs beroende i vikken ingång man stoppar lurarna i.

kan nån hjälpa mig

Det är väl inte hörlursutgångar på Juli@?

Det är linje ut tror jag. Dvs vänster respektive högerkanal utgången. Det torde vara svaret på din fråga. Du får koppla in ljudkortet till en mixer eller en stereo och lyssna via den. Alternativt en hörlursförstärkare.

Link to comment
Dela på andra sajter

ursäkta om jag stjäl tråden lite men jag har problem med mitt nyinköpta ESI Juli@. Jag kan inte lyssna genom hörlurarna utan antingen höger eller vänster kanal hörs beroende i vikken ingång man stoppar lurarna i.

kan nån hjälpa mig

Det stämmer, den ena kanalen är vänster ( mono 1 ) , den andra höger ( mono 2 ). Du behöver något som sammanför de två kanalerna till ett hål ( två mono tillsammans blir stereo ) där du kan stoppa in dina lurar. Finns många varianter. Hörlursförstärkare, skarvsladdar etc. Var lite smart så hittar du på något.

Link to comment
Dela på andra sajter

ursäkta om jag stjäl tråden lite men jag har problem med mitt nyinköpta ESI Juli@. Jag kan inte lyssna genom hörlurarna utan antingen höger eller vänster kanal hörs beroende i vikken ingång man stoppar lurarna i.

kan nån hjälpa mig

Det stämmer, den ena kanalen är vänster ( mono 1 ) , den andra höger ( mono 2 ). Du behöver något som sammanför de två kanalerna till ett hål ( två mono tillsammans blir stereo ) där du kan stoppa in dina lurar. Finns många varianter. Hörlursförstärkare, skarvsladdar etc. Var lite smart så hittar du på något.

Tack för det snabba svaret!

Vart på nätet kan man hitta sånna med bra kvalité?

Mvh!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser att du har FireWire 800 portar i din dator. Saffire 26 i/o stödjer såvitt jag kan se endast Firewire 400 (1394a). Det är inte alls säkert att det fungerar ihop.

Anledningen att jag frågar om brandväggen är att XP ser IEEE1394 kort som nätverksförbindelse och lägger därför ett brandväggsskydd på dessa som kan sätta käppar i hjulen. Har själv ett Focusrite Saffire som gett mig en del småstrul vid installation.

//KG

Okej, aa ska prova med att inativera allt till att börja med då, så får jag återkomma med svar hur det blir.

Anledningen att jag valde 800 firewire är att det är enligt mig väldigt svårt att få tag på något PCI expresscards för laptops med just 400 firewire utgångar, så jag valde att köpa med 800 istället. Har inga möjligheter att ändra det just nu tyvär, men som sagt testar med inaktiveringarna

Link to comment
Dela på andra sajter

Juli@ har balanserade in och utgångar med linjenivå. T.ex. en sånhär borde funka för dig. Kvalitéten kan jag inte sia så mycket om. Använd helst kablar med stereo TRS-pluggar mellan Juli@ och förstärkaren.

Du menar en med balanserade teleutgångar? Okey typiskt att man ska lägga ett antal hundra för en sån sak men aja vad göra?

edit: räcker det inte med tex. en 2rca till hörlursutgång 6.5mm sladd istället för att inhandla en satans dyr förstärkare?

jag behöver 2 balanserade tele-kontakter till 6,5mm tele hona, en sån här http://www.thomann.de/se/cordial_adapterka...linkeklinke.htm

Redigerat av dj christian
Link to comment
Dela på andra sajter

Du menar en med balanserade teleutgångar? Okey typiskt att man ska lägga ett antal hundra för en sån sak men aja vad göra?

edit: räcker det inte med tex. en 2rca till hörlursutgång 6.5mm sladd istället för att inhandla en satans dyr förstärkare?

Det kan kanske fungera men eftersom det är linjenivå ut från Juli@ är det risk att du får svagt ljud i lurarna.

//KG

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser att du har FireWire 800 portar i din dator. Saffire 26 i/o stödjer såvitt jag kan se endast Firewire 400 (1394a). Det är inte alls säkert att det fungerar ihop.

Anledningen att jag frågar om brandväggen är att XP ser IEEE1394 kort som nätverksförbindelse och lägger därför ett brandväggsskydd på dessa som kan sätta käppar i hjulen. Har själv ett Focusrite Saffire som gett mig en del småstrul vid installation.

//KG

Okej, aa ska prova med att inativera allt till att börja med då, så får jag återkomma med svar hur det blir.

Anledningen att jag valde 800 firewire är att det är enligt mig väldigt svårt att få tag på något PCI expresscards för laptops med just 400 firewire utgångar, så jag valde att köpa med 800 istället. Har inga möjligheter att ändra det just nu tyvär, men som sagt testar med inaktiveringarna

Provade att inaktivera alla nätverkskort och alla ljudenheter och linande och försökte att hitta Focusriten på ljudenheter, där det står att den fungerar korrekt men finns fortfarande inte som alternativ bland röstinspelning och ljudenheterna där under. Install/Update från cd skivan valde jag därefter och kom nu igenom firmware avdelningen på samma sätt som första gången genom att vid tillfället då det stod att jag skulle stänga av och sätta på focusriten och sen klicka på OK, så drog jag ut PCI expresscardet och satte tillbaka, då hittade den och installaitonen gick igenom.

Men ÅTERIGEN så finns inga alternativ av Focusriten inne på ljudenheterna, den ligger under maskinvarorna och under ljud kategorin, men när man ska välja den som huvudenhet så finns fortfarande inga alternativ.

Några nya tips att testa med?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du menar en med balanserade teleutgångar? Okey typiskt att man ska lägga ett antal hundra för en sån sak men aja vad göra?

edit: räcker det inte med tex. en 2rca till hörlursutgång 6.5mm sladd istället för att inhandla en satans dyr förstärkare?

Det kan kanske fungera men eftersom det är linjenivå ut från Juli@ är det risk att du får svagt ljud i lurarna.

//KG

Jag prövade att stoppa in mina lurar direkt in i ena av teleingången på kortet (både L o R) och det funkade perfekt så det borde funka med en y-kabel (tänkte en 2x tele mono till tele stereo hona) utan problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Hejsan, jag har problem att installera mitt Focusrite Saffe Pro 26 i/o.

Jag har uppdaterat drivrutinerna för focusriten och kommit igenom installationen på något sätt men grejen är att när jag ska välja den som ljudenhet från kontrollpanelen så hittar inte datan Focusriten utan finns bara det vanliga Realtek som alternativ. Nån som vet hur jag ska gå till väga?

Och frstn, när jag går in på install/update på själva foxusriten, genom installations cdn så hittar den inte firmware alls när jag kommer fram till det steget, så jag kommer aldrig igenom den installationen, den stannar jämnt där "waiting for firmware to boot". Vad menas med det egentligen och varför hittar den det inte, trots at jag tagit hem de senaste drivrutinerna?

Snälla hjälp så gott ni kan!

MVH//

Thomas

Hej!

Har samma problem med ett focusrite saffire le. (Waiting for firmware to boot up)

Har du löst det än eller?

Hur gjorde du isåfall?

Har själv köpt ett texas instrument firewirekort men det fungerar inte.

m.v.h

amir

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Hejsan, jag har problem att installera mitt Focusrite Saffe Pro 26 i/o.

Jag har uppdaterat drivrutinerna för focusriten och kommit igenom installationen på något sätt men grejen är att när jag ska välja den som ljudenhet från kontrollpanelen så hittar inte datan Focusriten utan finns bara det vanliga Realtek som alternativ. Nån som vet hur jag ska gå till väga?

Och frstn, när jag går in på install/update på själva foxusriten, genom installations cdn så hittar den inte firmware alls när jag kommer fram till det steget, så jag kommer aldrig igenom den installationen, den stannar jämnt där "waiting for firmware to boot". Vad menas med det egentligen och varför hittar den det inte, trots at jag tagit hem de senaste drivrutinerna?

Snälla hjälp så gott ni kan!

MVH//

Thomas

Hej!

Har samma problem med ett focusrite saffire le. (Waiting for firmware to boot up)

Har du löst det än eller?

Hur gjorde du isåfall?

Har själv köpt ett texas instrument firewirekort men det fungerar inte.

m.v.h

amir

Hei!

Har sittet og jobbet med å få dette kortet å funke (klarte det til slutt!), og hos meg var problemet Firewiredriveren til xp sp2. Denne siden omhandler en patch fra microsoft som fiksa det for meg:

http://neowin.net/index.php?act=view&i...p;category=main

Håper dette hjelper andre med samme problem!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan, jag har problem att installera mitt Focusrite Saffe Pro 26 i/o.

Jag har uppdaterat drivrutinerna för focusriten och kommit igenom installationen på något sätt men grejen är att när jag ska välja den som ljudenhet från kontrollpanelen så hittar inte datan Focusriten utan finns bara det vanliga Realtek som alternativ. Nån som vet hur jag ska gå till väga?

Och frstn, när jag går in på install/update på själva foxusriten, genom installations cdn så hittar den inte firmware alls när jag kommer fram till det steget, så jag kommer aldrig igenom den installationen, den stannar jämnt där "waiting for firmware to boot". Vad menas med det egentligen och varför hittar den det inte, trots at jag tagit hem de senaste drivrutinerna?

Snälla hjälp så gott ni kan!

MVH//

Thomas

Hej!

Har samma problem med ett focusrite saffire le. (Waiting for firmware to boot up)

Har du löst det än eller?

Hur gjorde du isåfall?

Har själv köpt ett texas instrument firewirekort men det fungerar inte.

m.v.h

amir

Hei!

Har sittet og jobbet med å få dette kortet å funke (klarte det til slutt!), og hos meg var problemet Firewiredriveren til xp sp2. Denne siden omhandler en patch fra microsoft som fiksa det for meg:

http://neowin.net/index.php?act=view&i...p;category=main

Håper dette hjelper andre med samme problem!

Tack för ditt svar, prövade det men det var ingen större skillnad verkar det som. Jag fick däremot igång det på något annat sätt, det var tydligen något som hade blockerat anslutningen i PCI kortet som gjorde att jag inte kommit nånstans, så nu får iaf datorn helt ut kontakt med ljudkortet och allt verkade funka som det skulle men NU så uppstod ett nytt problem

och har det blivit så att mitt Focusrite Saffire Pro 26 i/o stängs av och sätts på om och om hela tiden, det hålls alltså aldrig igång under en längre period. Varför blir det så här!!??

Kan det vara för att jag använder en sladd mellan datorn som har firewire 400 i ena änden och firewire 800 i andra och att ljudkortet inte tillåter just en sån här anslutning?

Snälla hjälp så gott det går, har haft problem med mitt ljudkort i snart ett halvår ^^

Link to comment
Dela på andra sajter

Lessen om jag inte läst hela tråden, men vet du om din dator är kompatibel med FW-ljudkort överhuvudtaget? D v s, har du testat andra FW-ljudkort?

Nej det har jag dessvärre inte. Men vadå stödjer vissa datorer alltså inte firewire över huvutaget?

Jag har tryckt in ett PCI expresscard i datan som har 2 st firewire 800 ingångar där jag kopplat mitt Focusrite i. Jag är på väg till att köpa stationär dator, men så du menar att min bärbara dator inte alls kan hantera firewire.. Varför inte? Vart kan jag i så fall få reda på det nånstans?

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om FW-kretsen är rätt och bra så kan chipsetet på moderkortet, grafikkortet och kombinationer av alltihopa vara "fel". Om denna problematik inte existerade så skulle det knappast finnas företag som bygger dyra ”musik-PCs”…

Ja det låter ju logiskt. Aja men då antar jag att det kan vara rent ut av bäst om jag fixar till mig en fin dator istället då. Är ju redan på väg i pengakassan till det så, får se om jag hittar nån lösning under tiden men annars tack för hjälpen och sådär!

Men för att byta samtalsämne litegran så undrar jag om det finns någon dator du kan rekommendera?

Jag ligger helst under 11.000 klassen och gärna så billig som möjligt men jag har inte direkt hittat någon värd billig dator under 10.000 kr.. Men nån som har något tipps kanske? Helst stationär tower data.

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om FW-kretsen är rätt och bra så kan chipsetet på moderkortet, grafikkortet och kombinationer av alltihopa vara "fel". Om denna problematik inte existerade så skulle det knappast finnas företag som bygger dyra ”musik-PCs”…

Ja det låter ju logiskt. Aja men då antar jag att det kan vara rent ut av bäst om jag fixar till mig en fin dator istället då. Är ju redan på väg i pengakassan till det så, får se om jag hittar nån lösning under tiden men annars tack för hjälpen och sådär!

Men för att byta samtalsämne litegran så undrar jag om det finns någon dator du kan rekommendera?

Jag ligger helst under 11.000 klassen och gärna så billig som möjligt men jag har inte direkt hittat någon värd billig dator under 10.000 kr.. Men nån som har något tipps kanske? Helst stationär tower data.

Begagnad PowerMac G5!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...