Jump to content
Annons

Dist vid mastring


Janeway (oregistrerad)

Recommended Posts

Janeway (oregistrerad)

Hej

Jag jobbar med instrumentbakgrunder som är färdigmastrade och försöker lägga på sång och kör i Cubase SX. Jag får inte till det i slutändan när jag försöker hemmamastra så att ljudnivån blir densamma utan att det distar lite.

Jag har testat att lägga på Waves L2 moderate limiting och lite annat i slutredigeringen, även har jag testat med en kompressor Rcomp men det distar även om jag sänker musikspåren lite i projektet.

Jag kan inte jättemycket om mastring och limiting, och säkert gör jag något kardinalfel men vad??

Fint om man kunde få några tips.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej

Jag jobbar med instrumentbakgrunder som är färdigmastrade och försöker lägga på sång och kör i Cubase SX. Jag får inte till det i slutändan när jag försöker hemmamastra så att ljudnivån blir densamma utan att det distar lite.

Jag har testat att lägga på Waves L2 moderate limiting och lite annat i slutredigeringen, även har jag testat med en kompressor Rcomp men det distar även om jag sänker musikspåren lite i projektet.

Jag kan inte jättemycket om mastring och limiting, och säkert gör jag något kardinalfel men vad??

Fint om man kunde få några tips.

Svårt att veta när du inte beskriver ditt arbetssätt.

Använder du bussar? Går allt till samma utgångar. Det kan ju vara så att det "distar" i någon buss innnan masterregeln så att säga.

Det kan även vara i ljudkortets "mixer" det distar om du inte har samma referensväre osv......

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet ligger väl i att bakgrunden är såpass uppressad att det helt enkelt inte finns rum för ett sångspår. Mitt tips är att du på bakgrunden gör en liten dip där sången låter som mest. Du fejkar alltså då fram nån sorts virtuell plats för den. Förmodligen får du dra ner volymen ändå, men detta hjälper lite i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Janeway (oregistrerad)

Angående Fredsters fråga. Ja, både instrumentspåret, sången och kören går ut till Bus 1 och sen går jag in i mixer 2 och lägger masten i edit output i Bus 1.

Är det här jag gör fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill köra brickwall på hela kalaset så bör du tänka på att lägga sången lite för högt då denna skall pressas ned mot det övriga materialet utan att du för den skull skall påverka bakgrunden.Exempelvis, sänk bakgrunden med 6dB, lägg sången omrking 0dB och kör sedan en limiter mot -6dB. Vips så är sången eventuellt platt som en pannkaka beroende på hur dynamisk den var. Nåja undvik i alla fall att köra kompressor eller limiter på bakgrunden i den mån det går.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående Fredsters fråga. Ja, både instrumentspåret, sången och kören går ut till Bus 1 och sen går jag in i mixer 2 och lägger masten i edit output i Bus 1.

Är det här jag gör fel?

Det låter som om du har problemet där faktiskt. Men det borde bli lite rundgång då också.

Eftersom du "väljer" att köra mastern där det redan finns material så är det klart att det "distar" eftersom det blir förmodligen mer än dubblet så starkt.

Sätt masterregeln på output 1-2 istället. Det bör hjälpa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Janeway (oregistrerad)

Vet inte om jag fattar det här med bussar. Jag har bus 1 och 2 som går till ljudkortet (m-audio deltaphile)

Hittar ingen vanlig output 1 och 2....

Link to comment
Dela på andra sajter

Välkommen till ljudteknikens största misstag - MASTRING

Varför inte bara ge fan i det och skruva lite extra på volympotten? Men ska man vara lite ironisk så gör det inget att det distar lite eftersom nästan all komersiell musik distar.

Jag är ingen extrem ljud purist som hatar komprimering och limitering. Men jag tycker att det e sjukt att det andvänds så mycket som det gör idag. Man behöver inte limitera så hårt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Välkommen till ljudteknikens största misstag - MASTRING

Varför inte bara ge fan i det och skruva lite extra på volympotten? Men ska man vara lite ironisk så gör det inget att det distar lite eftersom nästan all komersiell musik distar.

Jag är ingen extrem ljud purist som hatar komprimering och limitering. Men jag tycker att det e sjukt att det andvänds så mycket som det gör idag. Man behöver inte limitera så hårt.

Vet inte om jag är beredd på att hålla med dig där faktiskt. Givetvis finns det produktioner som är pressade till max som kan låta riktigt illa. Däremot så har jag hört halvtaskiga mixa som har räddats nåt kopiöst i mastringen så man ska inte säga att mastring e dåligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så tillbaka till min fråga. Vart hittar jag output 1-2?

Min Bus 1 går direkt till ljudkortet.

Väldigt dålig på Cubase men i Logic så kan du antingen välja att skicka till en Bus eller om du vill skicka det till "main output" direkt. Om du bara kan välja Bus 1 så är det väl den du ska ha.......men det verkar skumt.

kom på en annan sak du kan prova. Du hade väl M-Audios audiophile va?

Där kan du ändra referensnivån -10 dBv eller +4dBu har jag för mig. Testa och ändra om det blir bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så tillbaka till min fråga. Vart hittar jag output 1-2?

Min Bus 1 går direkt till ljudkortet.

Man borde väl kunna ordna detta med group-tracks?? Är jäkligt grön på cubase, men är tvingad att lära mig programmet pga skola.. Dom funkar ju precis som bussar, eller??

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...