Jump to content
Annons

Nybörjare på sånginspelning


Janne4 (oregistrerad)

Recommended Posts

Janne4 (oregistrerad)

Jag har införskaffat en mixer, Phonic MU 1002, för att kunna spela in audio och lägga på sång till en egen "färdig låt" i Cubase SX.

Jag har anslutit Mixer Main till in på ljudkortet, ut från ljudkortet till 3-4 på Mixern, och Controlroom till aux på stereon. (Jag har inte skaffat separata högtalare ännu)

1. Jag har förstått att jag bör undvika att få in de inspelade midispåren i miken. Jag måste alltså sjunga med hörlurar på?

2. Hur ska jag ställa in reglagen på mixern för att få det att funka på ett smidigt sätt?

3. Hur får jag bra balans mellan midispåren och sången?

4. När jag mixar slutresultatet innan "audio-midown" måste jag väl vara i Cubase?

Jag har förstås en manual att kika i men jag tycker att alla reglage ser snarlika ut och fattar just nu för lite...

Hoppas nå´n kan tipsa en gröngöling

Hälsningar Janne4

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag är oxå rätt rudis på sånginspelning, men just därför kommer jag fortfarande ihåg de första fundamentala aha-upplevelserna... 😉

1) Ja, självklart ska du köra i lurar för att få sångspåren så rena från andra missljud som möjligt. Beroende på ditt ljudkorts latency är det dock inte säkert att du kan använda Cubase egna monitor-funktion och höra din sång med effekter i real-time.. använd då istället Windows egna monitor-funktion i de vanliga ljudinställningarna.

2) Jag har inte mycket att komma med gällande din Phonic mixer, men alla dina sång/audio spår styr du ju via Cubase interna mixer. Likaså softa synthar (VSTi). Själv undviker jag mer och mer hårda synthar för att slippa den externa mixern, så jag kan styra allt från Cubase mixer.

3) Ehh.. åter igen beror det ju på hur din studio ser ut... om det är hårda eller softa synthar... jag passar frågan. 😉

4) Lättast är att mixa i Cubase ja, då sparas allt med själva Cubase arret (*.cpr). Men det omfattar som sagt inte hårdvaru synthar som du styr via MIDI... dessa rattar du ju på din externa mixer (vilkens inställningar inte sparas med Cubase).. så mao följer inga hårda synthar med i en audio-mixdown. Såvida du inte kör mixerns out in i Cubase på nåt vis... själv gör jag såhär.

5) Spela in i mono-spår - det finns ingen (sällan) anledning att spela in sång i stereo (uppenbart för de flesta, men jag gjorde själv fel första gångerna 😱).

6) Däremot lägger du på effekter i stereo. Skapa dem dessutom som Send effects (i de fall du ska använda dem på flera spår, som t.ex reverb o delay) istället för som vanliga Inserts. Du sparar resurser och vissa effekter låter faktiskt bättre så här än att läggas upp om och om igen via Inserts.

7) Testa att agera chorus själv istället för VST effekt. Dvs prova att sjunga samma sak två gånger, på två olika spår, och lägg det ena spåret lite längre bak, lägre i volym... och panorera spåren ifrån varandra.

8) Testa att göra körer oxå själv, använd t.ex UltraVoice eller liknande. Panorera.

9) Mastra sångspåren för sig själva innan du gör audio mixdown och mastrar hela låten. Det där gör inte ens jag själv, men jag vet att jag borde. 😉

10) Läs Cubase manualen, som Danny säger. Eller åtminstone introduktions-delen eller kör någon tutorial-video. Kolla Majkens braiga sidor om Cubase. Förvänta dig inte att Cubase gränssnitt ska vara intiutivt nog att lära sig utan manual e.d. Frågar du dessutom fundamentala frågor här på forumet så kommer du oftast att bli hänvisad till manualen.. 😏

Puh... det där var det fundamentala. Det är så långt jag kan dela med mig... därefter får någon av de duktigare snubbarna på forumet ta över. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra hackeman... såna här frågor kräver ganska stora utlägg och det fanns inte mycket att tillägga egentligen när det gäller "kom-igång-hjälp" för grundläggande inspelning...

Janne4: När du fått igång styrfarten och fått inspelningen att funka finns det mer teknik bakom hörnet, men det är bäst att lära sig genom att experimentera..

ett tips jag kan ge dig är att kolla in den här(engelskspråkiga)hemsidan som tar upp ganska mycket om musikteknik som du förr eller senare vill lära dig mer om..

Edit:fixat direktlänk

Redigerat av demoniqus
Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Jag är oxå rätt rudis på sånginspelning, men just därför kommer jag fortfarande ihåg de första fundamentala aha-upplevelserna... 🙂

1) Ja, självklart ska du köra i lurar för att få sångspåren så rena från andra missljud som möjligt. Beroende på ditt ljudkorts latency är det dock inte säkert att du kan använda Cubase egna monitor-funktion och höra din sång med effekter i real-time.. använd då istället Windows egna monitor-funktion i de vanliga ljudinställningarna.

2) Jag har inte mycket att komma med gällande din Phonic mixer, men alla dina sång/audio spår styr du ju via Cubase interna mixer. Likaså softa synthar (VSTi). Själv undviker jag mer och mer hårda synthar för att slippa den externa mixern, så jag kan styra allt från Cubase mixer.

3) Ehh.. åter igen beror det ju på hur din studio ser ut... om det är hårda eller softa synthar... jag passar frågan. 😉

4) Lättast är att mixa i Cubase ja, då sparas allt med själva Cubase arret (*.cpr). Men det omfattar som sagt inte hårdvaru synthar som du styr via MIDI... dessa rattar du ju på din externa mixer (vilkens inställningar inte sparas med Cubase).. så mao följer inga hårda synthar med i en audio-mixdown. Såvida du inte kör mixerns out in i Cubase på nåt vis... själv gör jag såhär.

5) Spela in i mono-spår - det finns ingen (sällan) anledning att spela in sång i stereo (uppenbart för de flesta, men jag gjorde själv fel första gångerna 😱).

6) Däremot lägger du på effekter i stereo. Skapa dem dessutom som Send effects (i de fall du ska använda dem på flera spår, som t.ex reverb o delay) istället för som vanliga Inserts. Du sparar resurser och vissa effekter låter faktiskt bättre så här än att läggas upp om och om igen via Inserts.

7) Testa att agera chorus själv istället för VST effekt. Dvs prova att sjunga samma sak två gånger, på två olika spår, och lägg det ena spåret lite längre bak, lägre i volym... och panorera spåren ifrån varandra.

8) Testa att göra körer oxå själv, använd t.ex UltraVoice eller liknande. Panorera.

9) Mastra sångspåren för sig själva innan du gör audio mixdown och mastrar hela låten. Det där gör inte ens jag själv, men jag vet att jag borde. 😏

10) Läs Cubase manualen, som Danny säger. Eller åtminstone introduktions-delen eller kör någon tutorial-video. Kolla Majkens braiga sidor om Cubase. Förvänta dig inte att Cubase gränssnitt ska vara intiutivt nog att lära sig utan manual e.d. Frågar du dessutom fundamentala frågor här på forumet så kommer du oftast att bli hänvisad till manualen.. 😏

Puh... det där var det fundamentala. Det är så långt jag kan dela med mig... därefter får någon av de duktigare snubbarna på forumet ta över. 🙂

Du har det rätt lugnt på jobbet va Hacke?

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Förresten, Danny... har inte du några tips att tillägga? Du har väl sysslat rätt mkt med sånginspelning i hemmastudio?

Jo...

Väldigt mycket.

Men grundläggande hemstudioteknik måste man nog läsa sig till innan man kickar igång, annars kommer det fråga på fråga på fråga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fattar inte riktigt detta. Just denhär upptäckarglädjen verkar en hel del folk ha missat totalt. Det är ju hur roligt som helst att komma på saker själv. Visst, kör man totalt fast så är det uppenbart att man frågar kunnigt folk om hjälp (jag gör det själv), men att själv tänka ut små teser, testa dom och sedan se om det blev bra verkar va ganska få förunnat.

Typiska frågor:

Hur mixar jag bra ljud på en låt?

Tänkte testa en kompressor, hur funkar dom?

Hur programmerar man svängiga trummor?

osv osv osv osv

Fan sätt er och prova saker! Dra egna slutsatser. Testa att dra i reglarna på pluggarna och lyssna efter vad som händer. Det är SÅ man lär sig.

Ok, jag är lite ute i fel tråd här, men kände mig tvungen att få ventilera lite. 😱 Som många andra säger här, börja gärna med att ta en titt i manualen; dom brukar va kanonbra. Sök annars på google osv osv.. Kan sätta pengar på att i både cubasemanualen och i mixerbordsmanualen har du mycket nyttigt att hämta!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 år senare...
DieHard (oregistrerad)
Förstår inte hur/varför cubase är det vanligaste hemmastudio programmet. Gränssnittet är ju helt bisarrt krångligt!

Inte konstigt att folk kör fast. Protools är så otroligt mkt lättare och överskådligare.

Det är ju så att när man lärt sig ett program är det väldigt enkelt. Har bara kört med cubase förutom i allra början då jag började med magix studio och bytte upp till cubase då jag fann den för begränsad efter ett litet tag. Så för egen del finner jag inte alls att gränssnittet är helt bisarrt krångligt. Det är skitenkelt!

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Självklart lär man sig ju. Men nu pratar jag om en jämförelse mellan dessa två program.

Sätt en total rookie framför dessa två program och fråga honom vad han upplever.

Jag tror det beror på vad man har för erfarenheter.

Jag som gammal gubbe och van med old school mixer och bandspelare tycker nog Pro Tools är lite enklare.

Nu har jag inte kört Cubase 4 så den kanske är bättre.

Egentligen ingen idé att diskutera huruvida ett program är bättre sämre eller lättare hit eller dit.

Ofta blir det som PC vs Mac, en massa skitsnack kort sagt.

Och med dessa öppningsord börjar jag lik förbaskat att jämföra DAWs 😲

Men jag kan säga som så, efter jag gått ifrån Cubase till Tracktion gick det lättare och blev roligare att göra musik. Inte lika mycket teknik frustration i Tracktion som i Cubase. Då har jag använt Cubase sedan version 1 någon gång på 80talet.

Midi delen i Cubase är fortfarande kanon tycker jag. Men aduiodelen och hur Cubase hanterar VSI och VSTi är inte bra för mig och min kreativitet.

Men det har säkert blivit bättre i C4.

Allt handlar om personlig smak, annars skulle ju inte Steinberg eller Digidesign överleva.

Jag är säker på att jag kommer att byta DAW igen, då kanske jag gillar Cubase 5, det vet man inte.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...