Jump to content
Annons

Problem med synthen


HexfusioN

Recommended Posts

Jag har ganska nyligen köpt min första hårdvaru synth (Roland SH-32) men får den inte att fungera korrekt.Synthen är det inte något fel på,MIDI signalerna byts ut utan problem, men sen var det ljudet...

Jag har ett internt ljudkort som följde med min nya dator (Creative x-fi extreme music med direct monitoring) men när jag har kopplat in audio kablarna och startat cubase se 3,öppnat ett projekt och tillåtit direct monitoring i asio panelen kommer ljudet endast in i cubase i realtid, men inte ut.

Alltså ingen direct monitoring om jag har förstått det hela rätt.

En annan sak som är lite konstig är att ljudet verkar gå direkt genom windows, eftersom när jag inte har cubase startat så kan jag ändå höra ljud från synthen.

Är väldigt tacksam för hjälp.

Hans Jonsäll

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nu kan jag inte Cubase med skulle tippa på att du måste ha ASIO drivrutiner till ditt ljudkort för att det ska fungera.

Asio 4 all har jag för mig är en drivrutin som fungerar till dom flesta ljudkort ifall det inte följde med Asio-drivrutiner med Ljudkortet

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kan jag inte Cubase med skulle tippa på att du måste ha ASIO drivrutiner till ditt ljudkort för att det ska fungera.

Asio 4 all har jag för mig är en drivrutin som fungerar till dom flesta ljudkort ifall det inte följde med Asio-drivrutiner med Ljudkortet

Jag har en asio drivrutin (Crative asio)

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du aktiverat monitorlyssning på audiospåret i Cubase - alltså klickat på den lilla högtalarikonen...?

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du aktiverat monitorlyssning på audiospåret i Cubase - alltså klickat på den lilla högtalarikonen...?

Alltså nu var det ju tänkt att jag skulle andvända den här med hjälp av MIDI.

och även om jag trycker på monitor knappen så funkar det inte heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Du trycker på lyssningen på en audiokanal?

Midi låter inget i sig.

För att få ljud måste du koppla ljud kablar in/ut rätt.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Du trycker på lyssningen på en audiokanal?

Midi låter inget i sig.

För att få ljud måste du koppla ljud kablar in/ut rätt.

Det har jag gjort.

Men ljudet verkar gå igenom windows först, eftersom jag kan spela på synthen utan midi enhet och då kan jag höra den fast jag knappt har cubase på.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Har du aktiverat in- och utgångarna i Cubase (Device setup)?

Japp

Jag tror att det är en inställning som jag behöver göra i ljudkortets mjukvaru inställnings panel.

Hoppas verkligen att någon har ett sådant ljudkort och kan tipsa mig om hur man kan lösa problemet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...