Jump to content
Annons

Ljudkortet tyst efter nytt nätverkskort


Forum (oregistrerad)

Recommended Posts

Forum (oregistrerad)

Har en Mac G4 med ljudkortet DIGI96/8. Detta tappade ljudet efter att jag satte dit ett nytt PCI-nätverkskort. Min skräck är att jag under isättandet av nätverkskortet kanske lyckades skada ljudkortet, inte vad jag minns dock. Ljudkortet verkar ok i tex sin kontrollpanel som heter "RME DIGI Settings"; allt ser normal ut där. I inställningspanelen för ljud syns den också som vanligt med den skillnaden att inga ljud what so ever kommer ut. När jag slår om till Macens inbyggda ljudkort så hörs ljud så det rör sig inte om en felkoppling av kablar....

Några teorier vad jag kan göra för att få tillbaka ljudet eller åtminstone kanske utesluta att jag rökt kortet? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om det inte rök o lukta illa då du satt i det o testa så är det nog ingen fara,mer bara en ev irq krock etc. Då jag själv inte har mac så spekulerar jag lite men det låter som att det vart en krock om resuserna. Håller med ovan, senn kan man ju alltid testa att byta pci slot. Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Forum (oregistrerad)

Tack för responsen so far...

Jo jag har gjort många av åtgärderna ni nämner.

- Jag har tagit ut nätverkskortet för att se om ljudet kommer tillbaka... Det gör det INTE... :-(

- Jag har bytt PCI-platser mellan ljud- och nätverkskort utan någon skillnad...

- När jag satte in nätverkskortet försökte jag ladda ur ev statisk elektricitet genom att ta på de här piggarna som syns då man tar bort strömsladden till datorn. Har hört att man ska göra så... Det luktade inte bränt någon gång...

Vet inte om Mac har nåt IRQ-liknande upplägg... Har inte hört talas om det... Nån som vet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Forum (oregistrerad)

Nätverkskortet är ett från Asante och som sagt så kvartstår problemet när jag plockar ur nätverksortet samt.. OBS DETTA... samt stänger av nätverkskortets drivrutiner!

Soooo... Hoppet verkar tryta om att kicka igång kortet....

Kanske ska tråden byta inriktning till att handla om vilka ljudkort som kan rekommenderas som är minst lika bra som DIGI96/8.... :-( Nån som har ett begagnat att sälja? Min investeringsbudget är lite risig nu..

Link to comment
Dela på andra sajter

Avinstallera allt som har med nätverkskortet att göra, eftersom det blev problem efter att du installerade det. Nöj dig alltså inte med att inaktivera det.

Avinstallera sedan ljudkortet och plocka ut det.

När ljudkortet är urmonterat; starta datorn igen och installera drivrutinerna till det.

Stäng av och montera in ljudkortet på samma plats som det har fungerat tidigare.

När du startar datorn, så bör det fungera efter att datorn har känt igen ljudkortet - om det inte är så att du har haft sådan otur att ljudkortet har gått sönder... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...