Jump to content
Annons

Hur fördela miditrummor i mixern?


Dickulus (oregistrerad)

Recommended Posts

Dickulus (oregistrerad)

Hej! Jag är lite nybörjare på detta med midi, bara så att ni vet. Jag har en gammal Soundcanvas SC-55. Denna innehåller olika förinställda trumljud som jag routar till ett av mixerbordets kanaler. Kan jag separera exempelvis bastrumma, virvel och hihat direkt från ljudmodulen ned till te separata mixerkanaler? Eller måste jag spela in dem separat till .wav-filer för att därefter kunna köra dem genom de effekter som finns tillgängliga i FL? Om det går att separera dem direkt från SC-55:an, hur tusan gör man?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej! Jag är lite nybörjare på detta med midi, bara så att ni vet. Jag har en gammal Soundcanvas SC-55. Denna innehåller olika förinställda trumljud som jag routar till ett av mixerbordets kanaler. Kan jag separera exempelvis bastrumma, virvel och hihat direkt från ljudmodulen ned till te separata mixerkanaler? Eller måste jag spela in dem separat till .wav-filer för att därefter kunna köra dem genom de effekter som finns tillgängliga i FL? Om det går att separera dem direkt från SC-55:an, hur tusan gör man?

Jag undrar samma sak.

Skall snart plugga in ett elektroniskt trumset till FL studio.

Kan man då plugga in så att varje trumma får var sitt ljud i fl?

Isådannafall räcker det kanske inte med bara en midi kabel, utan att det måste köras genom mixerbord? Jag är helt lost här.

Redigerat av Lonian
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

SC-55 måste in som Wav.

Kan inte separera i sc55, den har bara stereo ut.

Solo på midispår och spela in spår för spår som audio.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dickulus (oregistrerad)
SC-55 måste in som Wav.

Kan inte separera i sc55, den har bara stereo ut.

Solo på midispår och spela in spår för spår som audio.

Okej, tack. Slipper jag öda tid på att försöka i alla fall. Vad hade behövts för utgångar för att separera trummorna?

Link to comment
Dela på andra sajter

SC-55 måste in som Wav.

Kan inte separera i sc55, den har bara stereo ut.

Solo på midispår och spela in spår för spår som audio.

Okej, tack. Slipper jag öda tid på att försöka i alla fall. Vad hade behövts för utgångar för att separera trummorna?

Köpa 3 st till och lägga ljuden panorerade left right, då hade du kunnat ha 8 ljud ut på separat kanal 😄

PS: Undra vad man får ge för en sådan idag, tyckte den kicka ass (ca 1991) då jag köpte den efter att ha ägt en mt-32 innan 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)
Hej! Jag är lite nybörjare på detta med midi, bara så att ni vet. Jag har en gammal Soundcanvas SC-55. Denna innehåller olika förinställda trumljud som jag routar till ett av mixerbordets kanaler. Kan jag separera exempelvis bastrumma, virvel och hihat direkt från ljudmodulen ned till te separata mixerkanaler? Eller måste jag spela in dem separat till .wav-filer för att därefter kunna köra dem genom de effekter som finns tillgängliga i FL? Om det går att separera dem direkt från SC-55:an, hur tusan gör man?

Jag undrar samma sak.

Skall snart plugga in ett elektroniskt trumset till FL studio.

Kan man då plugga in så att varje trumma får var sitt ljud i fl?

Isådannafall räcker det kanske inte med bara en midi kabel, utan att det måste köras genom mixerbord? Jag är helt lost här.

Ett elektroniskt trumset kan nog som regel skicka info för separata trumdelar via midi så att en plugg som typ EZ drummer eller liknande kan ta emot och spela upp ljuden, dvs. om musikprogrammet man använder fixar att lägga upp kanalerna var för sig annars blir det ju bara en stereokanal ändå. Men ljuden från trumsetets egen ljudmodul får man man nog som regel skicka ett och ett eller alla på en gång som en stereokanal.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...