Jump to content
Annons

Liveset genom musikprogram

Recommended Posts

Mollin (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Nu Ă€r det sĂ„hĂ€r att jag antagligen har fĂ„tt en bokning om att jag ska spela live pĂ„ en krog. Jag blev lite fundersam pĂ„ hur man ska lĂ€gga upp allting innan sjĂ€lva spelningen ska börja! 🙂 soundcheck och allt sĂ„nt!

Jag anvĂ€nder FL-Studio 7 (har Ă€ven en MIDI-klaviatur) nĂ€r jag producerar musiken! dĂ„ Ă€r det alltsĂ„ bestĂ€mt att jag ska anvĂ€nda FL-Studio för den kvĂ€llen ocksĂ„! ... Är det nĂ„gon hĂ€r som har lirat live med FL-Studio förut? hur funkar det, tĂ€nkte pĂ„ om det "buggar" sig ofta eller hĂ€nger upp sig mitt i spelningen?. pĂ„ min dator (stationĂ€r) sĂ„ har jag ett KASST ljudkort, 16-bitars. 😼 sĂ„ det Ă€r nog ingenting man kan lita pĂ„ precis, under en spelning tĂ€nkte jag dĂ„!

Men kort sagt sĂ„ skulle jag vilja ha lite hjĂ€lp med vad man bör tĂ€nka pĂ„ nĂ€r man riggar upp sin dator, kopplar in synten och sĂ€tter igĂ„ng musikprogramet! dom flesta kör ju med bĂ€rbar dator, men det har ju inte jag, sĂ„ det fĂ„r antagligen bli att jag tar med min stationĂ€ra! 🙂 jaja ..

En annan sak som Ă€r skrĂ€mmande Ă€r ju att det antingen ska börja knastra eller att ett ljud ska hĂ€nga upp sig, sĂ„ det lĂ„ter MOOOOoOOooOo hela tiden 🙁 inte sĂ„ kul att behöva stĂ€nga ner programet MITT i en spelning! ..det brukar faktiskt hĂ€nda att ljuden hĂ€nger upp sig pĂ„ min dator nĂ€r jag lyssnar igenom en lĂ„t eller spolar framĂ„t! men dĂ„ behöver jag bara trycka pĂ„ "Stop" sĂ„ slutar det, men det vill man inte ska hĂ€nda.

Skulle vilja ha lite hjÀlp/tips med planeringen inför denna spelning!

Redigerat av Mollin
Annons
Mollin (oregistrerad)
Postat

Ingen som har erfarenhet av livespelningar? 😊 ...

Mollin (oregistrerad)
Postat
  Daniel H sa:
De tog upp livespelningar med datorn i ett nummer av Studio. Kommer dock inte ihÄg vilket.

Okej! hade varit skoj att fĂ„ reda pĂ„ vilket nummer av studio det var, kanske kan frĂ„ga Olsberg! 😕

Postat

Hmm, hur bra gĂ„r det att spela live i FL Studio egentligen? Du menar inte deckadance? đŸ˜±

Postat

om din dator har en tendens att hÀnga sig Àr ju inte det att rekommendera att ta med den!!

Kolla med nĂ„gon i din nĂ€rhet som kanske har en ADAT eller liknande istĂ€llet.. jag har lirat med det, inte för publik, men sjĂ€lv.. 😊 och dĂ„ har man 8kanaler till godo, samt slipper ta med skĂ€rm o tangentbord.. koppla en synth eller likn. med o sĂ„ har du din utrustning fĂ€rdig..

eller om du inte spelar sas. live pÄ keyboarden.. ta med cdskivor som du kan vÀxla mellan med istÀllet.. kommer bli mkt bÀttre antagligen Àn en hÀngande dator!!!

under ett gig jag gjorde med stat. dator etc sÄ rÄkade jag trycka Àpple+w och stÀngde alltsÄ av misstag av lÄten mitt i, genom att stÀnga ner projektet.. inte skojatt stÄ dÀr framme och försöka ordna det, men som tur var hade jag Àven med trummaskin o reverb och andra effekter, sÄ jag kastade mig pÄ mixern, drog upp reverbregeln och kastade pÄ trummaskinen.. pÄ sÄ sÀtt fick jag en sekund tystnad och sen fortsatte musiken.. dÀrefter laddade jag in ett nytt projekt och fortsatte lira.

dessutom Àr inte hÄrddiskar att lita pÄ fullt ut live.. kan brÄka med en, och de e inge skoj att stÄ framför en publik och inte kunna lira ngt pga strul!!

och förresten, lycka till pÄ giget!

Postat

Nu vet jag inte hur FL funkar i livesamanhang, men det heter ju trotsallt "studio" och lÀr dÄ alltsÄ funka bÀst i sÄdan miljö.

Mitt tipps skulle istÀllet vara att köra det i Ableton.

Men för att svara pÄ topic sÄ skulle mitt svar bli: Setill att den dator du harmeddig rullar utan störning!

Mollin (oregistrerad)
Postat
  ThomasJ sa:
Nu vet jag inte hur FL funkar i livesamanhang, men det heter ju trotsallt "studio" och lÀr dÄ alltsÄ funka bÀst i sÄdan miljö.

Men för att svara pÄ topic sÄ skulle mitt svar bli: Setill att den dator du harmeddig rullar utan störning!

men om jag nu har gjort musiken i FL-Studio, hur kan jag dĂ„ spela med Ableton Live? 😉

Citat
Kolla med nÄgon i din nÀrhet som kanske har en ADAT eller liknande istÀllet

Vad Àr en "ADAT" samt "SAS"?

Postat
  Citat
men om jag nu har gjort musiken i FL-Studio, hur kan jag dÄ spela med Ableton Live?

Jadu.

Med fördel sÄ andvÀnder du audio och MIDI.

Kan jue inte bli mkt enklare!?

Postat
  Mollin sa:
  ThomasJ sa:

men om jag nu har gjort musiken i FL-Studio, hur kan jag dĂ„ spela med Ableton Live? 😳

Citat
Kolla med nÄgon i din nÀrhet som kanske har en ADAT eller liknande istÀllet

Vad Àr en "ADAT" samt "SAS"?

Citat
ADAT

Kontrollrummet

Jump to: navigation, search

Alesis ADAT Àr en digital 8-spÄrsbandspelare som slÀpptes ut pÄ marknaden 1991. Den anvÀnder S-VHS videoband för inspelningen. Med hjÀlp av synkfuntionerna, kan flera enheter kopplas ihop och fungera tillsammans som en enhet med fler spÄr. Synkfunktionerna möjliggör Àven att man kan styra bandtransporten synkroniserat med en dators sequencerprogram, sÄ att bandspelaren följer med vid snabbspolning i sequencern - eller att sequencern följer med snabbspolningen pÄ ADAT:en, sÄ att uppspelningen fortsÀtter vara i synk nÀr man trycker pÄ Play igen.

ADAT har efter hand blivit uppgraderad frÄn att ursprungligen ha spelat in med 16-bits upplösning, till senare modeller som har haft 20- och till sist 24-bit. De första modellerna var begrÀnsade till enbart 48kHz samplingsfrekvens, men pÄ senare modeller kunde man vÀlja 44.1 eller 48kHz.

För överföring av ljudet skapades ocksÄ Lightpipe-interfacet, som sedermera har kommit att bli det vanligaste standarden för överföring mellan externa A/D-D/A-omvandlare och ljudkort.

Nyligen har det kommit en ny "ADAT" frÄn Alesis, men numera handlar det om 24 spÄrs hÄrddiskinspelning och inte lÀngre band.

HÀmtad frÄn "http://wiki.kontrollrummet.com/index.php/ADAT"

Postat (redigerat)

sas. Àr en förkortning för "sÄ att sÀga.." !!!

Redigerat av IDF
Mollin (oregistrerad)
Postat
  IDF sa:
sas. Àr en förkortning för "sÄ att sÀga.." !!!

Hahaha dĂ€r ser du hur mycket koll jag har! 🙂 det dĂ€r var roligt!

Postat

Har du ostabil dator skulle jag inte rekommendera dig att gigga pÄ den, men om du hittar ett stabiliare alternativ borde ju det gÄ smÀck att rewira FL genom tex Live och du behöver ju inte lÀra dig allt i programmet, tror jag har sett nÄgra sjyssta tutorials pÄ hur man anvÀnder det för dj/live situationer pÄ Youtube.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.