Jump to content
Annons

Dämpning


Jonte

Recommended Posts

Tjenare!

Jag vet att den här frågan har diskuterats tidigare, och min lösning kanske är helt förkastlig vad vet jag.

Men vi har en replokal på 60-70 kvadrat meter, med replokaler runt omkring. Där står även min dator med jämna mellan rum och vi spelar in med Cubase SL 2.

Ungefär halva lokalen utnyttjas för trumset, gitarr, basgitarr och keyboard samt ett PA. I resten av lokalen finns ett litet gammalt skrivbord där datorn står.

Dämpningen är med andra ord inte för att få till någon studio miljö direkt, men lite bättre ljud, och även dämpning avseende ljud från rummen runt omkring.

Jag funderar på om man kan hänga upp bäddmadrasser 5-10 cm från väggen, och lakan utanför det? Men innan jag sticker iväg och köper bäddmadrasser och lakan för några tusen så tänkte jag ventilera idén här =)

Frågan är helt enkelt:

Kan detta fungera? Finns det något annat billigt alternativ som borde fungera bättre?

Tack på förhand

<edit> Ändrade ordet inte till innan </edit>

Redigerat av Jonte
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Annars funkar ju Äggkartonger oxå bra....!!!!

Men jag skulle nog lägga pengarna på Riktig isolering istället med Tyg ovanför så att inte isolering flyger runt i rummet.

Jag tror inte att bäddmadrasser kommer att fylla någon som helst funktion , framför allt inte för att isolera mot dom andra rummen.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Isolering från rummen runt omkring hjälper dina bäddmadrasser inget alls. Invändigt absorberar dom ca 2kHz och uppått vilket gör att du kommer få lite mindre "brilligt" ljud, men tror inte skummgummi har jätte absorberande egenskaper så förvänta inga under.

Äggkartonger är väll inte till att rekomendera. Ta en kik på länksamlingen i denna gruppen och kika på sae sidan. Där står grundläggande akustisk behandling

Redigerat av ponkass
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi håller på att bygga om replokalen till studio och håller på att isolera ett rum... vi kör med gullfiber. Jag ringde upp Isover och fick prata med en ljudkonsulent som tillsammans kom fram till att vi först skulle ha en luftspalt på 10mm sedan gullfiberplatta 600s och utan på den en gipsskiva. Dessa två för att minska ljudet utåt. Utanpå det ska vi ha en akustikplatta som heter 3677 instalationsskiva för akuatiken i rummet. man fäster den innersta plattan på stålregel och så sätter man gipset i den. den sista plattan skruvas sedan fast i gipset. Vi har 40 m2 att isolera (fick gullfibret idag, en pall stor som en bil - mycket gullfiber blir det) Men ring upp isover och prata. Nummret är 042-840 00 (de har en hemsida www.isover.se men den säger inte så mtk...)

Lycka till /Oskar

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi håller på att bygga om replokalen till studio och håller på att isolera ett rum... vi kör med gullfiber. Jag ringde upp Isover och fick prata med en ljudkonsulent som tillsammans kom fram till att vi först skulle ha en luftspalt på 10mm sedan gullfiberplatta 600s och utan på den en gipsskiva. Dessa två för att minska ljudet utåt. Utanpå det ska vi ha en akustikplatta som heter 3677 instalationsskiva för akuatiken i rummet. man fäster den innersta plattan på stålregel och så sätter man gipset i den. den sista plattan skruvas sedan fast i gipset. Vi har 40 m2 att isolera (fick gullfibret idag, en pall stor som en bil - mycket gullfiber blir det) Men ring upp isover och prata. Nummret är 042-840 00 (de har en hemsida www.isover.se men den säger inte så mtk...)

Lycka till /Oskar

Har ingen koll på hur mycket ett sånt projekt kostar. Hur mycket fick ni punga ut med allt som allt??

Link to comment
Dela på andra sajter

Att isolera ljud från angränsande replokaler är ett jätteprojekt. Visst, ett extra gipslager kan hjälpa, men om det redan är tjocka betongväggar blir skillnaden bara någon dB extra. Troligen hjälper det mer om ni kan övertyga era grannar om att de ska ställa sina förstärkare på gummiklossar (och gärna ett trumpodium på gummi också). Ta reda på vad varje förstärkare och trumset (inkl trumslagare och själva podiet) väger, och hör av dig till Kuntze i Stockholm och berätta vad du behöver (Kuntze är en butik som enbart säljer olika gummiprodukter, och nej, jag pratar inte om erotik). De kan hjälpa dig att ta fram rätt sorts gummi i rätt mängd.

För akustikbearbetning i lokalen är det billigaste och bästa absolut att sätta Gullfiber i en ram av träreglar och spänna tyg över. Lämna gärna luftspalt bakom, suveränt är om ni kan ha tre lager 95 mm Gullfiber och 200 mm luftspalt. Det mest strategiska stället att placera Gullfibern är i lokalens hörn (och/eller skärningar vägg/tak). Då kan ni få bukt med den värsta replokalsbumligheten utan att helt ta död på rummet. Om ni sedan VILL ta död på rummet är det ju bara att tjoffa på med Gullfiber exakt överallt.

Hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tackar för alla bra tips! 😎

Följande slutsatser har jag dragit:

1. Bäddmadrasser är inte att rekommendera. Det kan fungera någorlunda för den late från 2kHz och uppåt.

2. Att dämpa ljudet från rummen bredvis görs genom att få dom att dämpa ljudet själva inne hos sig.

3. Gummiklossar under förstärkare är bra.

4. Gullfiber är troligtvis det bästa om man vill komma undan billigt.

5. Dämpning görs först och främst i hörn och vägg/tak, vägg/golv. Tycker man därefter inte om akustiken och vill "döda" rummet så fyller man på utefter väggarna.

Följande frågor återstår (som jag kan kolla upp själv, tack för telefonnumret, men om någon redan vet så 😆 ):

1. Vad kostar gullfiber för att er med 40 kvadratmeter, alternativt vad kostar gullfiber per kvadratmeter?

2. Träramar, bygger man dom själv, eller finns sådant färdigt att köpa?

3. Kostnad för träramar?

4. Jag antar att dämpning även kan hjälpa till att få bort rundgång i viss mån?

Min far är hantverkare, och kan förmodligen hjälpa mig med ovanstående. Men om någon sitter inne på svaren, så dela gärna med er =)

Enda problemet som jag ser det, men det är säkert lösbart, är att inga permanenta förändringar på lokalen kan göras då lokalen hyrs av ett studieförbund, som vi i vår tur hyr av. Men träramar som är möjliga att transportera, och som kan ställas på varandra måste ju vara fullt möjliga att bygga.

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Vad kostar gullfiber för att er med 40 kvadratmeter, alternativt vad kostar gullfiber per kvadratmeter?

2. Träramar, bygger man dom själv, eller finns sådant färdigt att köpa?

3. Kostnad för träramar?

4. Jag antar att dämpning även kan hjälpa till att få bort rundgång i viss mån?

Om man inte vill leda ut för mtk. ljud så är stålreglar bäst, leder ljudet sämst, men hur som helst så kan det vara svårt att bygga mobilt men du kan ju prata med din pappa. Kolla med din byggvaruhandel om pristet. För bara 40 m2 gull fiber får vi betala typ 1300:- eller något, vi har inte fått fakturan än... Om du nu tänker andvända träramar så kan man få dem väldigt billigt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Slutsats 2 är bara till hälften rätt. Du kan ju göra precis samma inne din lokal. Men du ville inte göra konstruktionsändringar på lokalen så alltså inget alternativ.

Ramar kan du bygga med vanliga reglar 45x95mm kostar ca 10kr/m.

Dämpnig hjälper ju en del mot rundgången eftersom reflexerna inte blir lika starka. Men det bästa medlet för det är att skaffa en bra flerbands eq.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare!

Ville bara tacka för svaren igen 😉

Ska försöka göra slag i saken i höst. Ta med måttbandet och tumstocken till replokalen och mäta lite, skissa lite på papper, och skrida till verket =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annars funkar ju Äggkartonger oxå bra....!!!!

Men jag skulle nog lägga pengarna på Riktig isolering istället med Tyg ovanför så att inte isolering flyger runt i rummet.

Jag tror inte att bäddmadrasser kommer att fylla någon som helst funktion , framför allt inte för att isolera mot dom andra rummen.

Äggkartongen är absolut inte bra att dämpa med då dom är alldeles för tunna för detta. Däremot kan dom användas som diffusorer för att "splittra" ljudet men man bör sätta äggkartonger på dämpmaterial för bästa resultat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Det finns en del att ta hänsyn till... Vilka frekvenser skall man åt? hur stor är lokalen? men en tum regel är att vill man dämpa ett viss område skall man se till att ha 1/4-del av våglängden mellan akustikdämpningen och bakomvarande vägg. Enkelt uträknat ger 40 hz ett avstånd på ca 2m 60 hz 1.4 m. formeln ser ut 1/4 * 340/hz.

Link to comment
Dela på andra sajter

YO!

Tipsar om en madrass som heter SULTAN FORSEN på Ikea! Jag köpte några st, kostar 360:-/st, å de har en sån där härlig djup räfflad skumgummi som är rätt fast å funkar perfekt till isolering så frekvenserna har lite mer å studsa på/i!

http://www.ikea.se/webapp/wcs/stores/servl...productId=41379

Kika in! Billig lösning på ett annars dyrt projekt!

Peace :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

YO!

Tipsar om en madrass som heter SULTAN FORSEN på Ikea! Jag köpte några st, kostar 360:-/st, å de har en sån där härlig djup räfflad skumgummi som är rätt fast å funkar perfekt till isolering så frekvenserna har lite mer å studsa på/i!

http://www.ikea.se/webapp/wcs/stores/servl...productId=41379

Kika in! Billig lösning på ett annars dyrt projekt!

Peace 😳

Det är dyrare än SUND-skivor, som rekommenderades till mig av en av landets främsta akustikkonsulter...

Link to comment
Dela på andra sajter

Slutsats 2 är bara till hälften rätt. Du kan ju göra precis samma inne din lokal.

Vad gäller vibrationsdämpning gäller förstås att det är effektivare att dämpa det som vibrerar, än något annat. Dvs, det är bättre att sätta gummi under grannens Ampegrigg, än att försöka flyta ett helt rum som redan agerar resonanslåda åt nämnda förstärkare.

Hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag repade med ett band som hade massvis med replokaler precis inpå så fixade jag spill material från en sängfabrik (Polyeter).

Jag satte upp en regel runt i hela replokalen längst upp,och satte dit det med spikbrickor och spik.

Detta resulterade till mycket roligare rep. Ljudet i replokalen blev mycket mycket bättre. Och visst,man hörde ju de andra fortfarande,men avsevärt mindre. Det var bara ett tips.

Redigerat av Newsec
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är dyrare än SUND-skivor, som rekommenderades till mig av en av landets främsta akustikkonsulter...

Vad är SUND-skivor?

Säljs av Akustikmiljö i Falkenberg. En låda med 7 st 1200x600-skivor kostar omkring 950 kr ink moms.

Hälsningar

/Henrik

Redigerat av Vogel
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...