Jump to content
Annons

Extern ljudkort till min Macbook?


Dado

Recommended Posts

Hej alla kloka!

NU är jag ute efter ljudkort till min macbook! Den ska ligga i prisklassen upp till 3000!

Kan någon rek. nåt!

Är Presonus Firebox nåt att ha?

Tack för svar 😊

Redigerat av Dado
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

skaffa ett beggat motu ultralite.. ligger mellan 3 o 4 tusen beggat.. men se upp så du inte får ett dåligt.. har hört att en del är ostabila i nätdelen.. men fö. ett ruggigt bra ljudkort med många in och utgångar för liten slant!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var på 4 sound idag och spanade in firebox för 2995 sek!

Tänkte köpa den eventuellt!

En fråga för er:

Firebox(2995:-) vs. Terratech Phase24 FireWire(2595 :-)

Dra lite jämförelser..TACK

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var på 4 sound idag och spanade in firebox för 2995 sek!

Tänkte köpa den eventuellt!

En fråga för er:

Firebox(2995:-) vs. Terratech Phase24 FireWire(2595 :-)

Dra lite jämförelser..TACK

Det var lite snålt med förslag men det löste sig!

Det blev Firebox till slut!

Den låter helt ok i den prisklassen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg inte tråden förrän nu, men fireboxen funkar utmärkt med en macbook.

Lägre latencyvärden och stabilare + mycket bättre hörlursförstärkning än mitt M-Audio FW-Solo och MYCKET mindre än mitt Digi002 rack. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg inte tråden förrän nu, men fireboxen funkar utmärkt med en macbook.

Lägre latencyvärden och stabilare + mycket bättre hörlursförstärkning än mitt M-Audio FW-Solo och MYCKET mindre än mitt Digi002 rack. 🙂

Jag har haft fireboxen i några dagar nu och är nöjd.

Tack för svar Brojd.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var på 4 sound idag och spanade in firebox för 2995 sek!

Tänkte köpa den eventuellt!

En fråga för er:

Firebox(2995:-) vs. Terratech Phase24 FireWire(2595 :-)

Dra lite jämförelser..TACK

Jag funderar på ljudkort till min (mina) Macar. Hittills har jag använt det inbyggda (på en PB G4), och det är inte precis jättedåligt så vitt jag kan höra, så jag ska inte ha nåt skräp som inte är bättre än det. Jag har även MacBook som jag inte använt till ljudinspelning alls än. Målet är inspelning av sång och gitarr (och lite mer) med bra kvalitet. Hur mycket vinner jag på att gå från det interna till t.ex. ovannämnda kort? Vad blir bättre, konkret?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var på 4 sound idag och spanade in firebox för 2995 sek!

Tänkte köpa den eventuellt!

En fråga för er:

Firebox(2995:-) vs. Terratech Phase24 FireWire(2595 :-)

Dra lite jämförelser..TACK

Jag funderar på ljudkort till min (mina) Macar. Hittills har jag använt det inbyggda (på en PB G4), och det är inte precis jättedåligt så vitt jag kan höra, så jag ska inte ha nåt skräp som inte är bättre än det. Jag har även MacBook som jag inte använt till ljudinspelning alls än. Målet är inspelning av sång och gitarr (och lite mer) med bra kvalitet. Hur mycket vinner jag på att gå från det interna till t.ex. ovannämnda kort? Vad blir bättre, konkret?

Tjenare..Jag är ingen höjdare när det gäller inspelning!Jag kopplar in min Pod XT,M-Audio key. till macken via USB och min FIREBOX via Firewire..Allting har fungerat felfritt hittils när det gäller Fireboxen.Mycket av ljudet beror på flera faktorer som du vet bla.micken också!

Det ovannämnda funkar fint i min lilla hemstudio!Hade jag haft stålar så hade jag solklart skafat bättre grejer!

DET är ändå pengar som styr inköpet!

Hoppas jag kunde hjälpa dig på vägen..Lycka till! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur mycket vinner jag på att gå från det interna till t.ex. ovannämnda kort? Vad blir bättre, konkret?

Tjenare..Jag är ingen höjdare när det gäller inspelning!Jag kopplar in min Pod XT,M-Audio key. till macken via USB och min FIREBOX via Firewire..Allting har fungerat felfritt hittils när det gäller Fireboxen.Mycket av ljudet beror på flera faktorer som du vet bla.micken också!

Det ovannämnda funkar fint i min lilla hemstudio!Hade jag haft stålar så hade jag solklart skafat bättre grejer!

DET är ändå pengar som styr inköpet!

Det är inte bara pengar utan även smidighet och nytta. När jag körde med dynamiska mikar (SM58-kopior) så är jag helt säker på att det inte fanns någon som helst poäng med att ha nåt annat än det inbyggda ljudkortet. Nu har jag SP B1 och jag tycker det låter fint, men det är svårt att veta skillnaderna. Ja, förutom inbyggda ljudkortets pyttiga minitelekontakt förstås, den är ju inte precis robust. Och man måste ha nånting med mikförförstärkare och fantommatning mellan Macen och miken.

Så vad gäller smidighet så skulle ett ljudkort kunna bli mindre än min mixer, men jag kan ju också skaffa en mindre mixer eller en USB-mik (om det nu finns några bra i rimlig prisklass). När jag spelar in instrument som ger line-nivå ut så kan det inte bli elegantare än det inbyggda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...