Jump to content
Annons

Western Digital Passport II 160GB 2.5" USB 2.0


kruSHka69 (oregistrerad)

Recommended Posts

kruSHka69 (oregistrerad)

Någon som har erfarenhet av den här?

Är på jakt efter en extern hårddisk, till min iMac, som ska vara i möjligaste mån lika tyst som iMacen.

Det har skirivts en del tidigare att FW är bättre än USB2 men FW-hårddiskarna är väl större och låter således än hel del mer.

Eller? Givetvis är jag inte gjord av pengar så det ska inte heller kosta skjortan 🙂

Har ni annars förslag på nån annan hårdisk som är i tystaste laget?

Redigerat av kruSHka69
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag skulle inte välja en USB2-hårddisk, framför allt inte till en Mac.

Skaffa en hårddisk med Firewire.

Själv har jag precis köpt en Seagate FreeAgent Pro att ha som audiodisk/backupdisk åt den bärbara. Den har två utbytbara moduler, en med två Firewire 400-kontakter och en med USB 2.0 samt eSATA för PC-användaren. Seagate gör tysta diskar. 😛

Vill du ha en Western Digital är deras My Book 2 Studio Edition mer passande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle inte välja en USB2-hårddisk, framför allt inte till en Mac.

Varför inte?? är mac sämre på usb?

Frågar för att jag ev ska skaffa en hårdisk till min frus powerbook G4 (den har ju både firewire 400 och 800)

mest för backup osv,osv

Christoffer

Link to comment
Dela på andra sajter

USB är långsammare och kräver mer CPU-resurser än Firewire. I många fall blir överföringshastigheten nästan dubbelt så stor med Firewire. Detta trots att USB 2.0 har en teoretisk hastighet på 480Mbit/s jämfört med Firewire 400Mbit/s.

Ett tips för fanatikern är att kolla in MacWorlds novembernummer. Där listas överföringshastigheter för externa diskar med olika protokoll och filsystem.

EDIT: För att förtydliga extra, Mac är inte sämre på USB. USB på Intel-Mac går som på en Intel-PC. Men eftersom Apple är ett av företagen som står bakom Firewire har de såklart anpassat mycket för Firewire-protokollet.

Du kan bl a boota upp en Mac från en Firewire-disk och det går inte via USB.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

kruSHka69 (oregistrerad)

Tack för tipsen, det lutar nog åt en Seagate FreeAgent Pro. Precis som i Linus fall tänker jag också ha den som audiodisk/backupdisk.

Skulle den väsnas för mycket vet jag vem jag ska klaga på om flickvännen gnäller att det låter som att vi har pc igen 😉

Redigerat av kruSHka69
Link to comment
Dela på andra sajter

kruSHka69 (oregistrerad)
Seagate-diskar brukar vara betydligt tystare än Western Digital, så det blir säkert bra. 😛

Så nu känner jag mig ännu tryggare, "betydligt tystare" lät ju hoppfullt 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Är disken tänkt i första hand till backup, så spelar USB eller FW ingen större roll. Dessutom tjänar du nog på

att köpa en 3.5"-disk i vilket fall, större disk för mindre pengar.

Fast 3.5"or tenderar att låta mer, vara mer stötkänsliga (väl?), och (om de är usb) så går de inte köra utan strömadapter...

Fast ska man bara ha disken till backuper kvittar väl allt ovan, antar jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...